Tämän takia minä keskituloisena en nyt kuluta
Olemme mieheni kanssa molemmat keskituloisia, meillä on 1 lapsi ja työt vakaalla alalla. Minulla olisi periaatteessa varaa kuluttaakin, mutta sen sijaan säästän urakalla. Mieheni tekee samoin. Miksikö?
1. Monista asioista on tullut ihan älyttömän kalliita. En näe mitään järkeä siinä, että suklaalevy maksaa 4,5 euroa ja kahviloiden hinnat ovat jo luokkaa kahvi + leivos yli 10 euroa. Järkevämpää on ostaa kahvipulla marketista ja keittää kahvit kotona/töissä. Moni kollegani syö usein ulkona ravintoloissa/kahviloissa ja ihmettelee, miten rahaa ei jää säästöön. Minä en ihmettele, hintatasosta on tullut monissa paikoissa ihan posketon.
2. Minä en luota enää siihen, että yhteiskunta huolehtisi hädän hetkellä. Terveydenhuoltoa on heikennetty ihan valtavasti viimeisen 7 vuoden aikana, kun olen joutunut puhjenneen autoimmuunisairauden vuoksi siellä asioimaan. Nykyisin minulla menee n. 1000 euroa vuodessa lääkkeisiin/terveydenhuoltokuluihin yksityiselle. Tulevaisuudessa voi olla, että en saa edes sitä vähää apua julkisesta terveydenhuollosta, mitä nyt saan. Säästänkin sen takia, että pystyn tulevaisuudessa huolehtimaan omista ja lapsen terveydenhuoltokuluista, mikäli palvelut yhä heikkenevät. Säästäminen myös auttaa selviämään sen yli, jos sairauteni vuoksi joutuisin jäämään pidemmälle sairauslomalle.
3. Haluan varautua siihen, että pärjään, jos puoliso sattuisi kuolemaan. Tiedän työnkin puolesta, miten valtava kriisi puolison menettäminen on. Siksi olemmekin puolison kanssa säästäneet ja mitoittaneet asuntolainan niin, että puolison sairastuessa vakavasti/kuollessa toinen selviäisi asuntolainasta ja lapsen kanssa voisi jäädä nykyiseen kotiin. Nykyinen koti valittiin toki pienemmäksi ja halvemmaksi, kuin mitä keskivertoperheet asuinalueellamme valitsevat. Eli olemme jo tinkineet siinäkin, että emme ottaneet isoa asuntoa ja niin suurta asuntolainaa kuin tuloillamme olisimme saaneet.
Kommentit (103)
Minä en kuluta ihan vain siksi, että en tarvitse mitään. Sitten kun joku tarve ilmenee, se hankitaan. Palvelut on saatanasta, tekee ihmisistä vain avuttomia.
N53, asuntovelat maksettu, 1 aikuistuva lapsi, 2 asuntoa (joista juoksevat kulut yht. 650/kk) ja 4 ajoneuvoa (mopo myyntiin kun B-inssi menee läpi), työssäkäyvä puoliso, nettotulot perheessä 5500/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain tyhmä kuluttaa nyt, jos on mahdollista säästää. Potkut voi tulla koska tahansa.
Sitten kun saat potkut joudut kuluttamaan kaikki säästösi ennen kuin saat penniäkään tukia.
Oikeesti?!
Suklaalevy EI maksa 4,5 euroa sillä niitä saa tälläkin hetkellä kympillä neljä. Ja ovat vielä 200 g ja Fazeria.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Oma itsenäisyyteni ja aikuisuuteni alkoi 90-luvulla ja olen siitä lähtien suhteuttanut menoni tuloihin niin, että pärjään kun hinnat nousee tai tulot laskee, yms. Hyvät ajat eivät ole koskaan olleet ikuiseksi ajoiksi ansaittuja.
Varmaan ehaana pihi elämä sulla 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain tyhmä kuluttaa nyt, jos on mahdollista säästää. Potkut voi tulla koska tahansa.
Sitten kun saat potkut joudut kuluttamaan kaikki säästösi ennen kuin saat penniäkään tukia.
Niin? Niinhän sen kuuluukin mennä. Ei se voi olla niin, että ihmisellä on tuhansia tilillä ja yhteiskunnan eli muiden tulisi vastata hänen perustarpeista. Naurettava ajatuskin.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina vertaillut kilo-/litrahintoja mutta kaupasta ostan edelleen sitä mitä haluan. Jos haluan suklaata, ostan suklaata.
Noihin kauhuskenaarioihin taas olen varautunut vakuutuksilla.
Hah! Jäikö sitten vakuutuksien pienellä kirjoitetut lukematta? Ne korvaa juuri mitään. Ihan sattuneen vahingon korkeintaan toisen aiheuttamana, kun tältä voidaan korvausrahat lypsää sitten pois. Itse meinasin sairasvakuutusta ottaa mutta lähes kaikki todennäköinen oli suljettu pois korvauksista. En ottanut. Kyllähän yhtiöt osaa laskea mikä kannattaa ja mihinkä ei kannata rahojaan uhkapelata.
Minä päätin alkaa kuluttamaan sen sijaan, että laittaisin sukanvarteen pahanpäivän varalle. Tajusin, että elämä menee täysin hukkaan jos murehdin jatkuvasti mitä saattaisi tapahtua, päätin elää tässä ja nyt. Varallisuudella ei tee mitään jos pa..ka oikeasti lentää tuulettimeen ja palataan oravannahka kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti aloittaja puolisonsa kanssa kuitenkin käyttää rahaa kunnollisiin henkivakuutuksiin. Vakuutussumman pitäisi kattaa asuntolainan määrä.
Miksi? Jos laina on mitoitettu järkevästi, sen kanssa ei ole kusessa yksin jäädessäänkään.
Kaikki eivät saa henkivakuutusta.
Ja oikeastaan järkevämpää on toisien kohdalla sekin, että laittaisi henkivakuutukseen menevän rahan säästöön. Jos sille ei tule puolison kuoleman takia tarvetta, niin sen voi käyttää muuhun. Henkivakuutuksesta sitä rahaa ei saa takaisin. Eikä tarvitse epäselvissä tilanteissa kinastella vakuutusyhtiön kautta, saako korvauksia ja jos saa, niin milloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Oma itsenäisyyteni ja aikuisuuteni alkoi 90-luvulla ja olen siitä lähtien suhteuttanut menoni tuloihin niin, että pärjään kun hinnat nousee tai tulot laskee, yms. Hyvät ajat eivät ole koskaan olleet ikuiseksi ajoiksi ansaittuja.
Varmaan ehaana pihi elämä sulla 😂
Hih hih, ei tarvitse pihtailla, kun ei ole velkaa, elatusvelvollisuutta, eikä autoa.
Onhan tuokin tapa elää, pelko perseessä koko ajan kaikesta mahdollisesta. Jokainen tyylillään.
Kunhan ei sitten katkeroidu, kyttää muiden valintoja ja kaada kaikkea muiden niskaan uskotellen marttyyrina itselleen, ettei muita vaihtoehtoja ollut, niin whatever, anna mennä vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti?!
Tätä se yleistuki tuo tullessaan. Yleistuen myötä työttömyys ei ole peruste saada mitään tukia.
Vierailija kirjoitti:
Suklaalevy EI maksa 4,5 euroa sillä niitä saa tälläkin hetkellä kympillä neljä. Ja ovat vielä 200 g ja Fazeria.
Fazerin levyt ei ole enää 200 g vaan 180 g.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina vertaillut kilo-/litrahintoja mutta kaupasta ostan edelleen sitä mitä haluan. Jos haluan suklaata, ostan suklaata.
Noihin kauhuskenaarioihin taas olen varautunut vakuutuksilla.
Hah! Jäikö sitten vakuutuksien pienellä kirjoitetut lukematta? Ne korvaa juuri mitään. Ihan sattuneen vahingon korkeintaan toisen aiheuttamana, kun tältä voidaan korvausrahat lypsää sitten pois. Itse meinasin sairasvakuutusta ottaa mutta lähes kaikki todennäköinen oli suljettu pois korvauksista. En ottanut. Kyllähän yhtiöt osaa laskea mikä kannattaa ja mihinkä ei kannata rahojaan uhkapelata.
Älä jaksa olla lapsillinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Niinhän sen kuuluukin mennä. Ei se voi olla niin, että ihmisellä on tuhansia tilillä ja yhteiskunnan eli muiden tulisi vastata hänen perustarpeista. Naurettava ajatuskin.
Eli ei kannata säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti?!
Tätä se yleistuki tuo tullessaan. Yleistuen myötä työttömyys ei ole peruste saada mitään tukia.
Oikeesti?!
(ja näillä on äänioikeus)
Hallitus on maalaillut uhkakuvia pari vuotta miten Suomen talous on romahtamaisillaan, velat hirmuiset ja kaikesta leikataan eikä tämä kuulemma tähän lopu vaan lisää kuritusta on luvassa vuosia. Valonpilkkuja ei tavan tallaajalle näy missään.
Psykologinen efekti tuollaisesta synkeydestä ja epävarmuudesta on sitten kansalaisten tulevaisuuden uskon totaalinen romahdus ja se että lompakot napsahtavat tiukasti kiinni. Kun mihinkään muuhun kuin omiin säästöihin ei voi enää luottaa. Jokainen kulutettu pennonen on tulevaisuuden puskurista pois joten mitään ei osteta jos ei ole pakko. Kun jokaista tuhlaamistaan saattaa joutua myöhemmin katumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi palkasta maksetaan liittoihin työttömyyskassojen jäsenmaksuja, osa on maksanut vuosiakin oman mahdollisen työttömyyden varalle ja sitten kun tarve olisi niin maksuilla ei saakaan mitään turvaa?
Vierailija kirjoitti:
Joo. Nää muka "en pysty ostamaan rikkaat" naurattaa aina. Olen työtön ja silti pystyisi ostamaa caikka millaisia suklaalevyjä. Mutta en pidä suklaasta, joten ei ongelma. Kahvin ja kalliimpaakin kakkua olen pystynyt ökypaikoistakin ostamaan. Enhän sitä joka päivä tee. Joskus en edes 1 x kuukaudessa. Viimeviikollakin ostin kahvit kahdelle ja kakkupalat. Summa reilut 23 euroa.
Mutta muu eläminen oikeasti on muuttunut kalliiksi. Kaikki. Sähkö, bensa ja eritoten ruoka! Puhelinkulutkin. Ennen sai liittymän 0.66e/kk. Nyt halvinta tarjottiin 34.90! Ei jumalauta. Ihminen, joka ei puhu juuri mitään puhelimessa tartte tommosia hintoja! Ja perheessä 4 puhelinta. Konkurssi noilla liittymähinnoilla tulisi. No, ratkaisu löytyi Mutta en kerto, etteivät huomaa ja nosta hintoja, kun moni muukin huomaa ja ottaa saman...
Eli normi elämiseen hinnat kohdalle, niin kulutukseen kyllä alkaa löytymään rahaa!