Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi miehen ammatti vaikuttaa naisten kiinnostukseen niin paljon?

Vierailija
28.09.2025 |

Olen 30v hieman ujo ja hieman introvertti mies, hyvin taviksen näköinen ulkoisesti, tosin aina olen ollut hyvässä kunnossa. Valmistuin matemaatikoksi ja opiskeluaikana tai työssäni matemaatikkona vastakkainen sukupuoli ei minusta kiinnostunut juurikaan. Kiinnostukseni ilmailualaan johti siihen, että parin vuoden matemaatikon uran jälkeen hain ja pääsin lentäjäkoulutukseen. Nyt olen työskennellyt pari vuotta lentäjänä ja naisten asennemuutos on ollut hämmentävää. Jopa sellaiset naiset ovat pyytäneet minua deiteille, joita itse yritin aiemmin ja sain pakkeja. En valita, mutta ihmetyttää se, kuinka paljon ammatti vaikuttaa naisten kiinnostukseen. Mielestäni olen edelleen se sama persoona ja luonteeltani sama ujo tavismies, kuin aiemminkin. Naisten silmissä olen kuitenkin nykyisin täysin eri ihminen. Onko muilla samoja kokemuksia?

Kommentit (645)

Vierailija
481/645 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Status. Voi tyttöporukassa kehuskella että seukkaa x-ammatinedustajan kanssa ja siinä sitten muut kirskuttelevat hampaitaan ja kiukuttelevat duunaripuolisoilleen. 

En tiedä millaisissa porukoissa liikut,  mutta itse en kyllä muista useinkaan missään naisporukoissa keskustelleeni kenenkään poikaystävän tai puolison ammatista. 

Mä olin kerran naistensaunassa, jossa oli tällainen keskustelu. Siellä kaverukset kerroivat, kuinka tyytyväsiä ovat omiin duunaripuolisoihin. Kuin he arvostavat sitä, että osaavat käsillään tehdä ja korjata asioita ym. Siinä kohtaa minä vain kuuntelin. Sitten kertoivat molemmat samanmielisesti, kuinka eivät koskaan voisi olla valkokaulustyöläisen kanssa. Siinä kohtaan kerroin, että mun mies on sellainen. Kravattikaulassa töissä joka päivä. Vähän siitä hiljeniv

Mun akateeminen kaveri otti eron akateemisesta puolisosta ja meni yksiin paperikonemiehen kanssa.

Vierailija
482/645 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuksia on...ottaisin mielelläni toisen matemaatikon...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/645 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Status. Voi tyttöporukassa kehuskella että seukkaa x-ammatinedustajan kanssa ja siinä sitten muut kirskuttelevat hampaitaan ja kiukuttelevat duunaripuolisoilleen. 

En tiedä millaisissa porukoissa liikut,  mutta itse en kyllä muista useinkaan missään naisporukoissa keskustelleeni kenenkään poikaystävän tai puolison ammatista. 

Mä olin kerran naistensaunassa, jossa oli tällainen keskustelu. Siellä kaverukset kerroivat, kuinka tyytyväsiä ovat omiin duunaripuolisoihin. Kuin he arvostavat sitä, että osaavat käsillään tehdä ja korjata asioita ym. Siinä kohtaa minä vain kuuntelin. Sitten kertoivat molemmat samanmielisesti, kuinka eivät koskaan voisi olla valkokaulustyöläisen kanssa. Siinä kohtaan kerroin, että mun mies on sellainen. Kravattikau

Akateemisiakin on laidasta laitaan. Mäkin olin alunperin kun luin sosiaalitieteitä ja valmistuin valtiotieteiden maisteriksi. Töitä el ole ollut kuin muutama pätkä, joten kouluttauduin kätilöksi ja töitä riitänyt. En pidä itseäni akateemisena, melkein haluan unohtaa ensimmäisen tutkintoni, koen jopa epöonnistuneeni. 

Vierailija
484/645 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä miehen ammatin tärkeys on perua entisiltä ajoilta jolloin naisen arvostus tuli miehen ammatin kautta; oli hienompaa olla insinöörin rouva kuin työmiehen muija.

Äitini aikoinaan sai vielä postia: rouva pekka virtanen. Eli nainen määrittyi aviomiehen kautta.

Pelkkänä rouvanakin ja ilman mitään koulutusta ja työn tekoa nainenkin sai arvostusta jos miehellä oli arvostettu koulutus ja ammatti (insinööri, toimitusjohtaja, päällikkö, lääkäri  jne.). Joskus naiset puhuivatkin miehistään mainiten ammatin kuten esim. mieheni insinööri Pekka Virtanen.

Joo, kun olet lääkärin rouva, lentäjän rouva jne niin mitään väliä

"Tottakai on ammatit, mutta voivat olla vaikka kotirouvina, ei tartte omaa egoa pönkittää ammatin kautta. Siis näillä rouvilla."

Aika vähän niitä kotirouviakin tuntuu olevan. Tulen vahvasta keskiluokan perheestä, enkä ole ikänäni tuntenut yhtään kotirouvaa. 

Jos joku hoitaa lastaan kotona 1-3 v. ei häntä kutsuta kotirouvaksi.

Vierailija
485/645 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo ihmisen huonosta itsetunnosta. Älykäs ja menestynyt ihminen kulkee omia polkujaan välittämättä muista. 

Tapasin kerran monen ihmeellisen sattuman kautta miehen, jonka perheellä oli öljy-yhtiö. Olin hotellisiivoojana. Hän ei ollut moksiskaan. Hänellä olikin kaikkea, mitä ihminen voi toivoa tällä maapallolla.

No jos hänellä oli jo kaikkea, hänellä oli myös jo vaimo, enkä ymmärrä miten jonkun randomin tapaaminen liittyy ketjuun mitenkään.

Vierailija
486/645 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lentäjät tienaa?

Kävin huvikseni katsomassa nuo palkat. Matematiikko kokenut noin 5 000e/kk aloittelija vähemmän. Finnairilla lentokapteeni tienaa noin 200 000e vuosi ja aloitteleva  lentäjä tienaa noin 5 000e/kk eli eipä  ihme, että se lentäjä kiinnostaa enemmän. 

Ja vielä kun ajatellaan, että matematiikko kuulostaa kuivalta ja tylsältä , ja lentäjä ihan joltakin muulta, niin kyllä jos valita saisi, niin sen lentäjän suurin osa varmaan valitsisi. 

En itse valitsisi lentäjää, sillä haluisin viettää paljon aikaa mieheni kanssa, en miestä joka on aina poissa.

Vierailija
487/645 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonen satu sieltä sitten.

Vierailija
488/645 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tähtäät seuraavana lääkikseen? Se on luonnollinen jatkumo lentäjäkirurgiksi.

Niitä kyllä piisaa. 

Vierailija
489/645 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tutkia ovatko sosiaaliselta statukseltaan miehen avulla kiipimään pyrkineet naiset tyytyväisempiä puolisoihinsa kuin ne naiset, joilla on sosiaaliselta statukseltaan samantasoinen tai alempi mies puolisona. Taustavaikuttimena se, että kiipimään pyrkineillä naisilla sosiaalinen status on riippuvainen parisuhteen olemassaolosta. Eli siis pastorinnasta tulee sosiaalisessa statushierarkiassa omillaan olevan nainen jos tämä eroaa pappismiehestään.

En tiedä mutta tuollaisesta kiipimisajattelusta tule olo, että sinä et ainakaan parisuhteeseen kuulu. Jos naisella on oma status ja tulot niin MIKSI hän päästäisi miestä elämäänsä ollenkaan? Loisimaan pilluunsa? 

Jos mies haluaa "naisen" niin hän voi ihan hyvin ottaa jonkun vähän alemman koulutustason naisen jota sitten käyttää patjanaan. Oman statuks

Ad hominem -tyypin argumentointivirhe. Asioista ja ilmiöistä pitää voida keskustella ilman kirjoittajan henkilöön meneviä loukkauksia. Kaikki naiset eivät tavoittele naida ylöspäin, mutta kyllä se ylöspäin naiminen on ihan tunnistettu käyttäytymismalli. Kaikki sen tunnistavat, mutta jotkut sen silti kieltävät. Jos on kaksi samannäköistä tavismiestä, esim identtiset kaksoset, joista toinen on lentäjä ja toinen muurari, niin on ihan selvää kummalla on enemmän mahdollisuuksia valita puolisoaan.

Typerää pelkistää kiinnostuminen vain miehen ulkonäöön ja ammattiin, ja lisästyperyys olettaa että ihmiset valitsee samalla tavalla. Itse valitsisin noista sen, kumman kanssa synkkaa paremmin. Jos synkkaisi täysin identtisesti, mikä on tietenkin mahdotonta, valitsisin muurarin.

Vierailija
490/645 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puolet peruskouluista loppuu 15 vuoden sisällä.

Peruskoulujen määrä Suomessa on lähes puolittumassa 15 vuoden sisällä, kertoo opetus- ja kulttuuriministeriön selvitys."

https://yle.fi/a/74-20182174

Puolet opettajista irtisanotaan eli se opettaja vaimo jää työttömäksi. 

Vierailija
491/645 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen opettaja vaimo jää työttömäksi. 

Vierailija
492/645 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen opettaja vaimo jää työttömäksi. 

Oon kuullut että tradenomeja on jo työttömänä.

Vierailija
493/645 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tutkia ovatko sosiaaliselta statukseltaan miehen avulla kiipimään pyrkineet naiset tyytyväisempiä puolisoihinsa kuin ne naiset, joilla on sosiaaliselta statukseltaan samantasoinen tai alempi mies puolisona. Taustavaikuttimena se, että kiipimään pyrkineillä naisilla sosiaalinen status on riippuvainen parisuhteen olemassaolosta. Eli siis pastorinnasta tulee sosiaalisessa statushierarkiassa omillaan olevan nainen jos tämä eroaa pappismiehestään.

En tiedä mutta tuollaisesta kiipimisajattelusta tule olo, että sinä et ainakaan parisuhteeseen kuulu. Jos naisella on oma status ja tulot niin MIKSI hän päästäisi miestä elämäänsä ollenkaan? Loisimaan pilluunsa? 

Jos mies haluaa "naisen" niin hän voi ihan hyvin ottaa jonkun vähän alemman koulutustason n

Miksi Hjallis, Danny, Reetu ja muut varakkaat papparaiset saavat nuoria naisia? Synkkaako heillä vaan hyvin keskenään?

Vierailija
494/645 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lentäjät tienaa?

Kävin huvikseni katsomassa nuo palkat. Matematiikko kokenut noin 5 000e/kk aloittelija vähemmän. Finnairilla lentokapteeni tienaa noin 200 000e vuosi ja aloitteleva  lentäjä tienaa noin 5 000e/kk eli eipä  ihme, että se lentäjä kiinnostaa enemmän. 

Ja vielä kun ajatellaan, että matematiikko kuulostaa kuivalta ja tylsältä , ja lentäjä ihan joltakin muulta, niin kyllä jos valita saisi, niin sen lentäjän suurin osa varmaan valitsisi. 

En itse valitsisi lentäjää, sillä haluisin viettää paljon aikaa mieheni kanssa, en miestä joka on aina poissa.

Lentäjän vaimo saa ihanaa vapaa-aikaa miehestään ja miehen luottokortin käyttöönsä niin mikä jottei

Vierailija
495/645 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulujen määrä Suomessa on lähes puolittumassa 15 vuoden sisällä, kertoo opetus- ja kulttuuriministeriön selvitys."

No, opettajillahan on laaja-alaista osaamista, eli varmasti työllistyvät helposti mihin tahansa samalla opettajan 6000€ kuukauspalkalla, heh

Vierailija
496/645 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä miehen ammatin tärkeys on perua entisiltä ajoilta jolloin naisen arvostus tuli miehen ammatin kautta; oli hienompaa olla insinöörin rouva kuin työmiehen muija.

Äitini aikoinaan sai vielä postia: rouva pekka virtanen. Eli nainen määrittyi aviomiehen kautta.

Pelkkänä rouvanakin ja ilman mitään koulutusta ja työn tekoa nainenkin sai arvostusta jos miehellä oli arvostettu koulutus ja ammatti (insinööri, toimitusjohtaja, päällikkö, lääkäri  jne.). Joskus naiset puhuivatkin miehistään mainiten ammatin kuten esim. mieheni insinööri Pekka Virtanen.

Joo, kun olet lääkärin rouva, lentäjän rouva jne niin mitään väliä ei ole omalla uralla tai ammatilla. Status saavutettu miehen kautta. 

Jos haluat ymmärtää nykypäivää, kannattaa ymmärtää historiaa. 

Tämähän ei ole nykypäivää enää täällä, mutta asenteet ja kulttuuri muuttuu hitaasti. 

Vierailija
497/645 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näissä ammateissa on eniten psykopaatteja :

1. Toimitusjohtajat 2. Lakimiehet 3. Media (Televisio /radio) 4. Myyntihenkilöt 5. Kirurgit 6. Journalistit 7. Poliisit 8. Papisto 9.Kokit 10. Valtion virkamiehet"

https://www.is.fi/tyoelama/art-2000000575024.html

Vierailija
498/645 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies haluaa "naisen" niin hän voi ihan hyvin ottaa jonkun vähän alemman koulutustason n

"Typerää pelkistää kiinnostuminen vain miehen ulkonäöön ja ammattiin, ja lisästyperyys olettaa että ihmiset valitsee samalla tavalla. Itse valitsisin noista sen, kumman kanssa synkkaa paremmin. Jos synkkaisi täysin identtisesti, mikä on tietenkin mahdotonta, valitsisin muurarin."

Mulla on mielikuva, et muurarit nykyään muurailee ja rakentaa takkoja. Ihan oma erityisalansa. Onko niin, että talojen rakentamisessa edelleen käytetään muurareita? Jos vaikka, arvostettavaa työtä sekin. Laadukas rakentaminen.

Vierailija
499/645 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, opettajillahan on laaja-alaista osaamista, eli varmasti työllistyvät helposti mihin tahansa samalla opettajan 6000€ kuukauspalkalla, heh

Tuskin työllistyvät. Hakijoita on satoja joka paikkaan. 

Vierailija
500/645 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lentäjät tienaa?

Lentäjän vaimo saa ihanaa vapaa-aikaa miehestään ja miehen luottokortin käyttöönsä niin mik

Meillä ei saa käyttää toisen luottokorttia. Suomessa kaikilla pitää olla oma, ja se on henkilökohtainen. Oot ilm. lukenut isojen poikien juttuja amerikoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi