Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos henk.koht.avustajaa hakevan ilmoituksessa tämä, niin vältä sitä kuin ruttoa

Vierailija
27.09.2025 |

Jos työpaikkailmoituksessa sanotaan, että avustajan tehtäviin kuuluvat "kodinhoidolliset tehtävät", niin kierrä tuommoiset kaukaa, koska tuo tarkoittaa suursiivouksia, niin että matot kannetaan ulos ja joka paikka imuroidaan ja luututaan ja kaikki pinnat pyyhitään rievulla ja kaikki tämä viikoittain. Ja palkka tietysti paskinta lajia ja vaikka kuinka ahkerasti työt tekisitkin, niin eivät edes muista laittaa työtodistukseen arvostelua, ja jos sen sitä erikseen vaadittuasi saat, niin saat korkeintaan pelkän "suoriutui työtehtävistä hyvin" eli mahdollisimman laimeasti kommentoivat. Eivät käytä semmoisia sanoja kuin "kiitettävästi" tai "erinomaisesti", vaikka olisit suorittanut kaikki tehtävät virheettömästi vuosien ajan. 

Kommentit (314)

Vierailija
121/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä sitten henkilökohtaisena avustajana haluaisit tehdä? Auttaa vessakäynneissä?

Itse ainakin mieluummin siivoaisin. 

Haluan PALKKAA, JOLLA PÄRJÄÄ ILMAN TUKIA. Ja haluan, että työtäni arvostetaan: eli työtodistukseen kunnollinen arvostelu, ei pelkkää "hyvin" ja senkin jouduin erikseen vaatimaan, että laittaa työtodistukseen arvostelun. 

Ap

Ja lisäksi ärsyttää turhanpäiväiset siivoukset. Ei niitä mattoja joka viikko tarvitse ulos kantaa, kun on siisti koti muutenkin, kun avustettava istuu sohvalla suurimman osan ajasta. Hirveästi turhaa työtä.

Ap

Marroja ei tarvitse kantaa ulos ikinä, imurointi riittää, pesulaan välillä matot.

Vierailija
122/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain henkihän on että henkilökohtainen avustaja ei tee puolesta vaan yhdessä. Ei ole siivouspalvelua.

ai tää on muuttunu? Ennen vanhaan ne teki myös. Mun vanhemmat sai aikoinaan kun ne ei ite pysty mitään tekemään noista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pyysin apua, että ikkunan saisi tiivistettyä teipillä, ettei sieltä vedä. Avustaja seisoi mun takana henkisenä tukena.

Pyysin apua lomakkeiden täyttöön. Tämäkin apu oli henkistä.

En tarvinnut tälläistä avustajaa, joka ei kuulu tehdä yhtään mitään.

Olisit edes opettanut sen asiakkaan tilaamaan sitä ruokaa.

En ymmärrä, että miksi sen luona ylipäätään kävit. Eihän susta ollut mitään hyötyä."

Sinä et tarvinnut sitten apua ensinkään. Miksihän sulle alunperinkään myönnettiin avustustunteja?  Esititkö vaivaisempaa kuin oletkaan, jotta sait kotiorjan? (Kuvittelit saaneesi orjan)

Vierailija
124/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä jutuissa aina ihmettelen että eikö teillä ole ollenkaan itsetuntoa tai omaa tahtoa. Sillä paskalla palkalla mitä avustajalle maksetaan ei kukaan täyspäinen huhki hulluna tai tee ahkerasti yhtään mitään. Tehdään mitä keritään ja todella voi sanoa ei jos alkaa tuntua siltä että suorastaan orjana pidetään. Suursiivoukset tms. ei kuulu kevyisiin kotiaskareisiin mitä avustajalta voi pyytää. 

Mitä mätä avustettava voi tehdä? Antaa potkut vai? 🤣🤣

Todellakin antaisin potkut avustajalle, joka ei tee työtään. On todella rasittavaa, kun vieras ihminen on koko ajan kotona kyljessä kiinni. Jos hänestä ei ole sitä apua, mitä varten hänet on palkattu, niin todellakin saa lähteä.

Samaa mieltä. Lähärit laitoksessa tekee paljon rankempaa työtä

Huh huh. Ihan maisterin paperit multakin löytyy, sekä muita koulutuksia. Keski-ikäinen työelämästä pudonnut pitkäaikaistyötön? Mikä minussa vikana muka? En ole itse halunnut työttömäksi ja työtä etsin koko ajan, vuosikymmenten työkokemus taustalla. Miksi leimaat noin? Enkä ikinä varastaisi keneltäkään!! En hyväksy varastamista. Enkä kohtelisi ketään huonosti. Rajat saa asettaa avustajakin silti. Sopimuksen ulkopuolisiin hommiin ei pidä suostua.

Vierailija
125/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä jutuissa aina ihmettelen että eikö teillä ole ollenkaan itsetuntoa tai omaa tahtoa. Sillä paskalla palkalla mitä avustajalle maksetaan ei kukaan täyspäinen huhki hulluna tai tee ahkerasti yhtään mitään. Tehdään mitä keritään ja todella voi sanoa ei jos alkaa tuntua siltä että suorastaan orjana pidetään. Suursiivoukset tms. ei kuulu kevyisiin kotiaskareisiin mitä avustajalta voi pyytää. 

Todellakin antaisin potkut avustajalle, joka ei tee työtään. On todella rasittavaa, kun vieras ihminen on koko ajan kotona kyljessä kiinni. Jos hänestä ei ole sitä apua, mitä varten hänet on palkattu, niin todellakin saa lähteä.

Samaa mieltä. L

Ai ettei kaupungeissa ole asiallista keski-ikäistä työvoimaa?? Mistä tämä luulo? Ja miksei isäntä käy, miksi pitäis olla emäntä?

Vierailija
126/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain henkihän on että henkilökohtainen avustaja ei tee puolesta vaan yhdessä. Ei ole siivouspalvelua.

Minkälain ? Henkilökohtainen avustaja auttaa arjessa, kyllä me terveetkin siivotaan kotia, suursiivous on eri asia ja sen tekee siivooja 

Vierailija
127/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoaminen ei ole kuulunut aikoihin työnkuvaan.

Vierailija
128/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joo, orja on hakusessa jos pitää hoitaa 5 lemmikkiä, kasvimaa, avustettavan lastenkin ruoat ja tarpeet, leipomiset ja vielä harrastukset kin. 

Tietenkin kaikki minä vuorokauden aikoina tahansa (myös viikonloput) !

Mielestäni avustamisessa pitää olla joku kohtuus,  pieni siivous taas kuuluu asiaan. 

Vierailija
129/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälain ? Henkilökohtainen avustaja auttaa arjessa, kyllä me terveetkin siivotaan kotia, suursiivous on eri asia ja sen tekee siivooja 

Siivoa toki. Henk.koht. avustajan tunteja myönnetään vain välttämättömiin toimiin. Siivouspalveluita ne terveetkin ostaa ihan omilla eläkkeillään.

Vierailija
130/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoja tilataan siivousfirmasta. Ei kuulu henk.koht.avustajan toimenkuvaan!

Älkää nyt jukolauta siivotko, avustajat! 

Kyllä avustaja pelkästään siivoaa, jos on hänelle sanottu, että kohteessa vain siivotaan, haluatko paikan.

Tämä on tietoa. Minulla on avustaja, joka siivoaa perusteellisesti koko asunnon 2x2h/kk ja kaksi kertaa vuodessa ikkunatkin pestään.

Itse en ole työnantaja vaan tulee yrityksen kautta. Tietyt kriteerit kun täyttyy (etenevä sairaus) niin avustajan saa pelkkään siivoukseen. Minulla hän tekee raskaimmat siivoustyöt. Itse pystyn kevyempiä tekemään, koska olen ihan omilla jaloilla liikkuva ja kädetkin toimii vielä kohtalaisesti pikkuhommissa.

Vierailija
131/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs huonoin ammatti tuo. Siivojakin tekee siistimpää työtä.

Vierailija
132/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Lähärit laitoksessa tekee paljon rankempaa työtä

Aika tarkkaan on säädetty mitä henkilökohtainenavustaja saa tehdä, muut palvelut ostetaan muualta.

Aika alentuvasti kirjoitat henkilökohtaisistavustajista.  Moni olisi esim; puolisonsa avustaja, mutta tämä lailla kiellettiin 2017.

Itsellä kaksi sosiaalialankoulutusta ja olen ollut henkilökohtaisenavustajana enkä häpeä sitä yhtään.

Olen siis tämmöinen keski-ikäinen, kouluttamaton tampio.

Vierailija
133/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä avustaja pelkästään siivoaa, jos on hänelle sanottu, että kohteessa vain siivotaan, haluatko paikan.

Tämä on tietoa. Minulla on avustaja, joka siivoaa perusteellisesti koko asunnon 2x2h/kk ja kaksi kertaa vuodessa ikkunatkin pestään.

Itse en ole työnantaja vaan tulee yrityksen kautta. Tietyt kriteerit kun täyttyy (etenevä sairaus) niin avustajan saa pelkkään siivoukseen. Minulla hän tekee raskaimmat siivoustyöt. Itse pystyn kevyempiä tekemään, koska olen ihan omilla jaloilla liikkuva ja kädetkin toimii vielä kohtalaisesti pikkuhommissa.

Sä käytät palveluseteliä eiks vaan?

Vierailija
134/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä käytät palveluseteliä eiks vaan?

