Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos henk.koht.avustajaa hakevan ilmoituksessa tämä, niin vältä sitä kuin ruttoa

Vierailija
27.09.2025 |

Jos työpaikkailmoituksessa sanotaan, että avustajan tehtäviin kuuluvat "kodinhoidolliset tehtävät", niin kierrä tuommoiset kaukaa, koska tuo tarkoittaa suursiivouksia, niin että matot kannetaan ulos ja joka paikka imuroidaan ja luututaan ja kaikki pinnat pyyhitään rievulla ja kaikki tämä viikoittain. Ja palkka tietysti paskinta lajia ja vaikka kuinka ahkerasti työt tekisitkin, niin eivät edes muista laittaa työtodistukseen arvostelua, ja jos sen sitä erikseen vaadittuasi saat, niin saat korkeintaan pelkän "suoriutui työtehtävistä hyvin" eli mahdollisimman laimeasti kommentoivat. Eivät käytä semmoisia sanoja kuin "kiitettävästi" tai "erinomaisesti", vaikka olisit suorittanut kaikki tehtävät virheettömästi vuosien ajan. 

Kommentit (314)

Vierailija
101/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä jutuissa aina ihmettelen että eikö teillä ole ollenkaan itsetuntoa tai omaa tahtoa. Sillä paskalla palkalla mitä avustajalle maksetaan ei kukaan täyspäinen huhki hulluna tai tee ahkerasti yhtään mitään. Tehdään mitä keritään ja todella voi sanoa ei jos alkaa tuntua siltä että suorastaan orjana pidetään. Suursiivoukset tms. ei kuulu kevyisiin kotiaskareisiin mitä avustajalta voi pyytää. 

Mitä mätä avustettava voi tehdä? Antaa potkut vai? 🤣🤣

Todellakin antaisin potkut avustajalle, joka ei tee työtään. On todella rasittavaa, kun vieras ihminen on koko ajan kotona kyljessä kiinni. Jos hänestä ei ole sitä apua, mitä varten hänet on palkattu, niin todellakin saa lähteä.

Samaa mieltä. Lähärit laitoksessa tekee paljon rankempaa työtä

En viitsi edes kommentoida typerää kirjoitustasi, mutta oikaisen palkka-asian: hka:n palkat ovat 10-11€/h, työt usein osa-aikaisia. Lähärin palkat tuplasti.

Vierailija
102/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on väärää tietoa. Henkan tuntipalkka on 13,50€, jos työnantaja kuuluu Heta-liittoon. Eräällä firmalla vaihtelee 12,54-13,79€ tunti. Riippuu onko pk-seutu vai muualla. Ei henkan tuntipalkka ole ollut enää vuosikausiin 10-11 €/tunti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialueen vammaispalveluihin voi ilmoittaa, jos henkalta edellytetään suursiivouksia. Vammaispalvelut maksaa henkilökohtaisen avun kustannukset, eikä päätöksellä myönnetä apua suursiivouksiin. Olen itse aikoinaan ilmoittanut. Aluksi se oli sitä, että otan imurin esille ja asiakas siisti pyörätuolista käsin imuroiden kotiaan ja sen jälkeen pyyhimme yhdessä pölyjä, hän alhaalta ja minä yläpölyt. Aika pian hän alkoi siiivouttaa kotinsa, ei enää osallistunutkaan. Saattoi olla toisessa huoneessa tietokoneella kun minä siivosin. Otin yhteyttä vammaispalveluihin, ja hänen vastuuttöntekijänsä kävi läpi, mitä minun työtehtäväni sisältävät ja mitä eivät. Avustaminen on ihmisen avustamista, ei täysin puolesta tekemistä tai huolenpitoa ja valvontaa. Toinen asia, josta jouduin ilmoittamaan, oli raha. Asiakas yritti antaa minulle rahaa, että käyn kaupassa. Sanoin, että voin lähteä avustamaan häntä kauppareissulla, mutta hän itse maksaa.

Onko tosiaan näin? Kun ammoin tein erään henkan sijaisuuksia, tehtäväni oli _nimenomaan_ siivota (mattojen tamppaus ml, vaikka esim. itse en kotona ikinä vie mattoja ulos) ja mm. ulkoiluttaa avustettavan lemmikkikoirat kahdesti työpäivän aikana. Hän ei itse ollut mukana. Mitään henkilöön käyvää avustamista ei työnkuvaan kuulunut lainkaan. 

Tällä avustettavalla oli vammaispalvelulain myöntämä oikeus saada henk koht avustaja tietylle tuntimäärälle per kk. Käytännössä hänellä kävi avustaja joka päivä ainakin 4 h ajan. Me avustajat olimme työsuhteessa välitysfirmaan, emme kuntaan tai muuhun hva:n edeltäjään.

Vierailija
104/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialueen vammaispalveluihin voi ilmoittaa, jos henkalta edellytetään suursiivouksia. Vammaispalvelut maksaa henkilökohtaisen avun kustannukset, eikä päätöksellä myönnetä apua suursiivouksiin. Olen itse aikoinaan ilmoittanut. Aluksi se oli sitä, että otan imurin esille ja asiakas siisti pyörätuolista käsin imuroiden kotiaan ja sen jälkeen pyyhimme yhdessä pölyjä, hän alhaalta ja minä yläpölyt. Aika pian hän alkoi siiivouttaa kotinsa, ei enää osallistunutkaan. Saattoi olla toisessa huoneessa tietokoneella kun minä siivosin. Otin yhteyttä vammaispalveluihin, ja hänen vastuuttöntekijänsä kävi läpi, mitä minun työtehtäväni sisältävät ja mitä eivät. Avustaminen on ihmisen avustamista, ei täysin puolesta tekemistä tai huolenpitoa ja valvontaa. Toinen asia, josta jouduin ilmoittamaan, oli raha. Asiakas yritti antaa minulle rahaa, että käyn kaupassa. Sanoin, että voin lähteä avustam

Asiat ovat muuttuneet. Nyt on toisin.

Vierailija
105/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hkavustajina on lähäreitä ja sairaanhoitajiakin.

On yomerkonomeja ja vaikka mille alalle kouluttautuneita.

Minä opiskelin 6 vuotta. Myöhemmin olin myös avustajana. Kyl lähärin koulutus ei kestä 6 vuotta arvon yksinkertainen kaffebulla.

Vierailija
106/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teitä ihmisiä sitten vedätetään, jos teette kaikenlaista. Ei henkan työhön kuulu mitkään suursiivoukset. Ei hyvinvointialueen vammaispalvelut maksa. Entäs jos olet rampannut mattoja ja siivonnut kerran viikossa ja hyvinvointialue ilmoittaa, ettei maksa? Sitten pitää sillä vammaisella olla varaa maksaa sinulle työstä. Työtunteja voi käyttää ainoastaan siihen mihin ne on myönnetty. Täällä joku sanoi, että henkaa myönnetty vapaa-aikaan (siis yhteiskunnalliseen osallisuuteen ja kodin ulkopuolisiin harrastuksiin). Silloin hyvinvointialue maksaa niistä tunneista. Ei se maksa siivoustunneista, kun henka ei ole siivousyritys.

Vierailija
107/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On todella väärin että jonossa on aidosti avustajan apua ja tukea tarvitsevia todellisessa hädässä saamatta sitä, ja samaan aikaan himputti vieköön tyyppejä pokkana siivoaa ja leikkaa jonkun puutarhoissa nurmikkoa, pesee ikkunoita tai istuskelee tuolissa pitkästyneenä täyttämässä ristisanatehtäviä kun nooh ne avustustunnit on kerran jollekin myönnetty.

No mulle on yks ja sama. Jos sillä avustettavalla on tietty määrä tunteja, niin hän saa ne silloin käyttää. Kyllä sen joku taho on päättänyt, että hän ne tarvitsee. Ja tottakai minä teen asioita, joita hän ei kykene tekemään.

Joo mun avustettava lähti puolisonsa kanssa ostoksille, ja sanoi , että siivoa sillä aikaa asunto.

Tohon hommaan ei kyllä hka ole oikea ratkaisu, vaan siivousfirman palvelut

Oikea ratkaisu on, että avustaja lähtee avustettavan  kanssa ostoksille ja puoliso siivoaa.

Vierailija
108/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin yhden ilmoituksen jossa avustettava oli empaattinen vanhus? Onko niitä. Taitaa olla paremmin dementoitunut ja kettumainen yksilö. Yleensä ilkeä. Onneksi en tee niitä hommia mut rivien välistä lukee totuuden. 

Vierailija
109/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei avustajan tehtävä ole siivota (viikottaista siivousta mattoja ulos ym)...ymmärrän imuroinnin ainakin välillä...pyykinpesut ...ja jos jotain kevyttä imurointia ja lattianpyyhintä ..jos pahimpia likoja on ....mutta siivoja tekemään kunnnon sivvoukset matot ym..

Vierailija
110/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi edes kommentoida typerää kirjoitustasi, mutta oikaisen palkka-asian: hka:n palkat ovat 10-11€/h, työt usein osa-aikaisia. Lähärin palkat tuplasti.

Lähihoitajan palkka on toki suurempi, mutta ei kyllä tuplasti. Edes mä sairaanhoitajana en saa tuplasti parempaa palkkaa kuin henkilökohtainen avustaja.

Vierailija
111/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää koskaan avustajan töitä. Niin kyykytetty olo kun avustettava pomotti

Vierailija
112/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmän muijan tekstistä ote:

"Jotain keski-ikäistä työelämästä tippunutta muijaa en ikinä päästäisi noihin hommiin, avustettavat ovat kuitenkin haavoittuvassa asemassa usein, heiltä saatetaan varastaa lääkkeitä, rahaa jne. Näitä kuulee aika paljon"

Minä olen lukenut mediasta, että hoitsut sairaalassa varastaa kipupotilaiden lääkkeitä. Lähärit pöllii vanhusten omaisuutta kotihoitokeikoilla.

Rikollisia löytyy kaikista ammateista. Sä täti tyhmeliini yleistät, että hkavustajat on tällaista rikollista matskua.

Kuules täti tyhmeliini: tiedän useita tapauksia, joissa avustettava on tehnyt aiheettoman rikosilmoituksen. Siitä tulee rangaistus avustettavalle. Nää avustettavat ovat elämäänsä kyllästyneitä, ja haluaa panna työntekijän kärsimään. Yleensä on keltainen neste noussut hattuun, ja ollaan niin pomoa ja työnantajaa, vaikka pennin pyörylää ne ei maksa omasta pussistaan palkkaa.

Vierailija
113/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ap:n luonne vaikuttaa sellaiselta, että hänen ei ylipäätään kannata tehdä avustajan töitä.

Ei kenenkään kannata tehdä avustajan töitä. Heidäthän leimataan varkaisksi ja hölmöiksi, vaikka ne avustettavat on ihan järkiään sairaita sieltä korvien välistä.

Avustettavat hoitolaitoksiin, koska apu ei kelpaa.

Vierailija
114/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia vuosia sitten oli tosi hurjia työpaikkailmoituksia. Haetaan hka:a ja työhön kuuluu raskaammat kotityöt, puutarhatyöt, lumityöt, auton kuljetus ja vasara pitää pysyä kädessä. Sinulla on positiivinen, huumorintajuinen sympaattinen ote työhön.

Jep jep soitin ja kysyin mitä ne raskaammat kotityöt on. Hygienia ja ruokapuoli hoituu hänellä omatoimisesti. Eukko heti kyseli mun tietoja tarkemmin. En kertonut. Se olis järkännyt karenssin kieltäytymisestä. Ilmeisen vaikeaa oli löytää avustaja. Ilmoitus oli kk-kaupalla avoimissa työpaikoissa.

Vierailija
115/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä on vähän aluekohtaisia eroja, pidetäänkö piikana vai ei. Pahimmat vanhat emännät on olleet Härmässä ja sattuivat valitettavasti urani alkutaipaleelle. (Olen ollut alalla 20 v joten ei vastaa enää ehkä todellisuutta.) Siellä kokkasin muusin, soosin, lihapullat ja kiisselin koko perheelle (5 aikuista hlö), sillä välin kun avustettava luki sanomalehteä olohuoneessa ja kävi omatoimisesti vessassa. Eräässä pohjalaistalossa olisi ollut työ pelkkää siivoamista, sen kaksifooninkisen vintin ikkunat esiteltiin heti työhaastattelussa. Yhdessä talossa taas avustettavat ok, mutta miniä teki tikusta asiaa että sai näpäyttää aina jostain. Ihan näki miten se nautti tilanteesta. Yhdessä talossa iso nurmikko jota avustajat tietenkin käveli läpi joka viikko. Yhdessä olisi pitänyt tehdä ruoka viidelle sen talon, eli maatalousalan yrityksen kausityöntekijöille joka päivä, siinä kohtaa ilmoitin asiasta kuntaan. Sain sieltä talosta vihat päälleni kun olen niin ilkeä ja laiska. Yhdellä piti käydä pari kertaa viikossa kaupassa ja apteekissa omalla (avustajan) autolla, mitään korvausta ei siitä saanut. 

Valitettavasti yleistä oli että toiset avustajaringissä suostuivat kaikkeen, eli olit yksin selvittämässä kuuluuko tämä asia meille vai ei ja sitten yritit puhua niille muille jotka tekivät edelleen kuten aina ennenkin oli tehty.

Kaffebulla voisi olla hyvinkin mun veljen vaimo, vihaa mua jostain syystä ja tietää että olen ollut avustajana. Eihän meistä vanhoista akoista muuhun ole :D 

Vierailija
116/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä sitten henkilökohtaisena avustajana haluaisit tehdä? Auttaa vessakäynneissä?

Itse ainakin mieluummin siivoaisin. 

Haluan PALKKAA, JOLLA PÄRJÄÄ ILMAN TUKIA. Ja haluan, että työtäni arvostetaan: eli työtodistukseen kunnollinen arvostelu, ei pelkkää "hyvin" ja senkin jouduin erikseen vaatimaan, että laittaa työtodistukseen arvostelun. 

Ap

Arvostelua ei nimenomaan saa laittaa, ellei erikseen pyydä. Ja mitä ihmettä teit vuosikausia töitä, joita inhosit niin paljon?

Vierailija
117/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään on järjetöntä, että itse apua tarvitseva voi toimia työnantajana. Ihan nurinkurista ja työterveysriskikin tekijälle, kun joku äo70 pompottelee/kiristää ihan huvikseen. 

Työtehtävät tulisi eritellä maksajan puolelta selkeästi, eikä niin että jos 150kg mursu väittää että olisi kyllä "ihan itse" tehnyt suursiivouksen tai rakentanut talon, niin avustajankin on sitten ne tehtävä...

Eiköhän maksaja eli kunta halua rajoittaa tunnit välttämättömiin toimiin  joita avustettava ei  itse pysty toteuttamaan.  Se,  mitä avustettava itse haluaisi tehdä maan ja taivaan välillä pitää itse kustantaakin. Se onkin sitten eri asia ja sovittavissa avustajan kanssa, vaikka täydellinen kodinhoito.  Joissain tapauksissa sama avustaja voisi siirtyä roolista toiseen ja avustaa lisäajalla ja eri palkkauksella,  vai onko se kiellettyä?

Vierailija
118/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peiliin on teilläkin katsominen. Millä helvetin rahalla tk-eläkeläinen elää ja ostaa päälle siivoojan kun kaiken maailman suunsoittajat eivät viitsi kerta viikkoon imuroida kämppää?

Avustajan työ on tehdä se jonka vammainen tekisi itse jos pystyisi. Siis myös siivoaisi. Tietenkään mikään arjen pyörittäminen ei ole hänen tehtävänsä.

Ajatelkaa meidän näkökulmasta: mukanasi kulkee koko ajan joku joka vaatii ohjeistusta eikä ihan peruskohteliaisuudesta viitsisi olla puhumattakaan. Et saa olla rauhassa koskaan, aina on joku roikkumassa kiinni kun muuten ei yksinkertaisesti pysty tekemään juuri mitään.

Lihassairas

Mikä on tuo sun ajatuskuvio? Eläkeläisiä on paljon. Työkyvyttömyyseläkeläisiä on paljon. Heillä ei ole sen enempää varaa ostella siivouspalveluita kuin vammaisella, jolle on myönnetty avustustunteja. Nämä joilla ei ole avustajaa joutuvat jotenkin sen siivouksen kuitenkin järkkäämään jotenkin. Se on sukulaisapu sitten.

Niin miten sinä ajattelit, että juuri vammaisen tulee saada ilmainen siivouspalvelu itselleen mutta eläkeläisvanhus ei saa ilmaissiivoojaa, vaan joutuu sen ostamaan palveluna tai pyytämään apua.

Avustaja myönnetään välttämättömiin toimintoihin, ei viikkosiivoojaksi ja suursiivoojaksi, puutarhuriksi tai lumityöntekijäksi. 

Vierailija
119/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialueen vammaispalveluihin voi ilmoittaa, jos henkalta edellytetään suursiivouksia. Vammaispalvelut maksaa henkilökohtaisen avun kustannukset, eikä päätöksellä myönnetä apua suursiivouksiin. Olen itse aikoinaan ilmoittanut. Aluksi se oli sitä, että otan imurin esille ja asiakas siisti pyörätuolista käsin imuroiden kotiaan ja sen jälkeen pyyhimme yhdessä pölyjä, hän alhaalta ja minä yläpölyt. Aika pian hän alkoi siiivouttaa kotinsa, ei enää osallistunutkaan. Saattoi olla toisessa huoneessa tietokoneella kun minä siivosin. Otin yhteyttä vammaispalveluihin, ja hänen vastuuttöntekijänsä kävi läpi, mitä minun työtehtäväni sisältävät ja mitä eivät. Avustaminen on ihmisen avustamista, ei täysin puolesta tekemistä tai huolenpitoa ja valvontaa. Toinen asia, josta jouduin ilmoittamaan, oli raha. Asiakas yritti antaa minulle rahaa, että käyn kaupassa. Sanoin, että voin lähteä avustamaan häntä kauppareissulla, mutta hän itse maksaa.

Pyysin apua, että ikkunan saisi tiivistettyä teipillä, ettei sieltä vedä. Avustaja seisoi mun takana henkisenä tukena.

Pyysin apua lomakkeiden täyttöön. Tämäkin apu oli henkistä.

En tarvinnut tälläistä avustajaa, joka ei kuulu tehdä yhtään mitään.

Olisit edes opettanut sen asiakkaan tilaamaan sitä ruokaa.

En ymmärrä, että miksi sen luona ylipäätään kävit. Eihän susta ollut mitään hyötyä.

Vierailija
120/314 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain henkihän on että henkilökohtainen avustaja ei tee puolesta vaan yhdessä. Ei ole siivouspalvelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi