Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moni 5-kymmentä+ tekee työtä kunnossa, jossa nuorempi polvi olisi vaatimassa henkilökohtaista avustajaa kotiin ja terapiahevosta

Vierailija
28.09.2025 |

Sanonpahan vaan.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanompahan vaan.

Kun kuviosta poistetaan lapset ja lainat, niin kyllä on helppoa.

Sen takiahan niistä vuosista (ansaitusti) pystyykin vihdoinkin iloitsemaan. Ruuhkavuodet ja siihen liittyvä taloudellinen sopeutuminen on koettu (kyllä sitä tarpeeksi kauan kesti). Viesti on nuoremmille, että eteenpäin vaan, niin pääset itsekin tähän tilanteeseen. Seuraavaa sukupolvea autellaan mahdollisuuksien mukaan, mutta tällä kertaa omaa palautumista vähättelemättä.

Vierailija
42/63 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti jaksaa, ainakin meidän työpaikalla monen vanhemman ihmisen työskentelyä voi kutsua työskentelyksi vain nimellisesti. Vaikuttaa, että heidät pidetään työpaikalla lähinnä säälistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluttomuus pieneenkin epämukavuuteen ja mukavuusalueelta poistumiseen leimaa 20-30 vuotiaita. 

Mitäs jos ne 50v:t poistuisi sieltä ammaliiton mukavuusalueeelta yrittäjiksi ja palkkaisi niitä nuoria.

Vierailija
44/63 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanompahan vaan.

Sen takiahan niistä vuosista (ansaitusti) pystyykin vihdoinkin iloitsemaan. Ruuhkavuodet ja siihen liittyvä taloudellinen sopeutuminen on koettu (kyllä sitä tarpeeksi kauan kesti). Viesti on nuoremmille, että eteenpäin vaan, niin pääset itsekin tähän tilanteeseen. Seuraavaa sukupolvea autellaan mahdollisuuksien mukaan, mutta tällä kertaa omaa palautumista vähättelemättä.

Katsoppas olkapääsi yli, niin näet siellä Suomen savuavat rauniot ja ymmärrät kuinka irvokasta seliselisi on!

Vierailija
45/63 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi nyt haastateltu jotain aspassa työskentelevää tms. Oli otettu ylimmän tulokvartiilin ihmisiä ja kas kummaa, työ maistuu, kun se ei vie kaikkia voimia ja palkka hyvä. 

Tämä. Se työ itsessään merkkaa aika paljon. Vanhemmilla ihmisillä on muutenkin enemmän kokemusta ja tuntevat itsensä paremmin kuin nuoret, heillä on myös varmasti oma talous paremmassa kunnossa kuin monilla nuorilla jotka ovat elämänsä alkutaipaleella. 

En ymmärrä miksi tämä on edes joidenkin mielestä ihmeellinen asia. Vanhemmat ihmiset voisivat tukea ja opettaa niitä nuorempia siellä töissä niin ehkäpä ne nuoretkin jaksaisivat paremmin. 

Vierailija
46/63 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsen ihan pian vanhuuseläkkeelle. Olen alkanut tietoisesti hellittämään vauhtia. Aiemmin keljutti nähdä ja kuulla, miten nuoret käyttivät työaikansa muuhun kuin työn tekemiseen. Ajattelin heidän omaksuneen täydellisesti sanonnan hullu työtä tekee. Nyt olen viisastunut minäkin, teen vain ja ainoastaan sen, mikä on omalla kontollani, en rihkuakaan muuta. Tavallaan on ollut helpotus jättää ohjaaminen, neuvominen, järjestäminen, siistiminen, toisten työn sujuvoittaminen, jota olin pitänyt aivan normaalina tukena työkavereille. Olen lopettanut yritykset siirtää hiljaista tietoa nuoremmille. 

Päivän päätteeksi pukukopilla ruksaan kalenterista jälleen yhden työvuoron pois. Viimein lähden ilman velvollisuutta palata koskaan. 

Vierailija
47/63 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"5-kymmentä+" - yli 5-kymppinen

Et sinä ihan tyhmä olekkaan, hoksasit 

Sinä sen sijaan olet; yksi k-kirjain riittää - olekaan.

Vierailija
48/63 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä työn imu lisääntyy? Paskat, työ on vain keino saada rahaa. Lopettaisin työt välittömästi jos saisin jostain tarpeeksi rahaa elämiseen.

m50+

Vierailija
49/63 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanompahan vaan.

Katsoppas olkapääsi yli, niin näet siellä Suomen savuavat rauniot ja ymmärrät kuinka irvokasta seliselisi on!

Ai niin unohdin tosiaan, että jätin sen tunkion jo muutama vuosikymmen sitten taakseni. Mutta kyllä täällä ulkomaillakin joutui taistelemaan tuulimyllyjä vastaan. Yritäpä selittää ihmisille, että olet äiti ja haluat töihin. Oli siinä vääntämistä kunnollisen työpaikan saannin, lastenhoidon järjestämisen ja koulun vaatimusten kesken. Käytännössä yksinhuoltajana. Haastatko minua selviytymiskisaan? Oli minulla muitakin haasteita, älä viitsi edes yrittää.

Vierailija
50/63 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsen ihan pian vanhuuseläkkeelle. Olen alkanut tietoisesti hellittämään vauhtia. Aiemmin keljutti nähdä ja kuulla, miten nuoret käyttivät työaikansa muuhun kuin työn tekemiseen. Ajattelin heidän omaksuneen täydellisesti sanonnan hullu työtä tekee. Nyt olen viisastunut minäkin, teen vain ja ainoastaan sen, mikä on omalla kontollani, en rihkuakaan muuta. Tavallaan on ollut helpotus jättää ohjaaminen, neuvominen, järjestäminen, siistiminen, toisten työn sujuvoittaminen, jota olin pitänyt aivan normaalina tukena työkavereille. Olen lopettanut yritykset siirtää hiljaista tietoa nuoremmille. 

Päivän päätteeksi pukukopilla ruksaan kalenterista jälleen yhden työvuoron pois. Viimein lähden ilman velvollisuutta palata koskaan. 

Inflaatio (se oikea eikä se kusetettu pohjainflaatio) rullaa yli 10% vuosivauhtia. Diskonttaa siitä, koska eläkkeesi ostovoima on takuueläkkeen tasolla. Ei ole hääviä joutua eläkkeelle juuri ennen megalamaa.

Vierailija
51/63 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanompahan vaan.

Kerropa yksi hyvä syy miksi nuori synnnyttäisi lapsia ja hankkiutuisi samaan kuseen kuin sinä hankkiuduit. Jotta voi sitten pakottaa omatkin lapsensa samaan kuseen vai? En ymmärrä tätä lapsellisten logiikkaa.

Vierailija
52/63 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanompahan vaan.

Ai niin unohdin tosiaan, että jätin sen tunkion jo muutama vuosikymmen sitten taakseni. Mutta kyllä täällä ulkomaillakin joutui taistelemaan tuulimyllyjä vastaan. Yritäpä selittää ihmisille, että olet äiti ja haluat töihin. Oli siinä vääntämistä kunnollisen työpaikan saannin, lastenhoidon järjestämisen ja koulun vaatimusten kesken. Käytännössä yksinhuoltajana. Haastatko minua selviytymiskisaan? Oli minulla muitakin haasteita, älä viitsi edes yrittää.

Mitähän sä oikein selität?

Meinaatko olevasi joku lumihiutale, koska asut ehkä ulkomailla. Minkä takia ylipäätään möliset ketjussa kertomatta, että Suomesta sulla ei ole enää mitään käytännön kokemusta, koska yli 20v ulkomailla?

Asuimme mekin muuten yli vuosikymmenen siellä ulkomailla, eikä perheeni ole kovin osin suomalainen, koska kolmea eri kansallisuutta. Kun Suomi romahtaa lähdetään takaisin, koska en ole maahan sidottu. Elätän muuten yksin helposti 5 henkilöä, joten jättäisin sen haastamisen väliin.

Vierailija
53/63 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inflaatio (se oikea eikä se kusetettu pohjainflaatio) rullaa yli 10% vuosivauhtia. Diskonttaa siitä, koska eläkkeesi ostovoima on ta

Mun käteen jäävä eläkkeeni ei suurene yhtään, vaikka jäisin niin pitkäksi aikaa, että ottaisivat väkisin käyttäjätunnukset ja avaimet pois. Ihan plus-miinus nolla. Jatka sinä vaan diskonttaamistasi. 

Vierailija
54/63 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun käteen jäävä eläkkeeni ei suurene yhtään, vaikka jäisin niin pitkäksi aikaa, että ottaisivat väkisin käyttäjätunnukset ja avaimet pois. Ihan plus-miinus nolla. Jatka sinä vaan diskonttaamistasi. 

Se sun käteen jäävä eläke vaatii toimeentulotukea avuksi noin 5-10v kuluttua, mutta se ensisijainen rahoituskeino on tietysti oma varallisuutesi.

Vierailija
55/63 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi nyt haastateltu jotain aspassa työskentelevää tms. Oli otettu ylimmän tulokvartiilin ihmisiä ja kas kummaa, työ maistuu, kun se ei vie kaikkia voimia ja palkka hyvä. 

Juu, se on yllättävää miten hyvällä palkalla ja joustavilla työajoilla saa motivoitunutta työvoimaa. 

Olin joskus varastolla töissä ja ylempi taho ei voinut käsittää miten porukkaa ei juurikaan kiinnosta panostaa työnlaatuun tai oikein mihinkään muuhunkaan sillä ~1400€ nettopalkalla.

Vierailija
56/63 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se sun käteen jäävä eläke vaatii toimeentulotukea avuksi noin 5-10v kuluttua, mutta se ensisijainen rahoituskeino on tietysti oma varallisuutesi.

Miten mun eläkkeeni sua liikuttaa? Niin kauan, kun en ole sulta pyytämässä elatusta, ei mitenkään. 

Vierailija
57/63 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkanlaskija kommentoi. Työssäni näen miten alle kolmekymppiset naiset saikuttaa päävikojen takia. On ahdistusta, akuuttia stressireaktiota, paniikkihäiriötä..kaikesta pitäisi saada palkallista salkkua viikkokaupalla. 

Joku roti pitää yhteiskunnan määritellä noihin. Ei ketutus ja huono fiilis oikeuta saikkuun, se on elämää. 

Vierailija
58/63 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanompahan vaan.

"eteenpäin vaan, niin pääset itsekin tähän tilanteeseen" Eivät nykynuoret tule saamaan samoja etuja, kuin nykyiset eläkeikäiset. Nuoret aikuiset eivät enää voi ostaa edes omia asuntoja, kun pätkätyöllä ei raha kerry ja lainoja otella. 

Vierailija
59/63 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksissa on havaittu, että iän myötä työn imu lisääntyy, tylsistyminen vähenee ja työn kuormitus koetaan hallittavammaksi. Esimerkiksi kuntasektorilla yli 50-vuotiaiden sairauspoissaolot ovat jopa vähäisempiä kuin nuoremmilla työntekijöillä."

Saman olen huomannut myös itsekin. Lisäksi työpaikka on iäkkäämmälle myös paikka missä luodaan ja pidetään yllä kaveruussuhteita. Voi olla sitäkin, että kenekään kanssa ei tarvitse kilpailla kumppaneista, koska sellainen ei enää ole päällimmäisenä kiinnotuksen kohteena 

Varmasti riippuu alasta. Sinä lienet hyväosaisia toimistotöissä. 

Vierailija
60/63 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanompahan vaan.

"eteenpäin vaan, niin pääset itsekin tähän tilanteeseen" Eivät nykynuoret tule saamaan samoja etuja, kuin nykyiset eläkeikäiset. Nuoret aikuiset eivät enää voi ostaa edes omia asuntoja, kun pätkätyöllä ei raha kerry ja lainoja otella. 

Aika kova märkä rätti nuorten naamalle on työttömyyden rahoittaminen omalla varallisuudella. Asunnot viedään joka lamassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi