Miksi niin monet suomalaiset (varsinkin naiset) ovat masentuneita, ahdistuneita tai uupuneita?
Hyvä on, uupumus on ymmärrettävää ruuhkavuosissa, mutta ei näillä uupuneilla monella ole lapsiakaan. Toki voi myös tuntua, että kaikki ovat noita asioita, koska he pääsevät netissä ääneen.
Miksi ihmiset, jotka ovat elämänsä energisimmässä vaiheessa, ovat niin hirvittävän masentuneita ja ahdistuneita, eikä edes vuosien hoidot ja terapiat tunnu heitä auttavan?
Jokaisella on yksilöllinen elämänpolkunsa ja ymmärrän, jos on epäoikeudenmukainen lapsuus, mistä on vaikeaa jopa mahdotonta ponnistaa. Ei kai sentään kaikilla masentuneilla ole.
Onko masennus osa suomalaisuutta?
Yhteiskunnallinen ongelma on sitten siinä, kun nuoret aikuiset jäävät työkyvyttömyyseläkkeelle masennuksen takia tai ovat jatkuvasti sairauslomalla.
Uskon, että moni voisi toipua masennuksesta ja ahdistuksesta, kun vain pureutuisivat intensiivisesti sen syihin ja muuttaisivat elämäänsä niiltä osin.
Kommentit (302)
Vierailija kirjoitti:
Feminismin lieveilmiö. Ehkä naiset eivät olekaan niin vahvoja ja itsenäisiä.
En minä ainakaan. N40
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset eivät kokeille masennuksensa korjaukseen samaa mitä suosittelevat in-seleille?
Mitä he suosittelevat?
Mies, on tehnyt liikaa pahaa ja tuhonnut minut. Varmaan aika monella sama syy..
Johtuu myrkyllisestä vasemmistolaisaatteesta. Hyvin harvinaista nähdä iloinen ja hymyilevä vasemmistolainen. Aina kun näen onnellisen naisen oletan että hän ei kannata vasemmistoa ja yleensä olen oikeassa. Vasemmiston naiset korkeintaan nauravat sellaista noita-akan ivallista naurua kun nauttivat vahingonilosta. Todelliseen elämäniloon pahan aate ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa nyt näitä aivopesujen uhreja. Milloin mies, milloinen valkoinen mies. Kulkevat aivan lampaina ja uskovat kaiken.
Miten voisi olla onnellinen, kun on uskonut että itsensä myyminen on hienoa ja perheen hankkimisen sijaan vanhenee yksin, senkin ajan viettää katkerana kuvitellusta sorrosta ja vääryydestä, vaikka oli elänyt yltäkylläisyydessä ja saanut valita mitä haluaa. Varmaan sisimmissään tajusi että kaikki avaimet oli onneen mutta heitti ne pois.
Koska se on muotia, kaikkien täytyy olla sitä!
Jos on ollut aidosti masentunut tai uupunut ymmärtää että silloin ei pysty ottamaan itseään niskasta kiinni. Mulle yritettiin kans näitä käy lenkillä, syö marjoja tyylisiä vinkkejä. Kun lähdin kävelemään pysähdyin ensimmäiseen risteykseen ja jäin kannolle tai kivelle istumaan ja tuijotin tunnin tyhjyyteen ennen kuin sain itseni kävelemään takaisin kotiin. Onneksi nykyään on paremmin mutta meni noin 10 vuotta parantua ja tarvitsin myös ammattiapua.
Sanoisin myös että naiselle odotukset on ihan mahdottomat. Pitäisi huolehtia työt, perhe, mies, koti ja ulkonäkö. Mies makaa illat sohvalla eikä tee mitään tai hyvin vähän. Siinä voi sitten miettiä miksi nainen uupuu.
Nainen luotiin perheensä pariin, kodin lämpöön, ei kylmään maailmaan.
Feministit tykkää uhriutumisesta, syytellä muita ja kun se on vielä niin muotiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa nyt näitä aivopesujen uhreja. Milloin mies, milloinen valkoinen mies. Kulkevat aivan lampaina ja uskovat kaiken.
Olet oikeassa. Teinityttö oli helppo aivopesty.
Vierailija kirjoitti:
Surkea tulevaisuudennäkymät, sekä itsellä että koko maalla. Masentava ilmapiiri. Hirveä ilmasto. Ylikalliit hinnat. Kurjistava empatiakyvytön hallitus. Isot opintovelat. Mitä näitä nyt on.
Miksi vasentunut puoluetoimisto on ketjussa. 😟
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyttelevä ilmapiiri ja koskee kaikkia yhteiskuntaluokkia. Työssäkäyviltä verotetaan kuiviin kaikki ja mikään ei riitä, silti haukutaan aina ja etsitään uusia ja uusia tapoja kyniä vielä enemmän. Se saa kyynistymään. Köyhiä taas ahdistaa se köyhyys.
Työttömyys. Alanvaihto on tehty mahdottomaksi ensikertalaisuuskiintiöillä ja tukisysteemillä. Koulutus ei enää takaa töitä.
Lasten kanssa ei saa mitään apua ruuhkavuosiin. Isovanhemmat kyllä hoidattivat lapsensa loma-ajat vanhemmillaan, mutta ovat nyt kiireisiä omissa harrastuksissaan. Perheet jää ilman tukiverkkoja.
Jatkuva kyttäys ja suorittaminen, suoriutumisen valvonta ja syyllistäminen. Neuvola, varhaiskasvatus, koulu, muut vanhemmat... jokaisella on mielipide miten täydellinen äiti toimii ja miten tulee suoriutua, että on hyväksyttävää ja hyvä äiti.
Wilma, vanhempainillat, vanhempainvartit, arvioin
Samoin. Todella hyvin tiivistetty, mikä nykyaikana asettaa jopa kohtuuttomia paineita ja masentaa. Välillä tuntuu siltä, että some kouluttaa ihmisistä itsensä pahimpia vihollisia maalailemalla epärealistisia suorituspaineita.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa mistä masennukseni, ahdistukseni ja yleinen toivottomuuteni johtuvat. Ensisijainen syyni niille on pitkään jatkunut yksinäisyys, mutta asian selittäminen vaatii hieman enemmän sanoja.
Minun vanhempani uskottelivat minulle koko nuoruuteni, että kun kasvan aikuiseksi, minun tulee olemaan helppo perustaa perhe, koska kiinnostuneita naisia tulee olemaan jonoksi asti. Uskoin tähän, sillä olinhan tasapainoinen, kiva ja raitis, suorittamassa korkeakoulutukintoa, sekä harrastin maratonjuoksua, osallistuin yhdistystoimintaan ja niin edespäin.
Kun olin 28-vuotias, yksikään nainen ei ollut vielä koskaan kiinnostunut minusta. En ollut koskaan yrittänyt erityisen kovasti, koska luulin, että asiat vain tapahtuvat kuten minulle oltiin uskoteltu, mutta tutustuin kuitenkin aina tilaisuuden tullen uusiin ihmisiin. Aloin tässä vaiheessa epäilemään minulle opetettuja asioita ja ryhdyin etsimään aktiivisemmin seuraa netistä ja kaikenlaisista tapah
Näissä kukaan ei ollut kiinnostunut minusta-tarinoissa unohtuu monesti, että kukaan minua kiinnostanut ei ollut kiinnostunut minusta. Monesti ihminen ei haasta itse itseään sen suhteen, että tarviiko ihan oikeasti nimenomaan 100% kaikki toiveet ja ehdot täyttävän kumppanin. Useimmille riittää monesti jopa 75% toiveet ja ehdot täyttävä kumppani. Osalle jopa sitäkin pienempi prosentti.
Vierailija kirjoitti:
Elämäntavat ovat suoraan kytköksissä myös psyykkiseen hyvinvointiin.
Ja toisinpäin. Ei niitä voi erottaa toisistaan. Monella jo se, etteivät omat vanhemmat välitä lastensa hammashygieniasta johtaa muuhunkin heikompaan terveyteen, myös psyykkiseen terveyteen. Vielä 1960-luvulla monessa maaseudun pikkupaikkakunnalla hammastahnan hankkimista pidettiin turhamaisuutena eikä minään terveystekona.
Työelämä imee elämästä kaiken ilon ja energian. Odotan tuleeko omalla työpaikalla muutosneuvotteluissa loppu tälle nyt omalla kohdalla, pääsisi edes hetkeksi nauttimaan elämästä ja vapaudesta.
Naisten erityispiirteet sairauksissa ovat vielä huonosti tunnettuja. Naistyypilliset sairaudet jäävät useammin diagnosoimatta. Lääketiede on vielä lapsen kengissä asiassa.
Esimerkiksi lääketieteen historiassa naiset jätettiin usein pois lääketutkimuksista vaihtelevan hormonitoiminnan takia (liikaa muuttujia). Ei ole vaikea arvata, että lääkkeet aiheuttavatkin naisilla arvaamattomia haittavaikutuksia tai eivät toimi.
Naisten ilmoittamia haittoja ei myöskään aina oteta tosissaan, etenkään, jos haitat ilmenevät lisääntymiselimissä. Vain, jos sillä voisi olla vaikutusta sikiöön, vaikutukset kiinnostavat lääketiedettä. Tosin joskus silloinkin liian myöhään.