Tämän takia minä keskituloisena en nyt kuluta
Olemme mieheni kanssa molemmat keskituloisia, meillä on 1 lapsi ja työt vakaalla alalla. Minulla olisi periaatteessa varaa kuluttaakin, mutta sen sijaan säästän urakalla. Mieheni tekee samoin. Miksikö?
1. Monista asioista on tullut ihan älyttömän kalliita. En näe mitään järkeä siinä, että suklaalevy maksaa 4,5 euroa ja kahviloiden hinnat ovat jo luokkaa kahvi + leivos yli 10 euroa. Järkevämpää on ostaa kahvipulla marketista ja keittää kahvit kotona/töissä. Moni kollegani syö usein ulkona ravintoloissa/kahviloissa ja ihmettelee, miten rahaa ei jää säästöön. Minä en ihmettele, hintatasosta on tullut monissa paikoissa ihan posketon.
2. Minä en luota enää siihen, että yhteiskunta huolehtisi hädän hetkellä. Terveydenhuoltoa on heikennetty ihan valtavasti viimeisen 7 vuoden aikana, kun olen joutunut puhjenneen autoimmuunisairauden vuoksi siellä asioimaan. Nykyisin minulla menee n. 1000 euroa vuodessa lääkkeisiin/terveydenhuoltokuluihin yksityiselle. Tulevaisuudessa voi olla, että en saa edes sitä vähää apua julkisesta terveydenhuollosta, mitä nyt saan. Säästänkin sen takia, että pystyn tulevaisuudessa huolehtimaan omista ja lapsen terveydenhuoltokuluista, mikäli palvelut yhä heikkenevät. Säästäminen myös auttaa selviämään sen yli, jos sairauteni vuoksi joutuisin jäämään pidemmälle sairauslomalle.
3. Haluan varautua siihen, että pärjään, jos puoliso sattuisi kuolemaan. Tiedän työnkin puolesta, miten valtava kriisi puolison menettäminen on. Siksi olemmekin puolison kanssa säästäneet ja mitoittaneet asuntolainan niin, että puolison sairastuessa vakavasti/kuollessa toinen selviäisi asuntolainasta ja lapsen kanssa voisi jäädä nykyiseen kotiin. Nykyinen koti valittiin toki pienemmäksi ja halvemmaksi, kuin mitä keskivertoperheet asuinalueellamme valitsevat. Eli olemme jo tinkineet siinäkin, että emme ottaneet isoa asuntoa ja niin suurta asuntolainaa kuin tuloillamme olisimme saaneet.
Kommentit (103)
Henkivakuutus on tärkeä.ei edes kallis liiton jäsenyyden kautta.
Vierailija kirjoitti:
"1. Monista asioista on tullut ihan älyttömän kalliita. En näe mitään järkeä siinä, että suklaalevy maksaa 4,5 euroa ja kahviloiden hinnat ovat jo luokkaa kahvi + leivos yli 10 euroa. Järkevämpää on ostaa kahvipulla marketista ja keittää kahvit kotona/töissä. Moni kollegani syö usein ulkona ravintoloissa/kahviloissa ja ihmettelee, miten rahaa ei jää säästöön. Minä en ihmettele, hintatasosta on tullut monissa paikoissa ihan posketon."
On kuitenkin olemassa välimuotoja sen välillä että istuu kahviloissa joka päivä ja että ei istu koskaan.
Jos esim. käy kahvilassa ja ravintolassa kerran kuussa niin se tuskin kenenkään taloutta kaataa mutta tuo jo palveluihin käytettyä rahaa selvästi isommaksi.
Nykyhetken ongelma on siis se että ihmiset ovat lyöneet sinun laillasi hanat kokonaan kiinni eivätkä vain järkevöittäneet kulutustaan kuten olisi kannattanut, ainakin siis kansantalouden kannalta.
Käynti ravintolassa 2 hlöä ja lasilliset viiniä maksaa n 150e+. Emme käy Rossossa tai ABCllä vaan ravintoloissa missä saa edes teoriassa parempaa ruokaa kuin kotona.
Kotona syömme tuolla rahalla 1,5 vkoa vähintään yhtä maukasta ruokaa. Monelle pienituloiselle tuo on koko kuukauden ruokaraha tänäpäivänä.
Varaa olisi käydä kerran kk mutta hinta/laatusuhde ei kohtaa. Kerran vuodessa käymme
Vierailija kirjoitti:
Hallitus on maalaillut uhkakuvia pari vuotta miten Suomen talous on romahtamaisillaan, velat hirmuiset ja kaikesta leikataan eikä tämä kuulemma tähän lopu vaan lisää kuritusta on luvassa vuosia. Valonpilkkuja ei tavan tallaajalle näy missään.
Psykologinen efekti tuollaisesta synkeydestä ja epävarmuudesta on sitten kansalaisten tulevaisuuden uskon totaalinen romahdus ja se että lompakot napsahtavat tiukasti kiinni. Kun mihinkään muuhun kuin omiin säästöihin ei voi enää luottaa. Jokainen kulutettu pennonen on tulevaisuuden puskurista pois joten mitään ei osteta jos ei ole pakko. Kun jokaista tuhlaamistaan saattaa joutua myöhemmin katumaan.
Hei, meitä huijataan. Hymy naamalle ja näytellään mukana ajanhengen mukaisesti. : )
Minä olen tänä vuonna investoinut perusparannuksiin ja teettänyt remontteja 25000 eurolla. Kulutukseen ei juuri jää nyt rahaa. Ensi vuonna lyhennetään lainoja urakalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti aloittaja puolisonsa kanssa kuitenkin käyttää rahaa kunnollisiin henkivakuutuksiin. Vakuutussumman pitäisi kattaa asuntolainan määrä.
Miksi? Jos laina on mitoitettu järkevästi, sen kanssa ei ole kusessa yksin jäädessäänkään.
Todellisuudessa ollaan normaalisti ongelmissa kun se laina on mitoitettu kahden tuloille. Kun elämässä on muitakin kuluja kuin tuo laina, maksat jatkossa yksin yhtiövastikkeet, sähköt, vakuutukset, ruuat, auton jne. Kyllä se asunto pääsääntöisesti menee vaihtoon jos yksin jää maksajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain tyhmä kuluttaa nyt, jos on mahdollista säästää. Potkut voi tulla koska tahansa.
Sitten kun saat potkut joudut kuluttamaan kaikki säästösi ennen kuin saat penniäkään tukia.
Niin,, eikö sitä varten säästetä että on tuossa tilanteessa rahaa eikä olla sossun potkittavana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain tyhmä kuluttaa nyt, jos on mahdollista säästää. Potkut voi tulla koska tahansa.
Sitten kun saat potkut joudut kuluttamaan kaikki säästösi ennen kuin saat penniäkään tukia.
Oikeesti?!
Tätä se yleistuki tuo tullessaan. Yleistuen myötä työttömyys ei ole peruste saada mitään tukia.
Ja taas tätä väärää tietoa jaetaan täällä! Yleistukikaan ei estä työttömyystuen saantia, vaikka tilillä olisi 500.000 rahaa! Lukekaa perkeles asioita! Ainoastaan pääomatulot ja tulot yleensäkin. Estävät jo nyt työmarkkinatuen. Osittain tai kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus on maalaillut uhkakuvia pari vuotta miten Suomen talous on romahtamaisillaan, velat hirmuiset ja kaikesta leikataan eikä tämä kuulemma tähän lopu vaan lisää kuritusta on luvassa vuosia. Valonpilkkuja ei tavan tallaajalle näy missään.
Psykologinen efekti tuollaisesta synkeydestä ja epävarmuudesta on sitten kansalaisten tulevaisuuden uskon totaalinen romahdus ja se että lompakot napsahtavat tiukasti kiinni. Kun mihinkään muuhun kuin omiin säästöihin ei voi enää luottaa. Jokainen kulutettu pennonen on tulevaisuuden puskurista pois joten mitään ei osteta jos ei ole pakko. Kun jokaista tuhlaamistaan saattaa joutua myöhemmin katumaan.
