Miksi h'lvetissä lähdet sairaana ihmisten ilmoille ja tartutat toiset?
Tämä asia jaksaa aina hämmentää. Koulutetut ja fiksutkin ihmiset saapuvat sairaana töihin tai menevät kylään ilmoittamatta, että ovat kipeänä. Lapset tuodaan kunnolla sairaina päiväkotiin ja kerhoon.
Nyt viimeisimmällä kerralla sain kunnon räkätaudin, kun eräs urpo oli päättänyt lähteä uimahalliin sairaana ja niisti räkänsä veteen. O_O
Kiinnostaisi tietää, mitä liikkuu näiden päässä, jotka lähtevät sairaana johonkin ihmisten ilmoille tartuttamaan toisia?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää tämä suunnattomasti.
Minulla on alentunut vastustuskyky pysyvän sytostaattilääkityksen vuoksi. Olen tämän avoimesti kertonut niin töissä kuin vapaa-ajalla. Silti osaa tämä ei liikuta tippaakaan. Ihan suvereenisti tulevat viereeni istumaan ja kertovat, että Milo-Olivia meni tänään jo kouluun, kun oksensi koko eilisen, mutta tänään ei enää aamulla oksentanut. Tai tulevat kylään kertomatta, että koko perhe on juuri ollut kuumetaudissa.
Kuulostaa ikävä kjyllä tutulta.
Lapsiperheet ovat tässä pahimpia kaikista. Töihin tullessa hyvä jos viitsitään pestä kädet niin ei ole Minna-Petterin oksennukset ympäri työpaikkaa.
Juuri tällä viikolla työ"kaveri" kertoi kuinka lapset ovat kuumeessa ja oksentavat, ja KRÖH KRÖH PÄRSKIS itselläkin on tässä vähän kipeä olo.
Että kun sinun perheesi on kipeänä, niin muidenkin pitää olla?
Jotkut taudit myös iskee välillä kovempaa mitä "vastaavat" aiemmin.
Vuosia sitten (ennen koronaa jos asialla merkitystä) sain luultavasti laivalta pahan flunssan, ehkä influenssan?
Sairastuin 1-2 päivää ennen puolisoa, joka ihmetteli miten voin olla noin sairas (hyvä kun vessassa jaksoin käydä, kamala, kuin jyrän alle jäänyt olo) kun itse sairastui, sanoi että nyt ymmärtää millainen olo minulla oli.
Makasimme molemmat n. viikon sängyssä, sukulainen toi ruokaa (=lähinnä mehuja ymv. juuri muuta ei alas mennyt) ulko-oven taakse, ja pitkään oli vielä vähän heikko olo tuon jälkeenkin.
Tarkoitan lähinnä sitä, että jos yleensä on päivän pari pikkunuhassa, voi se tauti joskus olla järeämpi, eikannata leikkiä asian kanssa/tartutella muita turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä sairastin viime vuonna todella vaikean yli kolmen kuukauden koronan. Sen jälkeen olen sairastanut vielä pahemman influenssan, joka ei kestänyt niin kauaa mutta oireet olivat vielä pahemmat kuin koronassa.
Sen jälkeen on oikein suututtanut jos joku tulee meille ja sanoo ohimennen että "Minulla on muuten flunssa" Jotkut ihmiset sairastavat saman taudin eri tavalla. Toiset saattavat päästä helpolla mutta toisille se on jopa kuolemaksi. Siksi en arvosta sitä että ei kerro taudistaan ennenkuin tulee kylään. Ne, jotka eivät koskaan ole sairastaneet todella rajua tautia eivät tätä ymmärrä.
Kannattiko olla rokotekriittinen?
Sama touhu jatkuu kaupassa.
Juurikin siellä oli räkivä perhe ostoksilla. Ette sitten ajatelleet, että se teini-ikäinen tytär voisi katsoa niitä kahta muuta räkälinkoa sen aikaa kun hoidatte ostokset?
Lapsiperheiden asenne tuntuu juurikin olevan tuo mitä sanoit.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset jopa matkustaa sairaana.
Kun tultiin Kreikasta niin yksi seurueestamme alkoi voida pahoin. Itse oksensin autossa.
Sitten sairastui muutkin. Liekö lentokentältä tarttunut.
Te tartutitte muut. Pahan alku.
Koska minäminä ja MINÄ olen tärkein! Puhdasta itsekeskeisyyttä. Maailma ei olisi tässä tilassa, jos suurin osa ei tuijottelisi vain omaan napaansa.
Koitan aina jotain extraa pitää kotona mm. sairastumisen varalta, mutta joskus joku tuote vaan epähuomiossa loppuu, eikä varaa ole kotiinkuljetuksista maksella jonkun yhden tai parin tuotteen takia. Eikä semmoisia määriä varmaan edes tuotaisi kotiinkuljetuksella.
Siksi toisekseen, tarviihan sitä myös lääkäriin ja apteekkiin ainakin työssäkäyvän lähteä, jos sairastuu. Yhtä lailla niissä paikoissa tartuttaa muita kuin vaikka kaupassa tai kaupungilla. Jos siis jotain voi sairaana tehdä, niin koittaa rajata ne ulosmenot minimiin, että tartuttasi mahdollisimman vähän muita.
PItäisivät nyt niitä naamasuojuksia, niin se estäisi ainakin vähän niitten pisaroitten leviämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sairastin viime vuonna todella vaikean yli kolmen kuukauden koronan. Sen jälkeen olen sairastanut vielä pahemman influenssan, joka ei kestänyt niin kauaa mutta oireet olivat vielä pahemmat kuin koronassa.
Sen jälkeen on oikein suututtanut jos joku tulee meille ja sanoo ohimennen että "Minulla on muuten flunssa" Jotkut ihmiset sairastavat saman taudin eri tavalla. Toiset saattavat päästä helpolla mutta toisille se on jopa kuolemaksi. Siksi en arvosta sitä että ei kerro taudistaan ennenkuin tulee kylään. Ne, jotka eivät koskaan ole sairastaneet todella rajua tautia eivät tätä ymmärrä.
Otin kyllä kaksi rokotetta, mutta ne eivät auttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Kun tultiin Kreikasta niin yksi seurueestamme alkoi voida pahoin. Itse oksensin autossa.
Eli matkustitte vapaaehtoisesti ulkomaille, jossa saitte vatsataudin. Sitten tartutitte oman lentonne ja matkanne aikana vähintään koneellisen verran ihmisiä. Oliko pointtisi nyt syyttää muita sairaana matkustamisesti vai todeta, että joskus näin käy itsellekin?
Mitä useampi saa tappavan taudin, sen parempi. Huoltosuhde korjaantuu jne.
Oletteko te kommentoijat kaikki julkisella töissä tai työttömiä? Eikö teillä ole elätettäviä vai maksaako Kela? Mietin vaan teidän ymmärtämättömyyttä sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka sairauslomaa ei välttämättä voi helposti pitää. Työpaikasta joutuu pitämään kiinni tosissaan, kun työllisyystilanne on mikä on. Varsinkin jos on asuntolainaa ja perhettä elätettävänä. Olen siis itse nykyään julkisella ja on ihan omituinen olo, kun saa pitää sairauslomaa eikä tarvi pelätä potkuja. Olisipa kaikkialla näin helppoa. Mutta muistan vielä sen toisenkin puolen. Ja toki ymmärrän eron sen välillä, että mitkä on oikeasti pakollisia menoja ja mitkä ei- toisten tahallinen tartuttaminen esimerkiksi kyläilyn tai muun ei-pakollisen menon yhteydessä on törkeää.
Flunssa-aikaan taudin voi saada mistä vaan. Samoin kaikki ne joilla lapsia päiväkodissa tai koulussa. En menisi syöpäsairaan tms luo puolikuntoisena mutta muuten on aika sama. Marras- helmikuun ajan kaikki sairastaa joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Tai sieltä Kreikasta paikallisilta. Itämisaika voi olla parikin vuorokautta.
Jos EK:n lääkäriltä kysytään, niin flunssa ei ole mikään syy jäädä kotiin sairastamaan. Ja tälläkin palstalla on ohjeistettu, että flunssaisen lapsen voi lähettää kouluun särkylääkkeellä ja nuhasumutteella hoidettuna. Joten ei ole ihme, että aikuiset itse toimivat niin.
Onhan tää hanurista, mutta usein olen pitkän aikaa vain vähän kipeä. Sen verran vähän, että saikkua ei saa, vaan töihin on mentävä. Töissä myös asiakkaat ovat jatkuvasti vähän tautisia, joten heiltähän mä tartunnatkin saan suurella todennäköisyydellä. Jos olen kuitenkin töissä, niin kyllä mä sitten käyn normaalisti myös kaupassa yms. Kavereita nähdessä kyllä kysyn onko ok kun vähän nuhaa tms. Vatsataudit, enterot ynnä muut kunnon taudit haluavat yleensä välttää, mutta niissä nyt on itsekin siinä kunnossa ettei ole töihin tai ihmisten ilmoille asiaa.
Mistä lähtien flunssa on irtisanomisen peruste?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin kyllä kaksi rokotetta, mutta ne eivät auttaneet.
Et siis ottanut niitä tarpeeksi. Toisaalta, ajattelepas, miten kamala se tauti olisi ollut tyystin ilman noita kahtakaan. Voi olla, että et olisi edes tällä palstalla länkyttämässä.
Koska olen ylivertaisen tärkeä töissä! T. Narsisti
Minulla samanlaista, että jouduin joidenkin ihmisten kohdalla joka kerta kysymään, kun eivät muuten sanoisi. Se myös tuntuu tosi kurjalta ja tyhmältä kysellä, mutta eivät itse sanoisi.
Viimeksi kun en kysynyt, ja menimme, niin selvisi, että perheen yksi lapsista sairastaa parhaillaan enterorokkoa. Selvisi kun rupesin ihmettelemään näppyjä naamassa. Ja olivat kyllä ihan tuoreita, etteivät todella mitään ruveksi jo muuttuneita. Voin sanoa, että savu nousi korvista.