Miten jaksaa taas pitkä, pimeä syksy?
Mitkä ovat selviytymiskeino ne?
Itse yritän järjestää joka viikolle edes jonkinlaisen kivan tapahtuman. Oli se sitten vaikka vain lounas tai kahvittelu ystävän kanssa.
1-2 krt/kk on mukavaa käydä teatterissa tai konsertissa.
Pääasia on, että on jotain kivaa odotettavaa.
Kommentit (152)
Työntäkää ne kynttilät jo sinne mihin aurinko ei paista. Syksystä en keksi yhtä ainoaa hyvää asiaa. Kylmää, tuulta, sadetta, kurainen koira, kylmä kämppä, koko ajan tekee mieli syödä kun palelee ja siitä lihoo, ei voi ulkoilla koska sää.. yäk!
Kyllä syksyn kestää,ihan kiva vuodenaika.
Toista on sitten tammikuussa, pitkä ,kylmä,rahaton ja luminen kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Työntäkää ne kynttilät jo sinne mihin aurinko ei paista. Syksystä en keksi yhtä ainoaa hyvää asiaa. Kylmää, tuulta, sadetta, kurainen koira, kylmä kämppä, koko ajan tekee mieli syödä kun palelee ja siitä lihoo, ei voi ulkoilla koska sää.. yäk!
Valivalivali. Koira kannattaa pestä, puolet tekemällä tehdyistä ongelmistasi on nyt ratkaistu.
Hyvin. Nukun tosi pitkään ja lhän päivät pitkät. Ulos meen jos on kiva lämmin ilma, ellei tilaan ruuat kotiin. En onneksi käy töissä, vaan olen oman elämäni nerratar, nautin työttömyydestä kun voi vaan olla.Teen mitä haluan, talvet olen melkein sisällä kaikki päivät. Onneksi autotalliin on sisältä pääsy, joten ei tarvi ulkona käydä, kun ajaa suoraan parkkihalliin jos tarvii jossain käydä. Yleensä tilaan kaiken ja olen vaan. Hyvin jaksaa. Toukokuussa taas voi heräillä tai heti kun alkaa kesäilmat. mahtavaa olla vaan. Tänääkin heräsin 11.00 ja söin pitkän aamiaisen ja takka tulille ja nauttimaan olosta.
Vierailija kirjoitti:
Nooh, kohta on maaliskuu ja valo voittaa. Hirmu nopeasti nämä vuodet vierii. Hetki sitten olin armeijassa ja nyt viisikymppinen. 😳
Jos 5 kuukautta on kohta, niin onnea vaan. Koko pimeys + kylmyys tai kylmyys kestää yhteensä ainakin 7kk. Jos olisin terve häipyisin täältä.
Vierailija kirjoitti:
Pitää osata elää vuodenaikojen mukaan.
Talvella eletään talvielämää. Kesällä kesäelämää.
Ei kesällä hiihdetä eikä talvella maata rannalla....
Pitää ja pitää. Pidä pääs kii.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut kylmästä tarpeekseni. Talvi alkoi tuntumaan vuosi vuodelta aina vain pahemmalta. Mulle on jo ihan terveyden kannalta tärkeää, että pääsen täältä pois joka vuosi koko talveksi. Siksi säästän sitä varten ja käytän rahani siihen. Ei ole luksus matkailua, mutta ei tarvitsekaan. Huhtikuussa sitten takaisin.
No helppo lähteä jos olet eläkkeellä?
Ahh, ihana syksy. Pimeät illat, kynttilät ja kausivalot. Tunnelmaa saa luotua ihan joka päivä omaan kotiinsa helposti. Kylmät ja sateiset päivät, ilma on raikasta, on helppo hengittää. Ja sateen ääneen on ihana nukahtaa. Metsissä on sieniä kerättäväksi, se on kuin aarteenetsintää. Vielä löytyy satunnaisia vattuja ja mustikoitakin naposteltavaksi. Kurjet huutaa, käärmeitä ja ampiaisia (allergia) ei näy. Ei tähän enää tarvi mitään ylimääräistä järjestää, kun muistaa vaan ne syksyn hyvät puolet.
Vierailija kirjoitti:
Syksyn tai oikeastaan koko talvikauden aikana ajattelin matkustaa. Yksi , kaksi, useampi kohde, niin piristää. Matkustan hyvin edullisesti, joten on myös varaa siihen.
Minne olet menossa? 🙂
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla oo tullut vastaan säätä joka estäisi ulkoilun. Tai no hirveällä helteelle ei kyllä voi koiraa lenkittää, läkähtyy niin koira kuin akkakin. Sää on pukeutumiskysymys, kyllä koirainomistajan se pitäisi tietää.
Odotan tulevaa kevättä ja kesää. Teen jo nyt suunnitelmia kaikesta kivasta.
Syksyn ja talven pimeys on liian raskas ja pitkä.
Auttaako kirkasvalolamppu oikeasti? Kokemuksia?
Niin kauan jaksaa jotenkuten, kun ei ole lunta. Sitten kun tulee lunta ja jäätä, niin se on kaikkein pahinta. On niin kuin eläisi jossain helkutin pakastimessa puoli vuotta. Kävellessäkin saa koko ajan pelätä, kun meinaa lentää heti perseelleen.
Vielä ei ole suomessa ollut yhtään täysin lumetonta talvea, vaan jospa se ilmastonmuutos sen verran lämmittäisi, että näkisi vielä kokonaan lumettoman talven suomessa.
Marraskuuhun viikko Etelä-Espanjan valossa ja lämmössä. Mahdollisimman paljon taidenäyttelyitä, jotta tulee väriä elämään. Kuntosalilla käyntiä. Värikästä pukeutumista. Hiljaisuuden retriitti. Ulkoilua.
Saa taas olla rauhassa. Ei sääskiä, mölyäviä keäihmisiä, mukava pimeys, raikas ilma ja PÄÄSY KIELLETTY-kyltti sekä miinoitus tien alkupäässä. Miinoja muutenkin ympäri tonttia...
Kirkasvalolamppu auttaa oikeasti melko hyvinkin. Eikä sen tarvitse olla mikään erikoinen lamppu, vaan tarkoitus on, että voi olla kunnolla valoisammassa ainakin hetken aikaa joka päivä, niin se auttaa.
Minä olin tänään aivan riemuissani, koska vihdoin se hlvetillinen nihkeäntunkkainen kuumuus hellitti ja sää muuttui syksyisen raikkaaksi. Sateetkin näyttävät lopulta väistyvän viileiden, aurinkoisten syyssäiden tieltä.
Päivisin on ihanaa ulkoilla, kun ei hiki ala virrata heti, kun vähänkin liikkuu ja kaikki surisevat ja inisevät öttiäiset loistavat poissaolollaan. Metsissä on paljon puolukkaa poimittavaksi, sieniä myös, jos niistä tykkää.
Illalla tulee pimeä tolkulliseen aikaan, joten unikin maittaa paremmin ja sitä myöten aamulla herää levänneenä.
En kyllä keksi, miksi tähän pitäisi mitään erityistä piristystä kehitellä. Syksy on paras vuodenaika!
Älä ajattele sitä, elä elämääsi päivä kerrallaan äläkä pohdi onko pimeä ja tylsä syksy, vaan keskity tekemiseen ja arjen rullaamiseen. Aivoja voi huijata esim ajattelemalla että onpas kivaa, kyllä tämä tästä, kohta on joulu ja sittenhän se jo päivä alkaa kohta pitenemään.
Eli ajattelumalli että "tänään ei vituta yhtään niin paljon ku eilen" on positiivista ajattelua.
Miettii koko ajan että ompa pimeää ja synkkää, niin aika kuluu rattoisasti.