Totuus tavallisten suomalaisten sijoittamisesta
Tilastokeskuksen mukaan:
- yli 2 miljoonaa suomalaista (36,7% väestöstä) omistaa pörssiosakkeita tai sijoitusrahastoja
- yleisintä omistaminen on 35-44 vuotiailla joista sijoitusomaosuutta omisti 42,4% suomalaisista
- joka neljännen sijoitusvarallisuutta omistavan sijoitussalkku ylittää 23000€ ja joka kymmenennellä salkku on vähintään 73600€. Mediaani on 6000€
- keskimäärin joka sadas sijoittaja omistaa yli puolen miljoonan sijoitukset
Ei meillä ihan niin huonosti mene kuin yleisestä kurjistelusta ja valituksesta voisi päätellä!
Kommentit (90)
No ei toi mediaani nyt kovin kummoinen ole. Puolella sijoittajista on tuota vähemmän ja puolella tuota enemmän. Vaivaisella 25%:lla yli 23000. Kovin köyhää kansaa ollaan.
Vaatimattomia rahoja. Eri asia olisi jos mediaani olisi joku 300000€ / sijoittaja. Bruttona kuuluisin tuohon 10 prosentin joukkoon. Nettona on joku hikinen 42000 euroa eli velat vähennetty. Ei sillä rahalla kovin montaa vuotta eletä ilman työtä tai muita tuloja enkä pidä itseäni varakkaana vaan lähinnä huutolaispoikana.
No onhan noi luvut aika surkeita. Vaikka tietysti hyvä, että sijoittajien määrä on kasvanut.
Osakkeilla tienaaminen on riski ja hidasta. Minä tienaan vuokraamalla asuntoja, omistan kaksi asuntoa ja yhden kesämökin joita vuokraan. Kesämökistä saa vuodessa vuokratuloja 35000 euroa nettona ja olen vuokrannut sitä 11 vuoden ajan.
No toistaiseksi salkku tuottanut n. 13 % keskimäärin, onhan se parempi kuin makuuttaa tilillä, josta saa hikiset 2 % parhaimmillaan. Jostain on aloitettava, pitääkö tästäkin löytää halveksimisen aihetta, kun on niin surkeita summia jonkun mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Osakkeilla tienaaminen on riski ja hidasta. Minä tienaan vuokraamalla asuntoja, omistan kaksi asuntoa ja yhden kesämökin joita vuokraan. Kesämökistä saa vuodessa vuokratuloja 35000 euroa nettona ja olen vuokrannut sitä 11 vuoden ajan.
Ei saa Kannonkoskelta mökillä 35000 euroa vuodessa
Vierailija kirjoitti:
No toistaiseksi salkku tuottanut n. 13 % keskimäärin, onhan se parempi kuin makuuttaa tilillä, josta saa hikiset 2 % parhaimmillaan. Jostain on aloitettava, pitääkö tästäkin löytää halveksimisen aihetta, kun on niin surkeita summia jonkun mielestä.
13 prosentin salkun tuottoon pääsevät vain harvat. Todellinen tuotto on suurimmalla osalla paljon vähemmän koska sitä indeksiä ei ole todellakaan helppo voittaa. Kerran elämässäni olen saanut 30x tuoton, mutta se oli lähinnä arpalappu pikkurahalla.
"Ei meillä ihan niin huonosti mene kuin yleisestä kurjistelusta ja valituksesta voisi päätellä!"
Niin vai? Minusta nuo luvut todistavat, että huonosti menee. Tosi matalia lukuja.
Tavoittelen ainakin itse duunarina jonkinasteista fireä, eli taloudellista riippumattomuutta. Pienestä palkasta maksan vain pääasiassa pakolliset elämisen kulut ja sijoitan loput. Haluaisin, että elämä olisi joskus muutakin kuin pelkkää työntekoa.
Turhaa maksaa vaivalla ansaittuja rahoja jonnekin ylikalliisiin ravintoloihin ja kuppiloihin tai vaatekauppoihin. Jopa vaatteet on Suomessa aivan järjettömän kalliita nykyään.
Vierailija kirjoitti:
No ei toi mediaani nyt kovin kummoinen ole. Puolella sijoittajista on tuota vähemmän ja puolella tuota enemmän. Vaivaisella 25%:lla yli 23000. Kovin köyhää kansaa ollaan.
oleellista on, että sijoittajien lukumäärä nousee tasaisesti, samoin kuin se mediaani. Viime vuonna tuli 60000 uutta suomalaista sijoittajaa kun uusia työttömiä tuli 34000.
Vuodessa Suomeen tuli siis melkein 2x enemmän uusia sijoittajia kuin uusia työttömiä!! Tätä ei uskoisi lehtiotsikoista.
Vierailija kirjoitti:
Kesämökin vuokrasta nettona kolme tonnia kuussa vuoden ympäri? Ei taidakaan olla enää mikään kuuskytluvun lautaliiteri jossain järvenrantakosteikossa?
Pakkohan se nykyään on hillota rahaa itselleen, työttömäksi jos joutuu niin on hyvin äkkiä puilla paljailla. Siinähän etlat ihmettelee kun talous sakkaa eikä ostovoimaa ole. Oma napa ensin, eikä jonkun kauppiaan ylihintaiset kiinarihkamat.
Mulla oli muutama vuosi sitten juuri tuon mediaanin verran eli 6000€. Nyt olen pyrkinyt järjestelmällisesti kasvattamaan lisäämällä joka kuukausi, ja myös sijoittamalla ainakin osan aina jos on tullut jotain isompia kertaeriä kuten veronpalautuksia, lomarahoja tai bonuksia. Tämän vuoden lopussa pitäisi olla 18000 ja ensi vuonna 25000.
Tavoite on päästä 50v ikään mennessä sadantonnin kerhoon, koska silloin salkku ehtii kasvaa 200-250 tuhanteen ennen varhaiseläkeikää ja mahdollistaisi työelämästä hyppäämisen melko pian kuudenkympin jälkeen.
Mielenkiintoista on se, että en ole kokenut sijoitettujen rahojen olevan mistään pois. En ole joutunut tinkimään asumisen tasosta, syömisestä, harrastuksista tai matkoista.
Suomessa on moneen muuhun maahan verrattuna hyvä ja kallis eläkejärjestelmä, sekä korkea verotus.
Monessa maassa nettotulot ovat suuremmat, mutta ihmiset joutuvat niistä itse säästämään ja sijoittamaan eläkepäiviensä rahoittamiseksi. Minusta Suomen järjestelmä on oikein hyvä, koska moni ei tulevaisuuteensa sijoittaisi vaan malttamattomana nauttisi rahoita tässä ja nyt.
Ai menee hyvin jos työssäkäyvällä on vuosien tai vuosikymmenten säästämisen jälkeen peräti 6000 euron salkku? Sillähän elää ainakin kaksi kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on moneen muuhun maahan verrattuna hyvä ja kallis eläkejärjestelmä, sekä korkea verotus.
Monessa maassa nettotulot ovat suuremmat, mutta ihmiset joutuvat niistä itse säästämään ja sijoittamaan eläkepäiviensä rahoittamiseksi. Minusta Suomen järjestelmä on oikein hyvä, koska moni ei tulevaisuuteensa sijoittaisi vaan malttamattomana nauttisi rahoita tässä ja nyt.
Suomen eläkejärjestelmä on hyvin tehoton ja toimii sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden periaatteen vastaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Enpä kyllä alle nelikymppisenä laskisi tämän varaan. Tanskassakin nostettiin eläkeikä 70 vuoteen ihan yhtäkkiä, itselläkin eläkeikä vähintään 68 v . En usko, että pystyn tekemään fyysistä työtä terveenä noin pitkään ja eläke tulee silti olemaan surkea. Itse on säästettävä tulevaisuuteen, nykyiset eläkemaksut ei todellakaan mene omaa eläkettä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesämökin vuokrasta nettona kolme tonnia kuussa vuoden ympäri? Ei taidakaan olla enää mikään kuuskytluvun lautaliiteri jossain järvenrantakosteikossa?
Samaa katselin.
täältä löytyy luvut
https://stat.fi/julkaisu/cm1hec3qa5v7e07w078ysh762