Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko sinulla pitäisi olla sijoituksia/säästöjä että ostaisit 50k sähköauton?

Vierailija
28.09.2025 |

Vai ostaisitko ylipäätään?

Kommentit (219)

Vierailija
41/219 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on oikeasti huono sijoitus, se on hyödyke. Nyt varsinkin, kun sähköautojen hinnat heittelevät todella rankasti. Siinä tilanteessa ostaisin, että ajokilometrejä alkaisi esim. työpaikan vaihdon takia tulla huomattavasti enemmän. Tosin en silloinkaan laittaisi autoon 50 000€:a. Tosin nykyisellä autolla on ajettu vasta hieman yli 45 000 km, joten vaikka ajomäärät kasvaisivat, niin tämä samainen auto pysyisi, ehkä sinne 100 000 km:n tietämille. Tuo lukema on sinänsä kriittinen, koska  tuon jälkeen kasvaa kalliimpien remonttien todennäköisyys.

Vierailija
42/219 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemminkin kyse on siitä, etten halua maksaa 50k euroa mistään autosta. Mutta tietysti jossain vaiheessa sekin summa alkaa tuntua pieneltä varoihin nähden. Pitäisin auton sopivana hintana 5% käytettävissä olevasta varannosta eli pitäisi olla miljoona ylimääräistä, jotta ostaisin 50k sähkiksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/219 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä noin paljoa arvonsa menettävään autoon missään tapuksessa. Sähköauton ostin 1,5 vuotta sitten

Vierailija
44/219 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi 50 000€ autoa mistään hinnasta

Vierailija
45/219 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksen asettelu on väärä.

Pitää kysyä, paljonko minun pitää autoilla vuodessa että sähköauton hankkiminen on taloudellisesti kannattavaa.

Eihän auton vaihto ikinä kannata. Mutta ainakin omasta mielestäni sähköauton mukavuus on ylivoimainen polttikseen verrattuna.

Riippuu varmaan käytöstä. Minulle siihen mukavuuteen on ihan liian iso miinus, kun täytyy notkua jossain huoltamoilla odottamassa että akku latautuu. Ihan sama mitä muita hienouksia autosta löytyy, ne ei kompensoi sitä. Jos ajaa vain lyhyttä kaupunkiajoa niin sitten ehkä ok. 

Vierailija
46/219 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista sähköautoa ei taida markkinoilla vielä olla, jonka ostaisin. Vaikka akkujen ajomatka alkaa olemaan hyvä, putoaa se puoleen talvipakkasilla. Jos ehdottomasti haluaisin sähköauton, ottaisin leasingilla kuten veljelläni. Ei tarvitse sitten miettiä mitä tehdä autolle parin vuoden päästä kun akku alkaa olemaan vanha. 

Kuitenkin sivusta katsoneena, aikamoista säätöä näyttää tuo sähköautolla ajaminen vielä olla. Ihan ok jos käyttää lähinnä kaupunkiajoon. Ovat kyllä tosi hiljaisia sekä miellyttäviä ajaa mutta tankkaamisen hankaluus, tankin kestävyys pakkasilla ja akkujen epävarmuus ovat niin isoja miinuksia, että itseäni ei kiinnosta. 

Harmi kun kukaan ei minulle tajunnut kertoa että matka putoaa puoleen talvipakkasilla. Olen nyt vahingossa ajellut 320 km matkoja päivittäin 2 talvea ja virallinen range autossani on 480, josta puolikas on 240 km.. Miten minulle nyt käy kun peräti 2 vuotta olen arkipäivittäin ajanut 80 km yli rangen lataamatta?

Vierailija
47/219 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää kysyä, paljonko minun pitää autoilla vuodessa että sähköauton hankkiminen on taloudellisesti kannattavaa.

Eihän auton vaihto ikinä kannata. Mutta ainakin omasta mielestäni sähköauton mukavuus on ylivoimainen polttikseen verrattuna.

Riippuu varmaan käytöstä. Minulle siihen mukavuuteen on ihan liian iso miinus, kun täytyy notkua jossain huoltamoilla odottamassa että akku latautuu. Ihan sama mitä muita hienouksia autosta löytyy, ne ei kompensoi sitä. Jos ajaa vain lyhyttä kaupunkiajoa niin sitten ehkä ok. 

Ei tarvi notkua. On sitten jo omaa tyhmyyttä jos ei osaa organisoida menojaan sopivasti latausten yhteyteen, olettaen että kotilatausmahdollisuutta ei ole.

Vierailija
48/219 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista sähköautoa ei taida markkinoilla vielä olla, jonka ostaisin. Vaikka akkujen ajomatka alkaa olemaan hyvä, putoaa se puoleen talvipakkasilla. Jos ehdottomasti haluaisin sähköauton, ottaisin leasingilla kuten veljelläni. Ei tarvitse sitten miettiä mitä tehdä autolle parin vuoden päästä kun akku alkaa olemaan vanha. 

Kuitenkin sivusta katsoneena, aikamoista säätöä näyttää tuo sähköautolla ajaminen vielä olla. Ihan ok jos käyttää lähinnä kaupunkiajoon. Ovat kyllä tosi hiljaisia sekä miellyttäviä ajaa mutta tankkaamisen hankaluus, tankin kestävyys pakkasilla ja akkujen epävarmuus ovat niin isoja miinuksia, että itseäni ei kiinnosta. 

Harmi kun kukaan ei minulle tajunnut kertoa että matka putoaa puoleen talvipakkasilla. Olen nyt vahingossa ajellut 320 km matkoja päivittäin 2 talvea ja virallinen range autossani on 480, josta puolikas on 240 km..

Talvi on aika suhteellinen termi. Rangen suhteen pitäisi puhua lämpötiloista. Siinä on melkoinen ero onko ulkona nollakeli, -10, -20 vai -30 astetta. Lyhyillä matkoilla myös sillä lähteekö lämpimästä tallista vai ulkopaikalta. Ei autoilu ainakaan pohjoisen olosuhteissa mitään herkkua ole sähköautolla, mutta pärjään hyvin, kun ei ole matkatyötä ja en todellkaan ole myöskään tekemässä lomareissuja kylmimpään vuodenaikaan.

Vierailija
49/219 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina puhutaan tästä laturille jonottelusta. Ei ole sattunut vielä itselleni 1,5 vuoden aikana. Bensa-autojen näen kyllä jonottavan tankille melkein päivittäin. Ajan arkisin noin 60-90 km päivässä.

Vierailija
50/219 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakoot ne ketkä tahtoo. Polttiksella kuljetaan ja uutena ostettu. Kun kilsoja tulee vähän niin sähkis on turha.

Vierailija
51/219 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai... piru... tätäkään ei minulle ole kukaan tajunnut kertoa. MIten sinne huoltamolle pääsee kätevimmin kun auto on tuossa kodin edessä katoksessaan latauksssa? onko pakko nuokkua koko latauksen ajan vai saanko tulla välillä käymään kotona?

Se 320 km/päivä ajava. 

Vierailija
52/219 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ostin 70 k€ sähköauton VELALLA. Ja syy on yksinkertainen, näin minun kuukausittaiset menoni pienenivät verrattuna velattomaan ja vanhaan pieniruokaiseen (yksi markkinoiden pieniruokaisimmista) bensa-autoon nähden. 

Eli käytännössä sain autoni "ilmaiseksi": 

Haista nyt autokauppias vit tu. Auton arvosta lähtee joka vuosi 15% pois. 70k autosta lähtee arvosta 10k heti ensimmäisenä vuotena. Näin ilmaista se autoilu on!

Vierailija
53/219 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina puhutaan tästä laturille jonottelusta. Ei ole sattunut vielä itselleni 1,5 vuoden aikana. Bensa-autojen näen kyllä jonottavan tankille melkein päivittäin. Ajan arkisin

Tankkaaminen on hyvin nopeaa.

Vierailija
54/219 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juuri ostamassa. Omaa rahaa on 30000. Otan lainaa 20000.

Otan osaa.

Vierailija
55/219 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, en olisi siltikään niin tyhmä että sähköauton ostaisin. Ei se rahan määrä minusta tyhmempää tee.

Vierailija
56/219 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hybridin voisin ostaa jos olisin velaton ja lapsille asunnot ostettuna, ja sitten olisi vielä reilusti kymmeniä tuhansia ylimääräistä.

Vierailija
57/219 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle riittää, että on rahaa sen verran ettei tarvitse velaksi ostaa. Ostin 2v sitten 80t€ sähköauton. Nythän se saattaa olla 50 t€ sähköauto. Rahaa on kyllä nyt aika paljon enemmän kuin 2v sitten.

Ei todellakaan ole 50 000 euron arvoinen. Todellinen arvo noin ylikalliista kiposta on nyt noin 20 000 euroa.

Vierailija
58/219 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuokin on väärä kysymys. Oikea kysymys on kuinka paljon tuottoa vuodessa saat ostamalla sähköauton kun huomioidaan kulut, arvonalenema ja rahoituskulut (vaikka maksaisit käteisellä siinä on rahoituskulu koska sijoittamalla saisit samalle rahalle tuottoa).

Vierailija
59/219 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ostin 70 k€ sähköauton VELALLA. Ja syy on yksinkertainen, näin minun kuukausittaiset menoni pienenivät verrattuna velattomaan ja vanhaan pieniruokaiseen (yksi markkinoiden pieniruokaisimmista) bensa-autoon nähden. 

Eli käytännössä sain autoni "ilmaiseksi": 

Haista nyt autokauppias vit tu. Auton arvosta lähtee joka vuosi 15% pois. 70k autosta lähtee arvosta 10k heti ensimmäisenä vuotena. Näin ilmaista se autoilu on!

Se HANKINTAHINTA on mikä KULUTUSTAVAROISSA merkitsee. Vai lasketko sinä PAISTINPANNUILLEKIN "arvonalenemisen"? Ja kyllä, autolainan lyhennys on mitoitettu niin että kun  auton käyttöikä on MINULLA täynnä, sen oletusjäännösarvo on 0. Eli kyllä, tämä on kassavirtamielessä minulle HALVEMPI kuin vanhalla autolla ajaminen. Suomeksi, minulla menee auton lainan lyhennykseen ja autoilun kuluihin kuukaudessa VÄHEMMÄN rahaa kuin meni bensa-autollani. Minulla on kirjanpito sentilleen aivan kaikista kuluistani vuodesta 2016 kirjanpito-ohjelmassa joten olen sen sieltäkin voinut todentaa, autoilun kulut ovat vähentyneet. 

Vierailija
60/219 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tule ikinä ostamaan sähköautoa enkä hybridiä. Ikää on 60+ joten markkinoilta löytyy polttomoottoriautoja loppuiäksi.

Aika surullista että joku haluaa ajella vanhanaikaisilla huonommilla autoilla hautaansa asti.