Asiantuntijat taas ihan äimänä: matkustaja avasi hätäoven lennon aikana. Ei pitäisi kuulemma olla mahdollista
"Lentoa operoineen Asiana Airlinesin mukaan tutkimukset tapauksesta jatkuvat. Lentoyhtiö selvittää parhaillaan, kuinka matkustaja onnistui avaamaan oven lentokoneen ollessa vielä ilmassa.
Lentokoneen valmistanut Airbus ilmoitti lausunnossaan tutkivansa tapauksen olosuhteita. Yhtiö totesi aiemmin tiedotteessaan, että lentokoneen ovet voidaan yleensä avata vasta laskeutumisen jälkeen."
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/dd1550f5-1d80-4d96-afab-3c4794baf581
Monen monta kertaa on kuultu tätä ennen ettei lentokoneen ovia yksinkertaisesti OLE MAHDOLLISTA avata lennon aikana. Asiasta ei saa keskustella. Piste.
Miksi asioita väitetään suu vaahdossa mahdottomiksi, kun ne eivät sitä oikeasti ole?
Kommentit (17)
Varmaan joku vihervassu taas siellä selittämässä. Nämähän selittävät vaikka mustan valkoiseksi...
Vierailija kirjoitti:
"Ei tää voi upota!" -Titanicin kapteen
Kapteeni ei tainnut tuota sanoa, vaan eikös se ollut yhtiön iso pamppu?
Nyt voidaan jakaa matkustajille laskuvarjotkin kun kerran jos erehtyy missä on vessa niin voikin tippua ovesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei tää voi upota!" -Titanicin kapteen
Kapteeni ei tainnut tuota sanoa, vaan eikös se ollut yhtiön iso pamppu?
No ei ollut. Itse asiassa lehdistö keksi sen "uppoamaton"-myytin.
Suomalaiset asiantuntijat helmikuussa 2020: "on erittäin epätodennäköistä että Euroopassa kuolisi ihmisiä koronaan".
1-2 viikkoa tuon jälkeen Italiassa oli ruumishuoneet täynnä.
Mistä näille maksetaan?
En kyllä usko että noihin varauloskäytäviin olisi rakennettu mitään telkiä jotka estäisivät avaamisen ilmassa. Tuollainen mekanismi saattaisi mennä epäkuntoon viimeistään siinä maahan syöksyssä jolloin ihmiset eivät pääsisi ulos.
Varauloskäytävää ei saa auki matkustamon ollessa paineistettu (ovi vedetään sisäänpäin) eli esim korkealla lennettäessäkin joten ehkä tämä on sekoitettu siihen. Laskussa oaineistus poistuu jolloin varauloskäytävätkin ovat avattavissa ihan kuten pitääkin. Oven avaus ilmassa (kun ollaan matalalla) ei aiheuta muille turvavöissään istuville matkustajille tai lentokoneelle sen suurempaa vaaraa kuin auton ikkunan avaaminen joten aiheesta on turha olla liian huolissaan.
Mammafysiikan mukaan lentokoneen ovia ei voi avata ilmassa paine-eron vuoksi.
Valitettavasti paine-ero on niinpäin, että koneen sisällä on suurempi paine kuin ulkopuolella, joten ilmassa ollessa ovi pompsahtaa auki kuin shampanjapullon korkki.
Ovissa on kuitenkin paine-erolla toimivat lukitussalvat, joiden pitäisi estää ovien avaaminen ilmassa ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Mammafysiikan mukaan lentokoneen ovia ei voi avata ilmassa paine-eron vuoksi.
Valitettavasti paine-ero on niinpäin, että koneen sisällä on suurempi paine kuin ulkopuolella, joten ilmassa ollessa ovi pompsahtaa auki kuin shampanjapullon korkki.
Ovissa on kuitenkin paine-erolla toimivat lukitussalvat, joiden pitäisi estää ovien avaaminen ilmassa ollessa.
Se ovihan avautuu ensin sisäänpäin, ja sitten vasta käännetään vinottain ulos siitä oviaukosta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset asiantuntijat helmikuussa 2020: "on erittäin epätodennäköistä että Euroopassa kuolisi ihmisiä koronaan".
1-2 viikkoa tuon jälkeen Italiassa oli ruumishuoneet täynnä.
Mistä näille maksetaan?
Tuohan oli täyttä lavastusta mikä rakennettiin hienosti jotta koronahysteria ja koronarahastus saatiin liikkeelle... missään ei todellisuudessa näkynyt sitten arkkurivejä...
Tilastot kertovat faktat:
YLE alkuvuonna 2021:
Kokonaiskuolleisuus ei merkittävästi kasva, vaikka korona jylläsikin vuonna 2020
"Kun lentokoneen pyörät koskettivat maata, Yoon-junin vieressä istunut mies näytti yrittävän hypätä yhä nopeasti liikkuvasta koneesta. Yoon-jun oletti miehen saaneen paniikkikohtauksen."
Sekavasti kirjoitettu juttu, mutta ymmärtäisin tuosta että kone oli jo maassa ja vauhti oli suht matala.
Ongelma siinä oven avaamisessa on ilmanvastus, vähän kuin yrittäisi avata auton ovea motarilla 120 km/h nopeudessa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko että noihin varauloskäytäviin olisi rakennettu mitään telkiä jotka estäisivät avaamisen ilmassa. Tuollainen mekanismi saattaisi mennä epäkuntoon viimeistään siinä maahan syöksyssä jolloin ihmiset eivät pääsisi ulos.
Varauloskäytävää ei saa auki matkustamon ollessa paineistettu (ovi vedetään sisäänpäin) eli esim korkealla lennettäessäkin joten ehkä tämä on sekoitettu siihen. Laskussa oaineistus poistuu jolloin varauloskäytävätkin ovat avattavissa ihan kuten pitääkin. Oven avaus ilmassa (kun ollaan matalalla) ei aiheuta muille turvavöissään istuville matkustajille tai lentokoneelle sen suurempaa vaaraa kuin auton ikkunan avaaminen joten aiheesta on turha olla liian huolissaan.
Vihdoinkin joku joka ymmärtää miten koneet on suunniteltu. Kun ovi avattiin, kone oli laskeutumassa joten sitä painetta joka estäisi oven avauksen ei enää ollut, ja happea oli riittävästi koska korkeus oli matala. Porukka katsoo liikaa elokuvia, ja sitten panikoi turhaan.
Jo pelkästään nopeus ja paine-ero lentokoneen sisällä ja ulkopuolella tekee avaamisesta mahdotonta. Tai kyllähän sen saa auki, mutta pitäisi olla aikamoinen voimamies kyseessä. Tuossa kyseisessä tapauksessa oltiin jo laskeutumassa, eli ei ollut nopeutta eikä suurta paine-eroa, joten huonolla säkällä oven avauksessa voi onnistua.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko että noihin varauloskäytäviin olisi rakennettu mitään telkiä jotka estäisivät avaamisen ilmassa. Tuollainen mekanismi saattaisi mennä epäkuntoon viimeistään siinä maahan syöksyssä jolloin ihmiset eivät pääsisi ulos.
Varauloskäytävää ei saa auki matkustamon ollessa paineistettu (ovi vedetään sisäänpäin) eli esim korkealla lennettäessäkin joten ehkä tämä on sekoitettu siihen. Laskussa oaineistus poistuu jolloin varauloskäytävätkin ovat avattavissa ihan kuten pitääkin. Oven avaus ilmassa (kun ollaan matalalla) ei aiheuta muille turvavöissään istuville matkustajille tai lentokoneelle sen suurempaa vaaraa kuin auton ikkunan avaaminen joten aiheesta on turha olla liian huolissaan.
Tätä minäkin ajattelin ja "asiantuntijat" hokevat vain että mahdotonta...
Vierailija kirjoitti:
"Kun lentokoneen pyörät koskettivat maata, Yoon-junin vieressä istunut mies näytti yrittävän hypätä yhä nopeasti liikkuvasta koneesta. Yoon-jun oletti miehen saaneen paniikkikohtauksen."
Sekavasti kirjoitettu juttu, mutta ymmärtäisin tuosta että kone oli jo maassa ja vauhti oli suht matala.
Ongelma siinä oven avaamisessa on ilmanvastus, vähän kuin yrittäisi avata auton ovea motarilla 120 km/h nopeudessa.
Et sinäkään sitten ymmärrä että nuo koneen ovet eivät aukea samalla tavalla kuin auton ovet, ulospäin...
Onhan niitä auennut itsekseenkin lennon aikana. Venäjällä yhden koneen ovi aukesi ja ilmavirta imaisi matkustajien käsimatkatavarattaivaan tuuliin.
Flygareiden paineistus on näin päin:
FLIGHTMARE
How a British Airways pilot got sucked out of cockpit window at 17,000ft – and lived to tell the extraordinary tale
Captain Tim Lancaster was ripped from his seat and sucked out of the window of the BAC-111 at 17,300ft on June 20, 1990.
The sudden decompression also blew the cockpit door from its hinges, nearly knocking flight attendant Nigel Ogden to the ground.
But quick-thinking Nigel managed to grab the pilot's legs as he disappeared out of the window.
Nigel later the Sydney Morning Herald: “I was just stepping out, with my hand on the door handle, when there was an enormous explosion, and the door was blown out of my hands.
https://www.thesun.co.uk/travel/13209387/pilot-sucked-ba-cockpit-window/
"Ei tää voi upota!" -Titanicin kapteen