Metatyöt jäävät aina naisten tehtäväksi
Kommentit (1407)
Minulla oli vuosia oma auto. En kokenut auton asioiden hoitamista mitenkään raskaana. Katsastukseen tuli kotiin kutsu, varasin vain itselleni sopivan ajan. Renkaat säilytin rengashotellissa, joten niiden vaihtaminen sujui helposti, kun hotellilaisille oli "oma kaista". Sieltä sain tiedon, jos renkaat alkoi olla tiensä päässä ja uusien hankinta alkoi olla ajankohtaista. Välillä muistaessani tarkistin nesteet ja tankilla kävin työmatkan varrella. Huollot hoiti tuttu korjaamo. Isoin työ oli sovitella kyydit miehen kanssa, kun auto oli huollossa.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtana metatyöpaasauksessa, kuten feminismissä yleensäkin, että nainen ja naisen näkökulma ja toimintatapa on oikein, joten sitä ei kyseenalaisteta. Yritetään saada miehet muuttumaan naisten kaltaisiksi, eli "oikeanlaisiksi".
Tuon voisi helposti kyseenalaistaa. Miksi aina ns naisen tapa olisi ainoa oikea? Olisiko naisillakin jotain opittavaa miehiltä? Onko naiset todella niin ylivertaisia verrattuna miehiin??
Jos lapsiperheessä nainen hoitaa lasten asiat yhtä rennosti kuin mies, niin siitä naiselle annetaan palautetta, ei miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valvon yöllä, koska mies ei ymmärrä mitään katoista tai putkista tai mistään omakotitalon asioista, ja jos pyydän häntä selvittämään, hän heittäytyy osaamattomaksi. En minäkään osaa, mutta selvitän. Ne rännit pitäisi nyt puhdistaa ennen lumien tuloa. Mies katsoo aamuisin, että jee, kiva ilma, lähdenpä lenkille.
Ja juu, yllätyksenä tuli, kun hänkin oli omakotitalosta lähtöisin.
Ei ole miesten ja naisten töitä. Hilaa se perseesi katolle ja tyhjennä rännit. Henkistä väkivaltaa vaatia toiselta toistuvasti asioita joita ei itse ole valmis tekemään.
Jos ei ole miesten eikä naisten töitä, eikö olisi reilua, että työn tekee se,
"Joo
Aivan varmasti. KAIKKI SUN TUNTEMAT naiset tekee ränninpuhdistukset.
Todella uskottavaa, että tietäisit tuon. Minä en tiedä yhdestäkään ystävästäni, enkä sisaruksistani, enkä muista kuin omasta perheestä, mikä työnjako kenelläkin on. Mutta että sinä ole KAIKKIEN TUNTEMIESI NAISTEN kanssa asian käynyt läpi. PLIIS."
Me kaikki emme asu omakotitalossa. Ne, jotka asuvat, puhuvat tekemisistään asioista. Heitä kun yhdistää se omakotiasuminen. Yhden mies avautui aiheesta minulle, kun häntä ahdisti se, kun tämä ystäväni oli niin ylitarkka siinä putsauksessa.
Osa asuu itekseen ja ovat sellaisia tekijöitä, joilta luonnistuu kaikenlainen rakentelu ja remontti.
Huvittavaa, et naisia syytetään siitä, etteivät tee. Mut sit jos tekeekin, EI VOI PITÄÄ PAIKKANSA, KUN PLIIS, MiNÄ EN TUNNE SELLAISIA.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtana metatyöpaasauksessa, kuten feminismissä yleensäkin, että nainen ja naisen näkökulma ja toimintatapa on oikein, joten sitä ei kyseenalaisteta. Yritetään saada miehet muuttumaan naisten kaltaisiksi, eli "oikeanlaisiksi".
Tuon voisi helposti kyseenalaistaa. Miksi aina ns naisen tapa olisi ainoa oikea? Olisiko naisillakin jotain opittavaa miehiltä? Onko naiset todella niin ylivertaisia verrattuna miehiin??
Tämähän se on.
Kuka määrittää kuinka siistiä kotona pitää olla, miten paljon ruuanlaittoon pitää panostaa maun ja vaihtelun takia, miten paljon lahjoja pitää miettiä, mitä kaikkea illanistujaisissa/juhlissa/tapahtumissa pitää olla, kuinka nopeasti kodin kosmeettiset korjaukset pitää hoitaa, mihin kaikkeen pitää osallistua, kuinka paljon mukavuus-hemmottelua reissussa tarvitaan, jne.
Nainen tietysti. Koska nainen on oikeassa. Koti on naisen valtakunta ja muissa asioissa pitää mennä naisen tarpeet edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on heikot valmiudet siivoamiseen ja ruoanlaittoon, mutta silti minun pitää noita tehdä?
En oikein löydä päätä ja häntöä näistä keskusteluista. Joskus työt täytyy jakaa. Joskus niitä tehdään valmiuksien mukaan? Se on kuitenkin tullut selväksi, että nainen päättää mitkä ovat valmiudet itsekullakin, mitä metatyöt ovat ja miten työt täytyy tehdä.
Näin tämän keskustelun kontekstissa parisuhde näyttäytyy helvettinä miehille.
Niinpä. Olen naisena 100 % samaa mieltä. Näkökulma näissä asioissa on jostain syystä aina naisen näkökulma. Sitä toista puolta asioista ei huomioida ollenkaan.
Pickpickpickmeeeee....
Tuo pickme-iyttely vasta on naisvihaa. Uhka
Tuo yleistäminen on naisvihaa. Ihan sama, onko kirjoittaja mies vai nainen. Jos haluat keskustella aiheesta X sukupuolittuneesti, siinä pitäis olla joku validi tutkimus taustalla, jotta olisi mielekästä sitä ilmiötä pohdiskella. Mikään "mene nettiin" ei kerro mistään faktasta.
Saat sinä olla sitä mieltä, että naiset ne vaan jne. Mutta ei kannata hermostua, jos siihen reagoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin naisten tekemästä metatyöstä on sellaista jota ilman tultaisiin toimeen. Mutta kun kaiken pitää olla täydellistä, vähintään yhtä hienoa kuin naapureilla ja kavereilla.
Kuten jo sanoin, oma metatyöni väheni 90% kun ilmoitin naisystävälleni, että nyt riitti ja muutin asumaan yksin. Ja se on hassua kuinka metatyö väheni, kun naisten mukaan naiset hoitavat metatyön miesten puolesta.
Sekin on mielenkiintoista kuinka valikoivasti metatyö luokitellaan. Vaikka renkaiden vaihdattamiseen ei liity metatyötä. Kun, että pitää seurata kelejä ja miettiä tulevia ajoja koska ne vaihdatetaan, katsoa oikea aika kun rengasliikkeellä ei ole kahden tunnin jonoa kesken työpäivän, vertailla hintoja ja palveluja, jne.Mistä sinä keksit tuon, että renkaidenvaihtoon liit
"Ne listat on esimerkkejä metatöistä joita tehdään jatkuvasti. Ja vain pari hassua vastaajaa on vetänyt joulukortit tuohon mukaan. Yleensä kuvataan jokapäiväisiä hommia. Miksi olkiukkoilet?"
Aika harva nykyään joulukortteja edes laittaa. Minä toki lasten kanssa aikoinaan niitä tein ja lähetin. Miehenikin sukulaisille. Samoin minä olen edelleen se, joka on anopin kanssa yhteyksissä. Jos hänellä on pojalleen asiaa, hän kertoo sen minulle. Näin se vaan menee.
Joku tietenkin nyt nässärinä haluaa kysyä, miksi suostun tähän. En osaa siihen fiksusti vastata. Elämä on näihin uomiin mennyt ja hassua olisi yhtäkkiä lopettaa yhteydenpito anoppiin, vanhaan ihmiseen, vaan syystä X.
Tämä on siis toteamus, et näin on. En uhriudu enkä valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se on.
Kuka määrittää kuinka siistiä kotona pitää olla, miten paljon ruuanlaittoon pitää panostaa maun ja vaihtelun takia, miten paljon lahjoja pitää miettiä, mitä kaikkea illanistujaisissa/juhlissa/tapahtumissa pitää olla, kuinka nopeasti kodin kosmeettiset korjaukset pitää hoitaa, mihin kaikkeen pitää osallistua, kuinka paljon mukavuus-hemmottelua reissussa tarvitaan, jne.
Nainen tietysti. Koska nainen on oikeassa. Koti on
Meillä on kylppärissä vika, josta ajan myötä tulee kosteusvaurio. Olen sanonut miehelle, että se pitää korjata. Ei kiinnostusta, joten tulkoon. Asuntoa myydessä se laskee hintaa kymmeniä tuhansia euroja. Minkäs sille voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se on.
Kuka määrittää kuinka siistiä kotona pitää olla, miten paljon ruuanlaittoon pitää panostaa maun ja vaihtelun takia, miten paljon lahjoja pitää miettiä, mitä kaikkea illanistujaisissa/juhlissa/tapahtumissa pitää olla, kuinka nopeasti kodin kosmeettiset korjaukset pitää hoitaa, mihin kaikkeen pitää osallistua, kuinka paljon mukavuus-hemmottelua reissussa tarvitaan, jne.Miksi et korjaa itse jos se niin häiritsee?
Vierailija kirjoitti:
Metatyöt on yksi feministien tapa kaivaa omaa kuoppaansa. Aiheuttaa vaan vihaa ja mielipahaa ja uupumusta. Ironista miten paljon pahaa naisasialiike saakaan aikaan naisille.
Ja niin pihalla oot feminismistä ja metatöistä. Opettetko trollausta ja kokeilit, sopisko tähän? Pieleen meni, kaiki osin.
Meillä järjestettiin metatyöt niin että minä hoidan metatyöt ja nainen sitten suorittavat kotityöt. Nainen ehdotti itse tätä järjestelyä ja en voisi olla tyytyväisempi. Helppo luoda ruokalistat ja päsmäröidä työnjohtajana. Työnjohtajuus on tarttunut makuuhuoneeseenkin ja molemmat tykkää.
"Paras aiheeseen liittyvä oli kerran tällä palstalla, että kun minä ajan aina autoa ja vaimo istuu kyydissä, niin sitä ei kuulemma lasketa miksikään työksi. En ymmärtänyt logiikkaa, vaan kai se ei miehelle voi auetakaan.
Tässä metatyöuhriutumisessa on osittain kyse paskoista miehista ja niitä haukkuvista naisista ja osittain myös siitä, että ei arvosteta toisen työpanosta.
Ja kyllä. Se 6 tunnin siivu autolla käy ihan työstä. Ja ei, ei meillä ole sitä lasta jonka huolehtimiseen vaimon aika menisi."
No jollekin voi pitkän matkan ajo käydä työstä, itse rakastan ajamista. Mutta miten liittyy metatöihin autolla ajaminen?
Kiva kuulla, että ruuanlaittoon ei tarvitse panostaa. En siis tee miehen toivomaa kaalilaatikkoa vaan annan hänelle pussin pikakaurahiutaleita käteen. Ihan yhtä hyvää se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metatyöt on yksi feministien tapa kaivaa omaa kuoppaansa. Aiheuttaa vaan vihaa ja mielipahaa ja uupumusta. Ironista miten paljon pahaa naisasialiike saakaan aikaan naisille.
Niin totta. Ennen feminismiä naiset vaan hoiti kaiken hiljaa ja hymyillen.. Ja hyvä olikin, kun miehet sai keskittyä oikeisiin asioihin, kuten kehumaan itseään että "minähän tiskaan joskus".
Mutta sitten tuli feminismit ja metatyöt, ja yhtäkkiä ihmiset alkoivat huomata, että on olemassa epäreiluja työnjakoja, joita ei ratkaista "ole kiltisti ja pure hammasta" -taktiikalla.
Onhan se toki shokki, jos vuosikymmenien näkymätön apu muuttuukin näkyväksi. Ei siitä vihaa synny, ellet koe sitä uhaksi.
Katso vaan miten huonosti ihmiset voivat. Mitä enemmän "tasa-arvo" (eli pelkästään naisten näkök
Mitä ihmeen uhriutumista on se, että sanoittaa asian, jonka kokee epäreiluksi? (Nyt joku taas kilahtaa, kun tuo sanoittaa ilmaisu on kuulemma nykynaisten tyhmä ilmaisu).
Vierailija kirjoitti:
Taas vähän vaikea ottaa kantaa, kun on noin yleistävä ja ympäripyöreä naispilkkakommentti. Mutta tämän ketjun aiheeseen liittyen, tarkoitatko, eträ nämä naiset, jotka kokevat metailun omassa pariauhteessa raskauttavaksi, lopettais sen suunnittelun ja organisoinnin, tai laskis sen miehen tasolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok.
-yh isä
Sama juttu. Ei voi kuin vain nauraa näille jutuille!
Ja jos parisuhteessa olevat naiset eivät saa miestään motivoitua auttamaan, niin on kyllä onnetonta.No sieltä se taas tuli! Oletus, et naisen tehtävä on motivoida (kasvattaa) mies tekemään, mikä miehen on tehtävä. Ja se jos mikä, on onnetonta!
Ei tekemään, vaan AUTTAMAAN. Eli mies on ihan vaan assarina omassa kodissaan ja elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin naisten tekemästä metatyöstä on sellaista jota ilman tultaisiin toimeen. Mutta kun kaiken pitää olla täydellistä, vähintään yhtä hienoa kuin naapureilla ja kavereilla.
Kuten jo sanoin, oma metatyöni väheni 90% kun ilmoitin naisystävälleni, että nyt riitti ja muutin asumaan yksin. Ja se on hassua kuinka metatyö väheni, kun naisten mukaan naiset hoitavat metatyön miesten puolesta.
Sekin on mielenkiintoista kuinka valikoivasti metatyö luokitellaan. Vaikka renkaiden vaihdattamiseen ei liity metatyötä. Kun, että pitää seurata kelejä ja miettiä tulevia ajoja koska ne vaihdatetaan, katsoa oikea aika kun rengasliikkeellä ei ole kahden tunnin jonoa kesken työpäivän, vertailla hintoja ja palveluja, jne.Mistä sinä keksit tuon, että renkaidenvaihtoon liittyvät asiat eivät ole metatyötä?
Se on moneen kertaan sanottu tällä palstalla, ettei ole metatyötä kun mies vaan vie renkaat vaihdettavaksi.
Jos vaihtaa renkaat kuin nainen se vaatii metatyötä. Itse katon ikkunasta että keli alkaa olla huono ja käyn omassa tallissa ihan itse vaihtamassa, vajaa tunti menee koko hommaan kaikkinensa.
Vierailija kirjoitti:
Helpoiten tuo onnistuu, kun kumpikin puolisoista alkaa hoitaa itse omat asiansa. Tekee ruuat, pesee pyykkinsä, käy kaupassa ja tiskaa käyttämänsä astiat. Ihan varmasti kummankin elämä helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsiperheessä nainen hoitaa lasten asiat yhtä rennosti kuin mies, niin siitä naiselle annetaan palautetta, ei miehelle.
Hyvin monissa lapsiperheissä nainen hoitaakin erittäin rennosti. Mutta kun standardeja verrataan aina sen perheenäidin näkökulmasta. Jos on himosiivoaja, sen rinnalla muut näyttää laiskalta, vaikkeivät sitä olisi.
Ja tuo palautteen antaminenkin on täysi myytti. Kuka teille sitä palautetta antaa oikein? Minulle ei ole antanut koskaan kukaan ulkopuolinen mitään palautetta miten kotia ja lapsia hoidan. Ja vaikka tulis, eipä kiinnostelin hevonpersauksen vertaa.
Kun kysyn: KUKA teille tulee sanomaan? Vastaus on aina joku todella epämääräinen "noku ulkopuoliset paineet" ja "Ne tulee sanomaan.." Aina joku nimetön & kasvaton "palautteenantaja" vaatimassa. Ja siksi pitää suorittaa niin hemmetisti elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies kerran lupasi lapsille, että illalla tehdään lettuja. Lapset oli ihan innoissaan. Ei niitä lettuja sitten tullut, kun jauhot oli loppu. Miehelle ei tullut mieleen tarkistaa, onko aineksia, kaupassa hän olisi ehtinyt päivän aikana käydä.
Ja noin ei naisille käy koskaan? Kyllä käy. Esim tälle äipälle. Sitten mennään vaan kauppaan hakemaan jauhoja. Maailma ei kaatunut siihenkään ja saatiin kiva iltalenkki samalla syksyn värejä ihmetellen!
Elämä on valintoja. Asennoituminen on valintoja.
Mitä minä opetin lapsille? Mitä opettaisin, jos jäisin rähjäämään muille metatöistä?
Tietenkin noin voi käydä naiselle, kelle tahansa! Ei kaikkea muista aina. Ei ihmiset ole täydellisiä. Mutta usea ihminen, jos aikoo leipoa, tarkastaa onko ainekset jo kaapissa. Edellisen viestin mies ei tarkastanut eikä viitsinyt lähteä kauppaan. Lapset jäi letuitta.
Miksi sä rähjäät täällä itse? Jos asia ei ole sulle ongelma, niin miksi rähjäät? Ja syytät metaongelmaisia rähjääjiksi vaikka rähjäät itse vielä ilman syytä. Ja kohdistat rähjäyksesi vielä naiselle etkä sille miehelle, joka mokasi. Miksi?
"Meitä miehiä on moneen lähtöön, itse kuulun siihen kategoriaan joka siivoaa ja puunaa paikat (ml. vessan) ja huolehtii että tarjoiluja on jotain sorttia. Muu olisi noloa eikä oikein isännän toimintaa."
Kyllä, miehiäkin on joka lähtöön! Omassa miehessä ei valittamista.
Otsikko on turhan provo, mut hyvä kuulla miehen näkökulmaa ilman ivailua.