Uudet talvirenkaat, kitkat vai nastat?
Aiemmin oli Hesarissa juttua että testattu huonoimmat (halvimmat?) nastarenkaat ja parhaimmat (kalleimmat?) kitkarenkaat. Lukiko joku tätä juttua ja mikä oli testin tulos?
Ajan Helsinkiin 50km/suunta joka päivä moottoritietä. Pohjoiseen en kulje autolla. Nastat ollut aiemmin, mutta kyllähän nuo on tosi nopeasti kuivilla teillä pilalle mennyt. Mietin jos kitkoilla saisi vuoden kaksi lisää käyttöä? Mutta turvallisesti silti.
Kommentit (59)
Ehdottomasti kitkat, omassa sekä yrityksemme kaikissa autoissa on kitkat, eikä ongelmia. Etelän pääosin sulilla teillä oikein mukavat ja toimivat. Ajotapaa pitää hieman tarkistaa, eli persuksissa roikkumista ei kannata harjoittaa. Jarrutusmatkat ovat jäällä pidempiä, mutta ennakoiva ajotapa on muutenkin suositeltavaa.
Kitkat oli ennen, nyt ostin nastat kun ajelen työmatkoja paljon sivuteillä.
Nastat, jos/kun kotiin pääsy edellyttää talvella peilijääksi muuttuvan jyrkän ylämäen nousua. Alamäkeen rysäyttäisi naapurin aidasta läpi ilman nastoja...
Vierailija kirjoitti:
Nastat, jos/kun kotiin pääsy edellyttää talvella peilijääksi muuttuvan jyrkän ylämäen nousua. Alamäkeen rysäyttäisi naapurin aidasta läpi ilman nastoja...
Meillä kyllä juuri pihasta lähtö ylämäkeen on ollut talvella ainoa ongelma. Ensin pitää kääntää auto pihasta vauhdilla ylämäkeen kadulle ja peruuttamalla ottaa vauhtia mäen alta. Nastat ollut aivan loistavat tähän tarkoitukseen. Yhden vieraan kitkat ja auto lähti pysäköitynä luisumaan.
Kuljen Turun ja Helsingin väliä. Viime talvena oli muutama aamu jolloin olin tyytyväinen nastoista ja nelivedosta. Muuten olisin pärjännyt kitkoilla. Täksi talveksi vaihdan kitkoihin. Pahimpina aamuina lähden vähän myöhemmin ettei tie ole enää luokattomassa kunnossa tai menen junalla jo edellisenä iltana.
Kitkoilla olen pärjännyt. Enimmäkseen kaupungissa ajelen ja välillä pääteitä.
Tätä eipäs-juupas jankkaamista ei kannata aloittaa. Ei ole mitään uutta tietoa saatavilla. Tee kuten tykkäät.
Itse vaihdoin nastoista kitkoihin v. 2001-2002 talvella, enkä aijo palata. Mutta en neuvo kysyjää.
Olen ajellut jo parikymmentä vuotta kitkoilla, ja pois en vaihtaisi. Pääosin toki kaupunkiajoa ja Tampere-Helsinki väliä, mutta vuosittain myös Lapissa ja Pohjois-Norjassa, samoin Itä-Suomessa.
Kitkat vain ajettava neljässä/viidessä vuodessa loppuun kun sen jälkeen tee paljon mitään renkaan kovettumisen takia.
Kitkat on mukavammat, nastat on turvallisemmat huonoissa olosuhteissa, joissa niitä onnettomuuksia usein tapahtuu.
Kitkat. Talven aikana on muutama sellainen päivä kun nastat olisi paremmat, ja silloin voi ajaa hiljaa tai vaikka jättää auton liityntäpysäköintiin matkan varrelle.
Kitkarenkaat tietysti. Ne ovat kehittyneet viimeisten vuosien aikana tosi hienosti. Suosittelen Continentalia. Kakkosvaihtoehto Nokian ja Good Year. Älä osta muita merkkejä!
Nastoissa on se ongelma, että nastarenkaan jääpito perustuu nastoihin. Kun nastat kuluvat ja pyöristyvät, nastapito katoaa ja sitten ollaan pulassa. Ja hauskinta, että suurin osa nastarenkailla ajetuista kilometreistä ajetaan kuluneella renkaalla.
Tekniikan Maailma kerran vertaili kuluneita talvirenkaita ja ainakin siinä vertailussa kitkarengas piti jäälläkin nastarengasta paremmin.
Mustalla jäällä uusikaan nastarengas ei pärjää nykyajan huippukitkarenkaalle, koska nasta ei saa pitoa mikroskooppisen ohuesta jääkerroksesta.
Omaa kokemusta on Good Yearista ja Continentalin huippukitkarenkaista. Varsinkin tuo Continental on sellainen, että oli keli mikä tahansa sillä on stressitöntä taittaa matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Hiekka on keksitty.
30 vuotta kitkoilla, ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Tätä eipäs-juupas jankkaamista ei kannata aloittaa. Ei ole mitään uutta tietoa saatavilla. Tee kuten tykkäät.
Itse vaihdoin nastoista kitkoihin v. 2001-2002 talvella, enkä aijo palata. Mutta en neuvo kysyjää.
Alkuperäisessä viestissä kysyttiin testitulosta. Ei jankkausta.
Nastat tottakai. Ei oo nastaa ajella liukkaalla jos on kitkaa.
Tietenkin kitkat. Continental VikingContact 8.
Parhaat talvirenkaat mitä on ikinä tehty.
Kitkoilla olen ajellut n 10 vuotta ja olen ollut tosi tyytyväinen. Ajan itsekin enimmäkseen pääkaupunkiseudulla ja lisäksi pari lomareissua vuosittain pohjoiseen.