Jos henk.koht.avustajaa hakevan ilmoituksessa tämä, niin vältä sitä kuin ruttoa
Jos työpaikkailmoituksessa sanotaan, että avustajan tehtäviin kuuluvat "kodinhoidolliset tehtävät", niin kierrä tuommoiset kaukaa, koska tuo tarkoittaa suursiivouksia, niin että matot kannetaan ulos ja joka paikka imuroidaan ja luututaan ja kaikki pinnat pyyhitään rievulla ja kaikki tämä viikoittain. Ja palkka tietysti paskinta lajia ja vaikka kuinka ahkerasti työt tekisitkin, niin eivät edes muista laittaa työtodistukseen arvostelua, ja jos sen sitä erikseen vaadittuasi saat, niin saat korkeintaan pelkän "suoriutui työtehtävistä hyvin" eli mahdollisimman laimeasti kommentoivat. Eivät käytä semmoisia sanoja kuin "kiitettävästi" tai "erinomaisesti", vaikka olisit suorittanut kaikki tehtävät virheettömästi vuosien ajan.
Kommentit (311)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut keskusteluja koskien hka:n palveluihin liittyen. Missään keskustelussa avustettavat eivät ole kirjoittaneet kommenttia, jossa olisi tyytyväinen avustajapalveluihin.
Sen sijaan aina vaan avustajien mollaamista ja lyttäyskommentteja. Mikä ihmistä vaivaa, kun avustettava ei ole tyytyväinen hänelle ilmaiseen apuun?
Olisko jo aika kiittää lainsäätäjiä ja heitä, jotka tekevät työtä?
Olin yhtenä syksynä järjestämässä messuja, jonka kohdeyleisö oli etenkin vammaiset. Menin sanattomaksi siitä, miten rumasti nää pyörätuolissa istuvat kohtelivat avustajiaan! Se puhe oli tiuskimista, komentelua, jopa haukkumista. Ja avustajat kiltisti kuuntelivat sitä skeidaa, ottivat pöydiltä karkit ja esitteet käskyjen mukaan reppuun, hyvä etteivät vielä niianneet päälle. Musta ei olisi tuohon työhön, jäisi avustettava ekasta poikkisa
Jännä. Mulla ei ole ollut kuin yksi hankala avustettava. Muut ovat olleet kivoja. No yksi toinen myös oli vähän... nooh, miten sen nyt sanoisi! Mutta se avustaminen jäi kertaluonteiseksi hänen aloitteestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on väärää tietoa. Henkan tuntipalkka on 13,50€, jos työnantaja kuuluu Heta-liittoon. Eräällä firmalla vaihtelee 12,54-13,79€ tunti. Riippuu onko pk-seutu vai muualla. Ei henkan tuntipalkka ole ollut enää vuosikausiin 10-11 €/tunti.
Minun avustajani saa 12,71 e/h. Länsi-Suomi, maaseutu.
En väitä, että palkka olisi hyvä, mutta täytyy huomioida, ettei työhön ole mitään koulutus- tai pätevyysvaatimuksia. Ei silloin voi maksaa samaa kuin koulutusta vaativasta työstä.
Sinä et päätä hka:n palkkaa. Sen määrää palkanmaksaja/kunta olitpa mitä mieltä tahansa.
Onko luetun ymmärtäminen noin vaikeaa? En väittänyt, että päätän. En väittänyt, että maksan. Sanoin tosiasian, että hän saa tunnilta 12,71 e. Se on hänen tuntipalkkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on väärää tietoa. Henkan tuntipalkka on 13,50€, jos työnantaja kuuluu Heta-liittoon. Eräällä firmalla vaihtelee 12,54-13,79€ tunti. Riippuu onko pk-seutu vai muualla. Ei henkan tuntipalkka ole ollut enää vuosikausiin 10-11 €/tunti.
En väitä, että palkka olisi hyvä, mutta täytyy huomioida, ettei työhön ole mitään koulutus- tai pätevyysvaatimuksia. Ei silloin voi maksaa samaa kuin koulutusta vaativasta työstä.
Sinä et päätä hka:n palkkaa. Sen määrää palkanmaksaja/kunta olitpa mitä mieltä tahansa.
Onko luetun ymmärtäminen noin vaikeaa? En väittänyt, että päätän
Haluaisitko , että palkka olisi isompi? Kuinka paljon sinä arvostat työtä, jota avustaja tekee?
Täällä haukutaan avustettavia tosi rumasti (ei tietenkään kaikki). Ja sitten ollaan itse olevinaan niin fiksuja ja tietäväisiä.
Onko yksikään avustettava täällä sanonut, että avustajat ovat äo 70 mursuja, jotka eivät näinä päivinä ymmärrä olla kiitollisia työpaikastaan, vaan kieltäytyvät laiskuuttaan normaaleista avustajan töistä?
Ei ainakaan minun silmiini ole sattunut, vastaavaa kyllä kirjoitetaan avustettavista. Häpeäisitte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peiliin on teilläkin katsominen. Millä helvetin rahalla tk-eläkeläinen elää ja ostaa päälle siivoojan kun kaiken maailman suunsoittajat eivät viitsi kerta viikkoon imuroida kämppää?
Avustajan työ on tehdä se jonka vammainen tekisi itse jos pystyisi. Siis myös siivoaisi. Tietenkään mikään arjen pyörittäminen ei ole hänen tehtävänsä.
Ajatelkaa meidän näkökulmasta: mukanasi kulkee koko ajan joku joka vaatii ohjeistusta eikä ihan peruskohteliaisuudesta viitsisi olla puhumattakaan. Et saa olla rauhassa koskaan, aina on joku roikkumassa kiinni kun muuten ei yksinkertaisesti pysty tekemään juuri mitään.
Lihassairas
Mikä on tuo sun ajatuskuvio? Eläkeläisiä on paljon. Työkyvyttömyyseläkeläisiä on paljon. Heillä ei ole sen enempää varaa ostella siivouspalveluita kuin vammaisella, jolle on myönnetty avustustunteja. Nämä joil
Et näköjään lukenut koko viestiäni. Erottelinko vanhukset ja vammaiset? En. Selkokielellä: heille on eri lait joiden perusteella myönnetään palveluja.
Ja mun ajatuskuvio oli ihan se, että pienituloisen ihmisen pitäisi ostaa erikseen siivous vain koska hka ei suostu.
Koppavaa porukkaa täällä. Ei missään työssä voi työtehtäviänsä valikoida, ei myöskään tässä. En tiedä missä maailmassa te oikein elätte...
Vierailija kirjoitti:
Nämä avustettavat ovat niin kiittämättömiä pskoja että ei ihmekään ettei ketään kiinnosta työskennellä heille. Vetäkööt käteen yksinään siellä sohvalla.
Kiitos kauniista sanoistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hkavustajina on lähäreitä ja sairaanhoitajiakin.
On yomerkonomeja ja vaikka mille alalle kouluttautuneita.
Minä opiskelin 6 vuotta. Myöhemmin olin myös avustajana. Kyl lähärin koulutus ei kestä 6 vuotta arvon yksinkertainen kaffebulla.
Ei työstä makseta sen mukaan kuinka pitkä koulutus sulla on, vaan sen mukaan kuinka pitkä koulutus sulla PITÄÄ olla. Avustajaksi kelpaa, vaikka ei olisi peruskoulua läpi käynyt. Jos sitten sattuu olemaan ydinfyysikko, ei siitä bonuksia heru.
Oikeastihan työstä maksetaan sen mukaan miten hyvä olet siinä paitsi ehkä Suomessa.
Ja mehän ei olla Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä sitten henkilökohtaisena avustajana haluaisit tehdä? Auttaa vessakäynneissä?
Itse ainakin mieluummin siivoaisin.
Haluan PALKKAA, JOLLA PÄRJÄÄ ILMAN TUKIA. Ja haluan, että työtäni arvostetaan: eli työtodistukseen kunnollinen arvostelu, ei pelkkää "hyvin" ja senkin jouduin erikseen vaatimaan, että laittaa työtodistukseen arvostelun.
Ap
Ja lisäksi ärsyttää turhanpäiväiset siivoukset. Ei niitä mattoja joka viikko tarvitse ulos kantaa, kun on siisti koti muutenkin, kun avustettava istuu sohvalla suurimman osan ajasta. Hirveästi turhaa työtä.
