Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva riita likaisesta keittiöstä

Vierailija
19.09.2025 |

Nyt riittää, antakaa toimivia neuvoja, ettei tarvi alkaa etsiä omaa asuntoa!

Lisäkseni kotona asuu kaksi yli kymmenen vuotiasta lasta ja mies.

Keittiö jätetään käytön jälkeen räjähdysmäiseen kuntoon. Kukaan muu ei siivoa jälkiään kuin minä, äiti. Olen itkenyt, raivonnut, pyytänyt nätisti, lahjonut. Mikään ei auta.

Saan hermoromahduksen joka viides kerta kun menen tekemään evästä ja se alkaa pöytien luutuamisella. En tiedä mitä siellä on milloinkin tapahtunut, mutta pöytätasoilla lepää erinäisiä elintarvikkeita kuin pommin jäljiltä. 

Mikä avuksi kun MIKÄÄN ei auta!! 😭 

Kommentit (257)

Vierailija
221/257 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan myös päädytty siihen, että istun ruokapöydässä selin keittiöön, jotta voin syödä rauhassa näkemättä sotkua. Voi kun olisi vielä ruokasali, ettei tarvisi kuin käydä kääntymässä koko keittiössä.

Tarkennan vielä, että omalla ruuanlaittovuorollani siivoan kyllä, mutta silloin kun en ole ollut ruuanlaittovuorossa, on armeliainta olla katsomatta. 

Ap

Vierailija
222/257 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pahvilaatikko mihin saa heittää kaikki roskat. Lajittelen molokilla.

Robotti-imuri.

Varmaan kohta ikkunanpesurobotti.

Hyvä keittiösuihke niin helpottaa.

Roskapihdit.

Noi nyt auttaa mua arjessa. Vielä odottelen sitä kotirobotti voisko joku senkin kehitellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/257 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkepesuaine tai kosteat siivousliinat... Itse en ole semmoisia oikein koskaan käyttänyt, mutta sellaiseen paikkaan ne pikajutut kyllä sopii, jonka siivous eniten ketuttaa. Itse hankin joskus keittiöön spraypuhdistusaineen ja olen siitä asti tykännyt. Ei tarvi aina olla sitä kouraa ja tiskirättiä vedessä uittamassa.

Vierailija
224/257 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintoloissakaan ei juuri enää ole tiskareita, kokit hoitaa ruoanvalmistustiskit ja tarjoilijat asiakkaiden ruokailuvälineet ja astiat. Sama logiikka käyttöön, joka tekee ruoan tiskaa ennen yhteisen ruokailun aloittamista myös kattilat,paistinpannut, kauhat, lastat, mitat, leikkuulaudat,  ruoan käsittelyvälineet sekä leivontavälineet ja kulhot sun muut sekä pyyhkii keittiötasot ja tiskipöydän,hellan ja uunin. Yhteisten ruokailuastioiden pesun ja ruokailutilan siistimisen hoitaa kaikki perheenjäsenet yhdessä ruoan jälkeen heti ruokailun päätyttyä. Näin kaikille perheenjäsenille jää yhteistä tai omaa aikaa ruokailun jälkeen ja keittiö ja ruokailutila on siisti.

Ihanteellisinta olisi jos koko perhe osallistuisi ruokatalouden pyörittämisen kaikkiin vaiheisiin yhdessä suunnittelemalla ruokalistat ja elintarvikehankinnat, hoitamalla yhteiset kauppareissut, laittamalla yhdessä ateriat ja tek

Valmiin ruoan voi siirtää  pöytään vietävään tarjoiluastiaan, josta jokainen ottaa itse. Tarjoiluastiana voi käyttää sellaista mikä kestää jääkaappi säilytyksen jos ruokaa jää yli, esim. kannellinen lasivuoka tai kivitavarakulho.

Ylijäävää ruokaa ei ole hyvä säilyttää alkuperäisessä ruoanlaittoastiassa koska  kattiloiden ja pannujen materiaaleista voi liueta metalleja ruokaan pitempiaikaisessa kylmäsäilytyksessä.

Vierailija
225/257 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Robotti-imuri.

Roskapihdit.

Noi nyt auttaa mua arjessa. Vielä odottelen sitä kotirobotti voisko joku senkin kehitellä.

Hankin myös robotti-imurin, koska yllätys yllätys myös imurointi on aina ollut vastuullani. Robotti-imurin tieltä joutuu kerätä tavarat ja johdot jne pois tieltä, ja sitä pitää vahtia ettei jää jumiin. Lisäksi imuria käsketään sovelluksella, joka on tietenkin minun puhelimessani, koska ostos oli minun. Arvatkaa vaan kelle nämä kaikki imuriin liittyvät toimenpiteet kuuluvat. Ei helpottanut taakkaani, työ vaan vaihtui eri näköiseksi.

Ap

Vierailija
226/257 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jotkut saa keittiön sotkuisaksi. Tein päivällä 5 l kattilan kasvislihakeittoa. Perunat, porkkanat, lanttua, sipulia , mausteet ja broilerin lihaa , soijaa. 1/2h kaikki katilaan harjattu ,pilkottu. Kiehui n 1 tunnin. Söimme. Muut  syötävät jääkaakaapista 2 min ja takaisin jääkaappiin 2 min. 

5 min asiat koneeseen ,keitto annosrasioihin pakkaseen ja tasot siistiksi 10 min. Da-dam koko homma 1 tunti askareita ja keittoa moneksi viikoksi kahdelle

Keittiö supersiisti. Olen iäkäs .Helppoa.

Vierailija
227/257 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme puhuneet melkein 20v ajan samasta aiheesta kyllä. Mieheni mielestä minä joudan luutuamaan pöytiä ja etenkin kun likaiset pöydät ei muitten silmiä ja tekemisiä haittaa. Tämä asenne on kaikessa kodinhoidossa esillä, jopa niissä "miesten töissä". Kyllä olen monesti katsellut uutta asuntoa, en tiedä missä se raja menee että muuttaisin pois. Vaihdevuodet painaa ja räjähtelen vielä herkemmin kuin aiemmin, väsyttää vain sanoa samoista asioista vuosi toisensa jälkeen. 

Ap

Olette puhuneet tarkoittaa ilmeisesti sitä että olette puhuneet mutta olleet asiasta eri mieltä eli ette koskaan ole sopineet yhteisistä pelisäännöistä. Tähän kohtaan pitää saada muutos. Puhumisrn sijaan sopikaa säännöt. Kirjoits vaikkapa paperille ehdotuksesi ja anna se paperi miehellesi tutustuttavaksi. Hän saa toki ehdottaa muutoksia mutta niiden pitää kelvata sinulle.  Ja sitten sovitte asian ja vaadit että sopimusta noudatetaan.

Jos asia on sinulle hyvin tärkeä niin kerrot kahdestaan ollessanne miehellesi että tämä on hallituskysymys. Eli että jos yhteisiä sääntöjä ei synny niin hallitus kaatuu ja seuraavaksi alat raskain sydämin suunnitella pois muuttamista ja eroa.

Vierailija
228/257 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa niin tutulta. Minä siivoan keittiön noin 8-10 kertaa päivässä. Jos olisin pari päivää poissa kotoa niin varmaan perhe alkaisi huomaamaan miten paljon "näkymätöntä" työtä teen päivän aikana. He luulevat että koti ei likaannu ollenkaan ja mies vielä joskus kehtaa väittää että minä en tee ikinä mitään tai että kaikki hommat mitä teen ovat kevyitä ja helppoja. Se on toki muuten totta mutta kun sen tekee 100 kertaa päivässä niin onhan se raskasta.

Ootko koskaan ajatellut että päästäisit itsesi helpommalla ja jättäisit joskus jonkun kupin siivoamatta pöydältä pois. 

Miksi niitä kuppeja ym pitää jättää lojumaan ympäriinsä? Kun kuppi on tyhjä se laitetaan astianpesukoneeseen. 

Niin, mutku eka pitää venaa et se kuuluisa joku tyhjentää valmiiksi sen koneen ku itteä ei nappaa. Helpommal pääsee ku kuppi vaa jää pöydälle.

Vierailija
229/257 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoudut irti keittiöpalvelijan roolista. Tietysti kerrot, ettet aio enää jalallasi astua muiden sotkemaan keittiöön vaan käyt ulkona syömässä. Eläkööt sotkuissaan. Toki olet avoin keskustelulle jos porukalta löytyy rakentavia ehdotuksia. Nalkuttaminen ei auta. 

Näissä se siisti murtuu aina ensin, kun kaksi viikkoa on kahlattu p*skassa mikä ei oikeasti niitä sottapyttyjä haittaa niin se siisti perheenjäsen antaa periksi ja siivoaa. Ja sen jälkeen onkin sitten tyhjä uhkailla sillä että antaa olla vaan, en välitä.

Ei tuossa oikeasti auta mikään jos perheenjäsenet ovat joko a) niin tyhmiä tai b) niin itsekkäitä etteivät ymmärrä ongelmaa.

Ei ole itsekästä tai tyhmää, jos ei välitä pienestä sotkusta. Leivänmurut pöydällä tai likaisia astioita tiskialtaassa -mitä väliä? Jouduin elämään lapsuuteni siivoushullun äidin kanssa, joka aina jaksoi nipottaa pienestäkin sotkusta ja hän oli ainoa, ketä se häiritsi. Jos olisi höllännyt eikä ollut niin hemmetin nipo, niin olisi elämä varmasti ollut mukavampaa meille kaikille. 

Vierailija
230/257 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Robotti-imuri.

Roskapihdit.

Hankin myös robotti-imurin, koska yllätys yllätys myös imurointi on aina ollut vastuullani. Robotti-imurin tieltä joutuu kerätä tavarat ja johdot jne pois tieltä, ja sitä pitää vahtia ettei jää jumiin. Lisäksi imuria käsketään sovelluksella, joka on tietenkin minun puhelimessani, koska ostos oli minun. Arvatkaa vaan kelle nämä kaikki imuriin liittyvät toimenpiteet kuuluvat. Ei helpottanut taakkaani, työ vaan vaihtui eri näköiseksi.

Ap

No miten sinulla ei ole minkäänlaista auktoriteettia, jos et saa muita osallistumaan kotitöihin? Kyllä tavallisesti perheissä jaetaan kotityöt, sinua vain ei taideta paljon perheessä kunnioittaa. 

Vierailija
231/257 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoiluastiaan siirtäminen aiheuttaa kyllä lisää tiskiä. Jos ruokaa ei jää yli, niin tarjoiluastiaan siirto on ihan turha veto, ja vaikka sitä jäisikin yli, niin se olisi kätevämpi säilyttää pienemmässä astiassa. Se on totta, ettei ruokaa kannata säilyttää pitkään kattilassa tai etenkään paistinpannussa, mutta jos ei ole kysymys tilanteesta, jossa halutaan nautiskella hienommasta kattauksesta, parempi on siirtää ruoka ruoanlaittoastioista säilytysastioihin vasta siinä vaiheessa, kun näkee, paljonko sitä jää. 

Vierailija
232/257 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon poistuu ketjuja, mutta tämäkin miesvihaa huokuva saa jäädä.

...tämäkin realismia huokuva saa jäädä.

Kas noin, ole hyvä 🥰

Vierailija
233/257 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne opettamatta opi. Ensin vuorot viikkokalenteriin jääkaapin oveen, siihen lista mitä töitä tehdään (ruoanlaitto, kattaus, pöydän siivous, tiskit, ruoat kylmään) ja mikä päivä kuuluu kenellekin. Maantaina kaiken hoitaa isä, tiistaina kaiken Jeppe, keskiviikkona Jappe, torstaina sinä jne. Kyllä ne oppii kun jätät vaan ja astiat loppuu kaapista. Ja on tosi ikävä aloittaa ruoanlaitto päivälliselle kun aamupala-astiat on yhä pöydässä.

Vierailija
234/257 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Robotti-imuri.

Roskapihdit.

Ap

Tai mitä jos vaan palkkaisit siivoojan, kun et saa mihinkään mitään rotia? Sä olet jo kaikkesi yrittänyt robotti-imuria myöten, niin tuskin sä enää enempään pystyt. Enkä sano tätä hyvällä. 

Vierailija
235/257 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin. Ammattimaista toimintaa, samalla ku siinä häärää nii tiskaa ja siistii pinnat ja laittaa asioita pois ja paikoilleen jo ennen ruokailua. Tällaisia neuvoja kun soveltaa, ei jää paljon jälkihommia ruokailun jälkeen.

Vierailija
236/257 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne opettamatta opi. Ensin vuorot viikkokalenteriin jääkaapin oveen, siihen lista mitä töitä tehdään (ruoanlaitto, kattaus, pöydän siivous, tiskit, ruoat kylmään) ja mikä päivä kuuluu kenellekin. Maantaina kaiken hoitaa isä, tiistaina kaiken Jeppe, keskiviikkona Jappe, torstaina sinä jne. Kyllä ne oppii kun jätät vaan ja astiat loppuu kaapista. Ja on tosi ikävä aloittaa ruoanlaitto päivälliselle kun aamupala-astiat on yhä pöydässä.

Missä kohtaa ja miten se ikävyys ilmenee, kyselee täällä nimimerkillä kerran viikossa tiskaava?

Vierailija
237/257 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoiluastiaan siirtäminen aiheuttaa kyllä lisää tiskiä. Jos ruokaa ei jää yli, niin tarjoiluastiaan siirto on ihan turha veto, ja vaikka sitä jäisikin yli, niin se olisi kätevämpi säilyttää pienemmässä astiassa. Se on totta, ettei ruokaa kannata säilyttää pitkään kattilassa tai etenkään paistinpannussa, mutta jos ei ole kysymys tilanteesta, jossa halutaan nautiskella hienommasta kattauksesta, parempi on siirtää ruoka ruoanlaittoastioista säilytysastioihin vasta siinä vaiheessa, kun näkee, paljonko sitä jää. 

No just tää onkin tässä ongelman ydin! Hyvä kun tulit kertomaan, kun ap ei ole tätä vielä kokeillut. Kertoisitko vielä, miten tiskirätti kuuluu kuivata oikein, siitä ei ole ketjussa myöskään ollut sanaakaan..

Vierailija
238/257 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miestä et voi muuttaa. Sen olet ihan itse valinnut, mutta kakaroiden kasvattamattomuus on ihan oma vikasi.

Onhan sekin ap:n vika, kun on valinnut tuollaisen miehen, mutta omat kakarat kannattaisi kyllä opettaa tavoille, eikä vaan uhriutua ja valittaa.

Just näin, selkeästi lapset eivät kunnioita äitiään ja nyt äiti itkee, kun ei saa lapsia siivoamaan ja nöyrästi siivoaa itse. Hanki itsellesi pallit ap, sanottaisiin ennenvanhaan. 

Vierailija
239/257 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoudut irti keittiöpalvelijan roolista. Tietysti kerrot, ettet aio enää jalallasi astua muiden sotkemaan keittiöön vaan käyt ulkona syömässä. Eläkööt sotkuissaan. Toki olet avoin keskustelulle jos porukalta löytyy rakentavia ehdotuksia. Nalkuttaminen ei auta. 

Tämä!  Ja Ihan yksinkertaisesti ilmoitat että mitään välipaloja tai muuta ruokaa et tule valmistamaan keittiössä jollei se ole muiden käytön jälkeen siisti. Jotta porukka tajuaa tämän, niin aina kun keittiö on sotkussa niin kieltäydyt tekemästä ruokia ja välipaloja. Kerrot että keittiö pitää ensin siivota ja sitten voit kokata siellä. Lämä vie hieman aikaa ettäpotukat sisäistävät tämän mutta kyllä oppivat että epäsiisti keittiö tarkoittaa että ruokaa ei tipu.  Itse sitten syöt vaikka töissä ja välipalat kaupassa jotta tämä totuus porukoille valkenee. Voi mennä vaikka kuukausi. 

Vierailija
240/257 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!  Ja Ihan yksinkertaisesti ilmoitat että mitään välipaloja tai muuta ruokaa et tule valmistamaan keittiössä jollei se ole muiden käytön jälkeen siisti. Jotta porukka tajuaa tämän, niin aina kun keittiö on sotkussa niin kieltäydyt tekemästä ruokia ja välipaloja. Kerrot että keittiö pitää ensin siivota ja sitten voit kokata siellä. Lämä vie hieman aikaa ettäpotukat sisäistävät tämän mutta kyllä oppivat että epäsiisti keittiö tarkoittaa että ruokaa ei tipu.  Itse sitten syöt vaikka töissä ja välipalat kaupassa jotta tämä totuus porukoille valkenee. Voi mennä vaikka kuukausi.&nb

Luuletko että teinit ja aikuiset ovat jotenkin kyvyttömiä ruokkimaan itse itsensä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan