Asumisoikeusasuminen on yksi iso huijaus
Ensin pitää maksaa kauhea asumisoikeusmaksu, joka mahdollisesti rahoitetaan korkeakorkoisella lainalla, ja sitten maksetaan melkein yhtä isoja kuukausikuluja kuin vuokralainen seinän takana.
Kommentit (104)
Kun on osoittanut pankille olevansa hyvä asiakas maksamalla pientä aso-lainaa, niin oikea asuntolaina heltiää helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, komisario Beck kertoi eräässä jaksossa " saaneensa" ason, johon kollega vastasi että sulla kävi hyvä tuuri.
Mä luulen että siinä viitattiin vuokrasäänneltyyn asuntoon, joka on eri systeemi. Ennen Ruotsissa noita oli ainakin, nyt en tiedä toimiiko systeemi enää samalla lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tarvinnut senttiäkään lainaa. Eikä ole naapurina ollut sosiaalisin perustein sijoitettuja kuten yleensä vuokraläävissä on. Varastokopit ja fillarit saa olla ihan rauhassa. Ei ole spreijattu tageja seiniin, eikä ole alaoven edessä lasiliikkeen auto joka maanantaiaamu.
Eikö nyt kannattaisi niille sosiaaliperusteisille perustaa ne omat asuntonsa, kuin että kaikki muut menee mutkille hakiessaan rauhallista asumista. Asumismuodon puolustelussa näkyy usein tuo asukkaiden - pakko sanoa - laatu. Eikö sen pidä olla itsestään selvyys?
Mitä tarkoitat "sosiaaliperusteisilla"?
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelkaa tämmönen vuokrailmoitus: 5 % alennusta vuokrasta, vuokravakuus 34 000 e!
EIkä vakuus takaa rauhallista asuinaluetta nykyään, kun sekarakennetaan eri tyyppisiä asuntoja. Vaikka oma talo olisi rauhallinen, naapuritalossa voi olla ikibailut. Puhumattakaan lyhytvuokrauksista ja muista ilmiöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tietysti riippuu siitä onko esimerkiksi 2500 euroa paljon rahaa vai ei ja joutuuko sitä varten ottamaan paljon lainaa. Esimerkiksi Turusta ko. sijoituksella saa ihan asiallisen 40-neliö kaksion noin 570 euron kuukausivastikkeella.
https://www.etuovi.com/kohde/cf8782?haku=M2330694511
Samalta alueelta joutuu maksamaan 6 neliöä pienemmästä asunnosta vuokraa noin 130 euroa enemmän eli vuodessa maksat yli 1500 euroa enemmän.
https://www.vuokraovi.com/kohde/cg3796?haku=m2330694888
Eikä tuo sijoitettu pääoma mihinkään katoa, siellä se kasvaa pikkuisen korkoa koko ajan. Onneksi jokainen voi näistäkin valita itselleen sopivamman vaihtoehdon.
Mä tein just saman laskelman. Jos joutuu ottamaan lainaa asoa varten, niin esim. yksiössä mun alueella vuokra olisi 110 euroa enem
Siinä tapauksessa aso tulisi kuukausittain todella paljon kalliimmaksi alkuvuosina.
Vierailija kirjoitti:
En ole tarvinnut senttiäkään lainaa. Eikä ole naapurina ollut sosiaalisin perustein sijoitettuja kuten yleensä vuokraläävissä on. Varastokopit ja fillarit saa olla ihan rauhassa. Ei ole spreijattu tageja seiniin, eikä ole alaoven edessä lasiliikkeen auto joka maanantaiaamu.
Tyhjät asumisoikeusasunnot vuokrataan, joten kyllä niissäkin sosiaalisin perustein sijoitettuja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä koe tulleeni huijatuksi. Olen oikein tyytyväinen aso-asumiseen.
Meillä 120m2 okt:ssa asumiskulut 330e/kk. Ei velkaa
Naapurissa 105m2 ASO, kynnysraha 62 000e ja vastike 1480e + autopaikka 30e + vesimaksu 100e (4 henkeä) + sähkölämmitys/ käyttösähkö n 140e. Tuosta tulee yhteensä 1750e/kk!!??
Plus tietty lainan korot jos ei ole kynnysrahaa tilillä.
Kenellä on varaa noin kalliiseen asumiseen?? Kyllä tuossa on jo kevyesti velattomanakin 1400e edestä huijausta!!
Mitä laskit tuohon omistusasuntosi kuluihin? Sähkö? Vesi? Jätemaksut? Remontit? Asuntolainaan menneet maksut ja korot? Kiinteistöveron?
Vierailija kirjoitti:
Ihapaskaa!
Asun Helsingissä hyvässä kaksiossa hyvällä alueella. Maksan vastiketta noin puolet vastaavan vuokra-asunnon vuokrasta.
Mutta parasta ovat naapurit jotka osaavat asua. Aloitussijoitus pitää räyhähenget muuaalla sataprosenttisesti, eikä ole sijoituasuntojenkaan örvelöitä.
Taas eletään illuusiossa. Luuletko todella ettei varakkaissa ole örvelöitä? Heillähän just on rahaa laittaa viinaan ja kamaan. Ja koskaan et tiedä kun se naapurin kiltti mummo kuolee pois ja asunnon perii sen hunsvottijälkeläiset. Ja kyllähän teilläkin kellä naapurillasi vaan on mahdollisuus vuokrata se asunto kelle vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nuo maksut kohonneet noin paljon kymmenessä vuodessa vai onko kyseessä poikkeustapaus. En kyllä näe mitään järkeä makssa 750 € vastiketta, kun vastaavassa omistusasunnossa maksat 250 €.
Niin no omistusasuja maksaa tuossa lisäksi vielä kaikki remontit.
Ai en tiennytään että rempat on ilmaisia ASOssa??
Eli yhtiö maksaa maalit, parketit, keittiörempat, kodinkoneet, putkirempat, kattorempat jne??
No onhan tuo etu jossain 20-30v asumisen kohdalla mutta saako myös valita mieluiset materiaalit??
Asossa se yritys maksaa ne remontit, toki siirtää kustannuksia niihin kuukausimaksuihin. Asukas itse voi remontoida asuntoaan luvalla ja sitten jos luopuu siitä, lasketaan hänen hyväkseen aso-maksun päälle indeksit ja se miten hänen tekemänsä remontti on lisännyt asunnon hintaa.
Te jotka pelkäätte köyhiä kuten plette aika naurettavia.
Itse olin köyjä yh lapsen kanssa ja sosiaalitukia saariin paöjon mutta se että jotkut pwlkäö on outoa.
Miten joku voi pelätå 50kg naista ja pikku lasta
Tätå en ole koskaan tajunnut silti moni kertoo pelkäävänsä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin tuo olisi normaalia kerrostaloasumista, jota kuvaat. Olen asunut aikoinaan vuokralla ympäri Suomen parissakymmenessä kerrostalossa, eikä yhdessäkään ole rettelöity. Ei kenenkään tarvise maksaa kymppitonneja siitä, että vuokra-asunto ei ole ghetossa.
Meillä osaketalossa oli alaoven lasit rikki, bileet joka vkl ja useasti viikollakin. Naapureita uhkailtiin ja autot hajotettiin. "Mukava" nuoripari vuokralla, varhaiskasvattaja avopuolisoineen ja kavereineen. Talossa oli muitakin vuokralaisia, mutta nämä ihan normaaleja ihmisiä.
Näin. Meillä kaupungin vuokratalossa hiljaista, etenkin iltaisin kun lapset laitettu petiin, ei kuulu hiiskaustakaan. Naapurialossa, joka on aso, on yks häirikkö, josta ovat jo valittaneet kuulema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 120m2 okt:ssa asumiskulut 330e/kk. Ei velkaa
Naapurissa 105m2 ASO, kynnysraha 62 000e ja vastike 1480e + autopaikka 30e + vesimaksu 100e (4 henkeä) + sähkölämmitys/ käyttösähkö n 140e. Tuosta tulee yhteensä 1750e/kk!!??
Plus tietty lainan korot jos ei ole kynnysrahaa tilillä.
Kenellä on varaa noin kalliiseen asumiseen?? Kyllä tuossa on jo kevyesti velattomanakin 1400e edestä huijausta!!
Mitä laskit tuohon omistusasuntosi kuluihin? Sähkö? Vesi? Jätemaksut? Remontit? Asuntolainaan menneet maksut ja korot? Kiinteistöveron?
Sähkö, vesi, jätevesi, jäte, kiinteistövero. Pakolliset/samat kulut kuten asovastikkeessa (tosin siinä ne tulee vastikkeen päälle vielä!)
Remontteja ei uudessa talossa ole vielä vuosikymmeniin. Ei asossakaan remontteja makseta vastikkeesta, miksi laskisin omassa?
Esimerkissäni vertasin molempia velattomina. Toki vuosien mittaan on maksanut enemmän korkoa kuin asolaiset mutta suurin osa velastamme maksettiin 0-korkojen aikaan.
Mistä tiedät? Oletko asunut vuokra-asunnossa, missä?
Eikä noilta vuokrafirmoilta joudu pois, jos maksaa vuokransa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nuo maksut kohonneet noin paljon kymmenessä vuodessa vai onko kyseessä poikkeustapaus. En kyllä näe mitään järkeä makssa 750 € vastiketta, kun vastaavassa omistusasunnossa maksat 250 €.
Niin no omistusasuja maksaa tuossa lisäksi vielä kaikki remontit.
Ai en tiennytään että rempat on ilmaisia ASOssa??
Eli yhtiö maksaa maalit, parketit, keittiörempat, kodinkoneet, putkirempat, kattorempat jne??
No onhan tuo etu jossain 20-30v asumisen kohdalla mutta saako myös valita mieluiset materiaalit??
Asossa se yritys maksaa ne remontit, toki siirtää kustannuksia niihin kuukausimaksuihin. Asukas itse voi remontoida asuntoaan luvalla ja sitten jos luopuu siitä, lasketaan hänen hyväksee
Noh, kyllähän ne rempat nostaa omistusasunnonkin hintaa.... Silti olen 1400e/kk voitolla, sillä voin vaikka kullata hanat kerran vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Te jotka pelkäätte köyhiä kuten plette aika naurettavia.
Itse olin köyjä yh lapsen kanssa ja sosiaalitukia saariin paöjon mutta se että jotkut pwlkäö on outoa.
Miten joku voi pelätå 50kg naista ja pikku lasta
Tätå en ole koskaan tajunnut silti moni kertoo pelkäävänsä
Lopeta tuo huumeiden vetäminen.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monessa ketjussa tätäkin jauhetaan. Jokainen asukoon niin kuin tykkää. Mitä sitä ihmettelemään.
Suomalaisille omistusasunto on koko persoonallisuus. Ei ole mitään muita meriittejä.
Nyt alkaa asokin olla joillekin joku peen jatke.
Jos Aso Asukas maksaa asunnostaan vain 15% kynnysrahaa, niin mistä ne 85% ja niiden takuut tulevat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä väylä oli nuorena omaan asuntoon säästäessä. Aso lainan saa lähes jokainen. Kun tuon saanut kasaan, niin onkin käsiraha isompaan lainaan. Itse otin saunallisen kaksio Aso asunnon pk seudulla 2011. Oltiin ensimmäiset asukkaat uudessa talossa. Vastike oli alle 600€/kk, vuokrataan tuolla alueella n. 800-900€ samanlaisessa asunnossa sillä alueella. Jäi rahaa säästöön ja korot tuollaisesta alle 30k lainasta oli silloin n. 30€/kk.
Harvalla parikymppisellä on 25000e yksiön kynnysrahaan tilillä, opiskelujen ohessa ei tule kuin velkaa vaikka tekisi tuntitöitäkin.
Pankki ei anna lainaa edes tuota summaa jos ei ole täysiaikaista vakituista työsopparia. Aika vaikea yhtälö opiskella JA työskennellä täydet tunnit... Ei auta edes vanhempien takaus jos tunnit on 15-20/vko
Itse valmistuin ammattikoulusta 19 vuotiaana. Asuin silloin vuokralla. Sain valmistumisen jälkeen työpaikan ja tuo Aso asunto valmistui 12/11. 27 000€ lainaa yksin sain 3000€ säästöillä. 22 vuotiaana olin maksanut Aso maksun lainan pois ja nostettiin puolison kanssa n. 300 000e neliö rivariin. Tämä oli minun väyläni duunarina omistusasuntoon. Ja nuorena kun pääsi siihen kiinni, niin hyvän matkaa on asuntoa jo maksettu pois, vaikka vuosien varrella on lapsiakin tullut useita.
Jos olisin jäänyt vuokra-asuntoon, en usko että olisin samalla tavalla laittanut lainanlyhennyksen verran joka kuukausi säästöön.
N33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko asiat aina niinkuin ne koetaan? Aso ei ole järkevä tapa käyttää rahaa. Rahoitat vain gryndereitä ja vääristät asuntomarkkinoita hyötymättä itse oikeasti mitään.
Asunnon mahdollinen arvonnousu tai -laskukin menee Asolle, vaikka asukas maksaa 15%. Miten vääristää asuntomarkkinoilla?
Eli ei ole ilmaisia remontteja, ei tietenkään!!
Harmi jos asut vain 10v ja olet maksanut 120 000e extraa ja remppa tehdään vuosi lähtösi jälkeen. Luulisi vituttavan.
Okt:ssa ei kyllä saa menemään remonttiin ikinä noin paljoa!