Ovatko mielenterveysongelmat mielestäsi asia, jota tulee hävetä?
Jos on, niin miksi? Usein mt-ongelmat ovat seurausta vuosien kiusaamisesta, joten miksi uhrin pitäisi hävetä? Ja vaikka ei olisikaan ollut kiusaamista, niin se on väärin, että ihmisen pitäisi hävetä ongelmiaan ja piilottaa oma aito itsensä.
Häpeä estää useita alkoholisteja lopettamasta juomista. Olisikin tärkeää voida puhua mt-ongelmista julkisesti ilman, että ihmiset arvostelevat ja pitävät jotenkin huonompana ihmisenä.
Kommentit (136)
Ahdistaa se, että pitäisi muka piilottaa omat mt-ongelmat ja esittää muuta kuin on. Olen täysin arvokas ongelmieni kera enkä aio enää peitellä niitä. Olkaa ylpeitä itsestänne sellaisena kuin olette!
Joku sanoi ettei saisi ylpeillä mt-ongelmilla mutta itse ainakin olen ylpeä että olen selvinnyt hengissä näin pitkälle autismista ja adhs:sta huolimatta.
Ei todellakaan. En pidä itsensä häpeämistä missään muussakaan asiassa tarpeellisena ja normaalina. Jos koet häpeää muiden sairauksista, tai omistasi, niin sinullahan on selvästi mielenterveysongelmia hoidettavana, terve ihminen kun ei itseään tai muita häpeä. Ei ole sinulla silloin häpeän paikka vaan lääkärissä käynnin.
Kaikkein eniten hävettävää on niillä, jotka ovat valehdelleet, sabotoineet, lavastanut joidenkin olevan mielenterveys ongelmista kärsiviä, vaikka eivät ole.
Osa näistä paljon fiksumpi kun nämä säälittävät ja raukkamaiset padkapäät, jotka edellämainituin keinoin ovat yrittäneet mustamaalata joitain tuollaisten ssioiden ha valhein kera.
Tiedänpä jopa että niin kuvittavasda toiminnassa ion menty niin pitkälle, että jopa rikoksia on tehty, jotta saataisiin annettua tuollainen kuva joistain. .
Hyvä in se että on olemassa vielä älykkäitä ja fiksuja jotka tajuavst tullaisen toiminnan, vaikka uskomstonta se onkin.
Sitten on vslitettavsdti se suut joukko ihan koulutetuissakin ja valtaa pitävisdä, jotka eivät tiedä tai tajua tuollaiset olevan tehdyn.
Ohmiset on kaikenlaikkiasn liian ääliöitä tajuamaan ja ovst mukana asioissa, mistä eivät tiedä läheskään kaikkea, koska uskovat omia ryhmiään.
Tulee sekin päivä kun kuvottavat valheet tulee ilmi. Ei ollut mt-ongelmia. Oli vain rikoksia ja rikosten uhreja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään.
Useissa psyk sairauksissa perinnöllisyys on paljon suurempaa kuin syövissä ja silti mt-ongelmaisiin suhtaudutaan terveydenhuollossakin usein niin, että he ovat itse syyllisiä sairauteen, ja jos ovat jo saaneet hoitoa x kertaa sen on riitettävä ja jos ei riitä, syy on potilaan. Uusiutuneeseen syöpään saa kuitenkin hoitoa lukemattomia kertoja potilasta syyllistämättä.
Koko systeemi siis luo häpeää mt-potilaille ja mielestäni sitä vastaan pitää taistella kaikin tavoin. Ensimmäinen askel on se, ettei yksinkertaisesti suostu häpeämään, koska ei ole mitään syytä.
ei niinkään perinnöllisyys vaan lapsuuden aikaiset kokemukset. Kun kukaan ei ole riittävän vahva katkaisemaan toksisen kasvatuksen kierrettä.
Minä olen. En nimittäin tehnyt lapsia ensinkään, niin en tule jatkaneeksi toksista kasvatusta ja kotikiusaamista. Ja vaikka olisinkin lisääntynyt, niin enpä usko että pystyisin ikinä olemaan pienelle ihmiselle niin raaka, julma ja ilkeä mitä itselleni oltiin.
Olen tunnollisesti käynyt terapiani, tehnyt valtavasti töitä kuntoutumiseni eteen ja taistellut eri lääkkeitä syöden ja niiden haittavaikutuksista kärsien.
Voin sanoa, että kyllä tässä maassa on ollut todella retuperällä mielenterveysongelmien hoito. Nyt alkaa vähän olla jo kelvollistakin apua saatavilla, mutta on ollut paljon sellaista ihmistä halveksivaa, syyllistävää ja sadistista touhuakin myrkkypillereineen ja maassa makaavaa potilasta sättien.
Ei sitä kukaan uskoisi jos kertoisin, miten ilkeitä ja empatiakyvyttömiä ihmisiä hakeutuu ihmisiä "auttamaan".
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoi ettei saisi ylpeillä mt-ongelmilla mutta itse ainakin olen ylpeä että olen selvinnyt hengissä näin pitkälle autismista ja adhs:sta huolimatta.
Ei autismi ja adhd ole mielenterveysongelmia.
Mulla on krooninen psykoosi ja kyllä häpeän sitä. Ei se nyt mikään meriittikään ole eikä "sairaus missä diabeteskin". Jos valitaan kumppania tai työntekijää, ei kukaan halua vakavista mt-sairauksista kärsivää.
Se on muuten jännää miten kiusattujen ja rikottujen ihmisten pitäisi muka hävetä, kun ovat kehdanneet mennä rikki, mutta kiusaajien ei koskaan vaadita häpeävän mitään.
Meillä on todella SAIRAS asenneilmapiiri, jossa kiusaaminen hyväksytään täysin ja uhreja vihataan, syyllistetään ja halveksitaan avoimesti. Kiusaajat saavat tehdä mitä haluavat ja muut vain möllöttävät typerän näköinen lehmänhymy naamallaan vieressä. Kiusaaja jos itkee kyyneleenkin, niin on alhainen raukka, joka ei osaa "antaa vaan olla".
Ihmeellisen mekaaninen suhtautuminen joillakin itseään vahvana ja hyvänä ihmisenä pitävillä on sellainen, että jos toista on pienestä lapsesta saakka rääkätty, niin yhdessä sekunnissa pitäisi vaan "päättää" unohtaa kaikki ja antaa olla.
Ihan niin kuin ihminen olisi joku kone ja esine, jossa on joku nappi mitä painetaan ja sitten muisti nollaantuu ja kehoon koteloituneet kärsimykset vaan haihtuvat savuna ilmaan.
Hävetä ei kannata. Mutta en kuitenkaan mitään terveystietoja torilla huutelisi.
Mielenterveysongelmat tulisi enemmän ottaa huomioon varsinkin kun pakotetaan kaikki työelämään. Siinähän luotat naulapyssyn tai jonkun raskaan koneistuksen jollekin jolla voi olla se huono päivä kaikkien mulkkujen keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei autismi ja adhd ole mielenterveysongelmia.
Ei niin, mutta niistä tulleet ongelmat on ainakin itsellä vaikuttanu vahvasti mt-ongelmien syntyyn.
Naisethan diagnostisoidaan aina kun uskaltavat oireilla vuosien rääkkäyksistä ja pahoinpitelyistä.
Ennen vietiin vielä miesten toimesta suljettuihin laitoksiin.
Nykyisin muut keinot.
Kyllä häpeän pitäisi kuulua niille, jotka pahoinpitelevät ja rääkkäävät sekä lääkäreille, jotka eivät myönnä naisen traumaa vaan lääkitsevät paketiksi.
Se ei ole häpeämistä jos haluaa muidenkin tietävän että eräässä jutussa ei ole kyse mt-ongelmista. Ei ole ikinä ollutkaan. On vain kuvottavia valheita ja rikoksia. Sabotointeja jotta saadaan ssiat näyttäytymään joltain.
Häpeä on niillä, jotka tietoisia tuollaisista tai mulana tuollaisissa ja huom tietoisia niin, että eivät ole uhreja, sillä heitä ei uskota ilman jyviä todisteita. Mahdoton niitä hankkia. Sen verran joutuisi monet vaikeuksiin. että estetty kattavasti. Ei koske vain yhtä henkilöä ja vuosikymmenten juttu. Ette ikinä uskoisi.
Joo olet heikko yksilö, häpeä itseäsi
En kerro kenellekään skitsofreniastani. Syynä se että se vaikuttaa heti siihen miten he suhtautuvat minuun.
Ei ole. Joltain murtuu mieli ja toiselta jalka.
En häpeä mt-ongelmiani, mutta kaikki eivät ole sen arvoisia eikä kaikilla ole kykyä tai osaamista, jotta voisin kertoa ongelmistani. Itse puhun vain koulutetuille ammattilaisille ongelmistani. Lisäksi heillä on vaitiolovelvollisuus niin ei tarvitse varautua juoruihin.
Jaa, tälläiseen en ole kyllä törmännyt.