Jatkuva riita likaisesta keittiöstä
Nyt riittää, antakaa toimivia neuvoja, ettei tarvi alkaa etsiä omaa asuntoa!
Lisäkseni kotona asuu kaksi yli kymmenen vuotiasta lasta ja mies.
Keittiö jätetään käytön jälkeen räjähdysmäiseen kuntoon. Kukaan muu ei siivoa jälkiään kuin minä, äiti. Olen itkenyt, raivonnut, pyytänyt nätisti, lahjonut. Mikään ei auta.
Saan hermoromahduksen joka viides kerta kun menen tekemään evästä ja se alkaa pöytien luutuamisella. En tiedä mitä siellä on milloinkin tapahtunut, mutta pöytätasoilla lepää erinäisiä elintarvikkeita kuin pommin jäljiltä.
Mikä avuksi kun MIKÄÄN ei auta!! 😭
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille selvät rajat! Jäljet on korjattava ja omat sotkut siivottava! Astiat koneeseen heti käytön jälkeen! Jos ei homma toimi tulee sanktioita! Puhelin ja tabletti pois, ei karkkia, ei herkkuja, ei viikkorahaa, ei mitään kivaa kodin ulkopuolella! Vaatteet kirpputorilta eikä mitään uutta ja kivaa kaupasta! Eiköhän ala homma toimia!
Tuossa tilanteessa fiksu isä lähtee lasten kanssa ulos syömään ja toteaa vaimolle, että jääpä sinä tänne tärkeiden tiskiesi äärelle ihmettelemään, miksi kaikki ovat sinulle ilkeitä. Jos auto on miehen omistama,voi työmatkat vaikeutua, kun mies ei anna avaimia.
Ja vaimo voi vastata, että tämä oli nyt tässä! Pitäkää tunkkinne, tämä tyttö nostaa nyt kytkintä! Som moro!
Mitä si
Sitten saavat iskä ja kakarat elellä niin kuin parhaiten näkevät!
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Ammattimaista toimintaa, samalla ku siinä häärää nii tiskaa ja siistii pinnat ja laittaa asioita pois ja paikoilleen jo ennen ruokailua. Tällaisia neuvoja kun soveltaa, ei jää paljon jälkihommia ruokailun jälkeen.
Eikä paljon vapaa-aikaa, jos yksi ihminen koko ajan siistii.
"Sitten saavat iskä ja kakarat elellä niin kuin parhaiten näkevät!"
No sehän kuulostaa mukavalta! Kamalaahan se olisi jos ei saisi elää kuten haluaa.
Minulla on valmiita kertakäyttöisiä keittiönsiivousliinoja keittiössä ihan itseni vuoksi. 63-vuotias sottapyttymies kun käy sotkemassa vähän väliä keittiön. Nuo liinat hieman nopeuttavat siistimistä, jotta pääsen itse keittiöön toimimaan.
Sottapyttyukkokaan ei koskaan oppinut siistiksi. Ei tuo laji varmaan opi. Äidin passaama, hänen helmoistaan minun helmoihin.
Yhdessä oltu 40 vuotta, viisi lasta. Kaikkea olen kokeillut paitsi muualle muuttamista. Lasten ollessa kotona yritti käskyttää aina lapsia, jos jotain olisi pitänyt itse tehdä. Jos olin siivouslakossa, paska se kun kasvoi, kunnes mies jossain vaiheessa suivaantui ja alkoi kovalla tohinalla puuskuttaen epätaloudellisesti kuljettelemaan yksittäisiä roskia ulos roskiin ja se oli sitten siinä. Mielestään teki ison työn, vaikka roskaa, ruoanjätteitä, tahroja, astioita oli vielä sikinsokin. Eihän siitäkään mitään siis tullut. Oli loukkaantunut, kun en hänen työnjälkeään arvostanut.
Lapset ovat jossain määrin olleet aina avuksi ja heidän ollessaan kotona, sain tulla siistiinkin keittiöön. Nykyisin en ikinä.
246 lisää vielä: Sottapyttymiehellä on oma vessa, jossa paskapyttyä ja lavuaaria ei siivota kuin joskus ja jouluna. Omani siivoan ja välillä harmittaa, kun käy kuitenkin sotkemassa sielläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoiluastiaan siirtäminen aiheuttaa kyllä lisää tiskiä. Jos ruokaa ei jää yli, niin tarjoiluastiaan siirto on ihan turha veto, ja vaikka sitä jäisikin yli, niin se olisi kätevämpi säilyttää pienemmässä astiassa. Se on totta, ettei ruokaa kannata säilyttää pitkään kattilassa tai etenkään paistinpannussa, mutta jos ei ole kysymys tilanteesta, jossa halutaan nautiskella hienommasta kattauksesta, parempi on siirtää ruoka ruoanlaittoastioista säilytysastioihin vasta siinä vaiheessa, kun näkee, paljonko sitä jää.
No just tää onkin tässä ongelman ydin! Hyvä kun tulit kertomaan, kun ap ei ole tätä vielä kokeillut. Kertoisitko vielä, miten tiskirätti kuuluu kuivata oikein, siitä ei ole ketjussa myöskään ollut sanaakaan..
Tämä oli tarkoitettu kommentiksi siihen kommenttiin, jossa sanottiin, että kannattaa siirtää ruoka tarjoiluastiaan, niin voi tiskata kattilan jo ennen syömistä. Halusin kommentoida, että mielestäni se ei ole hyödyllinen neuvo, mutta lainaukset eivät toimineet. Pahoittelen.
246 ja 247 lisää: Sottapyttyukko ei ole koskaan imuroinut. Pyykinpesukoneen ja astianpesukoneen käyttöön häntä on pitänyt koko elämän erikseen joka kerta ohjeistaa kuin jotain dementikkoa.
Ja jos joskus on ripustanut pyykin kuivumaan, se on ryppyisenä kasoissa, jolloin kuivuminen ongelmallista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on valmiita kertakäyttöisiä keittiönsiivousliinoja keittiössä ihan itseni vuoksi. 63-vuotias sottapyttymies kun käy sotkemassa vähän väliä keittiön. Nuo liinat hieman nopeuttavat siistimistä, jotta pääsen itse keittiöön toimimaan.
Sottapyttyukkokaan ei koskaan oppinut siistiksi. Ei tuo laji varmaan opi. Äidin passaama, hänen helmoistaan minun helmoihin.
Yhdessä oltu 40 vuotta, viisi lasta. Kaikkea olen kokeillut paitsi muualle muuttamista. Lasten ollessa kotona yritti käskyttää aina lapsia, jos jotain olisi pitänyt itse tehdä. Jos olin siivouslakossa, paska se kun kasvoi, kunnes mies jossain vaiheessa suivaantui ja alkoi kovalla tohinalla puuskuttaen epätaloudellisesti kuljettelemaan yksittäisiä roskia ulos roskiin ja se oli sitten siinä. Mielestään teki ison työn, vaikka roskaa, ruoanjätteitä, tahroja, astioita oli vielä sikinsokin. Eihän siitäkään mitään siis tullut. Oli loukkaantunut, kun en hänen työnjälkeä
Totta kai miehesi on sikapossu, koska sinä mahdollistat perseilyn.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä oltu 40 vuotta, viisi lasta. Kaikkea olen kokeillut paitsi muualle muuttamista. Lasten ollessa kotona yritti käskyttää aina lapsia, jos jotain olisi pitänyt itse tehdä. Jos olin siivouslakossa, paska se kun kasvoi, kunnes mies jossain vaiheessa suivaantui ja alkoi kovalla tohinalla puuskuttaen epätaloudellisesti kuljettelemaan yksittäisiä roskia ulos roskiin ja se oli sitten siinä. Mielestään teki ison työn, vaikka roskaa, ruoanjätteitä, tahroja, astioita oli vielä sikinsokin. Eihän siitäkään mitään siis tullut. Oli loukkaantunut, kun en hänen työnjälkeä
Aiotko pilata loppuelämäsikin tuossa suhteessa?
Onneksi asun yksin. Mä ite tykkään siististä keittiöstä ja talosta ja saisin samanlaisia hermoromahduksia kuin ap jos olisi sotkijoita talossa jotka ei kunnioita taloa.
