Jos henk.koht.avustajaa hakevan ilmoituksessa tämä, niin vältä sitä kuin ruttoa
Jos työpaikkailmoituksessa sanotaan, että avustajan tehtäviin kuuluvat "kodinhoidolliset tehtävät", niin kierrä tuommoiset kaukaa, koska tuo tarkoittaa suursiivouksia, niin että matot kannetaan ulos ja joka paikka imuroidaan ja luututaan ja kaikki pinnat pyyhitään rievulla ja kaikki tämä viikoittain. Ja palkka tietysti paskinta lajia ja vaikka kuinka ahkerasti työt tekisitkin, niin eivät edes muista laittaa työtodistukseen arvostelua, ja jos sen sitä erikseen vaadittuasi saat, niin saat korkeintaan pelkän "suoriutui työtehtävistä hyvin" eli mahdollisimman laimeasti kommentoivat. Eivät käytä semmoisia sanoja kuin "kiitettävästi" tai "erinomaisesti", vaikka olisit suorittanut kaikki tehtävät virheettömästi vuosien ajan.
Kommentit (311)
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään on järjetöntä, että itse apua tarvitseva voi toimia työnantajana. Ihan nurinkurista ja työterveysriskikin tekijälle, kun joku äo70 pompottelee/kiristää ihan huvikseen.
Työtehtävät tulisi eritellä maksajan puolelta selkeästi, eikä niin että jos 150kg mursu väittää että olisi kyllä "ihan itse" tehnyt suursiivouksen tai rakentanut talon, niin avustajankin on sitten ne tehtävä...
Puhutpa kauniisti avustettavista.
Ei elämä ole niin yksioikoista. Jos avustaja on saatu jotain tiettyä tarkoitusta varten (tyyliin pitsinnypläys tiistaisin klo 17-19) niin silloin tietysti asia on selvä. Mutta jos pyörätuolissa olevana monisairaana avustaja on käytössäni päivittäin monta tuntia, ei se avustaja saa muodostua vankilaksi. Jos jonain kauniina päivänä haluan lähteä mökille, joka siis muutaman km päässä, silloin lähdetään, vaikka sinä päivänä yleensä siivottaisiin.
Nämä avustettavat ovat niin kiittämättömiä pskoja että ei ihmekään ettei ketään kiinnosta työskennellä heille. Vetäkööt käteen yksinään siellä sohvalla.
Minä kyllä avustajana haluan järkevän pituisia työpäiviä. En halua mitään parin tunnin vuoroja joissa juosten ja kiireellä tehdään välttämättömät hommat.
Haluan, että työ on myös minulle kannattavaa ja saan palkkaa useasta tunnista. Jos asiakkalle on myönnetty tietty määrä tunteja kotona tapahtuvaan apuun, niin todellakin toivon, että ne tunnit myös käytetään. Ja silloin siivoan ja teen ihan mitä vain keksimme.
Tätä pitää ajatella myös sen kannalta, että työ on työntekijälle taloudellisesti kannattavaa. Itse en ainakaan halua yhden päivän aikana mennä useaan eri kohteeseen tekemään jotain minivuoroa ja käyttää aikaa siirtymisiin, jos on mahdollista olla yhdessä paikassa useamman tunnin ajan.
Jos ne tunnit on asiakkaalle myönnetty, ja on katsottu että hän sen verran tunteja tarvitsee, saa ne tunnit todellakin sitten myös käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä avustajana haluan järkevän pituisia työpäiviä. En halua mitään parin tunnin vuoroja joissa juosten ja kiireellä tehdään välttämättömät hommat.
Haluan, että työ on myös minulle kannattavaa ja saan palkkaa useasta tunnista. Jos asiakkalle on myönnetty tietty määrä tunteja kotona tapahtuvaan apuun, niin todellakin toivon, että ne tunnit myös käytetään. Ja silloin siivoan ja teen ihan mitä vain keksimme.
Tätä pitää ajatella myös sen kannalta, että työ on työntekijälle taloudellisesti kannattavaa. Itse en ainakaan halua yhden päivän aikana mennä useaan eri kohteeseen tekemään jotain minivuoroa ja käyttää aikaa siirtymisiin, jos on mahdollista olla yhdessä paikassa useamman tunnin ajan.
Jos ne tunnit on asiakkaalle myönnetty, ja on katsottu että hän sen verran tunteja tarvitsee, saa ne tunnit todellakin sitten myös käyttää.
Avustajillakin on erilaisia tilanteita. Joku haluaa pari tuntia opiskelun oheen tai lisätyöksi, toiselle se on ammatti, jolla pitäisi elää.
Oma avustajani, joka käy kanssani uimassa ja kuntosalilla, on ihan tyytyväinen, koska itse voi samalla kuntoilla ja uida. Tunteja tulee kuitenkin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on väärää tietoa. Henkan tuntipalkka on 13,50€, jos työnantaja kuuluu Heta-liittoon. Eräällä firmalla vaihtelee 12,54-13,79€ tunti. Riippuu onko pk-seutu vai muualla. Ei henkan tuntipalkka ole ollut enää vuosikausiin 10-11 €/tunti.
Minun avustajani saa 12,71 e/h. Länsi-Suomi, maaseutu.
En väitä, että palkka olisi hyvä, mutta täytyy huomioida, ettei työhön ole mitään koulutus- tai pätevyysvaatimuksia. Ei silloin voi maksaa samaa kuin koulutusta vaativasta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Hkavustajina on lähäreitä ja sairaanhoitajiakin.
On yomerkonomeja ja vaikka mille alalle kouluttautuneita.
Minä opiskelin 6 vuotta. Myöhemmin olin myös avustajana. Kyl lähärin koulutus ei kestä 6 vuotta arvon yksinkertainen kaffebulla.
Ei työstä makseta sen mukaan kuinka pitkä koulutus sulla on, vaan sen mukaan kuinka pitkä koulutus sulla PITÄÄ olla. Avustajaksi kelpaa, vaikka ei olisi peruskoulua läpi käynyt. Jos sitten sattuu olemaan ydinfyysikko, ei siitä bonuksia heru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on väärää tietoa. Henkan tuntipalkka on 13,50€, jos työnantaja kuuluu Heta-liittoon. Eräällä firmalla vaihtelee 12,54-13,79€ tunti. Riippuu onko pk-seutu vai muualla. Ei henkan tuntipalkka ole ollut enää vuosikausiin 10-11 €/tunti.
En väitä, että palkka olisi hyvä, mutta täytyy huomioida, ettei työhön ole mitään koulutus- tai pätevyysvaatimuksia. Ei silloin voi maksaa samaa kuin koulutusta vaativasta työstä.
Sinä et maksa euron euroa avustajalle palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelin 6 vuotta. Myöhemmin olin myös avustajana. Kyl lähärin koulutus ei kestä 6 vuotta arvon yksinkertainen kaffebulla.
Ei työstä makseta sen mukaan kuinka pitkä koulutus sulla on, vaan sen mukaan kuinka pitkä koulutus sulla PITÄÄ olla. Avustajaksi kelpaa, vaikka ei olisi peruskoulua läpi käynyt. Jos sitten sattuu olemaan ydinfyysikko, ei siitä bonuksia heru.
Oikeastihan työstä maksetaan sen mukaan miten hyvä olet siinä paitsi ehkä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan halua tekijää, joka ei ole peruskoulua saanut läpi. Kyllä tämä asia tulee haastattelussa selväksi. Avustajat oli kiven alla jo kaksi vuotta sitten. Nyt sunkin tarttis olla vähemmän pomo ja työnantaja kun et sinä sitä palkkaa maksa. Verorahoista tää lysti maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et maksa euron euroa avustajalle palkkaa.
En kyllä niin väittänytkään. Sanoin, että hän saa.... En puhunut maksajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et päätä hka:n palkkaa. Sen määrää palkanmaksaja/kunta olitpa mitä mieltä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole mitään kiitollisuuden tunnetta siitä, että veronmaksajat kustantaa sun palvelun? Yhtään kommenttia avustettavilta ei ole tullut siitä, että onneksi saa tällaista palvelua kotiin. Öykkäröidään vaan kuinka pitäis olla parempia ja näähän avustajat on sellaisia, että muita töitä ne ei saa. Sen varjolla sitten mollataan kaikki avustajat rikollisiksi lääkkeiden pöllijöiksi ja laiskaksi sakiksi.
Tekeekö mielesi hoitolaitokseen? Minä olin sitä mieltä avustajana, että avustettavalla menee kotonansa hyvin. Sukulaiset yritti väkisin häntä hoitolaitokseen. Olin avustettavan puolella. Tää on se kun sydämestäni halusin olla avuksi tuossa työssä.
Täältä sopii lukea mihin henkilökohtaista apua voidaan myöntää: https://thl.fi/julkaisut/kasikirjat/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja…
Olen seurannut keskusteluja koskien hka:n palveluihin liittyen. Missään keskustelussa avustettavat eivät ole kirjoittaneet kommenttia, jossa olisi tyytyväinen avustajapalveluihin.
Sen sijaan aina vaan avustajien mollaamista ja lyttäyskommentteja. Mikä ihmistä vaivaa, kun avustettava ei ole tyytyväinen hänelle ilmaiseen apuun?
Olisko jo aika kiittää lainsäätäjiä ja heitä, jotka tekevät työtä?
Nariskaahan vaan lisää avustettavat. Kukaan ei halua hakeutua tuohon työhön kohta.
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut keskusteluja koskien hka:n palveluihin liittyen. Missään keskustelussa avustettavat eivät ole kirjoittaneet kommenttia, jossa olisi tyytyväinen avustajapalveluihin.
Sen sijaan aina vaan avustajien mollaamista ja lyttäyskommentteja. Mikä ihmistä vaivaa, kun avustettava ei ole tyytyväinen hänelle ilmaiseen apuun?
Olin yhtenä syksynä järjestämässä messuja, jonka kohdeyleisö oli etenkin vammaiset. Menin sanattomaksi siitä, miten rumasti nää pyörätuolissa istuvat kohtelivat avustajiaan! Se puhe oli tiuskimista, komentelua, jopa haukkumista. Ja avustajat kiltisti kuuntelivat sitä skeidaa, ottivat pöydiltä karkit ja esitteet käskyjen mukaan reppuun, hyvä etteivät vielä niianneet päälle. Musta ei olisi tuohon työhön, jäisi avustettava ekasta poikkisanasta siihen missä olikin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todella väärin että jonossa on aidosti avustajan apua ja tukea tarvitsevia todellisessa hädässä saamatta sitä, ja samaan aikaan himputti vieköön tyyppejä pokkana siivoaa ja leikkaa jonkun puutarhoissa nurmikkoa, pesee ikkunoita tai istuskelee tuolissa pitkästyneenä täyttämässä ristisanatehtäviä kun nooh ne avustustunnit on kerran jollekin myönnetty.
No mulle on yks ja sama. Jos sillä avustettavalla on tietty määrä tunteja, niin hän saa ne silloin käyttää. Kyllä sen joku taho on päättänyt, että hän ne tarvitsee. Ja tottakai minä teen asioita, joita hän ei kykene tekemään.
Joo mun avustettava lähti puolisonsa kanssa ostoksille, ja sanoi , että siivoa sillä aikaa asunto.
Tohon hommaan ei kyllä hka ole oikea ratkaisu, vaan siivousf
Tämä kyllä herättää kysymyksiä, että jos avustettavalla on huushollissa terve puoliso, niin mihin tarvitaan ainakaan siivouspalveluita ellei niitå halua ostaa erikseen ulkopuolelta? Puolisohan siellä varmaankin sitten asuu ja sotkee enimmäkseen, jos avustettava ei esimerkiksi pysty tekemään ruokaakaan.
Mieluumin menisin sellaiseen, missä saa siivota kuin sellaiseen, missä pitäisi vaan tuojotella seiniä ja keksiä olemattomia puheenaiheita ja odotella, milloin avustettava haluaa seuraavan kerran tupakalle tai vessaan. Ei ne siivoojan palkat liene sen parempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin yhtenä syksynä järjestämässä messuja, jonka kohdeyleisö oli etenkin vammaiset. Menin sanattomaksi siitä, miten rumasti nää pyörätuolissa istuvat kohtelivat avustajiaan! Se puhe oli tiuskimista, komentelua, jopa haukkumista. Ja avustajat kiltisti kuuntelivat sitä skeidaa, ottivat pöydiltä karkit ja esitteet käskyjen mukaan reppuun, hyvä etteivät vielä niianneet päälle. Musta ei olisi tuohon työhön, jäisi avustettava ekasta poikkisa
_______
Kyllä vaan. Jossain se raja kulkee, mitä pitää sietää. Oli niin paksua settiä avustettavalta, että otin loparit. Se soitteli perään, että olen ammattitaitoinen ja voitaisko vielä jatkaa. Ei voitais. Tätä shittiä kuuntelin monta kuukautta. Ei mitään kiitollisuutta siitä, että palvelu on ilmainen ja työntekijä sydämestään sitä tekee. Auttamisesta tulee hyvä mieli auttajalle. Nähtävästi avustettavalle ei tule hyvää mieltä yhtään mistään.
Joillekin myös siivouspalvelu on järjestetty erikseen (en tiedä tarkemmin mitä kautta), ja henkilökohtainen apu suunnattu vain kodin ulkopuolisiin menoihin/tekemisiin.