Asumisoikeusasuminen on yksi iso huijaus
Ensin pitää maksaa kauhea asumisoikeusmaksu, joka mahdollisesti rahoitetaan korkeakorkoisella lainalla, ja sitten maksetaan melkein yhtä isoja kuukausikuluja kuin vuokralainen seinän takana.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä koe tulleeni huijatuksi. Olen oikein tyytyväinen aso-asumiseen.
Mutta onko asiat aina niinkuin ne koetaan? Aso ei ole järkevä tapa käyttää rahaa. Rahoitat vain gryndereitä ja vääristät asuntomarkkinoita hyötymättä itse oikeasti mitään.
Onko gryndereilläkin ASO-asuntoja? Siinä ei äkkiä ajateltuna ole järkeä. Eikö ne ole noilla yleishyödyllisillä rakennuttajayhtiöillä? Minusta ASO on hyvä asumismuoto. Asumisoikeusmaksu on muutama kymppitonni, ja sillä saavuttaa sen ettei tule irtisanotuksi yllättäin. Rahan saa takaisin kun muuttaa pois. Mikä ongelmana?
Ongelmana on se, että täällä on yksi sijoitukseen hurahtanut teini. Kaikkeen pitää lisätä joku sijoitusaspekti. Keskustelusta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tarvinnut senttiäkään lainaa. Eikä ole naapurina ollut sosiaalisin perustein sijoitettuja kuten yleensä vuokraläävissä on. Varastokopit ja fillarit saa olla ihan rauhassa. Ei ole spreijattu tageja seiniin, eikä ole alaoven edessä lasiliikkeen auto joka maanantaiaamu.
Olis kannattanut sijoittaa se raha ja muuttaa ihan vaan normaaliin osoitteeseen vuokralle.
25 tonnia on pieni raha minulle. Keväällä 2018 möin kolmion Kaartinkaupungista ja muutin vuokralle Tampereelle, ja siitä vuotta myöhemmin asoon. Rahat tuottaa ihan kivasti tällä hetkellä. Ei ole mitään intoa palata omistusasujaksi, kun ei ole mitään takeita siitä, asunko ensi keväänä Tampereella vai edes eu:n alueella. Jos puhuu asomaksun sijoittamisesta tuottavasti, on kyllä melkoinen luuseri.
Aso ei ole minulle sijoitus vaan majapaikka, josta pääsen lähtemään hyvinkin nopeasti tai voin asua tässä loppuelämäni, eikä ole vuokraisäntä antamassa tätä asuntoa kummilapselleen opiskelujen ajaksi. Elämässä on muutakin kuin sijoittaminen. Jos olisin nyt myynyt tuon zadin kämpän, olisin saanut siitä 150-200 tonnia vähemmän. Joskun se myyminen ajoissa kannattaa.
Saahan se aso asukas muuttaessa pois taksisin sen aso maksun ideksikorotuksella laskettuna. Meidän ei tarvinnut ottaa lainaa. Mutta vastikkeet ovat kyllä kohonneet liikaa. Talo on rauhallinen.
Vierailija kirjoitti:
Saahan se aso asukas muuttaessa pois taksisin sen aso maksun ideksikorotuksella laskettuna. Meidän ei tarvinnut ottaa lainaa. Mutta vastikkeet ovat kyllä kohonneet liikaa. Talo on rauhallinen.
Vastikkeet ovat kohonneet todella paljon myös omistusasunnoissa. 10 vuotta sitten vastike oli tässä 250 euroa kuussa ja nyt yli 400.
HASOn hallitus ryssi pahemman kerran varautumisen korkojen nousuun. Siinä on se todellinen syy rajusti nousseisiin käyttövastikkeisiin.
Minäkään en ole tuota asumismuotoa koskaan ymmärtänyt. En ole kuitenkaan oikea hlö sanomaan toisille, että heidän asumisvalintansa on väärä tai pöljä ratkaisu. Ehkä en vaan tajua koko systeemin syvintä olemusta. Tai edes sitä, onko sitä syvintä olemusta edes olemassa.
Ei kuitenkaan ole kuulunut omaan ajatusmaailmaan, kun asumisratkaisujani olen miettinyt.
N53
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastikkeet ovat kohonneet todella paljon myös omistusasunnoissa. 10 vuotta sitten vastike oli tässä 250 euroa kuussa ja nyt yli 400.
Meillä oli 7v sitten 279 ja nyt 611. Ihan vaan kaikki kustannukset noussut, ei mitään korjauksia tässä mukana.
Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi kannattanut asua vuokralla ja sijoittaa kaikki rahat pörssiosakkeisiin. Ruotsissa on ns. ikuisia asuntolainoja ja valtava pörssiomaisuus asukkailla. Tosin talouskin on ihan eri maata kuin Suomessa. Vanhaa rahaa ja hyviä yhtiöitä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
En ole tarvinnut senttiäkään lainaa. Eikä ole naapurina ollut sosiaalisin perustein sijoitettuja kuten yleensä vuokraläävissä on. Varastokopit ja fillarit saa olla ihan rauhassa. Ei ole spreijattu tageja seiniin, eikä ole alaoven edessä lasiliikkeen auto joka maanantaiaamu.
Ei ole mulla yhtä positiivisia kokemuksia. Kyllä sinne meluajia ja varastelevia mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis kannattanut sijoittaa se raha ja muuttaa ihan vaan normaaliin osoitteeseen vuokralle.
25 tonnia on pieni raha minulle. Keväällä 2018 möin kolmion Kaartinkaupungista ja muutin vuokralle Tampereelle, ja siitä vuotta myöhemmin asoon. Rahat tuottaa ihan kivasti tällä hetkellä. Ei ole mitään intoa palata omistusasujaksi, kun ei ole mitään takeita siitä, asunko ensi keväänä Tampereella vai edes eu:n alueella. Jos puhuu asomaksun sijoi
91% omaisuudesta on aika iso murto-osa.
Omistusasuntokin on kallista. Ensin maksat rakentamisen, sitten hoito- ja rahoitusvastikkeet ja lopulta valtavat putki- ja sähkö -ym. remontit. Jos taloyhtiön ylläpitobudjettia ei tehdä ja toteuteta, taloyhtiön arvo laskee kuin lehmän häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25 tonnia on pieni raha minulle. Keväällä 2018 möin kolmion Kaartinkaupungista ja muutin vuokralle Tampereelle, ja siitä vuotta myöhemmin asoon. Rahat tuottaa ihan kivasti tällä hetkellä. Ei ole mitään intoa palata omistusasujaksi, kun ei ole mitään takeita siitä, asunko ensi keväänä Tampereella vai edes eu:n alueella. Jos puhuu asomaksun sijoittamisesta tuottavasti, on kyllä melkoinen luuseri.
En tajua, miksi tuollainen rahaguru sitten tekee noin kannattamattoman sijoituksen.
Kaltaisesi köyhä ei ymmärrä. Minulla on rahaa sijoittaa vaikka huonohin sijoituksiin. Mites sulla?
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuntokin on kallista. Ensin maksat rakentamisen, sitten hoito- ja rahoitusvastikkeet ja lopulta valtavat putki- ja sähkö -ym. remontit. Jos taloyhtiön ylläpitobudjettia ei tehdä ja toteuteta, taloyhtiön arvo laskee kuin lehmän häntä.
Ja sitten kun tulee sellainen taloustilanne mikä Suomessa on, asuntoja ei saa edes myydyksi tappiollakaan. Ostamiseen kykenevien määrä laskee Suomessa kiihtyvällä tahdilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli 7v sitten 279 ja nyt 611. Ihan vaan kaikki kustannukset noussut, ei mitään korjauksia tässä mukana.
Ei niitä taloyhtiön korjauksia maksetakaan hoitovastikkeessa. Rahoitusvastike on täysin eri asia, ja sen voi maksaa kerralla pois.
Piti katsoa vielä pari yksiötä tästä läheltä.
ASO-kämppä (tämä toki valmistunut jo 2011), ASO-maksu noin 20000 euroa, neliöitä 37, oma sauna ja vastike 525 e/kk
https://www.etuovi.com/kohde/ce3649?haku=M2330702390
Läheltä uusi vuokrayksiö, tilaa 22 neliötä, alin kerros, vuokra 539 e/kk
https://www.vuokraovi.com/kohde/cg3798?haku=m2330702615
Jos näistä itse joutuisin valitsemaan, niin ehdottomasti ottaisin tuon ASO-vaihtoehdon. Mutta kuten sanottu, onneksi jokainen voi valita itse (jos siis saa ASO-maksun hoidettua)
Vierailija kirjoitti:
Et ole päivittänyt tietojasi. Nykyään kun asumisoikeusasunnot eivät oikein mene "kaupaksi", niin ne tyhjät asunnot vuokrataan vapailla markkinoilla. Eli kyllä naapuriossasi voi asua joku vuokralla-asuja, kuka vaan.
Asumisoikeusasuntojen vertaaminen vuokra-asuntoihin, kutsumalla viimeksimainittuja "vuokra-lääviksi" on sekin hupaisaa kuvitelmaa.
Asun kaupungin uudessa vuokratalossa ja samalla kadulla on myös uusia asumisoikeustaloja. Asunnoissa ei ole oikeastaan mitään eroa. Kaikki materiaalit ja kaapistot ovat kutakuinkin samat, joissakin on täsmälleen samat väriyhdistelmiä myöten etenkin keittiöissä. Kylpyhuonekalusteet ovat just ne samat Orakset ja Idot, samoin kaakelit ovat samaa Pukkilaa, toki voi olla pieniä koko- tai värieroja. Keittiön induktioliesi ja jääkaappi sekä pakastin on meillä Upoa, asumisokeusasunnoissa Rosenlewia. Arkkitehtoonisessa suunnittelussa eroa on kaupungin talojen hyväksi, kohde on paremmalla paikalla ja asuntojen pohjaratkaisut hiemat paremmat. Parvekkeetkin ovat isommat.
Ihan samantasoiset ne asunnot ovat kuin kaupungillakin, joten "läävistä" puhuminen on säälittävää -- koska silloinhan asut itsekin läävässä.
Elämä on kummallista kun ottaa faktat selville.
Ihan hyvin olen viihtynyt asossa nyt 14 vuoden ajan. Ei olisi ollut yksin rahaa tähänä rivitaloasuntoon, siis suureen lainaan. Tämän osuuden sain maksettua ilman lainaa, ja olen ollut tyytyväinen. En ajattele elämää muutenkaan minkään sijoitusten, omaisuuden tai pankkitilin saldon mukaan. Kunhan on rahaa elämiseen, joskus vähän muuhunkin ja pieni hätävärä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä koe tulleeni huijatuksi. Olen oikein tyytyväinen aso-asumiseen.
Mutta onko asiat aina niinkuin ne koetaan? Aso ei ole järkevä tapa käyttää rahaa. Rahoitat vain gryndereitä ja vääristät asuntomarkkinoita hyötymättä itse oikeasti mitään.
Jospa oikaistaan mutuilua. Asot eivät ole gryndereille kovinkaan tuottavia, mutta nytkin taantumassa tyhjää parempi. Varauksia saadaan pois taskuista.
Asukas voittaa, kun indeksi nousee. Hyvän diilin ovat tehneet jokunen vuosi sitten asunnon ostaneet. Jo parikin vuotta pääkaupungissa uudiskohteen pienimmissäkin asunnoissa asuneet ovat tienanneet 4 kuukauden vuokran verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole päivittänyt tietojasi. Nykyään kun asumisoikeusasunnot eivät oikein mene "kaupaksi", niin ne tyhjät asunnot vuokrataan vapailla markkinoilla. Eli kyllä naapuriossasi voi asua joku vuokralla-asuja, kuka vaan.
Asumisoikeusasuntojen vertaaminen vuokra-asuntoihin, kutsumalla viimeksimainittuja "vuokra-lääviksi" on sekin hupaisaa kuvitelmaa.
Asun kaupungin uudessa vuokratalossa ja samalla kadulla on myös uusia asumisoikeustaloja. Asunnoissa ei ole oikeastaan mitään eroa. Kaikki materiaalit ja kaapistot ovat kutakuinkin samat, joissakin on täsmälleen samat väriyhdistelm
Tietäisin kyllä, jos naapurikämppiä olisi laitettu vuokralle. Vaihtuvuus on pientä ja asunnot menee uudelle asukkaalle hyvissä ajoin. En muista yhdenkään asunnon olleen tyhjillään viimeisen 5 vuoden aikana.
Onko sama kuin Ruotsissa oleva systeemi.