HS: Rekrytoija ihmettelee: Miksi työnhakijat eivät valmistaudu työhaastatteluihin?
Se on vaan tyhmää mennä valmistautumatta.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011484389.html?utm_medium=promobox&utm_…
Kommentit (321)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä vastauksia tarvitse mitenkään ennakkoon miettiä. Vähän kun osaa käyttää aivojaan, pystyy lennosta keksimään esimerkkejä paineensietokyvystä jne.
No mahtavaa, jos sinulla sujuu noin! Itse olen koko urani valmistautunut haastatteluihin huolella. Kirjoitan jopa vastauksia paperille ja harjoittelen peilin edessä. Mutta en ole erityisen fiksu joten pusken eteenpäin kovalla duunilla:)
Kuulostaa erittäin raskaalta kympintyttösyndroomalta. Menet haastatteluun kuin johonkin teatteriesitykseen latelemaan valmiiksi kirjoitettuja latteuksia sen sijaan, että olisit luontevasti oma itsesi ja vastaisit sen mukaan, mikä on sinulle luontevaa.
Saattaisin unohtaa siinä tilanteessa mainita tärkeitä asioita. Tämä tapa sopii minulle. Latteita tekstit eivät ole. Mietin jopa vitsejä v
Haetko jotain klovnintyötä vai miksi koet tarpeelliseksi vitsailla haastattelussa?
Olin haastattelussa ja jossa työpaikan pikkupomo kyseli kaikkea epäoleellista, jonka perusteella varmaan muodosti kuvan, että olen ihmisenä täysin vääränlainen. Eli kautta rantain kyseli myös sellaista mitä ei saisi kysyä, vaikka peräänkuulutti avoimuutta. Kysyi esim missä kaupunginosassa asun. Sanoi sitten että haastattelu meni hyvin mutta sinulla on liian vähän työkokemusta. Ja haastattelussa haukkui asiakkaita ja mainitsi etteivät edes vastaa kaikkiin yhteydenottoihin. Ja paasasi haastattelun alkuun kaiken mitä työpaikkailmoituksessa luki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi kuvitella että rekrytoijalla olisi jonkinlaista pätevyyttä omaan työhönsä, mutta hyvin harvoin näin on. Ammattitaitoinen rekrytoija näkee suoraan CV:stä, onko hakija pätevä vai ei.
Kuka tahansa voi kirjoittaa pätevän oloisen CV:n ja siihen nykyään voi käyttää chatgpt:tä. Hakijan pätevyys ja esimerkiksi sopiva persoona tulee esille vasta haastattelussa usein.
Heh, eipä kuule joku raksa-rane ole mistään "tsätti-bkt:stä" koskaan kuullutkaan. Usein cvt ovat servettiin kuulakärkikynällä tasoa vieläkin.
Ja noi chat gtp cv viritykset nyt tunnistaa kilsojen päästä. Jos 50 ceeveetä sadasta on kuin saman henkilön kirjoittamia, niin ketkähän niistä ovat käyttäneet chatgpt:tä.
Ja onko sillä edes merkitystä, kun työnantajakin käyttää tekoälyä hakemusten karsintaan?
Ihan johtajarooleihinkin hakijat saattavat käyttää lyhyttä haastatteluaikaansa mökkiremonteistaan tai muusta epäolennaisesta selittämiseen, Huovinen sanoo.
Niin no jos niissä firmoissa suunnittelupalavereissa puhutaan jostain aasian tuontivaimoista ja panoista niin eikö tuo ole juuri sitä relevanttia informaatiota mitä yrityksessä tarvitaan?
Hr kanat pikkuisen taas pihalla macho-insinöörien touhuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi kuvitella että rekrytoijalla olisi jonkinlaista pätevyyttä omaan työhönsä, mutta hyvin harvoin näin on. Ammattitaitoinen rekrytoija näkee suoraan CV:stä, onko hakija pätevä vai ei.
En ole rekrytoija mutta et voisi olla enempää väärässä. Haastattelun tarkoitus on selvittää onko henkilö sopiva tehtävään, onko hänellä ne taidot mitä CV:ssä väittää olevan ja ennen kaikkea onko motivaatiota haettavaan tehtävään.
Ap
Yhden tutun firmaan palkattiin työntekijä joka kuulemma patalaiska että se siitä ettei haastattelussa muka valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Olin haastattelussa ja jossa työpaikan pikkupomo kyseli kaikkea epäoleellista, jonka perusteella varmaan muodosti kuvan, että olen ihmisenä täysin vääränlainen. Eli kautta rantain kyseli myös sellaista mitä ei saisi kysyä, vaikka peräänkuulutti avoimuutta. Kysyi esim missä kaupunginosassa asun. Sanoi sitten että haastattelu meni hyvin mutta sinulla on liian vähän työkokemusta. Ja haastattelussa haukkui asiakkaita ja mainitsi etteivät edes vastaa kaikkiin yhteydenottoihin. Ja paasasi haastattelun alkuun kaiken mitä työpaikkailmoituksessa luki.
Olin itse kerran työhaastattelussa mihin tuli esihenkilön lisäksi firman ceo ja vieläpä edeltävä ceo. Se vasta erikoinen haastattelu olikin, kun kuuli koko firman satavuotisen historian ja kaikki eläköityneen ceo:n ongelmista nykyiseen johdon strategiaan nähden. Lisäksi oma osaamiseni oli juuri sitä työtä, mitä he eivät halunneet firmaansa vaan ulkoistaa asiakkailleen, vaikka cv:ni ja portfolioni tekivät kyllä osaamiseni selväksi. Näillä ei ollut rekryprosessia. Aikamoista touhua.
Mikään ei ole helpompaa kuin vedättää nuorta hr-tyttöä, joka on niin nohevana lukenut googlesta, miten työhaastattelu etenee ja kuvittelee sillä olevansa jotenkin pätevä tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä kommentteja kun lukee niin paljastuu kyllä oikein hyvin miksi ette saa töitä.
T. rekrytyttö?
Ei vaan kymmenissä asiakashaastatteluissa ollut IT-konsultti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä vastauksia tarvitse mitenkään ennakkoon miettiä. Vähän kun osaa käyttää aivojaan, pystyy lennosta keksimään esimerkkejä paineensietokyvystä jne.
No mahtavaa, jos sinulla sujuu noin! Itse olen koko urani valmistautunut haastatteluihin huolella. Kirjoitan jopa vastauksia paperille ja harjoittelen peilin edessä. Mutta en ole erityisen fiksu joten pusken eteenpäin kovalla duunilla:)
Kuulostaa erittäin raskaalta kympintyttösyndroomalta. Menet haastatteluun kuin johonkin teatteriesitykseen latelemaan valmiiksi kirjoitettuja latteuksia sen sijaan, että olisit luontevasti oma itsesi ja vastaisit sen mukaan, mikä on sinulle luontevaa.
Eli ööö, no enhän minä nyt sen kummempi ole kuin muutkaan ja ihan tavallinen olen ja en nyt oikeastaan osaa mitään erityislahjoja vaativa
Tämäkin on muuten jännä. Työhaastattelussa ei saa ikinä myöntää olevansa ihan vaan ihminen muiden joukossa. On virhe mennä sanomaan, ettei koe olevansa mitenkään muiden yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Valmistautuvat suurin osa, mutta sitten puskista kysytään ns. epäoleellisia kysymyksiä työpaikan suhteen rekrytoijan puolesta, että miten niihin kysymyksiin varaudutaan?
Katsoin kerran näitä kysymyslistoja niin tunti kuin olisi ollut koulun penkillä tenttiin lukemassa...eikä niistä kysymyksistä ollut mitään hyötyä haastattelussa.
Tämäkin on muuten jännä. Työhaastattelussa ei saa ikinä myöntää olevansa ihan vaan ihminen muiden joukossa. On virhe mennä sanomaan, ettei koe olevansa mitenkään muiden yläpuolella.
Ei siinä ole mitään jännää, kun ymmärtää edes alkeet markkinoinnista. Haastattelussa olet kertomassa, miksi sinut pitäisi palkata, et esittelemässä sitä, miten surkea yksilö olet.
Työnhakijat valitsee sukulaisuussuhteen perusteella tai sitten että ootko hyvä tyyppi, eli kysymys kuuluu miksi TYÖNANTAJAT EIVÄT ITSE VALMISTAUDU KYSYMÄÄN TYÖNKUVAAN LIITTYVIÄ KYSYMYKSIÄ!! MIKSI EIVÄT ITSE PRKL VALMISTAUDU KUNNOLLA HAASTATTELEMAAN!!
///
Miksi tuollaista pitäisi "myöntää"? Jokainen täysipäinen ymmärtää, että me kaikki olemme vain ihmisiä ilman, että sitä erikseen alleviivataan. Turha itsensä vähättely ei anna hyvää kuvaa. Jokaisella on joku asia, jossa on parempi kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vähän kuin puolison etsiminen. Yksi riittää, mutta se on silti hankalaa. Panosta seuraavaksi ulkoiseen olemukseen, jos et ole sitä jo tehnyt. Vaatteet, hiukset, meikki, hampaat, hymy, normaalipaino jne."
Meillä insinööritoimistolla suhtaudutaan hyvin epäilevästi liian huoliteltuun olemukseen. Meistä aika moni, johtajia myöten, on stereotyyppisiä risupartoja (no ne pari naista ei ole), ja muutenkin hyväksymme sen, että ihmiset ovat aidosti erilaisia. Huoliteltu ulkoasu kun ei auta yhtään piirilevyn suunnittelussa tai ohjelmakoodin kirjoituksessa. Kokemukseni mukaan päin vastoin.
Jaa, tutkimusten mukaan kuitenkin esimerkiksi kodin siisteys korreloi suoraan mielenteveyteen. Se että risuparrat tuuttaavat ulos paskaa josta joku maksaa rahaa ei tarkoita sitä, että se olisi hyvä ratkaisu. Päin vastoin, se voi olla vaan yksi ongelma lisää.
Mitähän juuri luin?
Minä tiedän, miltä asiat näyttävät omassa PK-yrityksessäni. Risuparrat tekevät hyvää työtä ja ovat motivoituneita. Meillä myös vaihtuvuus on todella pientä. Toissavuonna taisi olla viimeisin henkilövaihdos, ja meillä on tyyppejä, jotka ovat olleet firmassa sen alusta asti 1990-luvulla. Uskon, että tiedän työntekijöideni laadusta enemmän kuin sinä.
Miksi tuollaista pitäisi sanoa? Miten se liittyy haettavaan työpaikkaan ja siihen, miksi sinut pitäisi palkata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä kommentteja kun lukee niin paljastuu kyllä oikein hyvin miksi ette saa töitä.
T. rekrytyttö?
Mulla on työpaikka. Sorry, ei osunut. Ei silti poista sitä, että mielestäni nykypäivän työhönhaku on naurettavaa kulissia.
Aina olen valmistautunut, penkomalla yrityksen nettisivut, talouden luvut ja mitä somessa sanotaan. 80% olen saanut paikat jos haastatteluun päässyt.
Mä olin hakenut yhtä siivoustyötä, soitettiin ja kysyttiin että pääsisitkö huomenna haastatteluun, no menin, oli Cv, ansioluettelo, koulutodistukset mukana, no ei tää pomo halunnut katsoa niitä ja pintapuolisen jutustelun jälkeen kirjoitettiin työsopparia:D myöhemmin kuulin että samall tavalla palkattu väkeä että kun suurinpiirtein astuit ovesta sisään oli työsoppari valmiina allekirjoitettavaksi ja tapahtui ihan vuonna 2015 ei 1980:D
On virhe mennä sanomaan, ettei koe olevansa mitenkään muiden yläpuolella.
Totta hitossa se on virhe. Tuohan on käytännössä sama kuin sanoisit "Ei teidän kannata minua palkata, koska en ole parempi kuin muut hakijat". Työnantaja etsii parasta hakijaa. Vaatimattomuus ei kaunista, kun on tarkoitus myydä itsensä töihin.
Tärkeitä asioita ei unohda, kun on luonteva ja keksittyy olennaiseen eikä vedä mitään käsikirjoitettua standup-esitystä. Herää valtava myötähäpeä, jos hakijaa kuvittelee, että työhaastattelu on joku komediaesitys, jossa luetaan ääneen ulkoaopeteltuja vitsejä.