Paljonko sinulla pitäisi olla sijoituksia/säästöjä että ostaisit 50k sähköauton?
Kommentit (219)
Vierailija kirjoitti:
Silloin tietää että auto on liian kallis jos se pitää velaksi ostaa.
Perää tässä, mutta ei ihan niin suoraviivaista. Jos sinulla on vaikka 200 tonnia sijoituksia, niin mitä merkitsee 10 tonnin autovelka?
En ostaisi, vaikka olisi miljoona euroa. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Uusia sähköautoja saa puolella tuosta.
Ne on vaan jotain paskoja itäautoja. Ei sellaisella kehtaa ajella ja ajokokemus ei ole lähellekään vastaava kuin saksalaisilla premium merkeillä.
Olen aikoinaan ostanut uutena 30k auton, mutta enää en ikinä osta kallista autoa, koska tuokin oli karmeaa tuhlausta. Pitäisi olla yli 500k sijoitukset että edes harkitsisin 50k auton ostamista.
Sellaista sähköautoa ei taida markkinoilla vielä olla, jonka ostaisin. Vaikka akkujen ajomatka alkaa olemaan hyvä, putoaa se puoleen talvipakkasilla. Jos ehdottomasti haluaisin sähköauton, ottaisin leasingilla kuten veljelläni. Ei tarvitse sitten miettiä mitä tehdä autolle parin vuoden päästä kun akku alkaa olemaan vanha.
Kuitenkin sivusta katsoneena, aikamoista säätöä näyttää tuo sähköautolla ajaminen vielä olla. Ihan ok jos käyttää lähinnä kaupunkiajoon. Ovat kyllä tosi hiljaisia sekä miellyttäviä ajaa mutta tankkaamisen hankaluus, tankin kestävyys pakkasilla ja akkujen epävarmuus ovat niin isoja miinuksia, että itseäni ei kiinnosta.
Kysymyksen asettelu on väärä.
Pitää kysyä, paljonko minun pitää autoilla vuodessa että sähköauton hankkiminen on taloudellisesti kannattavaa.
Olen ostanut, tais maksaa 56t eikä yhtään säästöjä yms.
Vierailija kirjoitti:
Pitää kysyä, paljonko minun pitää autoilla vuodessa että sähköauton hankkiminen on taloudellisesti kannattavaa.
Autoilu ei ole koskaan taloudellisesti kannattavaa. Mitä halvemmalla autoilee sitä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Silloin tietää että auto on liian kallis jos se pitää velaksi ostaa.
Itselläni kallein auto maksanut vajaa 30 000€ vaikka samoilla tuloilla olevat ihmiset hankkii monesti reilu 100 000€ autoja,en vaan yksinkertaisesti raaski pistää autoon enempää rahaa kiinni.
Minulla on 50t arvoinen auto, mutta en mä siihen säästöjäni upottanut.
säästöt on sijoituksissa ja auto leasingilla.
Vierailija kirjoitti:
Eihän auton vaihto ikinä kannata. Mutta ainakin omasta mielestäni sähköauton mukavuus on ylivoimainen polttikseen verrattuna.
Mulla on joku satatonnia, velaton koti ja velattomat 2 muuta asuntoa. Just ostin auton, nelivuotias polttomoottori 21000€, käteisellä + vanha vaihdossa. 2 edellistä ostin aivan uusina, totesin ettei sekään säväytä enää, joten järki edellä tällä kierroksella.
Hetken mietin sähkövispilää, mutta järkihintaisen ranget ei sovi mun ajamisiin. Lisäksi pitäis hankkia laturit kotiin ja kakkosasunnolle. Toisekseen 8 vuotiaalla vaihturilla oli vielä 1/3 arvoa jäljellä, paljonko on 8 vuotiaalla sähkärillä kun akkutakuut on loppu?
Vierailija kirjoitti:
Yhtään autoa en ole velkarahalla ostanut, enkä osta ja tilillä täytyy olla aina vähintään 100 k, ettei ahdista. Eli 150 k vähintään.
Jos auton ostaa se kannattaa ostaa JUURIKIN (halvalla) velkarahalla. Näin saa siirrettyä kulutusta eteenpäin ja pääomat pysyvät TUOTTAVISSA kohteissa eikä arvoa tuhoavissa kohteissa. ja jos TILILLÄ on enemmän kuin 100 k€, on se yksiselitteiseti typerää. Rahaa EI KANNATA pitää tuottamattomana, varsinkin kun siihen sisältyy riski, yli 100 k€ talletukset eivät ole suojattuja.
Juljus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
En osta sähköautoa.
Ei taida olla varaa ostaa juuri muutakaan autoa.
Ehkä on, ehkä ei.
No ei ole. Olet sossuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusia sähköautoja saa puolella tuosta.
Ne on vaan jotain paskoja itäautoja. Ei sellaisella kehtaa ajella ja ajokokemus ei ole lähellekään vastaava kuin saksalaisilla premium merkeillä.
Et ole yhdelläkään sähköautolla ajanut.
Ei ole tarvetta 50t autoon. 30t riittää hyvin. Sain haluamani eli neliveto, yli 400km range, vetokykyä 1800kg, 2022 tai uudempi ja vähän ajettu ja takuuta jäljellä.
Sijoituksia 20 000. En ota euroakaan. Tosin en ottaisi vaikka olisi enemmänkin. Tosi vaikea vastata. Meillä on auto eikä ole tarvista vaihtaa. Kyllä asiaa ollaan mietitty mutta siihen se on jäänyt. Ehkä 100 000 uskaltaisin irrottaa.
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
En osta sähköautoa.
Ei taida olla varaa ostaa juuri muutakaan autoa.
Ehkä on, ehkä ei.
No ei ole. Olet sossuloinen.
Ehkä olen, ehkä en.
Itse asiassa ostin 70 k€ sähköauton VELALLA. Ja syy on yksinkertainen, näin minun kuukausittaiset menoni pienenivät verrattuna velattomaan ja vanhaan pieniruokaiseen (yksi markkinoiden pieniruokaisimmista) bensa-autoon nähden.
Eli käytännössä sain autoni "ilmaiseksi":
Ehkä on, ehkä ei.