Kauanko olet ollut työttömänä?
Ihan vain mielenkiinnosta kyselen. Olen itse himpun alle 50 v. Asun pohjanmaalla. Töissä olen ollut viimeksi kesällä 2023. Koulutukseltani merkonomi. Viimeisin työpaikka päiväkoti.
Olen hakenut töitä aktiivisesti yli 2 vuotta.
Mikä minussa on vikana? Olen valmis tekemään ihan mitä tahansa työtä josta maksetaan tessin mukaisesti palkkaa.
Kauanko sinä olet ollut työtön?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
27kk ja still goes stong
Stong stong stong 🙂
Olen 60+ merkonomi. Työtön puolitoista vuotta. Odottelen eläkkeelle pääsyä. En odota että saisin töitä, en voi kilpailla nuorien kanssa eikä minun tarvitsekaan. Kelpaan itselleni tälläisenä. Tekemistä riittää, rahakaan ei ole ongelma.
Kohta 5 kk työttömänä. Jäin työttömäksi 18 vuoden työsuhteesta joka oli ensimmäinen ja ainoa työsuhteeni. Tekoäly vei työni.
Koronan alussa olin melkein vuoden työtön, kunnes lähdin opiskelemaan uutta ammattia ja sain sitten lapsenkin kesken opintojen. Valmistuin ja kesätöiden jälkeen olin 4 kk työtön, rakennusalalta kun ei työtä nykyään saa. Parin kk työpätkän jälkeen olin reilu vuoden työtön, kunnes sain kesäksi kausityön. Työtä kesti tuolloin 5 kk ja sen jälkeen 4 kk työtön, jonka aikana taas vähän ehdin opiskella, kunnes sainkin seuraavan 3 kk työpätkän. Sitten soitti viime kesän työpaikan pomo ja pyysi mua kesäksi sinne, joten näiden pätkien välissä ei tule työttömyysjaksoa. Saas nähdä miten sitten ensi syksynä, kovin paljon ei ole luottoa, että rakennusala virkistyisi, mutta voi olla että jotain työtä saa tai sitten ei. Ansiosidonnaisen päivät onneksi saan täyteen ja salkku paisuu paisumistaan, joten sikäli ei ihan karmiva tilanne ole.
Käytännössä 1991-2011 Sain äitiyslomalla kuulla kaksi tuntia ennen firman sulkemista että se loppuu. Muut olivat kuulleet vähän aiemmin mutta eivät heti muistaneet minua mutta iltapäiväkahvin aikana joku hoksasin.
Tuohon väliin mahtuu kyllä työllistämistoimia, uuden ammatin opiskelu, kursseja, toinen äitiysloma, "yrittäjyyttä" ja lyhyt työpätkä ilman työllistämistukea. On ihme, että sain 2011 kunnollisen työn, missä olen yhä, se vastaa myös sitä uutta ammattia minkä opiskelin. Toki sain cv:n näyttämään paremmalla mm. " yrittäjyyden" avulla. Tosiasiassa se oli taskurahapuuhastelua.
Olin 34v sitten melko tarkasti 2v työttömänä. Siis -90 luvun laman aikaan, elin 2v pelkällä peruspäivärahalla ja rahaa ei riittänyt yhtään mihinkään muuhun kuin ensin vuokraan ja loput hyvin vähäiseen halvimpaan ruokaan. Kaikki vähät säästöt kului ensimmäisen puolen vuoden aikaan pienissä menoissa ja myytävissä oleva omaisuus piti myydä. Kun pääsin ensin osa-aikaiseksi -94 ja sain edes vähän enemmän tuloja niin sitä helpotuksen tunnetta on vaikea selittää sellaiselle joka ei jotain vastaavaa ole kokenut. Osa-aikaisuutta kesti noin 3 vuotta ja sen jälkeen vasta pääsin elämässä eteenpäin. Mutta hieman reilu 5 vuotta sitä kurimusta minulla kesti.
Tsemppiä ja toivomus paremmasta teille kaikille, joilla nyt on vaikeaa työttömyyden vuoksi.
Olen vanha, harkitsen jättäytymistä pois töistä, eläkkeeseen 6 vuotta.
Saa siitä joku nuorempi töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kohta 5 kk työttömänä. Jäin työttömäksi 18 vuoden työsuhteesta joka oli ensimmäinen ja ainoa työsuhteeni. Tekoäly vei työni.
Aiotko kouluttautua toiselle alalle?
8 vuotta työttömänä ja aiemmin 8 vuotta töissä.
Työssä ollessani elin erittäin epäterveellisesti ryypäten viikonloput. Nyt pitkäaikaistyöttömänä kuntoilen ja en käytä alkoholia. Tuskin olisin enää elossa jos olisin jatkanut fyysisesti ja henkisesti raskaassa duunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1,2 vuotta nyt. SUoraan koulusta työttömäksi
No eipä mikään ihme. Vastauksesikin kertoo syyn työttömyydellesi...
Kannattaa kouluttautua alalle joka työllistää.
En ole koskaan ollut työttömänä, mutta en narise joka asiasta työnantajalle olen kiitollinen jokaisesta päivästä.
Ottakaa oppia AP:stä 43 vuotta samassa työpaikassa!
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa oppia AP:stä 43 vuotta samassa työpaikassa!
Nostan hattua.
Yhden kuukauden koko työurani aikana olen ollut työttömänä.
En tunne yhtään sivistynyttä, normaalia, ja tätä pyydän anteeksi jo etukäteen normaalipainoista (jotenkin vaikuttaa selvästi palkkaamiseen), ihmistä, joka on työttömänä.
Ystävä- ja tuttavapiirini on laaja. Tavallisia ihmisiä eri koulutuksella ja työurilla. Yksi raksamies on lomautettuna. Kaikilla muilla on hyvin töitä. Taitaa olla totta se tilasto, että suomalaisten työttömyysprosentti on ihan normaali. Maahan muuttajat ovat työttöminä.
Vierailija kirjoitti:
En ole hakenut työtä tammikuusta 2024 alkaen, elelen omilla säästöillä. Sain tarpeekseni nöyryytyksestä. Herra 55.
Minä tein saman ratkaisun samaan aikaan! Ikäkin on aivan sama ;) eläköön ihana vapaus ja itsellisyys!
Olin osa-aikatyötön vuodet 2011-2017, mutta lapset oli pieniä ja tein koko ajan osa-aikatyötä. Parasta aikaa, vaikka rahallisesti niukempaa. En määritä itseäni työn kautta, vaikka sittemmin olen tehnyt paljon 50-60h työviikkojakin. Ajattelen että elämässä on monenlaisia aikoja. Itsetuntoni, ihmisarvoni tms ei ole työstä kiinni enkä ole jollekin Orpo-Purralle elämääni velkaa enkä edes naapurille tai ystäville tai uteliaille sukulaisille.
Pystyin elämään vähällä, olin onnellinen eri tavalla. Nyt olen onnellinen jos voin jakaa omastani läheisilleni tai verojen muodossa yhteiskunnalle, se on asia joka tuo tyydytystä, mutta ei edelleenkään mikään mittari ihmisarvolleni... Huomenna voin sairastua tai jäädä työttömäksi ja olen silloinkin kaiken hyvän arvoinen.
Niin pitkään, että en tule enää ikinä ilman lottovoittoon verrattavaa onnenpotkua työllistymään. Silti työllisyysviranomainen pakottaa hakemaan neljää paikkaa kuukaudessa ja soittelee jatkuvasti. Parempi olisi hänenkin työnsä tehokkuuden kannalta antaa minulle vapautus työnhausta ja keskittyä niihin ihmisiin joilla on mahdollisuus työllistyä. Nyt menee resurssit minuun käytettynä täysin hukkaan.