Ap
Naapurissa asuu rouva jolle nuo viikottain tehtävä. Yksin asuu eikä mitään kotieläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole mitään kiitollisuuden tunnetta siitä, että veronmaksajat kustantaa sun palvelun? Yhtään kommenttia avustettavilta ei ole tullut siitä, että onneksi saa tällaista palvelua kotiin. Öykkäröidään vaan kuinka pitäis olla parempia ja näähän avustajat on
Oma viestini koski palkkausta. Kerroin avustajani palkan ja käsitykseni sen perusteista tai pikemminkin siitä, miksi se ei ole parempi.
Miksi hyökkäät minua vastaan asialla, josta ei edes puhuttu? Mikä sua riepoo?
Mulla on kaksi tosi mahtavaa avustajaa, ja olen todellakin kiitollinen heistä. Ja täällä avustajien kommentteja luettuani vieläkin kiitollisempi.
Kysyin yhtenä päivänä avustajalta, mitä mieltä hän on siivoushommista, joita toisinaan pyydän häntä tekemään. Hän sanoi niiden kuuluvan normaaliin elämään, joita hän ja ihmiset yleensäkin kotonaan tekevät. Minulla olivat mielessäni nämä Aihe vapaan (sanomme palstaa myös Älyvapaaksi) lukuisat, henkilökohtaista avustajaa käsittelevät viestiketjut, joissa on usein kerrottu kauhutarinoita kusipäisistä avustettavista
ja heidän uhreistaan, henkilökohtaisista avustajista.
Ei täällä tarvitse usein siivota, ja isommat siivoukset ovat lähinnä ennen joulua ja juhannusta. Ne tehdään kaikessa rauhassa, välillä kahvia juoden ja taukoja pitäen. Joskus tilaamme myös hommien päätteeksi jotain miellyttävän epäterveellistä ja hyvää syötävää.
Käytän palvelusetelisysteemiä, koska en alun perinkään halunnut ryhtyä työnantajaksi ja koska löysin firman, jonka periaatteet sopivat omaan elämäntilanteeseeni. Hyvin on toiminut tähän asti. Avustajat ovat pysyneet (toinen kolme vuotta ja toinen vuoden ajan) eikä ongelmia ole tullut vastaan.
Avustajat saavat huonoa palkkaa, mutta se asia ei ole vallassani. Mielestäni he tekevät tärkeää työtä, ja olen antanutkin myönteistä palautetta kun on ollut sellainen fiilis. Kemioiden toimivuus on suunnilleen tärkein asia, ennen kuin aletaan varsinaisesti pyörittää työrutiineja. On meinaan niin, etten ainakaan itse halua päästää kotiini ihmistä, jonka kanssa en tule toimeen. Toistaiseksi ei siis ole vielä koskaan tarvinnut tätä puolta miettiä, kun asiat ovat toimineet niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole mitään kiitollisuuden tunnetta siitä, että veronmaksajat kustantaa sun palvelun? Yhtään kommenttia avustettavilta ei ole tullut siitä, että onneksi saa tällaista palvelua kotiin. Öykkäröidään vaan kuinka pitäis olla parempia ja näähän avustajat on
Koskeeko tää kiitollisuuden vaatimus myös perheitä, jotka vievät lapsensa (lähes aina) ilmaiseen päivähoitoon? Tai vanhuksia palvelutaloissa? Niitä, jotka saa asumis- tai työttömyystukea? Vai ainoastaan meitä vammaisia? Meidänkö ainoastaan täytyy sietää millaisia avustajia vain ja olla päälle vielä kiitollisia? Muiden ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä sitten henkilökohtaisena avustajana haluaisit tehdä? Auttaa vessakäynneissä?
Itse ainakin mieluummin siivoaisin.
Haluan PALKKAA, JOLLA PÄRJÄÄ ILMAN TUKIA. Ja haluan, että työtäni arvostetaan: eli työtodistukseen kunnollinen arvostelu, ei pelkkää "hyvin" ja senkin jouduin erikseen vaatimaan, että laittaa työtodistukseen arvostelun.
Ap
Arviointiahan ei saa laittaa ellei itse pyydä
Nyt ei lainaus taas toimi...
Tuolla aiemmin joku kysyi toivoisinko avustajieni palkkojen olevan isompia. Liityin Heta-liittoon vain ja ainoastaan siksi, että se vähän nosti heidän palkkaansa ja toi heille iltalisät. Itse en liiton jäsenyydestä mitään koe hyötyväni, vaikka maksan kyllä melkoisen ison vuosimaksun.
Tää on nyt vähän aiheen vierestä, mutta oon usein ajatellu just sitä, minkä tämä ketju paljasti.
Jos ihminen on sairas ja osin liikuntakyvytön ja häntä ON AINA KOHDELTU eri tavoin, häntä on autettu, passattu (en sano tätä pahalla, ymmärtänette) lapsesta asti kaikkeen - on värjätty tukat, laitettu irtoripset ja -kynnet, on hommattu pieniä töitä joissa voi päteä (vierestä seuranneena) kyllä se vaikuttaa siihen, miten hän itsensä ja maailman kokee, ts. maailma minun palveluksessani -asenteeseen. Silloin tuo työ vaikuttaa luonnehäiriöisen tukemiselta jo.
Epäoikeudenmukaista on elämässä se, että toiset ovat sairaita.
Silti väitän: se, että ihmisellä on avustaja, tekee hänestä narsistisemman.
Eiköhän useimmat sairastu vasta myöhemmällä iällä, joten aikaa narsismin kehittymiseen ei kauaa ole ollut. Ja sitä ennen useimmilla on ollut perhe ja lapsia sekä työ, jossa on palveltu muita. Itsekin olen ollut päiväkodissa työssä, kyllä siinä on saanut mutkalle mennä, että vanhempia on yrittänyt miellyttää.
Vierailija kirjoitti:
Tää on nyt vähän aiheen vierestä, mutta oon usein ajatellu just sitä, minkä tämä ketju paljasti.
Jos ihminen on sairas ja osin liikuntakyvytön ja häntä ON AINA KOHDELTU eri tavoin, häntä on autettu, passattu (en sano tätä pahalla, ymmärtänette) lapsesta asti kaikkeen - on värjätty tukat, laitettu irtoripset ja -kynnet, on hommattu pieniä töitä joissa voi päteä (vierestä seuranneena) kyllä se vaikuttaa siihen, miten hän itsensä ja maailman kokee, ts. maailma minun palveluksessani -asenteeseen. Silloin tuo työ vaikuttaa luonnehäiriöisen tukemiselta jo.
Hmm, noinkohan? Minulla ei ole kokemusta mainitsemistasi asioista, värjäämisistä ja irtoripsistä, mutta olen kyllä tietyllä tavalla saanut erityiskohtelua koko ikäni, ja se on mahdollistanut sen, että olen elossa ja olen voinut tehdä suunnilleen sitä mitä muutkin. Kouluni kävin integroidusti, opiskelin ja sain ammatin, johon liittyviä töitä tein jonkin verran. Mutta narsisti, tiedä häntä. Sitä pitäisi kysyä joltakulta lähipiirini edustajalta, koska eihän sitä voi itse tietää, kuten sotamies Honkajoki aikoinaan sanoi (tosin silloin oli kyse eri asiasta, kun luutnatti Lammio tiedusteli, että oletteko mielenvikainen).
Jos on kyse ns. "minä minä" -ajattelusta, niin mahtaako sitä esiintyä vammaisten keskuudessa sen enempää kuin ihmisillä muutenkin? Onhan yleisesti tiedossa, että "kaikki toiset vaan ajattelee itteensä mutta mää vaan ajattelen mua".
Muusta en tiedä, mutta on hyvä asia, että avustajan avulla pääsen kävelemään kaupungille ja käymään joskus jossain ihan vaan siitä ilosta, että pääsen pois neljän seinän sisältä.
Itse kokeilin henkilökohtaisen avustajan työtä opiskeluaikoina. Kestin muistaakseni viikon verran. Olin innoissani työstä, mielestäni oli tärkeää päästä olemaan avuksi jollekin, joka apua tarvitsi.
Kokemus kuitenkin oli harmikseni niin kamala, että irtisanouduin. Autettavani ei pystynyt tekemään juuri muuta kuin liikuttamaan vähän käsiään, joissa ei juuri ollut voimaa. Tietenkään en osannut juuri mitään vaipan vaihtoja, nostolaitteen käyttöä tms. ja hän kyllä tiesi sen, koska hän suosi kokemattomia henkilöitä, jotta voi heidät itse kouluttaa. Kuitenkin henkilön asenne oli koko ajan vihainen, aivan kuin minun olisi pitänyt tyhjästä osata kaikki heti. Hän myös vittuili eikä esim. Alusastiaa pestessä saanut mennä yhtään vettä kylpyhuoneen lattialle, mikä oli järjetöntä, koska minähän sen sieltä olisin siivonnut.
Vuoron vaihtuessa muita avustajia ei saanut tervehtiä, vaan piti teeskennellä heidän olevan näkymättömiä. Sisään tulikin haamun oloisia elämänhalunsa menettäneitä ihmisiä, joista paistoi vuosien lyttääminen.
Irtisanouduin, kun ensimmäisessä yövuorossa avustettavani veti kännit ja sammui ennen kuin kerkesin laittaa hänelle hengitystä tukevan laitteen. Paniikissa yritin saada häntä hereille, kun en edes tiennyt pystyykö hän hengittämään vaakatasossa ilman ja hän ei ollut etukäteen kertonut miten se toimii. Googlasin siinä yön tunteina ohjeet laitteeseen, sain sen toimimaan ja vietin koko yön tarkistaen 5min välein hengittääkö hän normaalisti.
Aamulla lähdin kotiin moikkaamatta seuraavaa avustajaa ja irtisanouduin sähköpostilla. Never again.
Vierailija kirjoitti:
Itse kokeilin henkilökohtaisen avustajan työtä opiskeluaikoina. Kestin muistaakseni viikon verran. Olin innoissani työstä, mielestäni oli tärkeää päästä olemaan avuksi jollekin, joka apua tarvitsi.
Kokemus kuitenkin oli harmikseni niin kamala, että irtisanouduin. Autettavani ei pystynyt tekemään juuri muuta kuin liikuttamaan vähän käsiään, joissa ei juuri ollut voimaa. Tietenkään en osannut juuri mitään vaipan vaihtoja, nostolaitteen käyttöä tms. ja hän kyllä tiesi sen, koska hän suosi kokemattomia henkilöitä, jotta voi heidät itse kouluttaa. Kuitenkin henkilön asenne oli koko ajan vihainen, aivan kuin minun olisi pitänyt tyhjästä osata kaikki heti. Hän myös vittuili eikä esim. Alusastiaa pestessä saanut mennä yhtään vettä kylpyhuoneen lattialle, mikä oli järjetöntä, koska minähän sen sieltä olisin siivonnut.
Vuoron vaihtuessa muita avustajia ei saanut tervehtiä, vaan piti teeskennellä heidän olevan nä
Tuo on kuin heitettäisiin ihminen sillalta syvään veteen ja kokeiltaisiin, miten käy. Ei kenenkään pitäisi joutua kylmiltään tekemään tällaisia avustajan hommia, joihin näköjään liittyi jopa hoidollisia tilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen yleistämistä tuo oli?! Kaikkea sitä kirjoitetaankin, paremman tiedon puutteessa.
Minulla on selän kulumien takia avustaja, olen melko nuori vielä, en pysty imuroimaan tai pesemään lattioita, tai puistelemaan mattoja, enkä kantamaan raskaita, tai siirtelemään huonekaluja.
Enkä kyllä ole narsisti, enkä koe, että "maailma on palveluksessani", ei ole passattu eikä autettu "lapsesta asti". Avustajani ei tue minua "luonnehäiriössäni".
Töissä olen käynyt ja hoitanut siivoukset itse, mutta nyt en enää pysty. Töissä käyn osa-aikaisena (toimisto)
Olen kiitollinen avustajasta, että on joku, joka tulee ja tekee puolestani työt, joihin en kykene. 2 kertaa kuukaudessa.
En koskaan moiti työn jälkeä, vaan olen kiitollinen siitä, että minua autetaan.
Minkälainen siivousjälki tahansa on parempi, kuin se, etten itse pysty tekemään mitään. (koskee lähinnä sijaisia, jotka käyvät kerran).Ei silloin voi osata kaikkea.
Arvostan vakituista avustajaani todella paljon.
No sellainen avustettava ei avustajaa tarvitse ollenkaan jos mitään tehtävää ei ole.
Siivouspalvelut hankitaan sitten palvelusetelillä sieltä siivousyrityksestä. Tällä tavalla avustettava hankki siivouspalvelut palvelusetelillä erikseen ammattilaiselta, ja avustaja avusti muissa toimissa. Erittäin tervehenkinen perhe se on kaikkiaan, jossa noin toimitaan.