Jatkuva riita likaisesta keittiöstä
Nyt riittää, antakaa toimivia neuvoja, ettei tarvi alkaa etsiä omaa asuntoa!
Lisäkseni kotona asuu kaksi yli kymmenen vuotiasta lasta ja mies.
Keittiö jätetään käytön jälkeen räjähdysmäiseen kuntoon. Kukaan muu ei siivoa jälkiään kuin minä, äiti. Olen itkenyt, raivonnut, pyytänyt nätisti, lahjonut. Mikään ei auta.
Saan hermoromahduksen joka viides kerta kun menen tekemään evästä ja se alkaa pöytien luutuamisella. En tiedä mitä siellä on milloinkin tapahtunut, mutta pöytätasoilla lepää erinäisiä elintarvikkeita kuin pommin jäljiltä.
Mikä avuksi kun MIKÄÄN ei auta!! 😭
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pyydät sotkijan paikan päälle ja seisot vieressä kun hän siivoaa. Ja ilmoitat että ensi kerralla kannattaa siivota heti niin ei oma tekeminen keskydy siitä että joutuu jälkeenpäin siivoamaan. Näin minä toimin ja on auttanut asiaan. Meillä on tosin alusta asti opetettu että omat astiat siivotaan pois eikä ruokapöydässä sotketa.
Tässä on ongelmana se, että en tiedä kuka on sotkenut. Syyttävät toisiaan eivätkä suostu siksi siivoamaan. Pitäisi olla kameravalvonta :)
Ap
No sitten vaadit heitä siivoamaan vuorotellen. Yksinkertaista.
Tämä! Ap on ihan ihmeellisen lepsu. Jos ei kukaan tunnusta sotkeneensa, niin ap siivoaa?? 🤣🤣🤣 Ei ihme, ettei kukaan tunnusta.
Jälkikasvu ravintolan keittiöön harkkareiksi, siellä ei katsella sotkemista hetkeäkään ja kasikyt pinnaa kaikesta on omien jälkien korjausta, seuraavan työvaiheen valmistelua ja siivoamista. Puolison kanssa kokkikurssille, vinkkaa vetäjälle että erityisesti keskitytään jälkien siivoamiseen koska ei kuulu opettajalle.
Ehkä kurssi olisi kivaa yhteistä tekemistä ja toivottavasti silmiä avaava kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Olet kitissyt jo keittiön siisteydestä aamukasista alkaen. Ei taida paljoa työt painaa.
nalkutus on naisen työtä.
kun mies on palkkatöissä ja lapset koulussa, niin naisella on koko päivä aikaa uhriutua ja tuijottaa sitä keittiön pöytää, joka ei vaan suostu itsekseen siistiytymään.
Mieluusti kuulisin minäkin ratkaisuja tähän. Keittiön lisäksi koko kämppä on täydessä kaaoksessa. Voimat vähissä kroonisten sairauksien takia, mutta silti mies ja lapset elävät sotkuisesti eikä kukaan siivoa. Tavaraa heitellään lattialle ja tasot ovat täynnä kaikenlaista roinaa ja astioita. Roskat ei mee roskikseen jne. Ruokia syödään ympäriinsä ja ruokapöydällekin on kertynyt tavaraa. Mies kokkaa usein, mutta jättää jäljet minulle siivottavaksi. Vapaaehtoisesti ei mene edes likaiset astiat keittiöön vaikka olen vuosia sanonut siitä lähes päivittäin.
Välillä siivoan kokonaisen päivän tai pari kortisonin voimalla, mutta en pääse loppuun asti, että tulisi siistiä. Voimat loppuu viikoksi, mutta kukaan ei ota opikseen. Jos tulee vieraita, siivoan pakkoraossa, särkylääkkeiden, järkyttävien kahviannosten ja kortisonin voimalla useita päiviä ihan hulluna ja romahdan pitkäksi aikaa. Ei kauhean kestävä ratkaisu.
Puhun asiasta säännöllisesti. Mies valittaa tulojeni vähyyttä, mutta muutoinkin sairaana on enempään työn tekemiseen pitkä matka, kun kaaoskoti kaatuu harteille. Haluaisin työskennellä enemmän, mutta voimavaroista ja keskittymiskyvystä valtaosa menee jatkuvaan siivoamiseen, joka ei edes näy juuri missään. Voimat loppuu ennen kuin on siistiä.
Lapsetkaan eivät oikein osaa tarttua mihinkään, kun kaaos on liian suuri. Jokaista työvaihetta saa ohjeistaa ja alkavat heti valittaa väsymystä tai läksyt alkavat sillä sekunnilla painaa päälle.
Mies sanoo tekevänsä paljon kotitöitä, ja että palkkatyö on vaativaa ja haluaa relata ja harrastaa vapaa-ajalla. Ymmärrän tämänkin, mutta jotainhan tähän on keksittävä, kun ei ole varaa siivoojaan eikä ammattijärjestäjään.
Kuulemma tekee ja siivoaa kunhan laatisin listan, mitä kaikkea pitää tehdä. Tavarat lattialla ja pöydillä eivät riitä siihen, että ymmärtäisi laittaa niitä paikoilleen. Välillä raivaa paljonkin, ja on sen jälkeen tyytyväinen itseensä, vaikka kukaan ulkopuolinen ei huomaisi eroa kaaoksessa.
On myös kokkikursseja nuorille, ikäraja voi vaihdella. Eivät vielä ole köksäntunneilla niin ei muodostu käsitystä keittiöhommista.
Muista suositella köksää myös valinnaisaineeksi, nykyään tärkeää tietoa selviämisen kannalta.
Vaikeinta se miten erilaisia luonteita ja siisteyskäsityksiä ihmisillä on. Toiset ovat pedantimpia ja toiset suurpiirteisempiä.
Keittiö on hygienian ja terveyden kannalta tärkein tila, joka pitää siivota heti käytön jälkeen. Tämän kun perhe ymmärtäisi, kyse ei ole sukupuoliasiasta vaan vastuu on yhteinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap olit sopinut asiasta miehesi kanssa kun tästä olet tietenkin hänen kanssaan keskustellut?
Mikä on ollut miehen kysyessäsi esittämä syy sille ettei ole noudattanut yhdessä sopimaanne?
Miten sovitte toimittavan jos mies ei itse siivoakaan jälkiään ja opasta lapsia siivoamaan omia sotkujaan?
Miehen mielestä minä joudan siivoamaan kun olen enemmän kotona. Jos hän laittaa ruokaa, minä joutaisin jäljet siivoamaan sen kunniaksi. Arvatkaapa meneekö se niin kun minä laitan ruokaa.
Mieheni on rakennusalalla, luulenpa että asenne tulee sieltä. Onhan heillä omat rakennussiivoojat työpaikalla. Yleensä ne siivoojat vieläpä naisia.
Ap
En kysynyt vain miehesi mielipidettä vaan sitä että mitä te olette asiasta sopineet. Jos ette ole asiasta m
Olemme puhuneet melkein 20v ajan samasta aiheesta kyllä. Mieheni mielestä minä joudan luutuamaan pöytiä ja etenkin kun likaiset pöydät ei muitten silmiä ja tekemisiä haittaa. Tämä asenne on kaikessa kodinhoidossa esillä, jopa niissä "miesten töissä". Kyllä olen monesti katsellut uutta asuntoa, en tiedä missä se raja menee että muuttaisin pois. Vaihdevuodet painaa ja räjähtelen vielä herkemmin kuin aiemmin, väsyttää vain sanoa samoista asioista vuosi toisensa jälkeen.
Ap
Miksi pitää laatia lista tehtävistä töistä. Kyllä normi ihminen näkee mikä kohde vaatii toimenpiteitä ja ajatteleva ihminen tarttuu toimeen itsenäisesti. Tarvitaanko joku työnjohtaja tai organisoija, vai mikä niin vaikeaa. Aloittaminen toki aina tökkii, mutta kun on alkuun päässyt niin antaa mennä vaan. Siistit tilat luovat viihtyisyyttä ja hyvän mielen kaikille.
Jossain kirjassa oli aika hauska ratkaisu tämän tyyppiseen ongelmaan. Siinä neuvottiin, että väsynyt äiti voi laittaa vaikka liinan keittiön lattialle ja kattaa aterian piknikin tapaan. Ehkä muu perhe herää.
Kaikki sympatia aloittajalle.
Meillä tilanne on aika lailla sama. Perheeseen kuuluu vanhemmat ja kaksi teinipoikaa ja yksi teinityttö. Ilmoitin, että en enää siivoa muiden jälkiä, korjaa tiskejä, jne. Menin jopa niin pitkälle, että tiskasin käsin omat tiskini ja mahdolliset sotkemani ruuanlaittovälineet.
Kului muutama viikko. Ihmeekseni huomasin, että keittiö alkoi olemaan siistimpi. Oli todellla iloinen, kunnes selvisi, että koko porukasta ainoastaan tyttö tajusi asian ja nyt sitten hän siivoaa omien jälkiensä lisäksi isänsä ja veljiensä jäljet. :(
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sympatia aloittajalle.
Meillä tilanne on aika lailla sama. Perheeseen kuuluu vanhemmat ja kaksi teinipoikaa ja yksi teinityttö. Ilmoitin, että en enää siivoa muiden jälkiä, korjaa tiskejä, jne. Menin jopa niin pitkälle, että tiskasin käsin omat tiskini ja mahdolliset sotkemani ruuanlaittovälineet.
Kului muutama viikko. Ihmeekseni huomasin, että keittiö alkoi olemaan siistimpi. Oli todellla iloinen, kunnes selvisi, että koko porukasta ainoastaan tyttö tajusi asian ja nyt sitten hän siivoaa omien jälkiensä lisäksi isänsä ja veljiensä jäljet. :(
Sano miehelle, että hän maksaa tytölle kuukaudessa 200 euroa siivouksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinä olet se kenellä on ongelma.
Nimenomaa! Ei muita sotku haittaa. Onko sinulla antaa neuvoja?
Ap
Siivoa.
Vierailija kirjoitti:
Saatiin just tietää että avopuolisolla ei olekaan syöpää.
No nyt voi sit taas siirtyä tärkeämpiin asioihin kuten vaikka keittiön siisteyteen.
Ai, kiva teille! Kun nyt aiheen sivussa pyöritään: Mä puolestani sain tietää, että mun syöpään ei enää löydy uutta hoitoa. Vanhat ei enää pelaa, eli tää on nyt tässä. En oikein jaksa siivota, sotkut ärsyttää silti.
Vierailija kirjoitti:
Jossain kirjassa oli aika hauska ratkaisu tämän tyyppiseen ongelmaan. Siinä neuvottiin, että väsynyt äiti voi laittaa vaikka liinan keittiön lattialle ja kattaa aterian piknikin tapaan. Ehkä muu perhe herää.
Missä se hauskuus tuossa on?
Löysää vähän ap. Ei keittiö voi olla aina tiptop lapsiperheessä. Ole kiitollinen että lapsesi tekevät itse välipalansa. Pian ne ovat aikuisia ja olette miehesi kanssa kahdestaan tyhjässä talossa.
Ruokailun jälkeen kaikki vie omat lautasensa tiskikoneeseen ja vuorotellen katetaan ja siivotaan pöytä. Eikä maailma siihen kaadu vaikka näin ei aina tapahdu.
Anna olla.
Ei tarvii olla kliinistä, ku laittaa tavarat paikoilleen.
Ravintoloissakaan ei juuri enää ole tiskareita, kokit hoitaa ruoanvalmistustiskit ja tarjoilijat asiakkaiden ruokailuvälineet ja astiat. Sama logiikka käyttöön, joka tekee ruoan tiskaa ennen yhteisen ruokailun aloittamista myös kattilat,paistinpannut, kauhat, lastat, mitat, leikkuulaudat, ruoan käsittelyvälineet sekä leivontavälineet ja kulhot sun muut sekä pyyhkii keittiötasot ja tiskipöydän,hellan ja uunin. Yhteisten ruokailuastioiden pesun ja ruokailutilan siistimisen hoitaa kaikki perheenjäsenet yhdessä ruoan jälkeen heti ruokailun päätyttyä. Näin kaikille perheenjäsenille jää yhteistä tai omaa aikaa ruokailun jälkeen ja keittiö ja ruokailutila on siisti.
Ihanteellisinta olisi jos koko perhe osallistuisi ruokatalouden pyörittämisen kaikkiin vaiheisiin yhdessä suunnittelemalla ruokalistat ja elintarvikehankinnat, hoitamalla yhteiset kauppareissut, laittamalla yhdessä ateriat ja tekemällä asiaankuuluvat jälkityöt ja siistimiset yhteistyössä hyvässä hengessä.
Tämä siivousaihe on vanha ja loppuun kaluttu. Taitaa olla sama neuroottinen aloittaja, kuin kymmenen vuotta sitten. Lapsetkin ovat jo parikymppisiä, kuten mainitsee.
Karmeaa! Keittiötyöt on aika raskaitakin, jos tulee paljon tahroja, jotka lisäksi ovat ehtineet kuivua pinnoille tai jos on käsintiskattavaa tms. Itse pidän sinkkuköökkini siistinä aina, joten sympatiseeraan kyllä. En kestäisi moista tilannetta itse. Kun vielä lapsi asui kotona ja mieskin oli elossa, niin onneksi eivät olleet tuollaisia kuin ap:n perheenjäsenet. Myöskään lapsuuskodissani ei ikinä ollut sotkuista.
Mikä siis neuvoksi? Ei harmainta hajua, miten sottapytyt taltutetaan! Itsellä ei ole sellaisista edes kokemusta. 😳
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää laatia lista tehtävistä töistä. Kyllä normi ihminen näkee mikä kohde vaatii toimenpiteitä ja ajatteleva ihminen tarttuu toimeen itsenäisesti. Tarvitaanko joku työnjohtaja tai organisoija, vai mikä niin vaikeaa. Aloittaminen toki aina tökkii, mutta kun on alkuun päässyt niin antaa mennä vaan. Siistit tilat luovat viihtyisyyttä ja hyvän mielen kaikille.
No tämäpä juuri. Ja sitten naureskellaan, kun naiset valittavat metatöiden raskaudesta. Se on juuri tätä työnjohtamista, suunnittelua ja organisointia, miltä avuttomiksi lapsiksi heittäytyneet aikuiset miehet välttyvät.
En kysynyt vain miehesi mielipidettä vaan sitä että mitä te olette asiasta sopineet. Jos ette ole asiasta mitään sopineet niin nyt olisi vihdoin aika ottaa miehesi kanssa vakava keskustelu asiasta ja oikeasti sopia ne pelisäännöt.
Eli siis: Käy asiasta keskustelu miehesi kanssa. Kerro että tämä on sinulle oikeasti tärkeä asia sopia. Sitten yhdessä sovitte pelisäännöt ja myös sen mitä niiden rikkomisesta seuraa.
Niin kauan kun mitään ei ole yhdessä sovittu ei mkään tule muuttumaan.