Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Metatyöt jäävät aina naisten tehtäväksi

Vierailija
21.09.2025 |

Miehet koittakaa nyt vähän ryhdistäytyä!

Kommentit (1407)

Vierailija
1221/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen ihmetellyt näitä metatyöketjuja, mistä ne kumpuavat. Huvittaa riitely tyhjästä. Keittiöpsykologina olen päätynyt, että pitkiin ketjuihin syynä on oma kehno olo tai kyllästyneisyys. Helpointa riidellä jostain yksinkertaisesta, joka ei päätä rasita, kuten arkiaskareiden suunnittelusta. Joillakin se näyttäytyy ainoana asiana, josta voi kokea ylemmyyttä. 

Ehkä tällaisena aikana, jolloin niin moni asia maailmassa on vaikeaa ja pelottavaakin, on turvallista riidellä yksinkertaisista asioista jotka itse ymmärtää ja hallitsee. Kuinka tehdä arjen metatyöt, kuka sen tekee ja jakaa metatyön oikein - ehkä oman totuuden julistaminen tässä antaa elämänhallinnan tuntemuksia joillekin?

Vierailija
1222/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne metatyöt ei ole tärkeitä ja/tai jakautuvat perheissä tasaisesti, miksi joulu peruuntui, kun nainen jätti omansa tekemättä?

Nainen ei osannut kommunikoida metatyönsä tuloksia miehelle. 

Miksi oli naisen vastuulla kommunikoida tulokset, jotka olivat miehen itsenäisesti havaittavissa olleet koko ajan?

Nainen metatyöskenteli päätöksen, että miehen on hoidettava jouluvalmistelut, vaikka on itse hoitanut ne aina aiemmin. Tämän unohti kuitenkin kertoa miehelle ilmeisenä pahantahtoisena pyrkimyksenään aiheuttaa epäonnistuminen josta voi syyttää miestä. Ei tuollainen käytös

"Juuri näin. Minua ei kiinnosta "valmisteltu" joulu. Jos naisystäväni haluaa kaiken sen joulukrääsän, joulusiivoukset ja lahjapinot ja minä en halua - miksi valmistelujen pitäisi mennä 50-50"

Jos minä en olisi kiinnostunut joulusta ja siksi haluaisin vetäytyä sen järjestämisestä, poistaisin itseni kokonaan sen vietosta myös. Ei ole reilua, että pääsen valmiiseen pöytään, laiskotellen, vain siksi, ettei kiinnosta osallistua etukäteen. 

Minulla on moottoripyörä. Hoidan sen täysin yksin. En vaadi toiselta mitään osallistumista. Koska se on mun juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1223/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok.

-yh isä

Sama juttu. Ei voi kuin vain nauraa näille jutuille!

Ja jos parisuhteessa olevat naiset eivät saa miestään motivoitua auttamaan, niin on kyllä onnetonta.

Vierailija
1224/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin naisten tekemästä metatyöstä on sellaista jota ilman tultaisiin toimeen. Mutta kun kaiken pitää olla täydellistä, vähintään yhtä hienoa kuin naapureilla ja kavereilla.

Kuten jo sanoin, oma metatyöni väheni 90% kun ilmoitin naisystävälleni, että nyt riitti ja muutin asumaan yksin. Ja se on hassua kuinka metatyö väheni, kun naisten mukaan naiset hoitavat metatyön miesten puolesta.

Sekin on mielenkiintoista kuinka valikoivasti metatyö luokitellaan. Vaikka renkaiden vaihdattamiseen ei liity metatyötä. Kun, että pitää seurata kelejä ja miettiä tulevia ajoja koska ne vaihdatetaan, katsoa oikea aika kun rengasliikkeellä ei ole kahden tunnin jonoa kesken työpäivän, vertailla hintoja ja palveluja, jne. 

Luonnollisesti kuorma vähenee kun eroaa laiskasta ja itsekkäästi kumppanista, siitähän tässä on kys

Mutt kun ei se ollut noin, vaan kyllä naisystäväni teki vähintään 50% ja ylikin siitä metatyöstä.

Jostain syystä naisen kanssa eläessä sitä metatyötä vain oli 20-kertainen määrä. Nyt kun teen kaiken yksin, metatyöstä on tippunut pois 90%.

Matikkasi ei täsmää. Ei mulla muuta.

Vierailija
1225/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaanpa esimerkki.

A) Minä miehenä järjestän illanistujaiset. Mitä tarvitaan?

B) Me olemme parisuhteessa ja järjestämme illanistujaiset. Mitä tarvitaan?

Voin taata, että lista B on 10-kertainen. Vähintään. Vaikket vaatisi huolella suunnitteltuja kutsukortteja, koristeluja kynttilöineen ja lautasliinoineen, valtavaa herkkuvalikoimaa, vimpan päälle siivoamista, jne.

Kyllä. Mies aikoinaan oli sitä mieltä, et siivota kannattaa vasta vieraiden lähdettyä. Jokainen tuo omat juomat ja talo tarjoaa vain näkkileipää. Sopii ehkä toisille. Mut ei mun kaverit meille tällaisiin juhliin tulis, joten tällaisen myötä loppuis meillä juhlinta kokonaan. Mies toki voi omille kavereilleen tällasta järjestää, kun minä olen muualla. Kunhan siivoaa sit jälkikäteen.

Vierailija
1226/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otetaanpa esimerkki.

Voin taata, että lista B on 10-kertainen. Vähintään. Vaikket vaatisi huolella suunnitteltuja kutsukortteja, koristeluja kynttilöineen ja lautasliinoineen, valtavaa herkkuvalikoimaa, vimpan päälle siivoamista, jne.

Kyllä.

Vimeksi kun järjestin, pikainen siivous ettei nyt kalsarit loju lattialla. Alkosta erilaisia juomia, jotain peruspopsittavia. Kutsu viestillä ja siihen, että vieressä on kauppa jos on erikoisruokavalio. Oli hauska ilta, myös naisosallistujilla. Kukaan ei olettanutkaan täyshoitoa.

Mutta sitten kun lähdet sille tielle, että kaikki on tiptop niin sille ei tule loppua. Jo erikoisruokavalioiden selvittäminen on yhtä helvettiä kun jokaisen pitää olla se uniikki lumihiutale jolla on

Erikoinen kaveripiiri sinulla.

Vierailija
1227/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin naisten tekemästä metatyöstä on sellaista jota ilman tultaisiin toimeen. Mutta kun kaiken pitää olla täydellistä, vähintään yhtä hienoa kuin naapureilla ja kavereilla.

Kuten jo sanoin, oma metatyöni väheni 90% kun ilmoitin naisystävälleni, että nyt riitti ja muutin asumaan yksin. Ja se on hassua kuinka metatyö väheni, kun naisten mukaan naiset hoitavat metatyön miesten puolesta.

Sekin on mielenkiintoista kuinka valikoivasti metatyö luokitellaan. Vaikka renkaiden vaihdattamiseen ei liity metatyötä. Kun, että pitää seurata kelejä ja miettiä tulevia ajoja koska ne vaihdatetaan, katsoa oikea aika kun rengasliikkeellä ei ole kahden tunnin jonoa kesken työpäivän, vertailla hintoja ja palveluja, jne. 

Mistä sinä keksit tuon, että renkaidenvaihtoon liittyvät asiat eivät ole metatyötä?

Lue huviksesi itse noita metatyölistoja.

Siellä lukee "sukulaisiin yhteydenpito" ja joulukorttien lähettelyt ym. Mutta ei vahingossa mitään ns miesten kontolle jääviä metatöitä.

Ohis

Vierailija
1228/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten naiset selviää hengissä kun koko ajan niin uuvuttaa?

Jättämällä ne siat. Se on ihan paras keino.

Ja sillähän ne raskaat metatyöt vähenee, eikun.

Todellakin helpompi elää yksin kuin aikuisen kanssa, joka ei mitää tee. Lapset hoituu kyllä. Riippa on se ylimääräinen aikuislapsi.

Uuu, no elä yksin. Sinun yksinelämä ei ole keltään pois, päinvastoin. Sitä ihmettelen että miksi toitotat täällä kyvyttömyyttäsi parisuhteeseen.

Olen minä parisuhteessa. Mieheni ei ole mieslapsi. 

Vierailija
1229/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten naiset selviää hengissä kun koko ajan niin uuvuttaa?

Jättämällä ne siat. Se on ihan paras keino.

Ja sillähän ne raskaat metatyöt vähenee, eikun.

Todellakin helpompi elää yksin kuin aikuisen kanssa, joka ei mitää tee. Lapset hoituu kyllä. Riippa on se ylimääräinen aikuislapsi.

Sataprosenttisesti! Se puoliso, joka joko istuu nurkassa kuin huonekalu tai on vaatimassa jotain kuten isoa ruoka-annosta tai seksiä. Tuo talouteen joko pelkkää rahaa tai ei edes sitä.

Ai että olo kevenee, kun sellaisesta pääsee.

Ja varmasti se voi joskus olla nainenkin se riippakivi. Täällä puhutaan vai

Tuli selväksi ettei sinusta ole parisuhteeseen. Ole yksin, se ei tosiaan haittaa ketään. 

Ahaa. SInusta siis, jos nainen ei siedä mieheltä perseilyä, nainen on epäkelpo parisuhteeseen, eikä se perseilevä mies. Mielenkiintoista. Haluaisitko perustella näkemystäsi enemmän?

Vierailija
1230/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otetaanpa esimerkki.

Kyllä. Mies aikoinaan oli sitä mieltä, et siivota kannattaa vasta vieraiden lähdettyä. Jokainen tuo omat juomat ja talo tarjoaa vain näkkileipää. Sopii ehkä toisille. Mut ei mun kaverit meille tällaisiin juhliin tulis, joten tällaisen myötä loppuis meillä juhlinta kokonaan. Mies toki voi omille kavereilleen tällasta järjestää, kun minä olen muualla. Kunhan siivoaa sit jälkikäteen.

Meitä miehiä on moneen lähtöön, itse kuulun siihen kategoriaan joka siivoaa ja puunaa paikat (ml. vessan) ja huolehtii että tarjoiluja on jotain sorttia. Muu olisi noloa eikä oikein isännän toimintaa.

Vierailija
1231/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällähän on kiukkuisia mammoja. Mikä teidät saa noin järjiltänne?

Enemmän täällä kiukkuavat he, jotka kieltävät metatöiden olemassaolon.

Vierailija
1232/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies syö omia ruokiaan, pääsääntöisesti makkaraa ja eineksiä, koska minä haluan että lapset syövät terveellistä ja monipuolista ruokaa. Ja itse myös haluan elää ja syödä terveellisesti. Mies saa mun puolesta sairastuttaa itsensä epäterveellisellä sapuskallaan, se ei ole minun ongelmani. Lasten hyvinvointi sen sijaan on minun vastuullani niin kauan kuin he ovat lapsia. 

Upea rakkaustarina.

Eikö olekin? Mies ei halua syödä sellaista ruokaa, jota vaimo tekee, joten hän syö sellaista mistä itse tykkää. Vai miten sinä tuon järjestäisit? Rupeaako vaimo tekemään koko perheelle epäterveellistä ruokaa, joka on varsinkin kasvaville lapsille haitallista? Vai pakottaako hän miehen syömään terveellisesti? Miten se sitten edes tapahtuisi. Komentaako vaimo miestään, että lopeta se itku ja ala

Ultraprosessoitu ruoka on erityisen epäterveellistä miehille. Tästä oli juuri tutkimustuloksia. Hätkähdin sitä, sillä olin luullut, että epäterveellinen  Jospa eri ruokia syövässä perheessä nainen pääsee sitä kautta vähitellen "eroon" puolisosta, jolle ei kelpaa kotona tehty ruoka.  

Vierailija
1233/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun töissä kysytään vapaaehtoisia järjestämään pikkujouluja ja muita erityispäiviä, niin NAISET ovat ensimmäisenä ilmoittautumassa vaikka metatöiden piti olla niiiiiin vastenmielisiä. 

Pikkujoulut järjestetään kerran vuodessa, mutta kotitöitä tehdään joka päivä.

Sinä valitat joka päivä. 

Sinä kitiset toisten valituksista ja kuvittelemistasi valituksista aamusta iltaan.

Vierailija
1234/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällähän on kiukkuisia mammoja. Mikä teidät saa noin järjiltänne?

Tää on kiukkuisten mammojen foorumi! Mene pois ellet ole kiukkuinen mamma!

Äläs nyt, kuuluu uhriutuvat mieslapsetkin tänne.

Vierailija
1235/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä keksit tuon, että renkaidenvaihtoon liittyvät asiat eivät ole metatyötä?

Iänikuinen renkaiden vaihto, jonka esim. minä käyn jollain sopivalla työmatkalla teettämässä. En tarvitse miestä ajamaan tärkeänä autoani sinne ja hörppäämään kahvit odotellessa. Ei edes maksa paljon. 

Vierailija
1236/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten mielikuva ja kokemukset ja havainnot miehistä perustuvat tietysti niihin miehiin, joista nainen on kiinnostunut ja joiden kanssa viettää aikaa. 

Eli tässäkin ketjussa on kyse huonoista valinnoista, ne siistit miehet kun eivät naisia kohtaa.

Ihan hyvin ne naisia kohtaa. Heidän naisensa eivät vaan ole tässä ketjussa valittamassa, koska heillä ei ole siihen syytä.

No tämäpä juuri! Minä en ole miehestäni valittanut, kun ei ole syytä. Samoin perheen poika on jämpti kaveri. Hoitaa homman kuin homman. Mutta uskon, etteivät kaikki ole näin onnekkaita. Eikä ole mitään tarvetta vähätellä heidän kokemuksiaan.

Vierailija
1237/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valvon yöllä, koska mies ei ymmärrä mitään katoista tai putkista tai mistään omakotitalon asioista, ja jos pyydän häntä selvittämään, hän heittäytyy osaamattomaksi. En minäkään osaa, mutta selvitän. Ne rännit pitäisi nyt puhdistaa ennen lumien tuloa. Mies katsoo aamuisin, että jee, kiva ilma, lähdenpä lenkille.

Ja juu, yllätyksenä tuli, kun hänkin oli omakotitalosta lähtöisin.

Ei ole miesten ja naisten töitä. Hilaa se perseesi katolle ja tyhjennä rännit. Henkistä väkivaltaa vaatia toiselta toistuvasti asioita joita ei itse ole valmis tekemään.

Jos ei ole miesten eikä naisten töitä,  eikö olisi reilua, että työn tekee se, jolla on siihen paremmat valmiudet. Mies ehtii harr

Joo

Aivan varmasti. KAIKKI SUN TUNTEMAT naiset tekee ränninpuhdistukset.

Todella uskottavaa, että tietäisit tuon. Minä en tiedä yhdestäkään ystävästäni, enkä sisaruksistani, enkä muista kuin omasta perheestä, mikä työnjako kenelläkin on. Mutta että sinä ole KAIKKIEN TUNTEMIESI NAISTEN kanssa asian käynyt läpi. PLIIS.

Vierailija
1238/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valvon yöllä, koska mies ei ymmärrä mitään katoista tai putkista tai mistään omakotitalon asioista, ja jos pyydän häntä selvittämään, hän heittäytyy osaamattomaksi. En minäkään osaa, mutta selvitän. Ne rännit pitäisi nyt puhdistaa ennen lumien tuloa. Mies katsoo aamuisin, että jee, kiva ilma, lähdenpä lenkille.

Ja juu, yllätyksenä tuli, kun hänkin oli omakotitalosta lähtöisin.

Ei ole miesten ja naisten töitä. Hilaa se perseesi katolle ja tyhjennä rännit. Henkistä väkivaltaa vaatia toiselta toistuvasti asioita joita ei itse ole valmis tekemään.

Jos ei ole miesten eikä naisten töitä,  eikö olisi reilua, että työn tekee se,

"Kaikki mun tuntemani naiset jotka asuvat omakotitaloissa, pyytävät säännöllisesti naapurin miestä, kaverin miestä, exää ja ties ketä miessukupuolista avuksi.

Toisin päin tuota ei tapahdu käytännössä koskaan."

Tunnemme sit hyvin erilaisia naisia. Jännää, eikö.

Vierailija
1239/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otetaanpa esimerkki.

Ja muutto hoidetaan niin, että tavaroita aletaan nakkelemaan jätesäkkeihin sattumanvaraisessa järjestyksessä siinä vaiheessa, kun talkooporukka on ovella. Samoin kuin joku remonttihomma, mitä varten muistetaan ostaa kaljakoppa, muttei etsiä työkaluja valmiiksi, tyhjentää työskentelyaluetta tai hoitaa suojauksia. Jälkeenpäin toki ollaan sitä mieltä, että hyvinhän se näinkin hoitui, vaikka sen "hyvin" voi oikein pätevällä syyllä jättää poiskin. 

Vierailija
1240/1407 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä saa naiset valittamaan aivan kaikesta? Eihän tuollaisia lapsia jaksa kukaan, eikä ihme ettei edes lesbosuhteet kestä kun valitwtaan ja valitetaan. Mikä helkutti nykynaisia vaivaa kun ruokalistan tekeminenkin on liikaa. Miksi länsimaissa naiset on niin onnettomia räksyttäjiä?

Ruokien suunnittelu on ikävää hommaa, kun se jatkuu vuodesta toiseen ja jos siinä ottaa muidenkin mieltymykset huomioon. Myönnän kyllä, että siinä ajattelen itseä ihan liian vähän vaikka minä ne ruuat olen joutunut laittamaan. Teenpä sitten jatkossa tofu-kasvis-wokkia, jossa on paljon chiliä ja unohdan miehen toivoman nakkikastikkeen. Mies nyt vihaa tofua ja chiliä, mutta ei ole pakko syödä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme