Miksi h'lvetissä lähdet sairaana ihmisten ilmoille ja tartutat toiset?
Tämä asia jaksaa aina hämmentää. Koulutetut ja fiksutkin ihmiset saapuvat sairaana töihin tai menevät kylään ilmoittamatta, että ovat kipeänä. Lapset tuodaan kunnolla sairaina päiväkotiin ja kerhoon.
Nyt viimeisimmällä kerralla sain kunnon räkätaudin, kun eräs urpo oli päättänyt lähteä uimahalliin sairaana ja niisti räkänsä veteen. O_O
Kiinnostaisi tietää, mitä liikkuu näiden päässä, jotka lähtevät sairaana johonkin ihmisten ilmoille tartuttamaan toisia?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Edelleen sairastuminen ei ole irtisanomisen peruste
... Vielä.
Terveisin Kokoomus
On myös ihmisiä, joilla on esim. tulehduksellinen suolistosairaus, joka ei ole tarttuvaa. Mistä tiedät, että tutun "vatsatauti" ei ole kroonista?
sivusta vaan
Muistakaa että esim perusflunssa on kaikkein tartuttavimmillaan vähän ennen ensioireiden alkua tai juuri kun oireet ovat alkaneet. Jotta ainoa keino varmasti säilyä flunssilta on täydellinen eristäytyminen. Se pikkuisen nuhainen työkaveri joka on pahimmat oireet potenut jo kotona tuskin enää sairastuttaa ketään, virusta on niin vähän enää elimistössä ja oireetkin enimmäkseen johtuvat elimistön vastustusmekanismeista.
Vierailija kirjoitti:
Flunssa-aikaan taudin voi saada mistä vaan. Samoin kaikki ne joilla lapsia päiväkodissa tai koulussa. En menisi syöpäsairaan tms luo puolikuntoisena mutta muuten on aika sama. Marras- helmikuun ajan kaikki sairastaa joka tapauksessa.
Sen sijaan menet töihin sairastuttamaan jonkun syöpäsairaan läheisen. Nämä sen voi saada mistä vaan asenteiset ovat pahimpia viruslinkoja.
Flunssan nyt voi saada mistä vaan. Ei siinä kannata toisten yskimistä kytätä vaan pitää huolta omasta käsihygieniasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sairastin viime vuonna todella vaikean yli kolmen kuukauden koronan. Sen jälkeen olen sairastanut vielä pahemman influenssan, joka ei kestänyt niin kauaa mutta oireet olivat vielä pahemmat kuin koronassa.
Sen jälkeen on oikein suututtanut jos joku tulee meille ja sanoo ohimennen että "Minulla on muuten flunssa" Jotkut ihmiset sairastavat saman taudin eri tavalla. Toiset saattavat päästä helpolla mutta toisille se on jopa kuolemaksi. Siksi en arvosta sitä että ei kerro taudistaan ennenkuin tulee kylään. Ne, jotka eivät koskaan ole sairastaneet todella rajua tautia eivät tätä ymmärrä.
Esim. Kiinassa, Japanissa tai Taiwanissa ei todellakaan toimittaisi noin. Tuollaista pidettäisiin moukkamaisena ja ystävyys päättyisi siihen. Monet suomalaiset eivät halunneet oppia mitään edes korona-ajasta - ajattelevat, että sehän on ihan normaalia, että laittaa flunssan kiertämä
Mistähän päin tämä tauti rantautuikaan Suomeen ja koko maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Miehen lääkäriveli tuli suvun yhteiseen joulunviettoon, ja ilmoitti pöydässä, että hänellä on vatsatautia. Olin silloin raskaana, ja minulle tuli tuo tauti sekä meidän taaperolle.
Meillä suvun yhteiset joulunvietot päättyivät, kun aina joku oli joko sairaana tai toipilaana viettämässä sukujoulua ja sitten me sairastettiin joulun jälkeen.
Yleensä se klassinen kombo. Pää täynnä vaatimuksia siitä miten muiden tulee elää, plus itsemyönnetty erioikeus olla piittaamatta muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskut ei odota sitä että tervehtyisin. Siinä se yleisin syy luultavasti.
Etkö ole kuullut palkallisesta sairauslomasta? Vai oletko yrittäjä, joka levittää sitten taudin yksintein koko kaupunkiin? Tollo olet joka tapauksessa.
Ei kaikilla ole sellaista. Harmi, ei ole minullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Flunssan nyt voi saada mistä vaan. Ei siinä kannata toisten yskimistä kytätä vaan pitää huolta omasta käsihygieniasta
Yskijä pärskii ympäriinsä ja/tai käsiinsä, eikä pese itse niitä käsiään sen räkimisen jälkeen. Yskijä ei yllättäen itse pidä sitä maskia. Aivottomia ääliöitä, jotka eivät välitä kuin itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Vielä.
Terveisin Kokoomus
Tuskin kausi-flunssista irtisanotaan hyvää tekijää. Sarjasaikuttajat saavatkin lähteä potemaan "flunssiaan" kortistoon.
Ensinnäkin mitä tarkoittaa että on sairas? Jos on oikeasti sairas ei kyllä silloin jaksa mennä töihin eikä ainakaan harrastuksiin. Eri työpaikoilla on eri järjestelyt, osalla riittää oma ilmoitus osa haluaa saikkulapun joka päivästä. Jos saikkulappu haetaan päivystyksestä niin silloin on joskus vasn helpompaa vetää buranaa ja yrittää selviytyä.
Onko sairas jos olo on hyvä? Vaikka ulkoisesti yskii ja aivastelee voi olo olla ihan normaali. Pitääkö silloin vain kökkiä kotona? Tämä aivastelu voi kestää useamman kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskut ei odota sitä että tervehtyisin. Siinä se yleisin syy luultavasti.
Etkö ole kuullut palkallisesta sairauslomasta? Vai oletko yrittäjä, joka levittää sitten taudin yksintein koko kaupunkiin? Tollo olet joka tapauksessa.
Ei kaikilla ole sellaista. Harmi, ei ole minullakaan.
Työtön siis. Sitten voit sairastaa ihan rauhassa kotonasi. Jos työnantaja kieltäytyy sairausajan palkan maksamisesta flunssatapauksissa, menee se jo laittomuuksien puolelle, halusit tai et.
Mieheni on päiväkodissa harjoittelijana, nyt toista kertaa. Kummallakin kerralla on sairastunut tosi pahasti flunssaan. Mistäpä muustakaan se johtuu kuin siitä että vanhemmat tuo sairaita lapsia päiväkotiin. Eikö nämä helvetin tyhmät vanhemmat ymmärrä että työntekijät sairastuu myös ja lapset saa myös flunssan. Mieheni oli yrittämässä työharjoitteluun silmät punaisena ja pomo passitti kotiin. Ihmetteli miksi lääkäri oli antanut vain kaksi päivää sairaslomaa. Ei kai kukaan parane silmätulehduksesta parissa päivässä. Voi tästä syyttää lääkäreitäkin, jotka ei anna sairaslomaa.
Mites me sarja flunssista kärsivät? Saadaanko me koskaan käydä missään?Istahdan bussiin ja mulla taas flunssa parin päivän päästä.
Ystäväni kulkee sairaana eli kuumeessa ja flunssaisena julkisilla ja käy ravintoloissa. Kuitenkin on samalla sitä mieltä, että muiden pitäisi huomioida hänen monisairaat läheisensä, joilla huono vastustuskyky ja jäädä sairaina kotiin. En ymmärrä...
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on päiväkodissa harjoittelijana, nyt toista kertaa. Kummallakin kerralla on sairastunut tosi pahasti flunssaan. Mistäpä muustakaan se johtuu kuin siitä että vanhemmat tuo sairaita lapsia päiväkotiin. Eikö nämä helvetin tyhmät vanhemmat ymmärrä että työntekijät sairastuu myös ja lapset saa myös flunssan. Mieheni oli yrittämässä työharjoitteluun silmät punaisena ja pomo passitti kotiin. Ihmetteli miksi lääkäri oli antanut vain kaksi päivää sairaslomaa. Ei kai kukaan parane silmätulehduksesta parissa päivässä. Voi tästä syyttää lääkäreitäkin, jotka ei anna sairaslomaa.
Kyllä mies saa kerrytettyä vastuskyvyn vielä. Keikkailin itsekin päiväkodeisss joskus ja 2-3 päivän jälkeen olin itselin kipeä, se vain menee niin. Vakihenkilökunta on saanut jo vastustuskyvyn. Tauteja nyt on vain kaikkialla tarjolla, ei kaikki edes oireile niitä. Mielenkiintoista että lapsi saa palata päiväkotiin silmätulehduksen jälkeen kun on saanut antibiootit mutta aikuinen ei.
Eipä ole yksin asuvana vaihtoehtoja, esimerkiksi kaupassa on pakko käydä sairaanakin jos ei halua kuolla nälkään.
En lähde. Jää aina kotiin kun olen vähänkin sairas. Ja sairastan rauhassa kotonani ennen kuin astun taas ulos talosta. N 4-5 tartuntatautia vuodessa.
tarhantäti