Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Rekrytoija ihmettelee: Miksi työnhakijat eivät valmistaudu työhaastatteluihin?

Vierailija
23.09.2025 |

Kommentit (321)

Vierailija
161/321 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi kuvitella että rekrytoijalla olisi jonkinlaista pätevyyttä omaan työhönsä, mutta hyvin harvoin näin on. Ammattitaitoinen rekrytoija näkee suoraan CV:stä, onko hakija pätevä vai ei.

En ole rekrytoija mutta et voisi olla enempää väärässä. Haastattelun tarkoitus on selvittää onko henkilö sopiva tehtävään, onko hänellä ne taidot mitä CV:ssä väittää olevan ja ennen kaikkea onko motivaatiota haettavaan tehtävään.

Ap

Ja sinusta rekrytoija, jolla ei ole mitään käsitystä siitä jokapäiväisestä työstä, pystyy sen jotenkin mystisesti havaitsemaan 30 minuutin haastattelusta? Ehkä mäkkäriin henkilöt valitaan noin.

Rekrytoijia on moneen lähtöön. Valitettavasti on todella paljon noita HR-ty

Joskus ongelma on siinä, että yritys kaunistelee avoimen työpaikan käsittämättömillä termeillä vaikka olisi kyse aika simppelistä työstä. Siihen haastatteluun sitten pitäisi olla valmistautunut mielin kielin tyyliin, että koko elämäni olen valmistautunut juuri tähän työhön.

Vierailija
162/321 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi kuvitella että rekrytoijalla olisi jonkinlaista pätevyyttä omaan työhönsä, mutta hyvin harvoin näin on. Ammattitaitoinen rekrytoija näkee suoraan CV:stä, onko hakija pätevä vai ei.

En ole rekrytoija mutta et voisi olla enempää väärässä. Haastattelun tarkoitus on selvittää onko henkilö sopiva tehtävään, onko hänellä ne taidot mitä CV:ssä väittää olevan ja ennen kaikkea onko motivaatiota haettavaan tehtävään.

Ap

Yhden tutun firmaan palkattiin työntekijä joka kuulemma patalaiska että se siitä ettei haastattelussa muka valehdella.

Tottakai valehdellaan. Mutta älä luule, että vain työnhakija valehtelee. Yhtälailla firman kuvaa kiillotellaan ja parannellaan työnhakijalle. 

Lopputulos: molemmat valehtelevat ja kumpikaan ei löydä tarvitsemaansa. 

Siksi mä ainakin toivoisin suuresti, että tästä kulissien rakentamisesta ja tietynlaisten valheellisten mielikuvien syöttämisestä päästäis eroon. Että ihmiset vois olla ihmisiä. Keskeneräisiä, mutta tehdään yhdessä parhaamme..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/321 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on muuten jännä. Työhaastattelussa ei saa ikinä myöntää olevansa ihan vaan ihminen muiden joukossa. On virhe mennä sanomaan, ettei koe olevansa mitenkään muiden yläpuolella.

///

Miksi tuollaista pitäisi "myöntää"? Jokainen täysipäinen ymmärtää, että me kaikki olemme vain ihmisiä ilman, että sitä erikseen alleviivataan. Turha itsensä vähättely ei anna hyvää kuvaa. Jokaisella on joku asia, jossa on parempi kuin muut. 

Ite en ole koskaan myöntänyt työhaastattelussa että on paska itsetunto ja olen syrjäänvetäytyvä introvertti joka haluaa vaan olla piilossa pahalta maailmalta:D en ikinä sanoisi että mä oon vaan ihminen ja vieläpä surkea sellainen,, vaan sanonut hyvät puolet ja jos ei muuta niin ainakin että työkokemusta löytyy ja kouluja käynnyt ja omaa erittäin hyvän paineensietokyvyn koska paljon työskennellyt lasten parissa eli lehmän hermot on:D

Vierailija
164/321 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Yhden tutun firmaan palkattiin työntekijä joka kuulemma patalaiska että se siitä ettei haastattelussa muka valehdella.

Väitinkö minä joitain valehtelusta?

Vierailija
165/321 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tottakai valehdellaan. Mutta älä luule, että vain työnhakija valehtelee. Yhtälailla firman kuvaa kiillotellaan ja parannellaan työnhakijalle. 

Lopputulos: mole

Olennainen taito työelämässä: Osaat nähdä korulauseiden läpi. Pätee sekä työntekijä- että työnantajapuolella. 

Vierailija
166/321 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haetko jotain klovnintyötä vai miksi koet tarpeelliseksi vitsailla haastattelussa? 

Itse tykkään toimia hauskojen ihmisten kanssa. Joten on tärkeää testata sopiiko huumorini firman kulttuuriin. Haastattelu on molemminpuolinen dialogi.

Vierailija
167/321 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On virhe mennä sanomaan, ettei koe olevansa mitenkään muiden yläpuolella.

Totta hitossa se on virhe. Tuohan on käytännössä sama kuin sanoisit "Ei teidän kannata minua palkata, koska en ole parempi kuin muut hakijat". Työnantaja etsii parasta hakijaa. Vaatimattomuus ei kaunista, kun on tarkoitus myydä itsensä töihin. 

Sepä se. Mahdollisimman itsekäs tyyppi, joka kampittaa matkallaan muut oman menestyksensä tähden, saa paikan.

Vierailija
168/321 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin useimmat hakevat työpaikkaa saadakseen tuloja elämisensä rahoittamiseksi, ja moni hakee myös useampaan paikkaan. Miksi pitää kehitellä ylimääräisiä liirumlaarumeita motivoitumisista ja sitoutumisista juuri haettavaan tehtävään tai vaatia hakijaa esittämään yltiösosiaalista ja superenergistä? Kaiketi ansioluettelosta näkyy olennaisin pätevyys eli koulutus ja mahdollinen aikaisempi työura. Luulisi, että haastattelussa olennaisinta olisi sen varmistaminen, että hakijasta saa täysipäisen käsityksen ja että hakijakin voi esittää kysymyksiä työpaikasta ja tehtävän tarkemmasta luonteesta.

Lisäksi sitoutuminen on kaksisuuntaista ja minusta se muodostuu vasta työsuhteen aikana. 

Ei voi olla sitoutunut suhteeseen, jossa ei ole.

Ottaen huomioon miten säännöllisiä YT-kierrokset ovat monissa isoissa firmoissa, niin sehän osoittaa täydellistä sitoutumisen puutetta.

Omassa PK-firmassani on huonot palkat, mutta huonoinakin aikoina on työntekijöistä pidetty huolta. 30 vuoden aikana oli kerran pakko antaa parit potkut kun rahat olivat kerta kaikkiaan lopussa ja velkaa niin paljon ettei enempää enää saanut, ja se harmittaa vieläkin. Onneksi tästä on jo aikaa ja velat maksettu. Uskon kuitenkin, että työntekijät tajuavat että elävät YT-vapaassa vyöhykkeessä, koska vaihtuvuutemme on erittäin pientä. (Ja ei, tulot eivät riitä palkkojen korottamiseen. Firman omistajilla on sama palkka kuin työntekijöilläkin ja osinkoa olemme maksaneet tasan kerran. Kilpailtu ala ja pitää pärjätä kiinalaisia vastaan.)

Vierailija
169/321 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haetko jotain klovnintyötä vai miksi koet tarpeelliseksi vitsailla haastattelussa? 

Itse tykkään toimia hauskojen ihmisten kanssa. Joten on tärkeää testata sopiiko huumorini firman kulttuuriin. Haastattelu on molemminpuolinen dialogi.

Hauskuus tulee luonnostaan ja spontaanisti. Jos sinun tarvitsee käsikirjoittaa vitsejä haastattelua varten, et ole oikeasti hauska. 

Vierailija
170/321 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksestani ihmiset, jotka vähättelevät itseänsä tai eivät valmistaudu millään tavalla haastatteluun ovat myös työyhteisössä heitä, jotka eivät ota vastuuta omasta virheistään vaan tavalla tai toisella syyttävät muita, tai vastaavasti he ovat hyvin muutosvastaisia. Jos tulee uusi tapa työskennellä tai uusi tapa kommunikoida, niin usein aina tulee älämölö siitä, miten vanha systeemi toimi ihan hyvin eikä tarvitse muuttaa.

Jos ei sen vertaa kykene tekemään pientä taustatyötä työpaikasta johon hakee ja valmistautumaan, niin todennäköisesti se työpaikka ei ole sinua varten.

PS. Ei ehkä kannata verrata 10-vuotta vanhoja työnhakukokemuksia nykyaikaan, kun ollaan ihan eri maailmassa.

Vierailija
171/321 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä kommentteja kun lukee niin paljastuu kyllä oikein hyvin miksi ette saa töitä.

T. rekrytyttö?

Olen itse hakenut tiimiini uuden jäsenen ja olen ollut itse hakijana uuteen työpaikkaan. Olen itse valinnut ja haastatellut hakijat, HR on osallistunut lähinnä työsopimusvaiheessa. 

Vastaavasti minut on haastatellut tuleva esihenkilöni eikä HR.

Toimii mainiosti asiantuntijatyössä.

Vierailija
172/321 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskuus tulee luonnostaan ja spontaanisti. Jos sinun tarvitsee käsikirjoittaa vitsejä haastattelua varten, et ole oikeasti hauska. 

En olekaan, mutta hyvin onnistunut huijaamaan muita jo kohta kaksi vuosikymmentä ja päässyt nousemaan uralla.

Vierailija
173/321 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari blondattua HR/rekrytointikanaa avautumassa ja kertomassa, ettei kannat käyttää ammattisanoja, kun rekrytoija ei ymmärrä. Huomattu on-- täysiä kanoja.

Ei tuolla asenteella mitään saakaan.

Hyvä asiantuntija osaa sovittaa viestinsä kuulijakunnalle sopivaksi. Sitäkin haastattelussa testataan, osaako esittää asiansa muutenkin kuin asiantuntijatermeillä. 

Vierailija
174/321 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olekaan, mutta hyvin onnistunut huijaamaan muita jo kohta kaksi vuosikymmentä ja päässyt nousemaan uralla.

///

Eli vedät jatkuvasti jotain roolia etkä osaa olla oma itsesi. Varsin kuluttava tapaa elää, mutta voi sitä toki noinkin ainutkertaisen elämänsä käyttää. Helpommalla pääsee, kun etenee uralla olemalla ihan vain oma itsensä. 

Vierailija
175/321 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olet kirjoitellut mammapalstalla 2000-luvun alusta asti ja nyt olet omalla mittarillasi noussut kovaksikin trollaajaksi :D

Vierailija
176/321 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on muuten jännä. Työhaastattelussa ei saa ikinä myöntää olevansa ihan vaan ihminen muiden joukossa. On virhe mennä sanomaan, ettei koe olevansa mitenkään muiden yläpuolella.

///

Miksi tuollaista pitäisi "myöntää"? Jokainen täysipäinen ymmärtää, että me kaikki olemme vain ihmisiä ilman, että sitä erikseen alleviivataan. Turha itsensä vähättely ei anna hyvää kuvaa. Jokaisella on joku asia, jossa on parempi kuin muut. 

Ite en ole koskaan myöntänyt työhaastattelussa että on paska itsetunto ja olen syrjäänvetäytyvä introvertti joka haluaa vaan olla piilossa pahalta maailmalta:D en ikinä sanoisi että mä oon vaan ihminen ja vieläpä surkea sellainen,, vaan sanonut hyvät puolet ja jos ei muuta niin ainakin että työkokemusta löytyy ja *kouluja käynnyt* ja omaa erittäin hyvän paineensietokyvyn koska paljon työskennellyt

Enemmän pitäisi käyskennellä ja laadukkaampia kouluja, jotta osaisit kirjoittaa *kouluja käynyt*. "Kouluja käynnyt" - kouluja käyn nyt.

Vierailija
177/321 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina saa töitä, kunhan muistaa lausua työhaastattelussa taikasanat åtta åtta sju sex

Vierailija
178/321 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole mitään jännää, kun ymmärtää edes alkeet markkinoinnista. Haastattelussa olet kertomassa, miksi sinut pitäisi palkata, et esittelemässä sitä, miten surkea yksilö olet. 

Juu. No varmaan siksi että teen sen työtehtävän mitä rekryssä on ilmoitettu. 

Ongelmahan ei ole vaan siinä, että tekee. Jos tekee liian nopeasti tai hyvää laatua, sekin voi olla ongelma firman tasosta riippuen. Gurmee-kokille nauretaan Peran Nakki ja Lörtsy -ravintolassa.  

Vierailija
179/321 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

///

Eli vedät jatkuvasti jotain roolia etkä osaa olla oma itsesi. Varsin kuluttava tapaa elää, mutta voi sitä toki noinkin ainutkertaisen elämänsä käyttää. Helpommalla pääsee, kun etenee uralla olemalla ihan vain oma itsensä. 

Täysin omana itsenäni olisin varmaan HR:n kanssa tekemisissä ihan muista kuin rekrysyistä. On ammattiminä ja sitten on vapaa-ajan minä ja se toimii oikein mainiosti.

Vierailija
180/321 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haen myyjän työtä miksi pitäisi leikkiä johtajaa ? Ja vaikka käy näitä yleisiä haastattelu kysymyksiä läpi, näiltä tulee sitten jotain outoja kysymyksiä joilla ei ole mitään tekemistä koko työn kanssa. Niin kauan kuin rekrytoijat eivät pysy asiassa en pysy minäkään

Välillä ei tiedä mitä hakevat kysymyksillä. Ehkä joskus ihmiset vaan haluavat tehdä ahkerasti töitä ja saada siitä rahaa millä ostaa ruokaa elääkseen, kaikenmaailmaan "mitä teet 5 vuoden päästä" kysymykset on karseita. Vastaan etten tiedä, koska elän hetkellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme