Totuus tavallisten suomalaisten sijoittamisesta
Tilastokeskuksen mukaan:
- yli 2 miljoonaa suomalaista (36,7% väestöstä) omistaa pörssiosakkeita tai sijoitusrahastoja
- yleisintä omistaminen on 35-44 vuotiailla joista sijoitusomaosuutta omisti 42,4% suomalaisista
- joka neljännen sijoitusvarallisuutta omistavan sijoitussalkku ylittää 23000€ ja joka kymmenennellä salkku on vähintään 73600€. Mediaani on 6000€
- keskimäärin joka sadas sijoittaja omistaa yli puolen miljoonan sijoitukset
Ei meillä ihan niin huonosti mene kuin yleisestä kurjistelusta ja valituksesta voisi päätellä!
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut sijoittaa Vuittonin laukkuihin ja huiveihin, mutta me olemme sijoittaneet rahastoihin ja säästäneet pankkitilille.
Ostaminen ja säästäminen eivät ole sijoittamista. Ostamisen kohdalla kulta tekee poikkeuksen.
Tavallisen kuluttajan näkökulmasta kulta ei ole sijoitusmielessä järkevää mikäli haluaa voittoa. Jos haluaa kohteen jonka arvo säilyy melko vakaana on kulta ihan hyvä kohde.
Valtion tms. näkökulmasta kulta on sijoituksena ihan hyvä, koska kultamäärät ovat isoja. Tällöin myös pienestä arvonnoususta on hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monellakohan on sijoitukset voitolla ja monellako tappiolla...
Pahasti tappiolla nyt. Noin 30%.
Parantunut kyllä, oli alimmillaan 40% tappiolla. Koronan jne jälkeen. Olen holdannut vaan enkä mieti myymistä. (Osinkoja tulee).
Olen se joka kirjoitti tuossa ^ aikaisemmin "älä sijoita enempää kuin on varaa hävitä..."
Sain kaksi alapeukkua. Kiitos. Käyn laittamassa ehkä kolmannen ja katson tuleeko yhtään yläpeukkua (tuskin) vai peukuttaako jonnet sopuleina.
Näin toimii pörssikin. Ja kaikki maailman pörssit! 😉
(Aloitan pian uuden minisalkun tuon vanhan dinosauruksen rinnalle. Jännää pitää olla ja hauskaa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sijoittaminen ole pois "nautinnoista" mitä lie ne ovat. Itse harrastan luontoliikuntaa ja käyn siksi usein ulkomailla.
Jokainen voi sijoittaa omaan asuntoon vuokran sijaan.
Jos sijoittaa vaikka 100 eur kk on vuoden lopussa 1 200 eur + sijoitustuotto
Sijoituksia voi myös välillä myydä ja kertynyttä tuottoa näyttää "nautintoihin"
Tämä on kyllä erikoinen ajatus, että sijoittaminen on pois nautinnoista, kalliita harrastusvälineitäkin itsellä on enemmän kuin kerkeän harrastaa, nautin omista harrastuksistani. Pyrin kyllä elämään terveellisesti, niin nautinto ei merkitse itselle mitään woltin käyttöä tai jokaviikonloppuista ryyppäämistä, minne kai osalla rahat valuu.
Sinulla on iso palkka, perintöä tai olet voittanut rahaa. Iso osa ihmisistä tekee töitä palkalla joll
2000 euron nettopalkka tällä hetkellä, tosin koko aikuisiän olen elänyt säästeliäästi ja palkasta menee yleensä vähintään 300-500 e/kk sivuun. Perintöä tuli pieni siivu, mutta suurin osa omasta varallisuudesta on täysin itse säästettyä. Aina on ollut varaa nauttia ja harrastaa, olen ottanut vastaan 10-11 e/h töitäkin.
Mitä tämä nautinto oikeasti on mihin ihmisillä kaikki rahat palaa? Siis ihan esimerkkejä, joka kuukausi kaikki ylimääräinen, kun pakolliset laskut ja ruuat on maksettu? Työssäkäyvillä vähintäänkin satoja euroja nauntintoon joka kuukausi?
Sijoittaminen ja säästäminen ei tarkoita sitä, että ei voisi nauttia elämästä ja käyttää rahaa. Voi omistaa asunnon/asuntoja, ajaa hyvällä autolla, matkustella ja syödä hyvää ruokaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä nautinto oikeasti on mihin ihmisillä kaikki rahat palaa? Siis ihan esimerkkejä, joka kuukausi kaikki ylimääräinen, kun pakolliset laskut ja ruuat on maksettu? Työssäkäyvillä vähintäänkin satoja euroja nauntintoon joka kuukausi?
Aika monelle ihan normaalia elämää. Käydään usein ulkona syömässä, baarissa viihteellä vielä keski-ikäisenäkin, jatkuvasti teatterissa/konserteissa/maksullisissa tapahtumissa. Harrastetaan kalliisti.
Ihan oma arvovalinta, haluaako turvata oman tulevaisuutensa ja varautua siihen rahallisesti vai ei. Korkoa korolle ilmiö ei taida tosiaan olla sinulle ihan tuttu, käy vaikka lukemassa ensin asiasta ja kokeile netin laskureita mitä sijoituksille voi tapahtua vaikka 30 vuodessa.
VOI TAPAHTUA.
Ei kannata kuitenkaan "lukea liikaa" näitä tarinoita, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Ennakointi onkin vaikeaa siinä kohtaa kun ripulit on jo housuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sijoittaminen ole pois "nautinnoista" mitä lie ne ovat. Itse harrastan luontoliikuntaa ja käyn siksi usein ulkomailla.
Tämä on kyllä erikoinen ajatus, että sijoittaminen on pois nautinnoista, kalliita harrastusvälineitäkin itsellä on enemmän kuin kerkeän harrastaa, nautin omista harrastuksistani. Pyrin kyllä elämään terveellisesti, niin nautinto ei merkitse itselle mitään woltin käyttöä tai jokaviikonloppuista ryyppäämistä, minne kai osalla rahat valuu.
Sinulla on iso palkka, perintöä tai olet voittanut rahaa. Iso osa ihmisistä tekee töitä palkalla joll
2000 euron nettopalkka tällä hetkellä, tosin koko aikuisiän olen elänyt säästeliäästi ja palkasta menee yleensä vähintään 300-500 e/kk sivuun. Perintöä tuli pieni siivu, mutta suurin osa omasta varallisuudesta on täysin itse säästettyä. Aina on ollut varaa nauttia ja harrastaa, olen ottanut vastaan 10-11 e/h töitäkin.
Kysyn toisin. Millaiset asumiskulut? Sinulla ei ole elätettäviä? Ei lainaa? Eli sinä käytät n.1500-1700€ kuukaudessa ja omistat kalliita harrastusvälineitä enemmän kuin ehdit käyttää. Omituinen yhtälö?
Vierailija kirjoitti:
Mikä maa tuo on, missä jokainen saa asuntolainaa? Varsinkaan sellaisia määriä, että sillä saisi ostettua jotain muuta kuin töllin jostain Keuruulta?
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan elää ja nauttia rahoista 30 vuotta enkä makuuttaa niitä jossain sijoituksissa odottaen milloin niitä voi käyttää.
Kerropas milloin ja miten sinä aioit nauttia rahoistasi? Vai onko sijoitukset sinulle se nautinto ja jätät ne perinnöksi sellaiselle joka käyttää ne omiin huvituksiinsa?
Ensinnäkin, en oikein tiedä miten sijoittaminen olisi ollut minulta pois. Olen sijoittanut elämäntilanteesta riippuen n 5-10% palkkatuloista ja isommista kertaeristä kuten bonuksista, saamastani hoitovirhekorvauksesta, veronpalautuksista ja lomarahoista noin 25-33%.
Olisiko arkeni jotenkin huonompaa jos saisin palkkaa 5-10% aiempaa vähemmän? Tuskin olisi, ihan samanlaista elämää voi viettää silti.
Tällä hetkellä olen työttömänä ja pyrin silti siirtämään säästötilille ainakin muutaman euron tai kympin joka kuukausi ihan vain periaatteen vuoksi.
No mitä iloa minulle sitten on sijoitussalkustani?
No vaikka mitä! Vaikkapa tämän hetkisessä tilanteessani ei tarvitse olla huolissaan vaikka joutuukin hetken elämään ansiosidonnaisella. Tiedän että vaikka työttömyys pitkittyisi niin hätätilanteessa voin myös käyttää säästöjäni eikä tarvitse esim myydä asuntoa huonoon hintaan tai tehdä muita paniikkiratkaisuja.
Äskettäin myös kilpailutimme asuntolainamme, ja saimme erittäin edullisen korkotarjouksen kun pystyimme käyttämään osakesalkkua lainan vakuutena.
Eduksi lasken myös sen, että kun on omia omistuksia niin tulee automaattisesti seurattua myös yhteiskunnallisia ja talousuutisia ihan eri tavalla. On ikään kuin pelissä mukana.
Sijoitettu raha on myös suojassa inflaatiolta toisin kuin pankkitilillä oleva.
Tärkeä asia itselleni on myös se, että sijoittamisen myötä olen oppinut ajatttelemaan raha-asioita paljon fiksummin kuin ennen, ja pystyn toivottavasti siirtämään tätä taitoa myös omille lapsilleni.
Tavoitteeni on olla taloudellisesti riippumaton noin 60-63 vuotiaana, jolloin toivottavasti on vielä 15-20 tervettä vuotta jäljellä nauttia salkun tuotosta (huom tuotosta, ei pääomasta). Salkun pääoman, samoin kuin osaamiseni ja ymmärrykseni sijoittamisesta, toivon pystyväni siirtämään lapsilleni.
Jos onnistun, niin he saattavat olla taloudellisesti riippumattomia jo 40-50 vuoden iässä. Siinä mielessä vanha hokema siitä että käärinliinassa ei olisi taskuja ei pidä paikkaansa. Ne taskut ovat omat lapseni ja heidän hyvinvointinsa.
Raha ei tuo onnellisuutta, mutta se poistaa monia onnettomuutta aiheuttavia asioita ja tuo vapautta, valinnanmahdollisuuksia ja turvaa.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen ja säästäminen ei tarkoita sitä, että ei voisi nauttia elämästä ja käyttää rahaa. Voi omistaa asunnon/asuntoja, ajaa hyvällä autolla, matkustella ja syödä hyvää ruokaa jne.
Jos on rahaa.
Normaalilla palkalla normaaleilla kuluilla elävän ei kannata odottaa liikoja.Siinä on vaikea tulla osakemiljonääriksi. Tai edes kymppitonnien tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma arvovalinta, haluaako turvata oman tulevaisuutensa ja varautua siihen rahallisesti vai ei. Korkoa korolle ilmiö ei taida tosiaan olla sinulle ihan tuttu, käy vaikka lukemassa ensin asiasta ja kokeile netin laskureita mitä sijoituksille voi tapahtua vaikka 30 vuodessa.
VOI TAPAHTUA.
Ei kannata kuitenkaan "lukea liikaa" näitä tarinoita, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Ennakointi onkin vaikeaa siinä kohtaa kun ripulit on jo housuissa.
Eikö ripulit ole silloinkin housuissa kun mitään säästöjä/sijoituksia ei ole ja yhtäkkiä lähteekin vaikka terveys ja työkyky alta, saa pientä eläkettä, mikä ei ehkä riitä ruokaan ja lääkkeisiin.
Me olemme sijoittaneet nuoresta heti ensimmäisestä vakiduunista lähtien omaan kotiin kuin myös rahastoihin ja osakkeisiin. Kun lapset 10v vuoden sisään lähteneet pesästä, tarkoitus on myydä kotimme pk-seudulla ja sijoittaa sekin raha ja mennä asumaan vuokralle. Sijoitustuloilla elämme erittäin mukavasti vuokralla asuen eikä ole pakko käydä töissä. Tykkämme kyllä molemmat työnteosta, joten vaikea kuvitella ettemme tekisi mitään. Elämme tällä hetkellä maailmassa niin epävarmoja aikoja ettemme halua enää sijoittaa rahaa mihinkään kiinteään, kuten seiniin.
"Kysyn toisin. Millaiset asumiskulut? Sinulla ei ole elätettäviä? Ei lainaa? Eli sinä käytät n.1500-1700€ kuukaudessa ja omistat kalliita harrastusvälineitä enemmän kuin ehdit käyttää. Omituinen yhtälö?"
Asuminen toistaiseksi vuokralla 700 e/kk, mitään lainaa ei ole ikinä ollut, asun yksin. Mikä tässä on omituista? Säästöjä kertyy pikkuhiljaa, kun tekee arjessa erilaisia valintoja. Ei käy kalliissa tapahtumissa ja ravintoloissa, jos niitä ei koe mielekkääksi, tekee itse kaiken ruuan kotona ja tarkkailee kaupoissa hintoja. Jonain kuukautena saatan ostaa lähinnä vain pelkkää ruokaa, kun tarvetta muulle kuluttamiselle ei ole, kaikkea on jo tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan elää ja nauttia rahoista 30 vuotta enkä makuuttaa niitä jossain sijoituksissa odottaen milloin niitä voi käyttää.
Kerropas milloin ja miten sinä aioit nauttia rahoistasi? Vai onko sijoitukset sinulle se nautinto ja jätät ne perinnöksi sellaiselle joka käyttää ne omiin huvituksiinsa?
Ensinnäkin, en oikein tiedä miten sijoittaminen olisi ollut minulta pois. Olen sijoittanut elämäntilanteesta riippuen n 5-10% palkkatuloista ja isommista kertaeristä kuten bonuksista, saamastani hoitovirhekorvauksesta, veronpalautuksista ja lomarahoista noin 25-33%.
Olisiko arkeni jotenkin huonompaa jos saisin palkkaa 5-10% aiempaa vähemmän? Tuskin olisi, ihan samanlaista elämää voi viettää silti.
Tällä hetkellä olen työttömänä ja pyrin silti siirtämään säästötilille ainakin muutaman euron tai kympin joka kuukausi ihan vain periaatte
Ensinnäkin, en oikein tiedä miten sijoittaminen olisi ollut minulta pois. Olen sijoittanut elämäntilanteesta riippuen n 5-10% palkkatuloista ja isommista kertaeristä kuten bonuksista, saamastani hoitovirhekorvauksesta, veronpalaut...
Ymmärrän ajatuksesi ja elämäntapasi ehkä jotenkin. Tämä ei ole elämää jota minä halausin viettää. Nautin enemmän siitä, että käytän rahaa elämäniloihin kun minulla on vielä terveyttä ja ikää. Sopivan vastuullisesti tietenkin. Yllättäviä menoja varten tulee olla rahaa jemmassa.
Sivusta seuranneena 60v ei ole välttämättä kovin montaa tervetttä vuotta jäljellä. Jos nyt on enää 60 vuotiaanakaan. Ikävä kyllä. Tähän pohjautuu minun suhteeni nauttia elämästä kun vielä kykenee.
Sinulla on oletuksena, että lapsesi jatkavat sijoitusuraasi. Entä jos lapsistasi tulee kuten minä. Kuluttavat rahat nuorena? Haittaisiko se sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on rahaa.
Normaalilla palkalla normaaleilla kuluilla elävän ei kannata odottaa liikoja.Siinä on vaikea tulla osakemiljonääriksi. Tai edes kymppitonnien tulosta.
Mitä on normaalit kulut? Joku mainitsi että käydään baareissa, ravintoloissa syömässä usein, kalliissa tapahtumissa, konserteissa jne. Minulle nämä ei ole mitään normaaleja kuluja, vaan harvinaista luksusta ja mietin tarkkaan onko esim. 300 e järkevää käyttää oikeasti festareihin tai vaikka 50 e ruokaan ravintolassa, joka on kerralla ahmaistu. Suomen hinta/palkkatasolla tämä ei vain ole järkevää harrastaa näitä kaikkia lukuisia kertoja kuukauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on rahaa.
Mitä on normaalit kulut? Joku mainitsi että käydään baareissa, ravintoloissa syömässä usein, kalliissa tapahtumissa, konserteissa jne. Minulle nämä ei ole mitään normaaleja kuluja, vaan harvinaista luksusta ja mietin tarkkaan onko esim. 300 e järkevää käyttää oikeasti festareihin tai vaikka 50 e ruokaan ravintolassa, joka on kerralla ahmaistu. Suomen hinta/palkkatasolla tämä ei vain ole järkevää harrastaa näitä kaikkia lukuisia kertoja kuukauden aikana.
Onko sinulla käsitystä ns. normaalista elämästä? Asunnon kulut, lainat, lapset, lapsien ja omat harrastukset, työmatkat, auton kulut jne.
Osa nauttii myös kulttuurista ja muista harrasteista jotka eivät ole pakollisia elämän kannalta, mutta auttavat pitämään mielen virkeänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monelle ihan normaalia elämää. Käydään usein ulkona syömässä, baarissa viihteellä vielä keski-ikäisenäkin, jatkuvasti teatterissa/konserteissa/maksullisissa tapahtumissa. Harrastetaan kalliisti.
Moni keskituloinenkin on näistä nykyään karsinut, kun hinnat on niin kovia. 10 e tuoppi, 100 e jotkut festarit yhdeksi illaksi missä esiintymässä vain suomalaisia nimiä, 20 e pikaruoka-annos. Rahalle saa niin vähän vastinetta nykyään verrattuna menneisiin vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni keskituloinenkin on näistä nykyään karsinut, kun hinnat on niin kovia. 10 e tuoppi, 100 e jotkut festarit yhdeksi illaksi missä esiintymässä vain suomalaisia nimiä, 20 e pikaruoka-annos. Rahalle saa niin vähän vastinetta nykyään verrattuna menneisiin vuosiin.
Onhan ne kovia, mutta on kohtuutonta jättää nämä kokonaan pois mikäli ei ole aivan pakko. Moni kyllä vähentää kuten minäkin.
"Eli sinä et laita rahaa enemmän sijoituksiin kuin mitä sinulla on varaa hävitä. Eikö näin?"
Miksi ihmeessä tästä pitää väitellä? Ei kukaan ole niin idiootti että laittaa palkkapäivänä kaikki asumis/ruokarahat sijoituksiin. Silloin sijoittaminen on vain vedetty liian tiukille jos loppukuusta ei ole rahaa enää ruokaan.