Meillä oli sääntönä kun olin skidi, että tyhjät tiskit pitää tyhjentää koneesta ja kone täyttää likaisilla ja pistää myös päälle tarvittaessa. Eikö teillä ole sääntöjäja kotitehtäviä? Eikö miehellä ole ollut kodissa sääntöjä?
Vierailija kirjoitti:
246 ja 247 lisää: Sottapyttyukko ei ole koskaan imuroinut. Pyykinpesukoneen ja astianpesukoneen käyttöön häntä on pitänyt koko elämän erikseen joka kerta ohjeistaa kuin jotain dementikkoa.
Ja jos joskus on ripustanut pyykin kuivumaan, se on ryppyisenä kasoissa, jolloin kuivuminen ongelmallista.
Eiköhän se opi sitten kun puhtaita vaatteita ei ole, ja et suostu pesemään etkä neuvomaan. Moni asia (esimerkiksi imurointi tai vessan pesu) on oman ja lasten mukavuuden takia pakko tehdä, mutta ukon pyykkien peseminen on just niitä mitä voi ihan hyvin jättää tekemättä ilman että siitä kärsii muut kuin se joka saakin kärsiä.
Lopettaisin ainakin ruuan laittamisen miehelle. Lapsille sanoisin, että heille loppuu myös kun täyttävät 16 jos eivät ala siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Saatiin just tietää että avopuolisolla ei olekaan syöpää.
No nyt voi sit taas siirtyä tärkeämpiin asioihin kuten vaikka keittiön siisteyteen.
Aha. Minulla on syöpä. Silti joudun siivoamaan kotia miehen jäljiltä. Terve mies vetää lonkkaa työttömänä ja minä syöpää sairastava, ja rahaa ansaitseva töissäkäyvä teen toisen työvuoron kotona miehen ilmaisena piikana.
Sain muuten tänään sijoitusasuntoni vuokralaiselta irtisanoutumisilmoituksen. Houkuttelee nyt niin paljon eroaminen, että pyysin vuokralaista mittaamaan asunnon ja lähettämään mitat minulle, niin voin suunnitella, mahtuvatko huonekaluni sinne ja että mitkä huonekalut pitää laittaa varastoon tai myydä pois.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vastaava ongelma, mutta sotkuisuus häiritsee miestäni. Käyn töissä 8h, opiskelen yliopistotutkintoa työn ohella, teen kaikki kotityöt 4 hengen perheessä, siivoa, pyykkään ja hoidan omakotitalon pihatyöt (kyllä, myös lumityöt). Mies tekee etätöitä ja harrastaa. Suurin sotkija on tietenkin mies, käytetyt astiat jää sinne missä ruokailu loppuu (ruokapöydälle, kahvikupit työpöydälle), likaiset vaatteet sinne missä ne riisuu.
Sitten ulisee, kun kotona ei ole säihkyvän puhdasta (en ehtisi varmaan siivoomaan lasten + miehen) sotkuja sitä tahtiin, kun sotkevat vaikka siivoaisin 24/7.
Pihallekin tepastelee ja kommentoi, että "tuolla on omenapuusta pudonnut omena nurmikolla" vaikka olen leikannut nurmikon, putsannut rännit, kitkenyt kukka- ja viljelyspalstat, leikannut omenapuut, trimmannut pensasaidat, haravoinut pihan lehdistä, kuivannut ja putsannut pihakalusteet, siis kaiken. Hänen tehtävänään on bongata, jos josta
MIKSI suostut tuohon?
Ihan perus äidin hommia.
Jatkat vaan kiltisti niin ei tuu suurempia ongelmia.
En lukenut ketjua, mutta minä siivoan keittiötä samalla kun teen ruokaa sekä pesen kattilat ja pannut käytön jälkeen. Mies ei tee näin, vaan siivoaa myöhemmin. Tämä myöhemmin voi olla milloin vain. Jos keittiö on aivan kaaos, en tee siellä mitään ennen kuin on siivottu, vaan silloin saa mies tehdä. Tarpeeksi pitkään kun keittiötä ei siivota ja mies joutuu tekemään minunkin vuoroilla ruoat, niin kyllä alkaa löytyä siivousintoa. :D