Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämän takia minä keskituloisena en nyt kuluta

Vierailija
24.09.2025 |

Olemme mieheni kanssa molemmat keskituloisia, meillä on 1 lapsi ja työt vakaalla alalla. Minulla olisi periaatteessa varaa kuluttaakin, mutta sen sijaan säästän urakalla. Mieheni tekee samoin. Miksikö?

1. Monista asioista on tullut ihan älyttömän kalliita. En näe mitään järkeä siinä, että suklaalevy maksaa 4,5 euroa ja kahviloiden hinnat ovat jo luokkaa kahvi + leivos yli 10 euroa. Järkevämpää on ostaa kahvipulla marketista ja keittää kahvit kotona/töissä. Moni kollegani syö usein ulkona ravintoloissa/kahviloissa ja ihmettelee, miten rahaa ei jää säästöön. Minä en ihmettele, hintatasosta on tullut monissa paikoissa ihan posketon.

2. Minä en luota enää siihen, että yhteiskunta huolehtisi hädän hetkellä. Terveydenhuoltoa on heikennetty ihan valtavasti viimeisen 7 vuoden aikana, kun olen joutunut puhjenneen autoimmuunisairauden vuoksi siellä asioimaan. Nykyisin minulla menee n. 1000 euroa vuodessa lääkkeisiin/terveydenhuoltokuluihin yksityiselle. Tulevaisuudessa voi olla, että en saa edes sitä vähää apua julkisesta terveydenhuollosta, mitä nyt saan. Säästänkin sen takia, että pystyn tulevaisuudessa huolehtimaan omista ja lapsen terveydenhuoltokuluista, mikäli palvelut yhä heikkenevät. Säästäminen myös auttaa selviämään sen yli, jos sairauteni vuoksi joutuisin jäämään pidemmälle sairauslomalle.

3. Haluan varautua siihen, että pärjään, jos puoliso sattuisi kuolemaan. Tiedän työnkin puolesta, miten valtava kriisi puolison menettäminen on. Siksi olemmekin puolison kanssa säästäneet ja mitoittaneet asuntolainan niin, että puolison sairastuessa vakavasti/kuollessa toinen selviäisi asuntolainasta ja lapsen kanssa voisi jäädä nykyiseen kotiin. Nykyinen koti valittiin toki pienemmäksi ja halvemmaksi, kuin mitä keskivertoperheet asuinalueellamme valitsevat. Eli olemme jo tinkineet siinäkin, että emme ottaneet isoa asuntoa ja niin suurta asuntolainaa kuin tuloillamme olisimme saaneet.

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain tyhmä kuluttaa nyt, jos on mahdollista säästää. Potkut voi tulla koska tahansa.

Tarkoitat varmaan köyhä. Itse pärjään oikein hyvin vaikka en kävisi töissä. 

Vierailija
102/115 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, huvittaa joka kerta kun vedotaan suklaan ja kahvipullan hintaan. :D Ap, mitali on jo postissa. 

Suklaan ja pullan hinta korreloi hyvin yleistä hintatasoa. Jos pulla ja suklaa ovat kalliita niin myös kaikki muu on kallista. Ja yleisen hintatason kalleudesta johtuen ei keskituloisillakaan suomessa ole rahaa kuluttaa. Eli hyvä kun lähetit mitalin AP:lle! AP ymmärtää taloudesta paljon enemmän kuin sinä.

Olen aika varma, että kukaan näistä säästäjistä ei pysty säästämään kuin murto-osan siitä, paljonko tulevat nettopalkat esim. seuraavana 10 vuotena ovat. Jos siis saa pitää työnsä. Jos sitä ei menetä, koska kaikki nyt niin innolla säästävät. Uudessa taloudessa uuden työn tulee löytämään harva, mutta ilmeisesti suuri yleisö haluaa kiirehti

Tarkoitus oli sanoa, että työpaikka antaa leveämmän leivän kuin säästäminen. Täältä sivusta katsottuna tuo itsen ja kaverin työttömäksi kuristaminen ei näytä fiksulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä päätin alkaa kuluttamaan sen sijaan, että laittaisin sukanvarteen pahanpäivän varalle. Tajusin, että elämä menee täysin hukkaan jos murehdin jatkuvasti mitä saattaisi tapahtua, päätin elää tässä ja nyt. Varallisuudella ei tee mitään jos pa..ka oikeasti lentää tuulettimeen ja palataan oravannahka kauppaan.

Varallisuudelle tekee oravannahka kaupassa myöskin tiliä.

Sellainen tilanne, että on kriisitilanteessa rahaton tai varaton, ei sekään ole optimaalista.

Vierailija
104/115 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tämä meidän sulle-mulle-maamme ei koskaan pääsee pois ryöstökapitalismistaan, olen jo alkanut säästää rahaa, jotta ennen lopullista sekoamistani pääsen äkkiä Sveitsiin kuolemaan iloisena morfiinipäissäni unohtaen viime hetkilläni jopa sen, että Suomea ei hallitse kuningas kuten Ruotsia, vaan meitä hallitsee portailla istuskeleva populistinen prinsessa.

Tässä maassa ei ole tietoakaan kapitalismista, ryöstökapitalismista nyt puhumattakaan!

Tämä maa on läpikotaisin demarisyövän eli sosiaalikommaroinnin korruptoima ja pilaama. Siksi kellään ei täällä ole rahaa eikä pääomia, kun ne ryöstöverotetaan sosiaalikommarihäkkyrän pyöritykseen, josta hyötyy ainoastaan demaritorakoiden puoluerälssi sekä sekä sen rälssin itselleen vaalikarjaksi sosiaalisyövällä (ja se on rahoitettu muiden rahoilla!) ostamansa eläkeloiseläjät ja työttömänä pidetty sosiaalielätti osa kansasta.

Me vähemmistö, joka töissä käydään yksityisellä sektorilla ja maksamme kokoasn pystyssä pysymisen ja pyörityksen, meitä kairataan perseeseen joka välissä ja me ei hyödytä millään tavalla meiltä varastetuista rahoista, elintasosta joka kuuluisi vain meille jotka sen rahan ollaan tienattukin.

Suomi on kuin peilitalo, täällä se joka tekee töitä ja tienaa, saa kaikista vähiten, ja ne jotka ei tee paskaakaan, muuta kuin ulise ja naukuu, saavat suhteettomasti muiden tekemää hyvää, vaikka itse eivät tee mitään sen eteen.

Ja se on ihan tasan varma, että tämä kommarisyöpäinen sosiaalihäkkyrä tulee päättymään. Siitä on jo merkit olemassa että NETTOmaksajien kiintiö on täynnä ja maksuhalukkuus että maksukyky on jo loppu.

Vierailija
105/115 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tarkoitus oli sanoa, että työpaikka antaa leveämmän leivän kuin säästäminen. Täältä sivusta katsottuna tuo itsen ja kaverin työttömäksi kuristaminen ei näytä fiksulta."

Ei kaikilla omat tai kaverin työt pyöri jonkun kahvilan varassa. Itse sellaisella alalla, jota tarvitaan kyllä tulevaisuudessakin. Yrittäjän kannattaa aina valita sellainen ala, joka työllistää myös epävarmoinakin aikoina eikä itkeä jos huonoina aikoina sen palveluille ei riitä kysyntää.

Vierailija
106/115 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain tyhmä kuluttaa nyt, jos on mahdollista säästää. Potkut voi tulla koska tahansa.

Sitten kun saat potkut joudut kuluttamaan kaikki säästösi ennen kuin saat penniäkään tukia.

Jos nyt saan potkut, voin jatkaa säästöillä nykyistä elämää 7 vuotta ja pidempään jos vähän karsii ei-välttämättömiä. 13 vuotta alimpaan eläkeikään, eli ihan tuo ei vielä riitä. Sijoitusluukku myyntiin, niin sillä kattanee puuttuvat vuodet. 

Vierailija
107/115 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puhuin kaikista ja enemmistö nuolittajista osoittaa alanuolta. Miten ihmeessä kuvittelette yhteiskunnan toimivan, jos kukaan ei kuluta? Jos yritykset eivät tee tulosta, kun ei ole ostajia niin sitten ne kaatuu. Kykenevien kannattaisi käyttää palveluja joiden haluaisi olevan jatkossakin.

Itsekään en ole suurituloinen, mutta käytänpalveluita joista tykkään. Ainakin mielenlaatuni kärsisi, jos lopettaisin harrastukseni. En holtittomasti käytä rahojani, että säästöjäkin kiertyy. Itse ainakin suhteutan elämääni, että tarpeettomasti ensimmäinen kommentoija haukkuu kaikkia kuluttajia tyhmiksi.

Vierailija
108/115 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti aloittaja puolisonsa kanssa kuitenkin käyttää rahaa kunnollisiin henkivakuutuksiin. Vakuutussumman pitäisi kattaa asuntolainan määrä.

Miksi? Jos laina on mitoitettu järkevästi, sen kanssa ei ole kusessa yksin jäädessäänkään.

Henkivakuutukset on aika halpoja.

Nuorille, ootapa kun tulet keski-ikään.

Vierailija
109/115 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kulutan kaikkeen mitä mieleni tekee ja silti jää useampi tonni kuukautta kohti säästöön. Toki sen saisin kulutettua jos ostaisin järjettömästi jotakin jota en halua tai lahjoittaisin pois. Saan kuitenkin eniten mielihyvää sijoittamalla sen pörssiin. 

Minäkin rakastan pörssiä. Sinne menee säästöt.

Vierailija
110/115 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin te pihit vanhatämmät olette uskaltaneet elämästä nauttia ja panna rahaa menemään?

Elämästä nauttiminen ja rahan laittaminen menemään ei välttämättä kuulu yhteen. Aika moni maksullinen elämys on lopulta ollut pettymys ja jättänyt vaan onton tunteen jälkeensä että siinäkö se oli..

Vierailija
111/115 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti aloittaja puolisonsa kanssa kuitenkin käyttää rahaa kunnollisiin henkivakuutuksiin. Vakuutussumman pitäisi kattaa asuntolainan määrä.

Miksi? Jos laina on mitoitettu järkevästi, sen kanssa ei ole kusessa yksin jäädessäänkään.

Henkivakuutukset on aika halpoja.

Nuorille, ootapa kun tulet keski-ikään.

Mun (n65v) vakuutus 800e/ vuosi, nuoremmalla miehelläni 2000e/v. 

Vierailija
112/115 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niimpä. 

Hyvät rikkaat ja hyvätuloiset sekä miljonäärit. Saitte nyt todella houkuttelevan potin muiden selkänahasta joten eiköhän teidän velvollisuutenne ole antaa Suomelle myös takaisin - investoikaa, käykää vaikka 5 hengen edestä kahviloissa, ravintoloissa ja paikallisissa yrityksissä niin saadaan Suomi nousuun. Myös EK.n jengi voisi nyt laittaa Suomen nousuun investoimalla ja palkkaamalla ihmisiä töihin. Voisitte tinkiä vaikka sen yhden sijoitusasunnon ostosta ja matkustelusta. 

Mikään talous ei ole kasvanut hyvätuloisille rahaa sullomalla. Talous kasvaa kun keskinkertainen ihminen saa myös nauttia kasvun hedelmistä. Rahat makaa rikkailla turhan panttina ja se ei yhteiskunnan taloutta edistä.

Ihmisiltä on unohtunut, että rikas prosentti maksaa kuitenkin vain murto-osan Suomen verokannasta kun lasketaan mukaan mm. Kulutusverot. 1000e tienaava maksaa samat alvit mm. ruuasta, sähköstä ja ruuasta kuin muutkin, joten veroprosentti on todellisuudessa isompi.

Taloudella ei mene hyvin kun rahat virtaavat tuottamattomaan työhön ja osingot jaetaan osaamattomille ja vastuuttomille pomoille ja työtä tuottamattomille, löysille sijoittajille.

Vierailija
113/115 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina vertaillut kilo-/litrahintoja mutta kaupasta ostan edelleen sitä mitä haluan. Jos haluan suklaata, ostan suklaata. 

Noihin kauhuskenaarioihin taas olen varautunut vakuutuksilla. 

En ole lopettanut kuluttamista. Säästöjä on siitä huolimatta.  

Ei noin saa sanoa. Ainoa sosiaalisesti hyväksyttävä tapa toimia tällä hetkellä on lopettaa kaikki kuluttaminen. Koska hallitus. 

Tottakai saa sanoa. Jos sulla on rahaa kuluttaa ja haluat kuluttaa, antaa mennä vaan. 

Mutta on typerää syyllistää niitä, jotka eivät tällä hetkellä luota Suomen talouteen.

Vierailija
114/115 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei tiedä milloin saa potkut. Työttömyysetuja kiristetään eikä töitä saa noin vain. Joten säästän nyt.

Vierailija
115/115 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kulutan kaikkeen mitä mieleni tekee ja silti jää useampi tonni kuukautta kohti säästöön. Toki sen saisin kulutettua jos ostaisin järjettömästi jotakin jota en halua tai lahjoittaisin pois. Saan kuitenkin eniten mielihyvää sijoittamalla sen pörssiin. 

Minäkin rakastan pörssiä. Sinne menee säästöt.

Minun palkkani on nettona 2000 e/kk, ei siinä järin montaa tonnia pyöritellä enää kulutukseen ja säästöön/sijoituksiin, kun on ensin maksettu pakolliset elämisen kulut. Tällä palkalla pitää valita joko kuluttaminen tai sijoittaminen ja omalla kohdalla se on jälkimmäinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän