Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Totuus tavallisten suomalaisten sijoittamisesta

Vierailija
19.09.2025 |

Tilastokeskuksen mukaan:

- yli 2 miljoonaa suomalaista (36,7% väestöstä) omistaa pörssiosakkeita tai sijoitusrahastoja

- yleisintä omistaminen on 35-44 vuotiailla joista sijoitusomaosuutta omisti 42,4% suomalaisista 

- joka neljännen sijoitusvarallisuutta omistavan sijoitussalkku ylittää 23000€ ja joka kymmenennellä salkku on vähintään 73600€. Mediaani on 6000€

- keskimäärin joka sadas sijoittaja omistaa yli puolen miljoonan sijoitukset 

Ei meillä ihan niin huonosti mene kuin yleisestä kurjistelusta ja valituksesta voisi päätellä! 

Kommentit (162)

Vierailija
121/162 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toistaiseksi salkku tuottanut n. 13 % keskimäärin, onhan se parempi kuin makuuttaa tilillä, josta saa hikiset 2 % parhaimmillaan.    Jostain on aloitettava, pitääkö tästäkin löytää halveksimisen aihetta, kun on niin surkeita summia jonkun mielestä.  

Entäpä jos käyttäisit rahasi? Rahalla ei ole arvoa ennen kuin käytät sitä.

Höpö höpö. Eihän se raha sitten ole enää tuottamassa, sitten se on vain käytetty.

Vierailija
122/162 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastojen kautta

Yksityissijoittaja sijoittaa yrityslainoihin usein miten rahastojen kautta, sillä suorat sijoitukset yrityslainoihin vaativat vähintään 100 000 euron sijoituksen. Kun salkkua pitäisi vielä hajauttaa, jättää se automaattisesti monet yksityissijoittajat ulkopuolelle.

Mitään yksiselitteistä vastausta siihen, miten paljon riskiä yksityissijoittajan kannattaisi yrityslainamarkkinoilla tällä hetkellä ottaa, eivät asiantuntijat anna.

Se määrittyy jokaisen oman riskiprofiilin mukaan. Tärkeintä on ymmärtää, millaisia riskejä eri sijoituksiin liittyy, sanoo Nordean pääanalyytikko Jan von Gerich.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/162 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen ja säästäminen ei tarkoita sitä, että ei voisi nauttia elämästä ja käyttää rahaa. Voi omistaa asunnon/asuntoja, ajaa hyvällä autolla, matkustella ja syödä hyvää ruokaa jne. 

Jos on rahaa.

Normaalilla palkalla normaaleilla kuluilla elävän ei kannata odottaa liikoja.Siinä on vaikea tulla osakemiljonääriksi. Tai edes kymppitonnien tulosta.

Erikoinen ajattelutapa ja vielä erikoisemmalta tuntuu, jos kymppitonnin tulosta ei pysty säästämään/sijoittamaan. 

Se on hyväosaisen vaikea ajatella työttömiä, pienipalkkaisia jne. Kaikillla kun ei ole isi maksamassa...

Jokainen terve ihminen voi Suomessa olla hyväosainen jos haluaa. Mielenterveysongelmaisille ja invalideille se voi olla haastavampaa. Mutta jopa vankilassa suoritetaan yliopisto ja tohtorin tukintoja jotka vievät hyväpalkkaisiin töihin ja hyväosaiseen elämään.

Mikä on se sinun syysi laiskuuteen?

Provo voi hakea äitiltä nallepyjaman ja mennä päiväunille.

Vierailija
124/162 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
125/162 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa on vastakkain ääripäät eikä piensijoittajia ole käytännössä ollenkaan. Keskustelun voisi poistaa.

Vierailija
126/162 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei kannata laittaa kaikkia munia samaan koriin vaan hajauttaa. Ja vaikka tuo rahasto on nyt alamaissa, voi se ajan myötä toipua. Jos nyt tulee ydinsota ja maailmanloppu, niin minulle on siinä vaiheessa yksi lysti vaikka kaikki rahastoni menee nollille. eri"

Tämä op on juuri klassinen esimerkki huonosta sijoittamisesta. Kaikki rahat kiinni Suomen kokoisen valtion sisällä yhteen, kotimaisen pankin omaan rahastoon (näissä yleensä kalliit kulutkin) ja sitten itketään kun omaisuus meni. Aika monta asiaa sijoittajana olisi voinut tehdä toisinkin.

Vierailija
127/162 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa on vastakkain ääripäät eikä piensijoittajia ole käytännössä ollenkaan. Keskustelun voisi poistaa.

EI tätä "keskustelua" ole voinut seurata ollenkaan. 

Vierailija
128/162 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut sijoittaa Vuittonin laukkuihin ja huiveihin, mutta me olemme sijoittaneet rahastoihin ja säästäneet pankkitilille. 

Kaikki muu on suht järkevää paitsi asunto-, kiinteistö-, ja metsäsijoittaminen sotaa enteilevässä maailmassa, täysin holtittoman maan rajanaapurina.

Meillä on Suomessa metsäomaisuutta ja lomamökki, kaikki muu on ulkomaassa, jossa asumme. 

Onko edeltävä kommentti kirjoitettu tekoälyllä jostain Venäjältä, kun siinä on sanoja ja lauserakenteita, joita ei käytetä suomen kielessä?

Vierailija
129/162 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ainakaan itse mieti sijoittamista minään rahan häviämisenä. Palkka tulee töistä joka kuukausi, maksan pakolliset kulut ja siivu smenee sijoituksiin, joiden avulla toivon kasvattavani varallisuuttani pitkällä aikavälillä. Siivu menee myös säästötilille. Ehkä jos tulisi vastaan pitkäaikainen työttömyys, voisin myydä sijoituksista jotain pois.

Sinulla on siis ylimääräistä rahaa jonka sijoitat. Eikä haittaa jos ne häviävät. 

Rahaa voi olla ylimääräistä tai sitten tinkii joistain menoista ja laittaa sen sijoituksiin. Itse en usko, että kovin helposti tulee tilannetta, jossa kaikki rahastot menee yhden yön aikana nollaan. Sehän tarkoittaisi sitä, että suunnilleen puolet maailman pörssiyhtiöistä menisi saman vuorokauden aikana konkurssiin.

-eri

Vierailija
130/162 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan elää ja nauttia rahoista 30 vuotta enkä makuuttaa niitä jossain sijoituksissa odottaen milloin niitä voi käyttää.

Kerropas milloin ja miten sinä aioit nauttia rahoistasi? Vai onko sijoitukset sinulle se nautinto ja jätät ne perinnöksi sellaiselle joka käyttää ne omiin huvituksiinsa?

Fiksut sekä syövät kakun että säästävät sen. Minulla on rahat osinko osakkeissa ja osingot surutta kulutan, pääomaa en syö ja arvonnousu huolehtii salkun kasvusta.

Vierailija
131/162 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi sijoitusasuntoja ei lasketa sijoitusvarallisuuteen. Mulla on sijoitusasuntoihin sijoitettu kuusinumeroinen summa mutta osakkeisiin ja rahastoihin alle kymppitonni. Eli olen mediaanisijoittaja taulukon mukaan.

Vierailija
132/162 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen ja säästäminen ei tarkoita sitä, että ei voisi nauttia elämästä ja käyttää rahaa. Voi omistaa asunnon/asuntoja, ajaa hyvällä autolla, matkustella ja syödä hyvää ruokaa jne. 

Jos on rahaa.

Normaalilla palkalla normaaleilla kuluilla elävän ei kannata odottaa liikoja.Siinä on vaikea tulla osakemiljonääriksi. Tai edes kymppitonnien tulosta.

Erikoinen ajattelutapa ja vielä erikoisemmalta tuntuu, jos kymppitonnin tulosta ei pysty säästämään/sijoittamaan. 

Se on hyväosaisen vaikea ajatella työttömiä, pienipalkkaisia jne. Kaikillla kun ei ole isi maksamassa...

Kymppitonnin tuloilla ei ole pienituloinen. Isi ei ole maksamassa, koska on kuollut. Ei ollut elinaikanaankaan maksamassa, vaan itse on pitänyt asiat järkeillä. 

Vierailija
133/162 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toistaiseksi salkku tuottanut n. 13 % keskimäärin, onhan se parempi kuin makuuttaa tilillä, josta saa hikiset 2 % parhaimmillaan.    Jostain on aloitettava, pitääkö tästäkin löytää halveksimisen aihetta, kun on niin surkeita summia jonkun mielestä.  

Entäpä jos käyttäisit rahasi? Rahalla ei ole arvoa ennen kuin käytät sitä.

Höpö höpö. Eihän se raha sitten ole enää tuottamassa, sitten se on vain käytetty.

Käytetty eli rahalla on ollut arvoa. Sijoituksissa oleva raha on vain bittejä. Filosofinen juttu. Käsitätkö?

Vierailija
134/162 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kysyn toisin. Millaiset asumiskulut? Sinulla ei ole elätettäviä? Ei lainaa? Eli sinä käytät n.1500-1700€ kuukaudessa ja omistat kalliita harrastusvälineitä enemmän kuin ehdit käyttää. Omituinen yhtälö?"

Asuminen toistaiseksi vuokralla 700 e/kk, mitään lainaa ei ole ikinä ollut, asun yksin. Mikä tässä on omituista? Säästöjä kertyy pikkuhiljaa, kun tekee arjessa erilaisia valintoja. Ei käy kalliissa tapahtumissa ja ravintoloissa, jos niitä ei koe mielekkääksi, tekee itse kaiken ruuan kotona ja tarkkailee kaupoissa hintoja. Jonain kuukautena saatan ostaa lähinnä vain pelkkää ruokaa, kun tarvetta muulle kuluttamiselle ei ole, kaikkea on jo tarpeeksi.

Siinäpä se vastaus tuli. Ei lainaa eikä lapsia.

Elät kituuttaen minun näkökulmastani. En itse kestäisi tuollaista elämää. Huom. tämä ei ollut sitten arvostelua sinun elämäntapaasi kohtaan. Se ei v

Juu, kyllähän ihmisen täytyy laina ja lapset hankkia että saa vauvapalstalle tulla rahasta keskustelemaan. 

Vierailija
135/162 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme sijoittaneet nuoresta heti ensimmäisestä vakiduunista lähtien omaan kotiin kuin myös rahastoihin ja osakkeisiin. Kun lapset 10v vuoden sisään lähteneet pesästä, tarkoitus on myydä kotimme pk-seudulla ja sijoittaa sekin raha ja mennä asumaan vuokralle. Sijoitustuloilla elämme erittäin mukavasti vuokralla asuen eikä ole pakko käydä töissä. Tykkämme kyllä molemmat työnteosta, joten vaikea kuvitella ettemme tekisi mitään. Elämme tällä hetkellä maailmassa niin epävarmoja aikoja ettemme halua enää sijoittaa rahaa mihinkään kiinteään, kuten seiniin.

Onko kyseisen tekstin kirjoittajalla asuntolainaa paljon vai miksi aikoo luopua pk-seudulla asunnostaan? Olemme ostaneet asuntomme niin, että sen arvo on noussut 75 %. Asunto on nyt velaton. Asumiskustannukset ovat kaikki huollot ja kulut laskettuna paljon halvempaa kuin vuokralla asuminen. Laskettu on. 

Vierailija
136/162 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut sijoittaa Vuittonin laukkuihin ja huiveihin, mutta me olemme sijoittaneet rahastoihin ja säästäneet pankkitilille. 

Kaikki muu on suht järkevää paitsi asunto-, kiinteistö-, ja metsäsijoittaminen sotaa enteilevässä maailmassa, täysin holtittoman maan rajanaapurina.

Meillä on Suomessa metsäomaisuutta ja lomamökki, kaikki muu on ulkomaassa, jossa asumme. 

Onko edeltävä kommentti kirjoitettu tekoälyllä jostain Venäjältä, kun siinä on sanoja ja lauserakenteita, joita ei käytetä suomen kielessä?

Täytyy sanoa, että nyt en ymmärrä. Tekoäly? Lauserakenteet? Venäjä? 

Vierailija
137/162 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Nordnetin indeksirahastoissa tällä hetkellä 107000 .. enkö kyllä rikkaaksi itseäni tunne .. päinvastoin.

Vierailija
138/162 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ainakaan itse mieti sijoittamista minään rahan häviämisenä. Palkka tulee töistä joka kuukausi, maksan pakolliset kulut ja siivu smenee sijoituksiin, joiden avulla toivon kasvattavani varallisuuttani pitkällä aikavälillä. Siivu menee myös säästötilille. Ehkä jos tulisi vastaan pitkäaikainen työttömyys, voisin myydä sijoituksista jotain pois.

Sinulla on siis ylimääräistä rahaa jonka sijoitat. Eikä haittaa jos ne häviävät. 

Rahaa voi olla ylimääräistä tai sitten tinkii joistain menoista ja laittaa sen sijoituksiin. Itse en usko, että kovin helposti tulee tilannetta, jossa kaikki rahastot menee yhden yön aikana nollaan. Sehän tarkoittaisi sitä, että suunnilleen puolet maailman pörssiyhtiöistä menisi saman vuorokauden aikana konkurssiin.

-eri

Yhä. Silti niiden rahojen menettäminen ei horjuta talouttasi joten et ole sijoittanut enempää kuin pystyt häviämään.

Vierailija
139/162 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on rahaa.

Kymppitonnin tuloilla ei ole pienituloinen. Isi ei ole maksamassa, koska on kuollut. Ei ollut elinaikanaankaan maksamassa, vaan itse on pitänyt asiat järkeillä. 

Eli sinä olet hyvätuloinen joka yrittää neuvoa vähävaraisia laittamaan säästöön joka kuukausi summia joita ei ole. 

Vierailija
140/162 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kysyn toisin. Millaiset asumiskulut? Sinulla ei ole elätettäviä? Ei lainaa? Eli sinä käytät n.1500-1700€ kuukaudessa ja omistat kalliita harrastusvälineitä enemmän kuin ehdit käyttää. Omituinen yhtälö?"

Asuminen toistaiseksi vuokralla 700 e/kk, mitään lainaa ei ole ikinä ollut, asun yksin. Mikä tässä on omituista? Säästöjä kertyy pikkuhiljaa, kun tekee arjessa erilaisia valintoja. Ei käy kalliissa tapahtumissa ja ravintoloissa, jos niitä ei koe mielekkääksi, tekee itse kaiken ruuan kotona ja tarkkailee kaupoissa hintoja. Jonain kuukautena saatan ostaa lähinnä vain pelkkää ruokaa, kun tarvetta muulle kuluttamiselle ei ole, kaikkea on jo tarpeeksi.

Siinäpä se vastaus tuli. Ei lainaa eikä lapsia.

Elät kituuttaen minun näkökulmastani. En itse kestäisi tuollaista elämää. Huom. tämä ei ollut sitt

Ei riitä yksi laina, pitää olla monta lainaa asumiskulujen päälle. Enemmän kuulostaa huonolta taloudenhallinnalta jos pitää kaikenmaailman pikavippejä ottaa että pääsee humputtelemaan kulttuuritapahtumiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi