Totuus tavallisten suomalaisten sijoittamisesta
Tilastokeskuksen mukaan:
- yli 2 miljoonaa suomalaista (36,7% väestöstä) omistaa pörssiosakkeita tai sijoitusrahastoja
- yleisintä omistaminen on 35-44 vuotiailla joista sijoitusomaosuutta omisti 42,4% suomalaisista
- joka neljännen sijoitusvarallisuutta omistavan sijoitussalkku ylittää 23000€ ja joka kymmenennellä salkku on vähintään 73600€. Mediaani on 6000€
- keskimäärin joka sadas sijoittaja omistaa yli puolen miljoonan sijoitukset
Ei meillä ihan niin huonosti mene kuin yleisestä kurjistelusta ja valituksesta voisi päätellä!
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Osakkeilla tienaaminen on riski ja hidasta. Minä tienaan vuokraamalla asuntoja, omistan kaksi asuntoa ja yhden kesämökin joita vuokraan. Kesämökistä saa vuodessa vuokratuloja 35000 euroa nettona ja olen vuokrannut sitä 11 vuoden ajan.
Ihan hyvin. 130€ vuokraa vuoden jokaisena päivänä, sulla suosittu mökki kieltämättä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli muutama vuosi sitten juuri tuon mediaanin verran eli 6000€. Nyt olen pyrkinyt järjestelmällisesti kasvattamaan lisäämällä joka kuukausi, ja myös sijoittamalla ainakin osan aina jos on tullut jotain isompia kertaeriä kuten veronpalautuksia, lomarahoja tai bonuksia. Tämän vuoden lopussa pitäisi olla 18000 ja ensi vuonna 25000.
Tavoite on päästä 50v ikään mennessä sadantonnin kerhoon, koska silloin salkku ehtii kasvaa 200-250 tuhanteen ennen varhaiseläkeikää ja mahdollistaisi työelämästä hyppäämisen melko pian kuudenkympin jälkeen.
Mielenkiintoista on se, että en ole kokenut sijoitettujen rahojen olevan mistään pois. En ole joutunut tinkimään asumisen tasosta, syömisestä, harrastuksista tai matkoista.
Älä koskaan laita sijoituksiin enempää kuin mitä on varaa hävitä. Sääntö numero 1.
Ja tuleeko osinkoja?
Tietysti velkavipufilosofialla eri tyyli. Noin 10 % velkaa jopa suositellaan.
Mutta koskaan ei etukäteen tiedetä tuleeko rysähdystä. Siinä mielessä itseensä sijoittaminen on aina myös hyvä sijoitus. Hyvän päätöksen tekeminen ei ole yksinkertaista.
Jotkut sijoittaa Vuittonin laukkuihin ja huiveihin, mutta me olemme sijoittaneet rahastoihin ja säästäneet pankkitilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakkeilla tienaaminen on riski ja hidasta. Minä tienaan vuokraamalla asuntoja, omistan kaksi asuntoa ja yhden kesämökin joita vuokraan. Kesämökistä saa vuodessa vuokratuloja 35000 euroa nettona ja olen vuokrannut sitä 11 vuoden ajan.
Ihan hyvin. 130€ vuokraa vuoden jokaisena päivänä, sulla suosittu mökki kieltämättä.
Tai sitten luksustason mökki, jossa käy varakkaampia ihmisiä ja kerralla voi pyytää enemmän. Suomessa taitaa olla vain aika rajallinen asiakaskunta. Jossain Levillä tms. Lapissa laskettelukeskuksen lähellä voi talvella tienata varmasti, mutta puhe oli nimenomaan kesämökistä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut sijoittaa Vuittonin laukkuihin ja huiveihin, mutta me olemme sijoittaneet rahastoihin ja säästäneet pankkitilille.
Kaikki muu on suht järkevää paitsi asunto-, kiinteistö-, ja metsäsijoittaminen sotaa enteilevässä maailmassa, täysin holtittoman maan rajanaapurina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on moneen muuhun maahan verrattuna hyvä ja kallis eläkejärjestelmä, sekä korkea verotus.
Monessa maassa nettotulot ovat suuremmat, mutta ihmiset joutuvat niistä itse säästämään ja sijoittamaan eläkepäiviensä rahoittamiseksi. Minusta Suomen järjestelmä on oikein hyvä, koska moni ei tulevaisuuteensa sijoittaisi vaan malttamattomana nauttisi rahoita tässä ja nyt.
Enpä kyllä alle nelikymppisenä laskisi tämän varaan. Tanskassakin nostettiin eläkeikä 70 vuoteen ihan yhtäkkiä, itselläkin eläkeikä vähintään 68 v . En usko, että pystyn tekemään fyysistä työtä terveenä noin pitkään ja eläke tulee silti olemaan surkea. Itse on säästettävä tulevaisuuteen, nykyiset eläkemaksut ei todellakaan mene omaa eläkettä varten.
Suomen eläkejärjestelmässä on hyvää vakuutuskomponentti, jonka pitäisi alentaa kustannuksia ja lisätä kantokykykä merkittävästi. Eli aikaisin kuolevat eivät saa mitään, mutta eivät he toisaalta tarvitsekaan, joten sisään jäävä raha hyödyttää kaikkia muita maksujen ollessa alempia ja rahojen riittäessä paremmin. Se on järkevää, mutta ongelma sen sijaan on systeemiin sisäänrakennettu hirvittävä kuppaus, korruptio ja sisäinen kitka mikä vie tuon edun. Eli sieltä jaetaan ihan hirveitä etuja, palkkoja ja palkkioita kaikenkarvaisille broilereille ja johtajille ja käytetään niitä vieläpä jonain palkintovirkoina puolueiden likaista työtä tehneille. Siihen touhuun täytyisi saada kuri ja järjestys takaisin kovalla kädellä ja äkkiä. Palkat ja palkkiot alemmas. Ne olisivat siltikin vielä pilvissä. Tulosvastuutahan noilla ei ole, ja tuolla sijoitusmassalla tikkaa heittävä apina osuisi suunnilleen samalla tarkkuudella.
Keijo Purontie ei osaa sijoittaa. Häntä heti epäillään kaikesta tekemästään.
Vierailija kirjoitti:
Asuntosijoittaminen tuottaa kyllä keskimäärin heikommin kuin asuntosijoitukset.
Pienillä summilla sijoittaminen on melkein yhtä tyhjän kanssa. Osa laskee ja osa nousee, tulos +-0.
Sijoittamalla voi rikastua vain joku valmiiksi rikas, jolla on varaa laittaa isoja summia kiinni johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli muutama vuosi sitten juuri tuon mediaanin verran eli 6000€. Nyt olen pyrkinyt järjestelmällisesti kasvattamaan lisäämällä joka kuukausi, ja myös sijoittamalla ainakin osan aina jos on tullut jotain isompia kertaeriä kuten veronpalautuksia, lomarahoja tai bonuksia. Tämän vuoden lopussa pitäisi olla 18000 ja ensi vuonna 25000.
Tavoite on päästä 50v ikään mennessä sadantonnin kerhoon, koska silloin salkku ehtii kasvaa 200-250 tuhanteen ennen varhaiseläkeikää ja mahdollistaisi työelämästä hyppäämisen melko pian kuudenkympin jälkeen.
Mielenkiintoista on se, että en ole kokenut sijoitettujen rahojen olevan mistään pois. En ole joutunut tinkimään asumisen tasosta, syömisestä, harrastuksista tai matkoista.
Älä koskaan laita sijoituksiin enempää kuin mitä on varaa hävitä. Sääntö numero 1.
Ja tuleeko osinkoja
Tämä pätee lähinnä jos koko summan sijoittaa lähinnä yhden firman osakkeisiin. Viisas sijoittaja ei laita kaikkia sijoituksiansa kiinni yhteen sijoitukseen tai edes maahan, vaan hajauttaa sijoitukset ympäri maailmaa, monissa rahastoissa sijoitukset on myös valmiiksi hajautettu.
Pitäisi tapahtua hyvin poikkeuksellinen maailmanlaajuinen katastrofi, joka tuhoaisi koko talousjärjestelmän, jotta koko sijoitusvarallisuus häviäisi.
Luulin että minulla menee taloudellisesti huonosti. Sitten näin nuo luvut ja tajusin että eipä se nyt niin huonosti menekään
Vierailija kirjoitti:
No toistaiseksi salkku tuottanut n. 13 % keskimäärin, onhan se parempi kuin makuuttaa tilillä, josta saa hikiset 2 % parhaimmillaan. Jostain on aloitettava, pitääkö tästäkin löytää halveksimisen aihetta, kun on niin surkeita summia jonkun mielestä.
Entäpä jos käyttäisit rahasi? Rahalla ei ole arvoa ennen kuin käytät sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muu on suht järkevää paitsi asunto-, kiinteistö-, ja metsäsijoittaminen sotaa enteilevässä maailmassa, täysin holtittoman maan rajanaapurina.
Meillä on Suomessa metsäomaisuutta ja lomamökki, kaikki muu on ulkomaassa, jossa asumme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuleeko osinkoja
Tämä pätee lähinnä jos koko summan sijoittaa lähinnä yhden firman osakkeisiin. Viisas sijoittaja ei laita kaikkia sijoituksiansa kiinni yhteen sijoitukseen tai edes maahan, vaan hajauttaa sijoitukset ympäri maailmaa, monissa rahastoissa sijoitukset on myös valmiiksi hajautettu.
Pitäisi tapahtua hyvin poikkeuksellinen maailmanlaajuinen katastrofi, joka tuhoaisi koko talousjärjestelmän, jotta koko sijoitusvarallisuus häviäisi.
Eli sinun neuvosi on laittaa enemmän rahaa kiinni kuin mitä on vara hävitä??? On siinä mulla taas yksi geelitukka neuvomassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Suomessa metsäomaisuutta ja lomamökki, kaikki muu on ulkomaassa, jossa asumme.
Okei. Jos olet valmis menettämään kiinteän omaisuutesi täällä yllättäen, niin tilanne on ok. Minulla ei ole kuin maksettu asunto jossa elän, ja pieni hirsimökki järven rannalla. Kaikki muu on sijoitettu muuten. Metsät myin vuosi sitten, kun hinnat raketoivat.
"Eli sinun neuvosi on laittaa enemmän rahaa kiinni kuin mitä on vara hävitä??? On siinä mulla taas yksi geelitukka neuvomassa..."
Ei sijoittamisen tavoitteena ole hävitä rahaa. Riskit on toki hyvä tiedostaa, mutta fiksulla sijoittamisella ja hajauttamisella riskiä voi minimoida. Ei kaikkia munia samaan koriin, jokin sijoitus voi painua aina hetkellisesti miinukselle, mutta hajautetussa salkussa muu salkku tasapainottaa lopputulosta.
Suomen eläkejärjestelmä sijoittui seitsemänneksi 15.10.2024 julkistetussa kansainvälisessä Mercer CFA Institute Global Pension Index -vertailussa. Vertailuun osallistui 48 maata. Alankomaat, Islanti ja Tanska muodostavat vertailussa kärkikolmikon maailman parhaina eläkejärjestelminä.
Vierailija kirjoitti:
"Eli sinun neuvosi on laittaa enemmän rahaa kiinni kuin mitä on vara hävitä??? On siinä mulla taas yksi geelitukka neuvomassa..."
Ei sijoittamisen tavoitteena ole hävitä rahaa. Riskit on toki hyvä tiedostaa, mutta fiksulla sijoittamisella ja hajauttamisella riskiä voi minimoida. Ei kaikkia munia samaan koriin, jokin sijoitus voi painua aina hetkellisesti miinukselle, mutta hajautetussa salkussa muu salkku tasapainottaa lopputulosta.
Ei ole tavoitteena hävitä. Ei ole tavoitteena myöskään sairastua tai jäädä auton alle, mutta niin vain joskus käy. Turha laittaa rahaa enemmän sijoittamiseen kuin on vara hävitä. Jos sinäkin laitat viimeiset rahasi sijoitukseen niin nälkä tulee ennemmin tai myöhemmin. Siitä ei tarvitse edes keskustella.
Monellakohan on sijoitukset voitolla ja monellako tappiolla...
Todellakin, jokin on rahankäyttötaidoissa tai arjen kuluissa pielessä, jos tuossa on vuosikymmenten tulos vakituisessa työssä.