Onko missään ammattikorkeakoulussa oikeasti kunnon lähiopetusta?
Kun ainakin oma kokemus on että vaikka pitäisi olla päivätoteutus eikä monimuoto, kursseja järjestetään tosi paljon etänä. Tunnen oloni huijatuksi.
Kommentit (22)
Ja sitten ne kaikki ryhmätyöt jossa opiskellaan ihan ite. Wau!
Ei taida kukaan suositella mitään?
Tätä on ihmetelty jo pikään! Ei opeteta vaan opetuksen tehtävä jää opilaalle itselleen.
Eihän koulussa käydä enää opiskelemassa vaan tapaamassa kavereita
Tietääkseni ei ole. Ryhmätöitä ja niiden esityksiä vain.
Vierailija kirjoitti:
On, Lapin amk.
Meillä tehtiin tuolla tentitkin ryhmissä/pareittain :D
Näin tosiaan on, mutta ilmiön taustalla on monia syitä. Tässä opettajan näkökulmaa asiaan.
1. Jos sitä lähiopetusta on tarjolla, niin paikalle tulee noin puolet, jos ei ole ilmoitettu pakollista läsnäoloa. Jos pakollinen läsnäolo on, niin silti vähintään 10 % on poissa. Jälkikäteen poissaolleet kyselevät soitten ohjeita ja tallenteita.
2. Ryhmät on niin isoja, ettei riittävän isoja tiloja ole saatavilla. Ryhmässä saattaa olla 140 opiskelijaa ja suurin tila koulussa on 60 ihmiselle.
3. Osa lähiopetukseen tulleista opiskelijoista ei yhtään keskity asiaan vaan omiin juttuihinsa ja pölinällään ja esim vessassa ramppaamisellaan häiritsevät kaikkien työskentelyä. Esim itse opettajana häiriinny kovasti siitä, kun joku kesken kaiken oven takana koputtaa ja näitä koputtelijoita tosiaan o enemmän kuin yksi tai kaksi.
4. Luokissa ei ole toimivaa äänentoistoa ja sisäilmakin on mitä on.
Etäopetus on näihin kaikkiin ongelmatilanteisiin toimiva ratkaisu ja sen takia ainakin itse sitä suosin. Ryhmätöitä on teetä lainkaan, koska opettamaan asiaan ne eivät sovi. En kirjoituta myöskään itsenäisiä esseitä, koska iso osa niistä olisi suoraan lähteestä kopioitua tai tekoölyn tuotoksia.
Amkope kirjoitti:
Näin tosiaan on, mutta ilmiön taustalla on monia syitä. Tässä opettajan näkökulmaa asiaan.
1. Jos sitä lähiopetusta on tarjolla, niin paikalle tulee noin puolet, jos ei ole ilmoitettu pakollista läsnäoloa. Jos pakollinen läsnäolo on, niin silti vähintään 10 % on poissa. Jälkikäteen poissaolleet kyselevät soitten ohjeita ja tallenteita.
2. Ryhmät on niin isoja, ettei riittävän isoja tiloja ole saatavilla. Ryhmässä saattaa olla 140 opiskelijaa ja suurin tila koulussa on 60 ihmiselle.
3. Osa lähiopetukseen tulleista opiskelijoista ei yhtään keskity asiaan vaan omiin juttuihinsa ja pölinällään ja esim vessassa ramppaamisellaan häiritsevät kaikkien työskentelyä. Esim itse opettajana häiriinny kovasti siitä, kun joku kesken kaiken oven takana koputtaa ja näitä koputtelijoita tosiaan o enemmän kuin yksi tai kaksi.
4. Luokissa ei ole toimivaa äänentoistoa ja sisäilmakin on mitä on.Etäopetus on näihin kaikkiin ongelmatilanteisiin toimiva ratkaisu ja sen takia ainakin itse sitä suosin. Ryhmätöitä on teetä lainkaan, koska opettamaan asiaan ne eivät sovi. En kirjoituta myöskään itsenäisiä esseitä, koska iso osa niistä olisi suoraan lähteestä kopioitua tai tekoölyn tuotoksia.
Ok. Tiedätkö, miksi sitten koulutuksia mainostetaan lähiopetuksena, jos sitä ei ole. Miten tuo eroaa etä- tai monimuoto-opetuksesta? Valitsin koulun ja osin alankin tuon perusteella.
Tällaista tämä nyt on nykyään. Etää, "ryhmätöitä" , googlea ja tekoälyä. Kukaan ei lue vapaaehtoisesti vapaa-ajalla, opiskele kieliä tai soita instrumentteja ja kaikki on ihmeissään, kun voidaan huonosti, ei työllistytä tai osata mitään.
Xamkissa, Haaga-Heliassa, Laureassa ja Metropoliassa ainakin on. Niin ja kuulema myös Labissa.
Varmasti myös alavalinta vaikuttaa.
Ok. Tiedätkö, miksi sitten koulutuksia mainostetaan lähiopetuksena, jos sitä ei ole. Miten tuo eroaa etä- tai monimuoto-opetuksesta? Valitsin koulun ja osin alankin tuon perusteella.[/quote]
Valitettavasti en osaa sanoa ja ihmettelen tuota päiväopetuksena tarjoamist itsekin, koska lähiopetuksen tarjoamisesta on tehty/tullut niin vaikeaa. Mutta ainakin minun työpaikalla ero on lähinnä se, että monimuodolla lähiopetus (= harjoitustunnit) on tietyillä viikoilla ja päiväryhmissä ne on ripoteltu lukkareihin tasaisesti. Ja toki päiväryhmillä on sitä lähiopetusta koululla jonkin verran enemmän kuin monimuodoilla, etenkin jos ryhmäkoko sen sallii ja löytyy sopiva tila.
Haloo päättäjät, nämä nyt opiskelunsa aloittavat kävivät koronan takia lukionsakin etänä. Tämä aiheutti monelle ongelmia ja syrjäytymistä, joten kyllä olisi vihdoin aika tarjota heille ihmiskontakteja ja kunnon opetusta kun se on taas mahdollista! Tällä jatkuvalla etäilyllä voi olla kauaskantoiset seuraukset.
Onko yliopistoissa parempi tilanne?
Vierailija kirjoitti:
Haloo päättäjät, nämä nyt opiskelunsa aloittavat kävivät koronan takia lukionsakin etänä. Tämä aiheutti monelle ongelmia ja syrjäytymistä, joten kyllä olisi vihdoin aika tarjota heille ihmiskontakteja ja kunnon opetusta kun se on taas mahdollista! Tällä jatkuvalla etäilyllä voi olla kauaskantoiset seuraukset.
Toisaalta monet taas pitävät etäopetuksesta. Säästää aikaa ja vaivaa, kun ei tarvitse mennä paikan päälle, voi opiskella vaikka toiselta puolelta Suomea jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo päättäjät, nämä nyt opiskelunsa aloittavat kävivät koronan takia lukionsakin etänä. Tämä aiheutti monelle ongelmia ja syrjäytymistä, joten kyllä olisi vihdoin aika tarjota heille ihmiskontakteja ja kunnon opetusta kun se on taas mahdollista! Tällä jatkuvalla etäilyllä voi olla kauaskantoiset seuraukset.
Toisaalta monet taas pitävät etäopetuksesta. Säästää aikaa ja vaivaa, kun ei tarvitse mennä paikan päälle, voi opiskella vaikka toiselta puolelta Suomea jne.
No heitä varten on sitten etä- ja monimuoto-opetus -ohjelmat, joita on paljon tarjolla. Nyt on kyse siitä miksei tarjota lähiopetusta, vaikka se on ohjelmassa luvattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo päättäjät, nämä nyt opiskelunsa aloittavat kävivät koronan takia lukionsakin etänä. Tämä aiheutti monelle ongelmia ja syrjäytymistä, joten kyllä olisi vihdoin aika tarjota heille ihmiskontakteja ja kunnon opetusta kun se on taas mahdollista! Tällä jatkuvalla etäilyllä voi olla kauaskantoiset seuraukset.
Toisaalta monet taas pitävät etäopetuksesta. Säästää aikaa ja vaivaa, kun ei tarvitse mennä paikan päälle, voi opiskella vaikka toiselta puolelta Suomea jne.
Ja ennen kaikkea voi juopotella aamusta saakka opiskelun ohessa.
Amk:n opettajat vetoavat itseohjautuvuuden opetteluun. Ja siihen, mitä jää opiskelijan päähän itseopiskeluna vs opettajaa kuuntelemalla. Periaatteessa saman voi siis oppia sekä etä- että lähiopetuksessa, molemmat tavat vaativat opiskelijalta omaa panostusta, lähiopiskelijalla on vain enemmän opetustunteja.
Amkope kirjoitti:
Näin tosiaan on, mutta ilmiön taustalla on monia syitä. Tässä opettajan näkökulmaa asiaan.
1. Jos sitä lähiopetusta on tarjolla, niin paikalle tulee noin puolet, jos ei ole ilmoitettu pakollista läsnäoloa. Jos pakollinen läsnäolo on, niin silti vähintään 10 % on poissa. Jälkikäteen poissaolleet kyselevät soitten ohjeita ja tallenteita.
2. Ryhmät on niin isoja, ettei riittävän isoja tiloja ole saatavilla. Ryhmässä saattaa olla 140 opiskelijaa ja suurin tila koulussa on 60 ihmiselle.
3. Osa lähiopetukseen tulleista opiskelijoista ei yhtään keskity asiaan vaan omiin juttuihinsa ja pölinällään ja esim vessassa ramppaamisellaan häiritsevät kaikkien työskentelyä. Esim itse opettajana häiriinny kovasti siitä, kun joku kesken kaiken oven takana koputtaa ja näitä koputtelijoita tosiaan o enemmän kuin yksi tai kaksi.
4. Luokissa ei ole toimivaa äänentoistoa ja sisäilmakin on mitä on.Etäopetus on näihin kaikkiin ongelmatilanteisiin toimiva ratkaisu ja sen takia ainakin itse sitä suosin. Ryhmätöitä on teetä lainkaan, koska opettamaan asiaan ne eivät sovi. En kirjoituta myöskään itsenäisiä esseitä, koska iso osa niistä olisi suoraan lähteestä kopioitua tai tekoölyn tuotoksia.
Tämä on kyllä valitettavaa, sillä on paljon ihmisiä jotka kaipaavat kipeästi lähiopetusta. Jatkuva etäily puuduttaa, lahottaa aivot eikä edistä oppimista. Ihminen on laumaeläin ja luontaisesti kaipaa muiden joukkoon, oppimaan myös muilta. Itsekseen puurtaminen toimii oikeasti vain harvojen kohdalla.
Mutta oppilailta pitäisi pystyä vaatimaan oppitunteihin keskittymistä ja hiljaisuutta. Miksi suomalainen koulutusjärjestelmä on rikottu ihan kaikin tavoin? Kuri ja kuuliaisuus pitäisi palauttaa ihan peruskouluun, ei huutamista ja riekkumista tunnilla, luokalle jättämistä, tunneilta ulos potkimista, jälki-istuntoa ynnä muita keinoja, jolla häiriköt saadaan kuriin. Nyt kaikki kärsivät tästä sirkuksesta.
Up. Suosittele omaa kouluasi, mietin tosissaan vaihtoa.