Joo, kyllä on palveluseteli.

-sama

Vierailija
135/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkyttäviä tyyppejä tekee avustajan hommia. Huh huh!

Eivät saa muutakaan työtä, se jo kertoo paljon.

Sun kommenttisi kertoo tyhjentävästi sen, mikä sinä olet ihmisiään. Surkea luuseri ja harhaluuloisuushärö.

Vierailija
136/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään yritysten kautta enimmäkseen avustaja tulee. Tosi vähän haetaan työnantajamallilla avustajaa tänä päivänä. Yrityksen kautta tulevalle avustajalle sä et potkuja pysty antamaan. Avustajat saa valita ketä suostuvat avustamaan. 

Tähän on just menty, koska on niin paljon avustettavia, jotka luulee olevansa suuria johtaja-pomo-työllistäjä-palkanmaksaja-yhteiskunnan tukipilareita, vaikka tosiasiassa avustettava ei maksa pennin pyörylää palkkaa.

Vierailija
137/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, vaikka jäljiltäsi parketti kiiltäisi niin että kuvansa näkisi, se ei vielä ole kiitettävää työtä, jos asenne on kaiken aikaa vittuuntunut. 

Toivottavasti olet vaihtamassa toiseen työhön. Yhdenkään vammaisen ei pitäisi joutua kestämään sinua arjessaan.

Yhdenkään avustajan ei tarvitse sietää sinunlaistasi motherfuckeria.

Vierailija
138/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä avustajat yleensä haluavat pelkkää hyvää avustettavalleen, näin ainakin itse ja kaikki tuntemani muutkin avustajat. Teen kyseistä työtä opiskelun ohella ja olen tullut avustettavien kanssa hyvin juttuun. Niitä hommia avustettavan hyväksi tehdään mitä tarve on, toki itselleni ei ole tullut vastaan tilannetta jossa minulla olisi teetetty työtä joka ei minulle kuulu (lääkehoidollisia, jatkuvia suursiivouksia, vastuuta muista perheenjäsenistä tms). Hyvä mieli on töissä itselläni ja pyrin siihen että myös autettavallakin on kun vuorostani lähden. Ihmisiä on toki monenlaisia ja aina ei kemiat sovi yhteen, sitten olisi hyvä vaan etsiä toinen avustaja/avustettava. 

Vierailija
139/314 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoaminen ei ole kuulunut aikoihin työnkuvaan.

Minusta tuntuu, että porukka sotkee toisiinsa eri lakien perusteella saatavan avun. Kun kotihoito käy vanhuksen luona, se ei todellakaan siivoa ja on lisäksi maksullinen. Mutta henkilökohtainen apu perustuu vammaispalvelulakiin ja on aivan toinen juttu.

Kun minulle vuosi sitten myönnettiin oikeus henk.koht.apuun ja mietittiin tarvittavia tuntimääriä, työntekijä aloitti siivoamisesta. "Siis kerran viikossa imurointi ja pyyhintä". Kun sanoin, ettei kerran viikossa riitä lemmikkien takia, laski työntekijä 2x viikossa imurointi, kerran pyyhintä. Joten eiköhän se siivous silloin työnkuvaan kuulu.

Toinen asia mitä pohdin, on se, että vaikka ajatus tietysti on, että avustettava on kaikessa mukana PYSTYMISENSÄ MUKAAN, aina ei voimat sairauden takia riitä. Silloinko avustajan pitäisi istua jakkaralla pyörittelemässä  peukaloltaan?  Vai voiko tehdä yksin jotain? Voiko matkan varrella poiketa yksin kauppaan hakemaan maitopurkin vai pitääkö se reissusta väsynyt avustettava olla mukana. Eli pyörätuoli autosta, avustettava siihen, kauppaan, yksi maitopurkin, takaisin autolle, avustettava autoon, pyörätuoli autoon. Kummankin voimia on kulunut "turhaan', yhden maitopurkin takia.

Joku täällä kommentoi, että suurin osa avustajista tulee firmojen kautta (eikä avustajalle siksi voi antaa kenkää). Minulle ei edes tarjottu tällaista vaihtoehtoa, vaan ainoastaan työnantajamallia. Pienellä paikkakunnallamme (jossa tunnetaan "kaikki") tiedän yhden, jonka avustajat tulee firman kautta. Hänellä ei avustajat pysy ja jatkuva rekry käynnissä. Syytä voi tietysti arvailla.

Vierailija
140/314 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. L

Voitko laittaa linkin näihin säädöksiin, missä sanotaan, mitä henka saa tehdä?  Itse avustettavana en saanut mitään rajoituksi6a, vaikka niistä erikseen kyselin. Sanottiin, että tuntimäärä on ainoa rajoitus ja jos haluan siivoamisen sijaan mennä ostoksille, se on ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi