Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenen nimiin uusi kallis auto ostetaan teidän avioliitossa?

Vierailija
18.08.2011 |

Miten teillä menee auton ostot/vaihdot?

Kenen nimiin / omaisuudeksi auto laitetaan? Siihen menee kuitenkin iso osa säästöistä...

Juuri meillä mietin asiaa... miehen tällä hetkellä nimissä olevaa autoa vaihdetaan huomattavasti kalliimpaan. Mies maksaa normaalisti lainat ja talon kulut, minä muut talouskulut ja lasten kulut. Miehellä jää enemmän säästöön eli hänen tililleen kertyneitä varoja pääosin käytetään, mutta eipä sinnekään niin kertyisi, jos minä en päivittäisiä kuluja niin paljoa maksaisi...

Avioliitossa siis ollaan, että periaatteessa asialla ei ole kai merkitystä... mutta, jos ero joskus jostain syystä tulisi, niin omaisuus on silti miehen eli oman tasinkoni saisin vasta oikeusprosessin jälkeen ja siihen mennessä on varmasti halutessaan siis ehtinyt jo rahansa johonkin hassata/siirtää... Tämä siis minulla kauhuskenaariona...

Avioliitto on tällä hetkellä ok, mutta en toisaalta haluaisi, että minua nykyaikana vielä vietäisiin kuin pässiä narussa "vanhan kaavan" mukaan....

Mitä kokemuksia tai mielipiteitä teillä on?

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen tili jonne molemmat laittaa rahaa tulojen suhteessa (vaikka puolet palkasta tai 70% mikä nyt onkaan tarve), ja sieltä kaikki lainat ja laskut ja lastenvaatteet ja ruuat ym. Sitten näette paljonko sitä rahaa oikeasti mihinkin menee eikä tarvitse miettiä maksanko nyt enemmän vai vähemmän ja onko reilua. Autojen suhteen voitte toki yhdessä miettiä millaiset on tarpeet, mutta kyllähän se yhteiseksi omaisuudeksi on laskettavissa kuitenkin.

Meillä auto on minun nimissä ollut aina, koska minun isä aikanaan osti sen ensimmäisen autonrähjän jolla opiskeluvuosina ajeltiin. Toista autoa ei ole hankittu. 

Vierailija
102/122 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

auton omistajaksi ja toinen haltijaksi. Ei edes muisteta kumpi on kumpi. Kaikki meillä on yhteistä.

Haltijalla ei ole omistuksen kanssa mitään tekemistä. Vakuutuksissa saattaa säästää. 

Rekisteriotteeseen voi merkitä toisen omistajan, mutta sekään ei ole tarpeen jos ollaan avioliitossa ilman avioehtoa. Jos on avioehto, niinkuin meillä niin tuo on tarkempaa. Yksi auto meillä on yhteinen, mutta muilla autoilla ja moottoripyörillä on yksi omistaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua vituttais tossa tilanteessa eniten se, että miksi mies saa ajaa sitä hienompaa ja kalliimpaa autoa. Olis aika epäoikeudenmukaista avioliitossa. Miksei kummallekin osteta uutta hienoa autoa?

Todennäköisesti äiti kuskaa perheen lapsia sillä parin tonnin rutkulla jossa on halvimmat mahdolliset renkaatkin. Ja isä ajelee yksin kymppitonnien autolla parhaine varusteineen. 

Okei tää on ymmärrettävää jos toinen ajaa tosi vähän ja toisella pitkät työmatkat, muuten ei. 

104/122 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sen nimiin, jolla on ajokortti 😄

Vierailija
105/122 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo - lapsilisät menee yhteiselle lainanhoitotilille, jonka mies on myös tyhjentämässä siihen saakutin autoon --> maksan siis lasten kulut, mutta PENNIÄKÄÄN siitä ei tule takaisin eikä siis jää säästöönkään lasten myöhempiin hankintoihin. Mutta eipä taida ihmiset ajatuskuviotani ymmärtää... AP

No en ymmärräkään. Miksi sinun pitäisi saada jotain "takaisin" omien lastesi elatuksesta? Saako miehesi sinulta jotain takaisin kun maksaa lainat ja asumiskulut?

Jos sinulle olisi samansuuruinen palkka kuin miehelläsi, saati isompi, totta hitossa ostaisit myös omien mielitekojesi mukaisia asioita. Eikä perheen yhteinen auto ole edes mikään mieliteko, ellei nyt jotain avo-ferraria ole hankkimassa.

Kyllähän se perheen yhteinen auto voi olla aika monen hintainen ihan omista mieltymyksistä riippuen. Ja jos kyseessä on perheen yhteinen, miehellä ei ole mitään oikeutta sanella millainen sen täytyy olla ja paljonko siihen laitetaan rahaa. Kun se kerran ollaan nyt jostain yhteisistä säästöistä ja lapsilisistä (!) ostamassa. 

Vierailija
106/122 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kumpikin ostaa autonsa itse joten sen nimiin joka sen maksaa ja joka sillä pääasiassa ajaa.

Vierailija
107/122 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee kaikki sen nimiin joka sen maksaa

Vierailija
108/122 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka auto olisi avioliitossa ainoastaan esim. miehen nimissä, niin jos auto on ostettu avioliiton aikana, niin se lasketaan yhteiseksi omaisuudeksi.

Meillä papereissa mies on auton omistaja (eipä tarvita minun nimeä mihinkään, jos esim. vaihtaa autoa), mutta minun nimi haltijana, sillä tällöin vakuuukset olivat paljon edullisemmat. Jos vakuutuksissa ei olisi ollut hintaeroja, niin tällöin olisi mies saanut laittaa nimensä auton jokaiseen kohtaa papereissa.

Missä yhtiössä naisella on halvempi auton vakuutus?

Voihan se olla, että muijalla on jo täydet bonarit, mut ukko on törmäillyt. 

Vierailija
109/122 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näissä jutuissa joskus kuvaillaan asioita miin kuin toinen osapuoli olisi aina huijaamassa tai hyväksikäyttämässä toista? 

Eiköhän jos kyseesdä yleensä ihan aikuiset ja täysjärkisen niin kumpikin tietää missä on nimensä ja miten raha-asiat menee jos pankkikortti omassa taskussaan. Joskus nimittäin törmännyt sellaiseen, että kieroilua ja hyväksikäyttöä nähdään sellaisissa asioissa, missä sitä ei ole, tai ei ainakaan suunnitelmallisesti. 

Mutta tuo on hyvä pointti. Jos jako ei ole kaikesta tasan tai jako menee tyyliin maksa sä tuo ja nä tämän, saattaa asiat mutkistaa. Esim. ennenvanhaan maksoi nainen ruuat ja lasten vaatteet ja mies talon. Ruuasta ei jää jälkeäkään, talo tai suto on ja pysyy. Kato mä maksoin ton voi sanoa se, joka ei mskssnut ns. katoavia kuluja. 

Vierailija
110/122 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kummallakaan uutta ja kallista. Omiin nimiimme me on ne ostettu. 

Vierailija
111/122 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa puolisoilla on lain mukaan sama elintaso. Oli "uusi, kallis auto" kumman tahansa nimissä, se ositetaan erossa puoliksi. 

Vierailija
112/122 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikän vaikka

Vierailija
113/122 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut aina auto, eikä koskaan mikä tahansa. Mä olen motoristi Hyvinkäältä. Miestä ei ole autot koskaan kiinnostanut. Stadin kundina kulkenut julkisilla ja kulkee mahdollisimman paljon nykyäänkin.

Eli kyllä se komeempi peli on mulla. Kyllä mies on ajokortin ajanut ja ajotaitoa pitänyt yllä. Esim hän osti pienen Kian muksujen harrastusrumban takia. Sen auton sai esikoinen käyttöönsä, kun kortin sai.

Vierailija
114/122 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on vanha, mutta ap on/oli yhdessä miehen kanssa, josta tietää, että erossa joutuu omiansa hakemaan oikeusprosessin kautta.

Vierailija
115/122 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on tietysti sen joka auton maksaa. Paitsi aiheutuvat huolto-, polttoaine- ja vakuutuskulut.

Vierailija
116/122 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen persuin sen omii. Kulut antaa muiden hoidettaviksi.

Vierailija
117/122 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoimme sen puoliksi. Niinpä se on molempien nimissä. 

Vierailija
118/122 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni meni niin, että omaisuus puolisoiden kesken jaetaan sen päivän tilanteen perusteella, jona päivänä avioerohakemus kirjataan käräjäoikeudessa vastaanotetuksi? Eli sen päivän pankkitilin saldot, jne.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Vierailija
119/122 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti siitä, kumpi auton ostaa ja kumpi sitä käyttää? 

Olemme olleet 30v yhdessä ja meillä oli jo tavatessamme omat autot. Siitä pitäen kumpikin on itse huolehtinut oman autonsa asiat ja vaihtanut millaiseksi tykkää. En osaa kuvitella yhteistä autoa. Tai ehkä esim. asuntoauto voisi olla sellainen, mihin molemmat sijoittaisi. Se tulisi sen nimiin, kumpi sitä hanketta vetäisi, eli enemmän sitä haluaa ja silloin siihen myöskin sijoittaa enemmän rahaa.

Vierailija
120/122 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka auto olisi avioliitossa ainoastaan esim. miehen nimissä, niin jos auto on ostettu avioliiton aikana, niin se lasketaan yhteiseksi omaisuudeksi.

Meillä papereissa mies on auton omistaja (eipä tarvita minun nimeä mihinkään, jos esim. vaihtaa autoa), mutta minun nimi haltijana, sillä tällöin vakuuukset olivat paljon edullisemmat. Jos vakuutuksissa ei olisi ollut hintaeroja, niin tällöin olisi mies saanut laittaa nimensä auton jokaiseen kohtaa papereissa.

Ei lasketa jos mies pelkästään myös maksaa siitä ja Miehellä on laina. Avioliitto ei tarkoita että kaikki olisivat aina puoleksi... Erossa monesta asiasta saa oman osuuden, mutta se ei ole aina puolet.