Miten jaksaa taas pitkä, pimeä syksy?
Mitkä ovat selviytymiskeino ne?
Itse yritän järjestää joka viikolle edes jonkinlaisen kivan tapahtuman. Oli se sitten vaikka vain lounas tai kahvittelu ystävän kanssa.
1-2 krt/kk on mukavaa käydä teatterissa tai konsertissa.
Pääasia on, että on jotain kivaa odotettavaa.
Kommentit (152)
vauva.fi ... sivuston nimi antaa vinkin. vauvantekopuuhat piristää vaikka satais vanhoja akk... siis henkilöitä.
Ei tartte sitten pikkujouluissa mokailla kännissä kun hoitaa suhdeasiat kuntoon jo alkusyksystä. Mie väitän että pikkujoulupettämiset johtuu paljolti siitä että syksyllä ei pidetä huolta omista tarpeista ja sitten kun saa vähän viinaa niin tulee niitä huippuideoita.
Nyt on just paras hetki syysromanssille. Tähän aikaan vuodesta sinkut tarttuu mihin vaan kun kesä meni kuivin suin. Tiedän mistä puhun. Kaikki käy.
Suomen ilmasto on todella perseestä, jos ei olisi kelaa, niin olisi melko tyhjä maa.
Miten te jaksatte aina valittaa syksystä? Sen jälkeen alkaa määkiminen siitä kuinka on pimee talvi, kylmä talvi, liikaa tai lliian vähän lunta. Sit sama virsi jatkuu kevään ja lopulta kesänkin osalta. Liian kuuma, määmää.
Helposti jaksaa kun inhottava kesä on vihdoin ohi.
Kirkasvalohoitoa aamuisin.
Kofeiinin vähentäminen tai lopettaminen pimeän ajanjakson ajaksi.
B-vitamiinilisä
Säännöllisesti liikuntaa (3-4 krt viikko)
Terveellinen ruokavalio jossa vältetään rasvaa, punaista liha ja sokeria.
Säännöllisesti nukkumaan ja älylaitteet pois 2-3h ennen nukkuma-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan jaksaa jotenkuten, kun ei ole lunta. Sitten kun tulee lunta ja jäätä, niin se on kaikkein pahinta. On niin kuin eläisi jossain helkutin pakastimessa puoli vuotta. Kävellessäkin saa koko ajan pelätä, kun meinaa lentää heti perseelleen.
Vielä ei ole suomessa ollut yhtään täysin lumetonta talvea, vaan jospa se ilmastonmuutos sen verran lämmittäisi, että näkisi vielä kokonaan lumettoman talven suomessa.
Ai että kuule, lähdet jonain helmikuisena, kirpeän aurinkoisena päivänä tuonne järven jäälle lenkille. Muistat vaan aurinkolasit (ja naskalit tietty jos ei ole tuttu paikka, tai vaikka oliskin), niin sielä lepää. Sininen taivas, timantteina kimmeltävä hanki, pakkasen kovettama hankikanto, aurinko lämmittää.
syksy tulee lehdet tippuu puista ruskaa t sari
Säkkipimeää monta kuukautta....
Kaiken kesäkiireiden ja raadannan jälkeen on mukava syksyllä sulkeutua omaan työhuoneeseen korjailemaan kelloja ym mielenkiintoista ja odottamaan lunta että pääsee hiihtämään. Itse pidän kaamoksesta ja pimeästä vuodenajasta, vaikka kesäkin on mukava eikä helteetkään ole koskaan minua haitanneet.
Minun yksinäiseen syksyyn iloa, valoa ja seuraa tuo Pentulive 15.10 alkaen 😀
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilua varsinkin tuulisessa säässä ja hieman jo hämärän hyssyssä. Kynttilöitä. Pataruokia ja leipomista. Joulun suunnittelua. Neulomista ja hömppää tv:stä. Viiniä ja teetä. Ikkunashoppailua kaupungissa hämärän aikaan. Sellaista kivaa yritetään. Syksy ei muutenkaan ole minulle paha vuodenaika koska pidän myrskystä ja pimeydestä.
Minäkin pidän myrskystä. Asun Leppävaarassa. Olen monesti lähtenyt pimeällä kävelylenkille Munkkiniemeen. On rauhoittavaa katsella kuohuvaa merta. Tosin enää en oikein uskalla tehdä tällaisia pimeäkävelyjä, koska ei tiedä, millaisiin ihmisiin törmää.
Tämä alkusyksy on vielä mukavaa aikaa, mutta marraskuun harmauden, sateiden ja pimeyden koittaessa tekee kyllä tiukkaa.
Musta on ihanaa kääriytyä viltin alle lämpimän juoman kanssa lukemaan kirjaa, kuuntelemaan musiikkia tai katsomaan jotain hyvää sarjaa. Ostin ihania tuoksukynttilöitä joiden polttamisen olen jo aloittanut, mukavan kotoisaa ja tunnelmallista. Syksy on kotihiirien aikaa, on ihanaa vaan kotoilla.
Vielä voi turvallisesti pyöräillä, lenkkeillä, sienestää/puolukoita poimia, pulahtaa järvessäkin. Sateen yltyessä liikunta siirtyy kattojen alle. Myöhemmin aikaa kuluu kotoillen, kotia kaunistellen ja mieleisiä puuhastellen ja lukien muutakin kuin medioita. Syksyssä on myös mieleistä hyssyä: kuin isoäidin sylissä muinoin.
Syksytalvi kestää 8 kk. Pimeää, kosteaa, kolkkoa kylmää.
Ei sitä jaksakaan. Ankea pitkä aikakausi.
Minä olen tänä vuonna hyvillä mielin syksystä. Liian helteisen ja aurinkoisen loppukesän jälkeen syksyn raikas viileys ja pimeys tuntuu hyvältä. Syksyssä on tunnelmaa.
Tänä iltana olen kuunnellut äänikirjaa, englantilaista psykologista mysteeriä sekä syönyt suklaata. Äsken valmistin kupillisen kuumaa marjateetä. Harkitsin kynttilöiden sytyttämistä, mutta päätin rajoittaa kynttilävalaistuksesta nauttimisen viikonloppuihin, että siinä säilyy juhlava tunnelma.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ihanaa, kun kesä on takana ja pian joulu edessä. Kanervia ja kausivaloja. Koiran kanssa pitkiä lenkkejä päivittäin. Takkatulta ja punaviiniä viikonloppuisin ja reissu aurinkoon marraskuussa.