Hei, meitä huijataan. Hymy naamalle ja näytellään mukana ajanhengen mukaisesti. : )
Tyhjät tynnyrit koliseen eniten. Osa kansasta tuntuu keskittyvän ongelmien osoitteluun ja kilpailuun siitä, kenellä menee surkeimmin ja kenellä on sitä kautta isoin oikeus valittaa. Maailman onnellisin kansa -titteli on suorastaan loukkaus. Suurinta sisua on nähtävissä silloin, kun etsitään vastapuolesta heikkoja kohtia ilkuttavaksi ja puolustetaan omaa oikeassa olemista tai oikeutta uhriutua.
On selvää, että Suomi on ongelmien äärellä ja eikä niistä pidä vaieta, mutta se ei ole koko todellisuus. Tämä on yhä yksi maailman hyvinvoivimmista ja vakaimmista maista, jonka kansalaisista iso osa saa elää maailman mittakaavassa suorastaan yltäkylläistä elämää. Kaikilla suomalaisilla ei mene hyvin, mutta valta osa elää kelpo elämää.
Vierailija kirjoitti:
Koska tämä meidän sulle-mulle-maamme ei koskaan pääsee pois ryöstökapitalismistaan, olen jo alkanut säästää rahaa, jotta ennen lopullista sekoamistani pääsen äkkiä Sveitsiin kuolemaan iloisena morfiinipäissäni unohtaen viime hetkilläni jopa sen, että Suomea ei hallitse kuningas kuten Ruotsia, vaan meitä hallitsee portailla istuskeleva populistinen prinsessa.
Mutta Marinhan lopetti jo hallitsemisen. Ai niin, onhan hän bisnesportailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti aloittaja puolisonsa kanssa kuitenkin käyttää rahaa kunnollisiin henkivakuutuksiin. Vakuutussumman pitäisi kattaa asuntolainan määrä.
Miksi? Jos laina on mitoitettu järkevästi, sen kanssa ei ole kusessa yksin jäädessäänkään.
Henkivakuutukset on aika halpoja.
hei ap! Olettehan tehneet kumpikin sinä ja miehesi henkivakutuuksen siltä varalta, että jos toinen kuolee? Kannattaa myös muistaa, että jos toinen kuolee, niin leski saa leskeneläkettä oliko se nyt muistaakseni 5 vuoden ajan. Minunkin serkku kuoli nuorena ja hänen leskensä saa aika hyvin leskeneläkettä, yli 1000€/kk.
Vierailija kirjoitti:
"1. Monista asioista on tullut ihan älyttömän kalliita. En näe mitään järkeä siinä, että suklaalevy maksaa 4,5 euroa ja kahviloiden hinnat ovat jo luokkaa kahvi + leivos yli 10 euroa. Järkevämpää on ostaa kahvipulla marketista ja keittää kahvit kotona/töissä. Moni kollegani syö usein ulkona ravintoloissa/kahviloissa ja ihmettelee, miten rahaa ei jää säästöön. Minä en ihmettele, hintatasosta on tullut monissa paikoissa ihan posketon."
On kuitenkin olemassa välimuotoja sen välillä että istuu kahviloissa joka päivä ja että ei istu koskaan.
Jos esim. käy kahvilassa ja ravintolassa kerran kuussa niin se tuskin kenenkään taloutta kaataa mutta tuo jo palveluihin käytettyä rahaa selvästi isommaksi.
Nykyhetken ongelma on siis se että ihmiset ovat lyöneet sinun laillasi hanat kokonaan kiinni eivätkä vain järkevöittäneet kulutustaan kuten olisi kannattanut, ainakin siis kansantalouden kannalta.
Meille on hallitus myynyt erittän hyvin tämän säästämisen ja kurjistamisen, joten turha syyttää siitä maitä kansalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Niinhän sen kuuluukin mennä. Ei se voi olla niin, että ihmisellä on tuhansia tilillä ja yhteiskunnan eli muiden tulisi vastata hänen perustarpeista. Naurettava ajatuskin.
Niin se menee Suomessa. Ne tunnollisimmat kärsii aina eniten. Jos olet kitkutellut ja säästänyt ja laskenut ja excelöinyt ja budjetoinut ja raatanut töissä pahan päivän varalle, niin kun se paha päivä tulee, kaikki menee sen sileän tien.
Toinen vaihtoehto elät just miten huvittaa, kaikki mikä tulee, menee saman tien. Aina uutta rahaa seinästä, ei huolta huomisesta. Ei stressiä, ei aikaisia aamuja, ei budjetointia.
Tällasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina vertaillut kilo-/litrahintoja mutta kaupasta ostan edelleen sitä mitä haluan. Jos haluan suklaata, ostan suklaata.
Noihin kauhuskenaarioihin taas olen varautunut vakuutuksilla.
En ole lopettanut kuluttamista. Säästöjä on siitä huolimatta.
Millä vakuutuksella varaudut työttömyyteen? Entä mitkä ovat ehdot vakavan sairastumisen varalta ottamassasi vakuutuksessa?
Millä varaudut sellaiseen vakavaan sairauteen jonka diagnosoiminen kestää 10 vuotta ja joka vie pikkuhiljaa työkyvyn? Vakavan sairauden vakuutukset ovat yleensä voimassa vain määräajan, jonka jälkeen ne uusitaan. Jos saat vakuutuksen voimassaolon aikana esim MS-oireta ja diagnoosiksi MS-epäily, et saa siitä vakuutuskorvauksia, mutta vakuutusta uusittaessa MS-tauti suljetaan vakuutuksen ulkopuolelle.
Tämän otin esimerkiksi, sillä hyvin usein MS-taudin diagnosoimisessa menee 5-10 vuotta. Se sairaus vie monelta työkyvyn, mutta vain osalle heistä myönnetään työkyvyttömyyseläke. Sen sairauden kanssa ei ole hauskaa olla työttömänä etenkään nykyään kun irtisanominen on helppoa ja ansiosidonnaisen saaminen vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Suklaalevy EI maksa 4,5 euroa sillä niitä saa tälläkin hetkellä kympillä neljä. Ja ovat vielä 200 g ja Fazeria.
Ei kaikille suklaa tarkoita Fazeria. Itse ostin viikottain tumma suklaata 100 g levyn, mutta lopetin sen kun hinta nousi yli 100 % eikä alas ole tultu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjät tynnyrit koliseen eniten. Osa kansasta tuntuu keskittyvä
Sepä se, kun kelpo elämä ei riitä. Ihmisillä on käsitys, että heillä on joku syntymäoikeus omakotitaloon, liutaan lapsia ja lemmikkejä, yms...ja jonkun muu tulisi kustantaa nämä.
Minä olen lopettanut ylikuluttamisen vuosikymmeniä sitten, koska maapallon kantokyky pitää ottaa huomioon.
Mulla olisi varaa kuluttaa eikä ole enää pelkoa työttömyydestäkään, koska jättäydyin työelämästä pois jo tämän kuun alussa. Mutta mun kuluttamisen tarve on vähentynyt jo pidemmän aikaa. Nyt vielä, kun ei tarvitse enää tehdä töitä, on kaikki päivät aikaa tehdä itse. Tämän kuluttajien syyllistämisen vuoksi tosin kyllä päätin elää vieläkin tarkemmin. Ostan toki edelleen kaiken, mitä tarvitsen. Just nyt aamulla tilasin apteekista kotiinkuljetuksella lääkkeitä. Siinäkin nyt työllistää sekä apteekin henkilökuntaa että sitä kuljettajaa. Olin miettinyt aiemmin, että ostaisin itselleni paljasjalkakengät, mutta tulin siihen tulokseen, että en mä sellaisia tarvitse. Mulla on kahdetkin ihan hyvät kävelykengät ja kohta tulee lumet, niin sitten käyttääkin jo talvikenkiä. Päätin siis, että en ostakaan uusia kenkiä.
Vuosi sitten päätin alkaa syödä vain sen verran kuin mitä normaalipainoisena kulutan. Ajattelin, että jo eläkkeelle jäädessä eli ensi kesänä olisi sitten normaalipainossa. Mutta kävinkin niin, että mä olin normaalipainossani jo nyt kesällä. Syön määrällisesti vähemmän eli ei mene ruokaankaan enää kovin paljoa rahaa. Väheni myös ravintoloissa käymiset, kun ne annokset on aivan liian isoja. Syön periaatteessa kaikkea mitä ennenkin, mutta vain vähemmän ja herkkuja vain harvoin. Ja sain läksiäislahjaksi työkavereilta mm kassillisen suklaata. Riittää mulle moneksi vuodeksi :D Mulle käy myös oikein hyvin kauppojen edullisetkin tuotteet. Onneksi tuo kissakin on sellainen, että sille kelpaa kissanhiekaksi ainoastaan Pirkan hiekka. Kissan ja koiran ruokiin tietty menee rahaa enkä niissä pihistele.
Jo pandemian aikaan tuli ystävien kanssa tavaksi nähdä jonkun kotona eikä kahviloissa tai ravintoloissa. Halvempaa ja myös mukavampaa, kun ympärillä ei ole hälinää. Syksy on tullut enkä mä aiemminkaan ole syksyisin riekkunut ympäri kyliä. Kesäisin vielä käykin, mutta syksyn tullen on mukavaa vaan himmailla kotona. Keväällä sitten taas. Mitään hankintoja ei kotiin tarvitse tehdä, kun tarpeelliset hankinnat tuli tehtyä 2 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
hei ap! Olettehan tehneet kumpikin sinä ja miehesi henkivakutuuksen siltä varalta, että jos toinen kuolee? Kannattaa myös muistaa, että jos toinen kuolee, niin leski saa leskeneläkettä oliko se nyt muistaakseni 5 vuoden ajan. Minunkin serkku kuoli nuorena ja hänen leskensä saa aika hyvin leskeneläkettä, yli 1000€/kk.
Vaihtoehto henkivakuutukselle on nostaa tapaturmaisen kuoleman summa vastaamaan lainan määrää. Sairastumistapauksissa ihmisillä on yleensä aikaa järjestellä asiat ennen toisen poismenoa.
Leskeneläke riippuu täysin pariskunnan tuloeroista, jos palkat lähes samat niin sitä ei juurikaan saa, ja toisinpäin.
Kenelle leskeneläkettä maksetaan?
Leskeneläke myönnetään tietyin ehdoin:
Kela vs. työeläkelaitos:
Kela maksaa eläkettä vain alle 65-vuotiaalle leskelle, jolla on huollettavana lapsia ja tietyt avioliitto- tai parisuhteeseen liittyvät ehdot täyttyvät. Muissa tapauksissa leskeneläkettä haetaan työeläkelaitoksesta.
Avioliiton ja avoliiton perusteella:
Nykyään myös avoliiton perusteella voidaan myöntää leskeneläkettä, kun tietyt ehdot täyttyvät, kuten yhteiset alaikäiset lapset.
Miten leskeneläke määräytyy?
Määräaikaisuus:
Jos olet syntynyt vuonna 1975 tai myöhemmin, työeläkelaitoksen maksama leskeneläke on määräaikainen, ja se kestää 10 vuotta tai kunnes nuorin lapsistasi täyttää 18 vuotta.
Vanha laki:
Jos olet syntynyt ennen vuotta 1975 tai puolisosi kuoli ennen 1.1.2022, voit saada eläkettä loppuelämäsi ajan.
Leskeneläkkeen maksamisen päättyminen
Uusi avioliitto:
Leskeneläke päättyy, jos solmit uuden avioliiton alle 50-vuotiaana. Tällöin voit saada kertasuorituksena kolmen vuoden eläkkeen verran rahaa.
Avoliitto:
Leskeneläkettä ei lakkauteta, jos muutat avoliittoon, koska avoliiton perusteella maksettavan leskeneläkkeen maksamiseen ei vaikuta uusi avoliitto.
Meillä on ketään hyödyttömätön pienten tukienviidakko, eli tietenkin kannattaa säästää. Ja vakuutuksia kannattaa "maksaa" itselleen, eikä vakuutusyhtiöille.