Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämän takia minä keskituloisena en nyt kuluta

Vierailija
24.09.2025 |

Olemme mieheni kanssa molemmat keskituloisia, meillä on 1 lapsi ja työt vakaalla alalla. Minulla olisi periaatteessa varaa kuluttaakin, mutta sen sijaan säästän urakalla. Mieheni tekee samoin. Miksikö?

1. Monista asioista on tullut ihan älyttömän kalliita. En näe mitään järkeä siinä, että suklaalevy maksaa 4,5 euroa ja kahviloiden hinnat ovat jo luokkaa kahvi + leivos yli 10 euroa. Järkevämpää on ostaa kahvipulla marketista ja keittää kahvit kotona/töissä. Moni kollegani syö usein ulkona ravintoloissa/kahviloissa ja ihmettelee, miten rahaa ei jää säästöön. Minä en ihmettele, hintatasosta on tullut monissa paikoissa ihan posketon.

2. Minä en luota enää siihen, että yhteiskunta huolehtisi hädän hetkellä. Terveydenhuoltoa on heikennetty ihan valtavasti viimeisen 7 vuoden aikana, kun olen joutunut puhjenneen autoimmuunisairauden vuoksi siellä asioimaan. Nykyisin minulla menee n. 1000 euroa vuodessa lääkkeisiin/terveydenhuoltokuluihin yksityiselle. Tulevaisuudessa voi olla, että en saa edes sitä vähää apua julkisesta terveydenhuollosta, mitä nyt saan. Säästänkin sen takia, että pystyn tulevaisuudessa huolehtimaan omista ja lapsen terveydenhuoltokuluista, mikäli palvelut yhä heikkenevät. Säästäminen myös auttaa selviämään sen yli, jos sairauteni vuoksi joutuisin jäämään pidemmälle sairauslomalle.

3. Haluan varautua siihen, että pärjään, jos puoliso sattuisi kuolemaan. Tiedän työnkin puolesta, miten valtava kriisi puolison menettäminen on. Siksi olemmekin puolison kanssa säästäneet ja mitoittaneet asuntolainan niin, että puolison sairastuessa vakavasti/kuollessa toinen selviäisi asuntolainasta ja lapsen kanssa voisi jäädä nykyiseen kotiin. Nykyinen koti valittiin toki pienemmäksi ja halvemmaksi, kuin mitä keskivertoperheet asuinalueellamme valitsevat. Eli olemme jo tinkineet siinäkin, että emme ottaneet isoa asuntoa ja niin suurta asuntolainaa kuin tuloillamme olisimme saaneet.

Kommentit (131)

Vierailija
121/131 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun pitäisi yksilönä kuluttaa paljon, jotta yhteiskunta pyörisi? Totta kai olen itsekäs ja säästän sukan varteen omaa perhettäni varten. Ei kukaan muukaan perheelleni säästä huonoja aikoja varten.

Vierailija
122/131 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi yksilönä kuluttaa paljon, jotta yhteiskunta pyörisi? Totta kai olen itsekäs ja säästän sukan varteen omaa perhettäni varten. Ei kukaan muukaan perheelleni säästä huonoja aikoja varten.

Ei kenenkään ole pakko kuluttaa, mutta turha pitää palveluita itsestäänselvyytenä. Järkeä saa käyttää, että kannattaa ajatella kohtuudella kaikkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/131 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien k.oronapiikkien ottajien kannattaa nyt viimeistään ottaa henkivakuutus, varsinkin jos on alaikäisiä lapsia ja asuntolainaa. Näitä nuoria työikäisiä tippuu päivittäin.

Vierailija
124/131 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma työpaikka on uhan alla ihan suoraan hallitusten leikkausten takia, jos työaikani pienentyy niin en minä saa asuntolainaa maksettua. Siispä en ole sellaista ottanut. Olen 35 ja koko aikuisikäni ajan on olleet huonot ajat. Olin jo muuttamassa ulkomaille töiden perässä, saksalainen kaverini ihmetteli kun kipuilin työpaikan saannin kanssa vastavalmistuneena niin pahasti. Olin ihan ilman mitään tulevaisuuden näkymiä Suomessa, yliopistokoulutus silti. Kaveri oli saanut alemmalla tutkinnolla tosi hyvän paikan kotimaassaan. Sitten kävi onni, tapasin puolisoni. Lopulta täysin tuurilla sain vihdoin oman alan töitä. Todella pienestä kiinni kaikki. Täällä on vaikeaa jos ei ole insinööri tai sairaanhoitaja. Tai jos on perheestä jolla ei ole mitään akateemisia suhteita.

Vierailija
125/131 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä huomannut itsessäni vähän maailmanlopun kulutusvimmaa, näin kävi aiemminkin kun osui yt:t kohdalle. Ostelin kaikkea koska tiesin ettei kohta ole enää varaa. Sitäkö hallitus nyt haluaa? Ei kannata. Toki en yli varojen ostellut, mutta jokin ilmiö tuollainen kulutus on

Vierailija
126/131 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaalevy EI maksa 4,5 euroa sillä niitä saa tälläkin hetkellä kympillä neljä. Ja ovat vielä 200 g ja Fazeria. 

Ihminen, joka ei halua maksaa suklaalevystä 4,50 euroa varmaan haluaakin tärvätä niihin kympin... Ja oikein Fazerin vielä? K-kauppiasko siellä taas ylihintaista bulkkipskaa mainostaa? Fazerin palmurasvamotaskasta käypä hinta olisi maks. 5 e/kilo.

Vierailija
127/131 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina vertaillut kilo-/litrahintoja mutta kaupasta ostan edelleen sitä mitä haluan. Jos haluan suklaata, ostan suklaata. 

Noihin kauhuskenaarioihin taas olen varautunut vakuutuksilla. 

En ole lopettanut kuluttamista. Säästöjä on siitä huolimatta.  

Olen irtisanonut itse kaikki vakuutukset kotivakuutusta lukuunottamatta. Ihan lähipiiristä tullut huomattua, että vakuutuksella voi heittää vesilintua jos sairaus yllättää. Siinäpä sitten syövän keskellä tappelet vakuutusyhtiötä vastaan ja mietit mistä hyvästä maksoit viimeiset 20 vuotta.

Juuri näin. Vakuutusyhtiöiden lakimiehet kyllä osaavat vetää maton sinisilmäisen asiakkaan jalkojen alta. Syövän todetaan johtuvan siitä, että työskentelit joskus 10 vuotta sitten sisäilmaongelmaisessa toimistossa. Tai gynepuolen syövän siitä, että ei ole lapsia. Ai ai, mitäs läksit. Rannekanavaoireyhtymä toki on peruja lapsena sattuneesta pienestä venähdyksestä ja MS-tauti siitä, että no, olet suomalainen. Ei noita vakuutuksia kannata enää liki keski-ikäisen ottaa. Kaikkiin vakaviinkin sairauksiin pengotaan jokin "syy" Omakannasta.

Vierailija
128/131 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ylimääräinen kulutus loppui koronan myötä eli koronan myötä lopetin ravintoloissa käymisen ja kaupasta ostan vain halvimpia tuotteita sekä ostan vain välttämättömät asiat. En käytä alkoholia joten en käy baareissa enkä yleisötapahtumissa.

Joka kuukausi saan tämän myötä säästöön vähintään 500e. Olen keskituloinen, asun yksin eikä minulla ole lapsia.

Vierailija
129/131 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma työpaikka on uhan alla ihan suoraan hallitusten leikkausten takia, jos työaikani pienentyy niin en minä saa asuntolainaa maksettua. Siispä en ole sellaista ottanut. Olen 35 ja koko aikuisikäni ajan on olleet huonot ajat. Olin jo muuttamassa ulkomaille töiden perässä, saksalainen kaverini ihmetteli kun kipuilin työpaikan saannin kanssa vastavalmistuneena niin pahasti. Olin ihan ilman mitään tulevaisuuden näkymiä Suomessa, yliopistokoulutus silti. Kaveri oli saanut alemmalla tutkinnolla tosi hyvän paikan kotimaassaan. Sitten kävi onni, tapasin puolisoni. Lopulta täysin tuurilla sain vihdoin oman alan töitä. Todella pienestä kiinni kaikki. Täällä on vaikeaa jos ei ole insinööri tai sairaanhoitaja. Tai jos on perheestä jolla ei ole mitään akateemisia suhteita.

Millä alalla olet ja miten hallituksen leikkaukset vaikuttaa sinun työpaikkaan? Oletko ylellä töissä?

Vierailija
130/131 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ei tiedä milloin saa potkut. Työttömyysetuja kiristetään eikä töitä saa noin vain. Joten säästän nyt.

Mikä järki on säästää kun joudut ne säästöt käyttämään ennen kuin saat työttömyystukia? 

Vierailija
131/131 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, huvittaa joka kerta kun vedotaan suklaan ja kahvipullan hintaan. :D Ap, mitali on jo postissa. 

No tuollaisiahan te olette, hyväosaiset ylimieliset: ei riitä ymmärrys siihen, että köyhän viikon ilo saattaa olla juurikin se pulla ja suklaalevy. Naurattaa ja huvittaa kovasti toisen köyhyys. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän