Linssejä syömälläkö nälkä lähtee?
https://www.is.fi/terveys/art-2000011455472.html
Oikeastiko tämä lääkäri kuvittelee, että raskaissa töissä kulkevat miehet ja naiset selviäisivät hänen ruokavaliosuosituksellaanilman lihaa ja maitoa? Näitä maailmanparantajia riittää! Kaikille ei palkokasvit sovi, herneistä ja pavuista tulee toisille pahat vatsanväänteet. Ihminen tarvitsee myös rasvaa, jota tämän lääkärin ruokavaliossa ei juurikaan ole. Ihmiset ovat vuosisatoja syöneet lihaa, lihattomuuteen ei käden käänteessä totuta,varsinkin vanhoille ihmisille voi olla vaikeaa, jos tilalle tuodaan hummusta ja linssikeittoja. 10% naudan jauhelihassa ei rasvaa ole haitaksi asti. Joku järki pitäisi olla näissä ohjeissa. Kaikista ei tule siemenien syöjiä.
Kommentit (193)
Itse söin myös aktiiviurheilija-aikanani kasvisruokaa (maitotuotteita käytin, kananmunia en). Päivässä kulutin noin 4500-5000 kcal, en mitenkään kärsinyt nälästä. En ole asiantuntija, joten en väitä että kaikki sopii automaattisesti kaikille ilman mitään hankaluuksia, mutta mahdollista se monen kohdalla varmasti on.
Huomasin vasta pari vuotta sitten, että pystyn syömään linssejä, vaikka vatsani ei palkokasveja muuten siedäkään. Tykkään ruuanlaitosta ja on ollut kiva kokeilla uusia reseptejä. Olen edelleen sekaani, mutta linssejä tulee syötyä usein, koska ne ovat halpoja ja täyttäviä.
Mä oon kyllästynyt tohon vinkumiseen ettei palkokasvit sovi wää wää, joo, ei sovi maito ja lihakaan monille ihmisille mutta eivät vingu siitä joka käänteessä! Miksi pitää uhriutua siitä että joku kertoo lehdessä, millainen ruokavalio hänelle sopii? Ja ravitsemustieteellisestä näkökulmasta, ihminen tarvitsee rasvaa, mutta sen ainoat lähteet eivät ole liha ja maito. Vaikka sulla on tällainen ajatus niin ei muuta sitä että ihminen pärjää erinomaisesti niin ilman lihaa kuin maitoakin.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin vasta pari vuotta sitten, että pystyn syömään linssejä, vaikka vatsani ei palkokasveja muuten siedäkään. Tykkään ruuanlaitosta ja on ollut kiva kokeilla uusia reseptejä. Olen edelleen sekaani, mutta linssejä tulee syötyä usein, koska ne ovat halpoja ja täyttäviä.
Hieno homma! Suomessa ei todellisuudessa ole läheskään niin paljon näitä "linssit tai mitkään palkokasvit ei sovi" kuin luulisi, vaan osa tapauksista on niitä ettei elimistö ole tottunut, ja miten voisikaan tottua totuttamatta?
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle tiedoksi, että entisaikaan, kun työt olivat oikeasti raskaita, pärjättiin perunalla ja suolakalalla sekä puuroilla. Rasvaa ei ollut ihmisissä nimeksikään.
Unohdat rasvaiset maitotuotteet. Ne kuuluivat ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä nosti esiin jäätelönsyönnin ja hukkumiskuolemat, kun puhuttiin impotenssin ja sydän- ja verisuonitautien yhteydestä.
Olisi kiva tietää, mikä olisi se vaihtoehtoinen kausaliteetti hänen mielestään. Kun ei seiso, alkaa suututtaa niin että pumppu pettää?
Ei se ole tieteellisesti pätevä argumentti että sinä et käsitä miten homma toimii :D
No esitäpä sellainen tieteellisesti pätevä argumentti, jonka mukaisesti rasva ei tukkisi suonia ensin peniksessä ja sitten sydämessä ja aivoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle tiedoksi, että entisaikaan, kun työt olivat oikeasti raskaita, pärjättiin perunalla ja suolakalalla sekä puuroilla. Rasvaa ei ollut ihmisissä nimeksikään.
Ei kun ne meni myyntiin, olivat harvinaista luksusta.
Missä niitä linssejä viljellään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:No nämä on näitä hölynpöly havainnointitutkimuksia joita 'ravitsemustiede' on täynnä. Eivät voi osoittaa mitenkään syytä eivätkä seurausta.
Tällaiset laajat väestötason tutkimukset antaa kaikista vahvimman näytön. Joku epämääräinen hiirokokeista tehty spekulaatio on paljon matalemman tason tutkimusta eikä anna lähellekään yhtä vahvaa näyttöä
Eivätkä anna vaan niissä on aivan liikaa muuttujia. Mitään syy ja seurausyhteyttä ei niiden pohjalta voida todistaa. Väitteesi todistaa vain että et tiedä tieteestä mitään.
Periaatteessa kausaliteettia ei voi koskaan todistaa tieteellisesti. Hume kirjoitti aiheesta. Ei kai se sitten tarkoitti sitä, etteivät palkokasvitkaan voi pierettää, Nyt vaan kaikki herneitä syömään.
-eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä nosti esiin jäätelönsyönnin ja hukkumiskuolemat, kun puhuttiin impotenssin ja sydän- ja verisuonitautien yhteydestä.
Olisi kiva tietää, mikä olisi se vaihtoehtoinen kausaliteetti hänen mielestään. Kun ei seiso, alkaa suututtaa niin että pumppu pettää?
Ei se ole tieteellisesti pätevä argumentti että sinä et käsitä miten homma toimii :D
No esitäpä sellainen tieteellisesti pätevä argumentti, jonka mukaisesti rasva ei tukkisi suonia ensin peniksessä ja sitten sydämessä ja aivoissa.
Jooh, jengi aina selittää erektiohäiriöitä testosteronin puutteella, vaikka selkein syy on jo pitkähkölle edennyt verisuonitauti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kukaan ei pakota syömään mitään tiettyä. Voi vaikka elää pelkällä pikaruoalla, kukaan ei estele.
Valitettavasti pakottaa. Puolustuskyvyttömille vanhuksille syötetään vaikka mitä terveysmössöjä ja aravatenkaan ei maistu. Näin saadaan kuolevat nopeammin ja yhteiskunta sääsää. Myös kouluihin on tullut terveysruokaa villitys, mutta onneksi koululaiset pääsevät syömään myös oikeaa ruokaa.
Minkä määritelmän mukaan palkokasvit, ihmisten ruokavalion vuosituhantinen perusta, ei ole "oikeaa ruokaa"?
Eivät kuulu ihmisen luontaiseen ruokavalioon. Sen osoittaa jo se että ovat myrkyllisiä keittämättöminä. Astiat
Ihminen on kypsentänyt ruokansa tulella jo n. 2M vuotta; myrkyllisten palkokasvien keittäminen taas ei ole siihen kuulunut koska ei ole ollut edes mitään missä keittää.
Ihmislajia ei ole ollut kahta miljoonaa vuotta, vaan muutamia satoja tuhansia vuosia. Aiempia hominideja toki, ja näiden esi-isiä.
Sä olet siis valinnut täysin randomisti jonkin tietyn ajanjakson ihmislajin kehityksen historiassa, johon pohjaat ihmisen "luontaisen" ruokavalion. Mehän voitais yhtä hyvin mennä taaemmas, ja todeta, että kädelliset on luonnostaan kaikki kasvisvoittoisella ruokavaliolla. Tai voitais katsoa myöhempää jaksoa homo sapiensin historiassa, kun viljat ja palkokasvit on muodostaneet ruokavalion perustan, ja pitää sitä ihmisen luonnollisena ruokavaliona.
Luin juuri ketjun läpi, ja kyllä täytyy sanoa, että tämä on erinomaista mainosta kasvispohjaisen ravinnon syöjille. Selkeää, lähteistettyä, perusteltua argumentointia, toisin kuin vastapuolella, jolle tuntuu olevan vaikeaa keskustella menemättä henkilökohtaisuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Miten nyt kasveja yleensä viljellään. Jos sulla on oma kasvimaa, niin voit ihan itse kokeilla. Linssien kaupalliseen viljelyyn Suomen ilmasto ei kai sovi, mutta niitä voi kyllä onnistua itse kasvattamaan, ihan niin kuin kikhernettä ja soijapapuakin.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kyllästynyt tohon vinkumiseen ettei palkokasvit sovi wää wää, joo, ei sovi maito ja lihakaan monille ihmisille mutta eivät vingu siitä joka käänteessä! Miksi pitää uhriutua siitä että joku kertoo lehdessä, millainen ruokavalio hänelle sopii? Ja ravitsemustieteellisestä näkökulmasta, ihminen tarvitsee rasvaa, mutta sen ainoat lähteet eivät ole liha ja maito. Vaikka sulla on tällainen ajatus niin ei muuta sitä että ihminen pärjää erinomaisesti niin ilman lihaa kuin maitoakin.
Sinähän se itse vingut! Jos jollekin ei palkokasvit sovi, niin eikö hän sitä saa kertoa? Saa ja pitää, kun asiasta käydään keskustelua. Älä lue kommentteja, jos niin häiritsee muiden kommentit.
Vierailija kirjoitti:
Lähi-idästä taitavat olla lähtöisin, kuten myös vehnä, ruis, sitrukset ja kikherneet. Ei ole sattumaa, että sinne kehittyivät vanhan maailman ensimmäiset korkeakulttuurit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno homma! Suomessa ei todellisuudessa ole läheskään niin paljon näitä "linssit tai mitkään palkokasvit ei sovi" kuin luulisi, vaan osa tapauksista on niitä ettei elimistö ole tottunut, ja miten voisikaan tottua totuttamatta?
Väärin! Jos on allerginen palkokasveille, niin eipä tee mieli lähteä totuttelemaan, mielummin on syömättä. Samoin tietyt suolistosairaudet estävät palkokasvien syönnin. Käyttäkää nyt järkeänne tuossa lihattomuusfanaattisuudessanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdat sen, että lehmät oli ummessa talven.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa.
Vakioaamupalani on jo monta vuotta ollut intialaisittain maustettu linssi-sipulipaistos (sis. punaisia linssejä, sipulia, rypsiöljyä ja kuivattuja mausteita), jota ennen syön hiukan hapankaalia. En varmaan kyllästy tähän koskaan, ja nälkä pysyy hyvin loitolla ainakin 4-5 tuntia.
Olen valokuvaaja. Linssit ovat ihan välttämättömiä minulle, tosin en kyllä ole syönyt niitä.