Moni 5-kymmentä+ tekee työtä kunnossa, jossa nuorempi polvi olisi vaatimassa henkilökohtaista avustajaa kotiin ja terapiahevosta
Kommentit (57)
Se on viisikymmentä tai 50. "5-kymmentä" on virheellinen muoto. Luku ilmaistaan useimmiten kirjaimin, kun se on pieni, mutta "50" on numeroin ilmaistu luku.
Vierailija kirjoitti:
Se on viisikymmentä tai 50. "5-kymmentä" on virheellinen muoto. Luku ilmaistaan useimmiten kirjaimin, kun se on pieni, mutta "50" on numeroin ilmaistu luku.
Keskity sinä vaan oman viestisi pilkkuvirheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AI, valita niille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele oikeinkirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Saattaapi olla joo.
Mulla on kohta kaksi vuotta ollut burnout ja vaikea masennus, silti täyttä päivää töissä. Tai no, olin mä saikulla 5 päivää tuolloin vuonna 2023.
Mene lääkäriin ja hae dopamiinilääkitys (Voxra) ja jos se ei riitä, lisää dopamiinia. Hajotat itsesi muuten ehkä lopullisesti.
Terveisiä kuntoutustuelta
Vierailija kirjoitti:
Olisi nyt haastateltu jotain aspassa työskentelevää tms. Oli otettu ylimmän tulokvartiilin ihmisiä ja kas kummaa, työ maistuu, kun se ei vie kaikkia voimia ja palkka hyvä.
Olen nähnyt rakennusalalla useita työpareja, joissa nuorempi tekee työt ja se päälle 50v istuu vieressä ja juttelee(Ja se nuorempi ei ole harjoittelija vaan 30-vuotias ammattilainen). Ei ihme, että työ maistuu, kun pääsee päiväksi puuhastelemaan kevyesti ja juttelemaan. Myös taukojen pituudet ovat pidemmät päälle 50-vuotiailla, vaikka kaikkien tauot ovat työsopimuksen mukaan saman pituiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluttomuus pieneenkin epämukavuuteen ja mukavuusalueelta poistumiseen leimaa 20-30 vuotiaita.
Väkivallan ja muun kaltoinkohtelun nimeäminen "mukavuusalueelta poistumiseksi" taas vanhempia polvia.
Kuinka monella tavallisella työpaikalla muka saa kokea väkivallan uhkaa?? Sen pitäisi olla oikeusjuttu, jos tuollaista tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi nyt haastateltu jotain aspassa työskentelevää tms. Oli otettu ylimmän tulokvartiilin ihmisiä ja kas kummaa, työ maistuu, kun se ei vie kaikkia voimia ja palkka hyvä.
Olen nähnyt rakennusalalla useita työpareja, joissa nuorempi tekee työt ja se päälle 50v istuu vieressä ja juttelee(Ja se nuorempi ei ole harjoittelija vaan 30-vuotias ammattilainen). Ei ihme, että työ maistuu, kun pääsee päiväksi puuhastelemaan kevyesti ja juttelemaan. Myös taukojen pituudet ovat pidemmät päälle 50-vuotiailla, vaikka kaikkien tauot ovat työsopimuksen mukaan saman pituiset.
Olen nähnyt rakennusalalla kuinka nuori innokas työntekijä otetaan porukan mukaan ihan täysivaltaisena jäsenenä ja hänestä pidetään vanhempien toimesta hyvää huolta ja puolustetaan vääryyttä vastaan, kun nuori on vain itse osoittanut innokkuutta oppia työssä ja tekemään yhteistyötä muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä taas näin hotellisiivouksessa, kun päälle 50-vuotiaat teki reippaasti ja parikymppiset lusmuilivat minkä ehtivät. Itse en kuulunut kumpaankaan ryhmään, vaan olin nelikymppinen joka yritti epätoivoisesti pysyä mukana yli viisikymppisten vauhdissa.
(Oli toki pari parikymppistä, jotka tekivät työtä yhtä reippaasti kuin vanhemmat. Mutta ihmettelin, miksi noita lusmuja edes pidettiin palkkalistoilla, koska heidän työstään ei oikeasti näyttänyt tulevan mitään.)
Yllätyin kun työpaikassani harjoittelija on todella laiska, siis hänet palkkasi pomo toiselta paikkakunnalta etänä Teams haastattelun perusteella. Harjoittelija on lusmuillut laiskana koko kesän eikä tee mitään, istuu vaan ja surffaa netissä ja palkka juoksee, toimistotyö siis kyseessä. Ja hän ei myöskään itse kysele olisiko kenellekään hänelle mitään tekemistä. Aiemmin nuoret on olleet kyllä tosi innokkaita ja ahkeria.
Vierailija kirjoitti:
"Tutkimusten mukaan yli 50-vuotiaat arvioivat itse työkykynsä pääsääntöisesti hyväksi. He sairastavat vähemmän, kokevat työnsä mielekkäämmäksi ja uupuvat harvemmin kuin alle 30-vuotiaat, Ruokolainen sanoo.
Tutkimuksissa on havaittu, että iän myötä työn imu lisääntyy, tylsistyminen vähenee ja työn kuormitus koetaan hallittavammaksi. Esimerkiksi kuntasektorilla yli 50-vuotiaiden sairauspoissaolot ovat jopa vähäisempiä kuin nuoremmilla työntekijöillä."
Saman olen huomannut myös itsekin. Lisäksi työpaikka on iäkkäämmälle myös paikka missä luodaan ja pidetään yllä kaveruussuhteita. Voi olla sitäkin, että kenekään kanssa ei tarvitse kilpailla kumppaneista, koska sellainen ei enää ole päällimmäisenä kiinnotuksen kohteena
Olen keski-ikäinen ja ainakaan omalla kohdallani mikään noista väittämistä ei täsmää. Siis tylsistyminen on iän myötä lisääntynyt ja stressaannun ja väsyn tosi helposti. Nukun myös todella huonosti vaihdevuosi oireisena. Kyllä sitä nuorena jaksoi eri tavalla eikä ollut työpäivän jälkeen ihan poikki, intoa myös vielä riitti nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja molemmat nostavat kuitenkin usean tonnin kuukausipalkkaa.
Olen 56-vuotias, töissä Koillisella alueella Varhaiskasvatuksessa. Kanssani samaa ikäluokkaa olevat ovat harvoin poissa, nuoret taas vähän väliä. En tiedä mistä johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törmäsin juuri uutiseen japanista missä kerrottiin työntkijöistä, jotka vaan istuvan näyttöpäätteen edessä eivätkä tee mitään. Aika ajanut heistä ohi, eivät opi, mutta lojaliteetin vuoksi heidät pidetään yrityksessä kirjoilla. Vähän niinkuin vanhukset aikanaan.
Mikä tuossa on hienoa ja ylpeyden aihe? Että sinä ponnistelet ja kärsit samalla, kun rikkaat sinun yläpuolella ottavat sinun siivun palkastasi ja avustuksesta ja elävät leveästi noiden avustajien ja terapiahevosten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Yllätyin kun työpaikassani harjoittelija on todella laiska, siis hänet palkkasi pomo toiselta paikkakunnalta etänä Teams haastattelun perusteella. Harjoittelija on lusmuillut laiskana koko kesän eikä tee mitään, istuu vaan ja surffaa netissä ja palkka juoksee, toimistotyö siis kyseessä. Ja hän ei myöskään itse kysele olisiko kenellekään hänelle mitään tekemistä. Aiemmin nuoret on olleet kyllä tosi innokkaita ja ahkeria.
En minäkään töissä töitä kerjäisi. Jos työtehtäviä ei ole annettu niin sitten ollaan läsnä vaan. Jos pitää erikseen kerjätä töitä vaikka on jo työsuhteessa niin sitten kannattaa ryhtyä yrittäjäksi ja kerjätä töitä siviileiltä. Paskasti organisoitu talo teillä, jos on varaa tuolla tavoin tekijöitä makuuttaa, kytätä ja kyräillä.
Joku kehtas väittää en nykypolvi ois sivistyneenpää ni on kännykän räplääminen muka sivistynyttä 🤨
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluttomuus pieneenkin epämukavuuteen ja mukavuusalueelta poistumiseen leimaa 20-30 vuotiaita.
Väkivallan ja muun kaltoinkohtelun nimeäminen "mukavuusalueelta poistumiseksi" taas vanhempia polvia.
Kuinka monella tavallisella työpaikalla muka saa kokea väkivallan uhkaa?? Sen pitäisi olla oikeusjuttu, jos tuollaista tapahtuu.
Henkistä ja psykologista väkivaltaa, ihan perusjuttu. Varmaan harvemmasa työpaikka jossa ei näille altistu.
Enpä tiedä tuosta oikeudestakaan. Itsellä ei ainakaan ole motivaatiota kerjätä töitä ja olla koko ajan lakimiestn juttusilla, koska työnantajat ovat ala-arvoisia. Menee vähän maku koko hommasta. Aikanaa tein hommani ja silti olin ongelmissa, koska ihmiset työpaikoilla olivat ongelmaisi ja häiriintyneitä. Lounastunnit kuulostivat joltain traumaterapiasessioilta tai vaihtoehtoisesti raivokas kanalauma kiusaa jotakuta. Sairasta touhua. Siihen päälle jos vielä joutuu käymään jotain oikeustaisteluita niin hohhoti-hoijaa. Pitäkää pikku firmanne puolestani.
Vierailija kirjoitti:
Joku kehtas väittää en nykypolvi ois sivistyneenpää ni on kännykän räplääminen muka sivistynyttä 🤨
No onhan se. Kännykkä on erittäin hienostunut työkalu, siinä on hienomekaniikkaa. Vasaroiden ja pruum prööm laitteiden ajaminen on karkeamekaniikkaa. Ymmärrätkös?
Mun lapsissa ei ole mitään vikaa, ovat toivottuja ja rakkaita.
Asuntolainakin ok, korkokatto voimassa ja pääomaa lyhennetty melkein sata tonnia tässä vuosien mittaan. Jos jonkun sais pois niin työmatkaa vois lyhentää, 1,5h suuntaansa on kyllä liikaa. M43