Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumisoikeusasuminen on yksi iso huijaus

Vierailija
19.09.2025 |

Ensin pitää maksaa kauhea asumisoikeusmaksu, joka mahdollisesti rahoitetaan korkeakorkoisella lainalla, ja sitten maksetaan melkein yhtä isoja kuukausikuluja kuin vuokralainen seinän takana.

https://yle.fi/a/74-20183408

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan se aso asukas muuttaessa pois taksisin sen aso maksun ideksikorotuksella laskettuna. Meidän ei tarvinnut ottaa lainaa. Mutta vastikkeet ovat kyllä kohonneet liikaa. Talo on rauhallinen.

Vastikkeet ovat kohonneet todella paljon myös omistusasunnoissa. 10 vuotta sitten vastike oli tässä 250 euroa kuussa ja nyt yli 400.

Meillä oli 7v sitten 279 ja nyt 611. Ihan vaan kaikki kustannukset noussut, ei mitään korjauksia tässä mukana.

Ei niitä taloyhtiön korjauksia maksetakaan hoitovastikkeessa. Rahoitusvastike on täysin eri asia, ja sen voi maksaa kerralla pois.

Meidän hoitovastikkeeseen sisältyy tuleviin remontteihin varautuminen n. 100€/kk. Kerätään rahaa siis ennakkoon.

Vierailija
42/102 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi kannattanut asua vuokralla ja sijoittaa kaikki rahat pörssiosakkeisiin. Ruotsissa on ns. ikuisia asuntolainoja ja valtava pörssiomaisuus asukkailla. Tosin talouskin on ihan eri maata kuin Suomessa. Vanhaa rahaa ja hyviä yhtiöitä on paljon.

Mitä nämä Ruotsin ikuiset asuntolainat on? Miksi mulle, Ruotsissa asuvalle, omakotitalon omistajalle, ei ole sellaista tarjottu? Miksi mun pitää maksaa mun laina pois 25-vuodessa ja täältä saan lukea, että meillä on mahdollisuus ikuiseen lainaan? 

Ruotsissa on varmaan alle 100 omistusasuntokerrostaloyhtiötä, koska omistusasuminen kerrostalossa avautui 2012. Kaikki muut ovat verrattavissa Suomen ASO järjestelmään. Näissä on lainajärjestelmä erilainen kuin asuntolainassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi yksin varaa asuntolainaan tällä alueella, enkä jaksa enää yksityisiä vuokranantajia. Vuokrataloyhtiöissä taas koko ajan naapurit vaihtuneet, meno rauhatonta ja vuokrat järjettömiä. Siinä syyt miksi asun asossa, taloudellisesti ei ehkä paljoakaan järkeä tässäkään, mutta omalla kohdalla ollut ainoa keino saada tässä kaupungissa edes jotain pysyvyyttä ja rauhaa asumiseeni.

Vierailija
44/102 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tarvinnut senttiäkään lainaa. Eikä ole naapurina ollut sosiaalisin perustein sijoitettuja kuten yleensä vuokraläävissä on. Varastokopit ja fillarit saa olla ihan rauhassa. Ei ole spreijattu tageja seiniin, eikä ole alaoven edessä lasiliikkeen auto joka maanantaiaamu.

Ihan kuin tuo olisi normaalia kerrostaloasumista, jota kuvaat. Olen asunut aikoinaan vuokralla ympäri Suomen parissakymmenessä kerrostalossa, eikä yhdessäkään ole rettelöity. Ei kenenkään tarvise maksaa kymppitonneja siitä, että vuokra-asunto ei ole ghetossa.

Itsekin hetken harkitsin tuota asumisen muotoa. Sitten totesin et ei hitto, mikä järki? Maksaa siitä et asuu vuokralla. Ja toi asumisoikeusasuntojen "vastike" (lue; vuokra)han on ihan järkyttävä.

Mun mielestä systeemi olisi toimiva, jos oikeasti se kuukausimaksu olisi selvästi alhaisempi eikä sitä maksua saisi vuosittain nostaa kuin tietyn prosentin. 

Nyt kun vuokra-asuntojen hinnat ovat tulleet alas, niin tuntuisi turhalta maksaa asoasunnosta kuukausimaksua, jolla saisi suhtkoht samanlaisen asunnon viereisestä vuokratalosta tai jopa samasta talosta! 

Vierailija
45/102 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa todella on noin 80 prosenttia asunnoista aso-asuntoja, olen itsekin siellä sellaisessa asunut. Systeemi on vain erilainen kuin Suomessa, eli voit myydä sen itse haluamaasi summaan.

Vierailija
46/102 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, komisario Beck kertoi eräässä jaksossa " saaneensa" ason, johon kollega vastasi että sulla kävi hyvä tuuri.

Vierailija
47/102 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tarvinnut senttiäkään lainaa. Eikä ole naapurina ollut sosiaalisin perustein sijoitettuja kuten yleensä vuokraläävissä on. Varastokopit ja fillarit saa olla ihan rauhassa. Ei ole spreijattu tageja seiniin, eikä ole alaoven edessä lasiliikkeen auto joka maanantaiaamu.

Olis kannattanut sijoittaa se raha ja muuttaa ihan vaan normaaliin osoitteeseen vuokralle.

25 tonnia on pieni raha minulle. Keväällä 2018 möin kolmion Kaartinkaupungista ja muutin vuokralle Tampereelle, ja siitä vuotta myöhemmin asoon. Rahat tuottaa ihan kivasti tällä hetkellä. Ei ole mitään intoa palata omistusasujaksi, kun ei ole mitään takeita siitä, asunko ensi keväänä Tampereella vai edes eu:n alueella. Jos puhuu asomaksun sijoittamisesta tuottavasti, on kyllä melkoinen luuseri.

Niin, montako kahvia sillä saa? Lienee jotain indonesialaisen sivettikissan kakkaamaa kahvia, sitä tyyristä :D

Vierailija
48/102 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tietysti riippuu siitä onko esimerkiksi 2500 euroa paljon rahaa vai ei ja joutuuko sitä varten ottamaan paljon lainaa. Esimerkiksi Turusta ko. sijoituksella saa ihan asiallisen 40-neliö kaksion noin 570 euron kuukausivastikkeella.

https://www.etuovi.com/kohde/cf8782?haku=M2330694511

Samalta alueelta joutuu maksamaan 6 neliöä pienemmästä asunnosta vuokraa noin 130 euroa enemmän eli vuodessa maksat yli 1500 euroa enemmän.

https://www.vuokraovi.com/kohde/cg3796?haku=m2330694888

Eikä tuo sijoitettu pääoma mihinkään katoa, siellä se kasvaa pikkuisen korkoa koko ajan. Onneksi jokainen voi näistäkin valita itselleen sopivamman vaihtoehdon.

Kulta pieni, tarkistapa tietosi. Ei ole 2 500 euroa vaan 25 000 euroa!

Vierailija
49/102 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ketään huijata. Jos teet ASO-sopparin, kyllä siinä tarkkaan kerrotaan, mistä sovitaan.

Vierailija
50/102 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin ennen asossa, mutta eron jälkeen muutin ison vuokrayhtiön kämppään, jossa olen asunut nyt yli kymmenen vuotta. Ei ole rauhatonta, eikä naapuritkaan niin usein vaihtuneet. Vuokra on toki kova, mutta Helsingissä ei olisi koskaan varaa ostaa tältä alueelta tällaista kämppää. Joten näillä mennään, ja mitä sitä itkemään menneitä. Ei jaksa tässä lähellä kuuttakymppiä olevana stressanut turhia.

Vierailija
51/102 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin ennen asossa, mutta eron jälkeen muutin ison vuokrayhtiön kämppään, jossa olen asunut nyt yli kymmenen vuotta. Ei ole rauhatonta, eikä naapuritkaan niin usein vaihtuneet. Vuokra on toki kova, mutta Helsingissä ei olisi koskaan varaa ostaa tältä alueelta tällaista kämppää. Joten näillä mennään, ja mitä sitä itkemään menneitä. Ei jaksa tässä lähellä kuuttakymppiä olevana stressanut turhia.

Miksi et ostanut Helsingistä asoa? Ei ne ole sielläkään kovin kalliita kun kuitenkin vain kymmenys asunnon todellista arvosta.

Vierailija
52/102 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nyt kannattaisi niille sosiaaliperusteisille perustaa ne omat asuntonsa,  kuin että kaikki muut menee mutkille hakiessaan rauhallista  asumista.  Asumismuodon puolustelussa näkyy usein tuo asukkaiden - pakko sanoa - laatu.  Eikö sen pidä olla itsestään selvyys?

Vierailija
53/102 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ostanut Helsingistä asoa? Ei ne ole sielläkään kovin kalliita kun kuitenkin vain kymmenys asunnon todellista arvosta.

Siinä kohtaa oli kaikenlaista, sanotaan näin. Jäi ostamatta. Hyvä on ollut näinkin.

Vierailija
54/102 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tietysti riippuu siitä onko esimerkiksi 2500 euroa paljon rahaa vai ei ja joutuuko sitä varten ottamaan paljon lainaa. Esimerkiksi Turusta ko. sijoituksella saa ihan asiallisen 40-neliö kaksion noin 570 euron kuukausivastikkeella.

Samalta alueelta joutuu maksamaan 6 neliöä pienemmästä asunnosta vuokraa noin 130 euroa enemmän eli vuodessa maksat yli 1500 euroa enemmän.

Eikä tuo sijoitettu pääoma mihinkään katoa, siellä se kasvaa pikkuisen korkoa koko ajan. Onneksi jokainen voi näistäkin valita itselleen sopivamman vaihtoehdon.

Mä tein just saman laskelman. Jos joutuu ottamaan lainaa asoa varten, niin esim. yksiössä mun alueella vuokra olisi 110 euroa enemmän kuin aso-asunnon kuukausimaksu. Mutta 20 v lainan korot ja lyhennys olisivat 137 euroa/kk (kun omaa rahaa 5 %). Joten vuokra-asuja säästää seuraavan 20 vuoden aikana 6 500 euroa ellei vuokra nouse, ja hieman vähemmän, jos vuokra nousee joka vuosi, mutta varmaan siis useita tuhansia olisi vuokra-asuja voitolla aso-asujaan verrattuna.

Lopultakin siis aika samaan päädytään. 

Aso-asuminen kannattaa siis vain jos ei tarvitse ottaa lainaa vaan lähes koko summa on itsellä jo säästössä.

Vierailija
55/102 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tein just saman laskelman. Jos joutuu ottamaan lainaa asoa varten, niin esim. yksiössä mun alueella vuokra olisi 110 euroa enemmän kuin aso-asunnon kuukausimaksu. Mutta 20 v lain

Ei Aso lainaa oteta 20 vuodeksi, vaan se sykitään muutamassa vuodessa pois.

Vierailija
56/102 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä koe tulleeni huijatuksi. Olen oikein tyytyväinen aso-asumiseen. 

Mutta onko asiat aina niinkuin ne koetaan? Aso ei ole järkevä tapa käyttää rahaa. Rahoitat vain gryndereitä ja vääristät asuntomarkkinoita hyötymättä itse oikeasti mitään.

Onko gryndereilläkin ASO-asuntoja? Siinä ei äkkiä ajateltuna ole järkeä. Eikö ne ole noilla yleishyödyllisillä rakennuttajayhtiöillä? Minusta ASO on hyvä asumismuoto. Asumisoikeusmaksu on muutama kymppitonni, ja sillä saavuttaa sen ettei tule irtisanotuksi yllättäin. Rahan saa takaisin kun muuttaa pois. Mikä ongelmana?

Ainakin pk-seudulla ovat ason kuukausimaksut nousseet paljon, jossain oli jopa 20-30 % kuulema.

Vierailija
57/102 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nuo maksut kohonneet noin paljon kymmenessä vuodessa vai onko kyseessä poikkeustapaus. En kyllä näe mitään järkeä makssa 750 € vastiketta, kun vastaavassa omistusasunnossa maksat 250 €.

Vierailija
58/102 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä koe tulleeni huijatuksi. Olen oikein tyytyväinen aso-asumiseen. 

Meillä 120m2 okt:ssa asumiskulut 330e/kk. Ei velkaa

Naapurissa 105m2 ASO, kynnysraha 62 000e ja vastike 1480e + autopaikka 30e + vesimaksu 100e (4 henkeä) + sähkölämmitys/ käyttösähkö n  140e. Tuosta tulee yhteensä 1750e/kk!!??

Plus tietty lainan korot jos ei ole kynnysrahaa tilillä.

Kenellä on varaa noin kalliiseen asumiseen?? Kyllä tuossa on jo kevyesti velattomanakin 1400e edestä huijausta!!

Vierailija
59/102 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuleeks ihmiset oikeesti, että kun ne on maksaneet asumisoikeusmaksun, ne on todella "ostaneet" jotain? Tai että omistavat jotain siksi, että antoivat rakennuttajille kymppitonneja halpaa lainaa?

Vierailija
60/102 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihapaskaa!

Asun Helsingissä hyvässä kaksiossa hyvällä alueella. Maksan vastiketta noin puolet vastaavan vuokra-asunnon vuokrasta.

Mutta parasta ovat naapurit jotka osaavat  asua. Aloitussijoitus pitää räyhähenget muuaalla sataprosenttisesti, eikä ole sijoituasuntojenkaan örvelöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi