Jatkuva riita likaisesta keittiöstä
Nyt riittää, antakaa toimivia neuvoja, ettei tarvi alkaa etsiä omaa asuntoa!
Lisäkseni kotona asuu kaksi yli kymmenen vuotiasta lasta ja mies.
Keittiö jätetään käytön jälkeen räjähdysmäiseen kuntoon. Kukaan muu ei siivoa jälkiään kuin minä, äiti. Olen itkenyt, raivonnut, pyytänyt nätisti, lahjonut. Mikään ei auta.
Saan hermoromahduksen joka viides kerta kun menen tekemään evästä ja se alkaa pöytien luutuamisella. En tiedä mitä siellä on milloinkin tapahtunut, mutta pöytätasoilla lepää erinäisiä elintarvikkeita kuin pommin jäljiltä.
Mikä avuksi kun MIKÄÄN ei auta!! 😭
Kommentit (273)
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, kun tulen kuokkimaan tähän ketjuun, mutta aiheeni kuuluu myös otsikon piiriin. Tai ap:ltakin voin kysyä: entä, jos keittiön siistiminen on puolisolla paljon huonommalla tasolla? Liesi on pyyhitty, mutta ei niin kuin itse teen. Itse käytän skrapaa ja keraamisen lieden puhdistusainetta ja minun jälkeeni liesi on kiillotettu ja todella puhdas. Mikään rätillä pyyhkiminen ei todellakaan saa aikaiseksi tällaista tulosta. Samoin keittiön tasot ja allas jne. on minun puhdistettua ihan erilainen kuin miehen jälkeen. On siivousta ja on siivousta. Miten kestätte ison eron puhtaustasossa? Koko huushollissa.
Ajattelen, että kaikki siivoaminen on kotiinpäin ja helpottaa minun elämääni. Voin aivan hyvin viimeistellä siivouksen omien standardieni mukaiseksi, mutta arvostan sitä että mies on ensin esim. tyhjentänyt tiskikoneen, laittanut likaiset astiat koneeseen, roskat roskiin ja pyyhkinyt tasot, vaikkei jälki olisikaan ihan yhtä huolellista kuin omani.
Miehellä taitaa olla kuukautiset: sohvaa, kaljaa ja makkaraa
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, kun tulen kuokkimaan tähän ketjuun, mutta aiheeni kuuluu myös otsikon piiriin. Tai ap:ltakin voin kysyä: entä, jos keittiön siistiminen on puolisolla paljon huonommalla tasolla? Liesi on pyyhitty, mutta ei niin kuin itse teen. Itse käytän skrapaa ja keraamisen lieden puhdistusainetta ja minun jälkeeni liesi on kiillotettu ja todella puhdas. Mikään rätillä pyyhkiminen ei todellakaan saa aikaiseksi tällaista tulosta. Samoin keittiön tasot ja allas jne. on minun puhdistettua ihan erilainen kuin miehen jälkeen. On siivousta ja on siivousta. Miten kestätte ison eron puhtaustasossa? Koko huushollissa.
Voihan sitä koittaa nätisti neuvoa miten kannattaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä koittaa nätisti neuvoa miten kannattaa tehdä.
Tässä hyvä esimerkki miten me ihmiset ollaan erilaisia. Kysyjä on hyvä kiillottamaan keittiötä, mutta tarvitsee apua miten puhua puolisolleen, ja kysyy sitä netissä. Neuvo nätisti. Näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinä olet se kenellä on ongelma.
Nimenomaa! Ei muita sotku haittaa. Onko sinulla antaa neuvoja?
Ap
Jos sotkut haittaavat sinua, niin siivoa ne pois.
Näillä sotkijoilla on varmasti joitain muita hyviä piirteitä ja avuja, jonka vuoksi heidän kanssaan ollaan eikä lähdetä suhteesta. Suhde voi olla kaikella muulla tapaa hyvä ja kunnossa. Siistimpi puoliso voi olla kätevämpi ja reippaampi. Ihmisten energiatasoissakin on eroja.
Ei elämä todellakaan ole pilalla, huumorillakin voi asioihin suhtautua.
Sotkijan puoliso
Näitä lukiessa ihmettelen, että MITEN naiset suostuvat tohon palvelijan/siivoojaan/kotiorjan rooliin. Ihan jäätävää. Ei ole siitä kiinni, ettei muut taloudessa asuvat epäsiisteyttä huomaisi/tajuaisi vaan siitä, ettei heitä KIINNOSTA, kun tietävät sun hoitavan asian kuitenkin.
Googlettakaa termi weaponized incompetence. Tätä harrastavat etenkin aikuiset miehet. Sitten ihmetellään mistä ihmeestä se avioero tuli..
Mitä jos kokeilet ilon kautta. Sinä nautit siististä keittiöstä ja otat omaksi kotityöksesi keittiön siivouksen. Teet sen hyvällä mielellä. Muille sitten muita vastuita. Riittäähän niitä kotitöitä, siivousta, pyykkejä, kierrätystä, kaupassakäyntiä. Jokaiselle selkeä ikään sopiva oma homma hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap olit sopinut asiasta miehesi kanssa kun tästä olet tietenkin hänen kanssaan keskustellut?
Mikä on ollut miehen kysyessäsi esittämä syy sille ettei ole noudattanut yhdessä sopimaanne?
Miten sovitte toimittavan jos mies ei itse siivoakaan jälkiään ja opasta lapsia siivoamaan omia sotkujaan?
Miehen mielestä minä joudan siivoamaan kun olen enemmän kotona. Jos hän laittaa ruokaa, minä joutaisin jäljet siivoamaan sen kunniaksi. Arvatkaapa meneekö se niin kun minä laitan ruokaa.
Mieheni on rakennusalalla, luulenpa että asenne tulee sieltä. Onhan heillä omat rakennussiivoojat työpaikalla. Yleensä ne siivoojat vieläpä naisia.
Ap
Kysy häneltä, miksei hän siivoa keittiötä sen kunniaksi, että sinä laitoit ruokaa. Saattaa hänellä vähitellen alkaa mennä viesti perille.
Ja sille, joka sanoi, ettei teinejä voi vastuuttaa jos isä on machosika. Appiukkoni osti jo 70-luvulla tiskikoneen, kun lapset liittoutuivat ja kysyivät, miksei isä tiskaa. Jos teineille ei olisi nakitettu tiskivuoroa, anoppi olisi saanut tiskata itsensä hengiltä ihan rauhassa. Ilman paineistusta jonnekin päin kukaan ei taatusti lotkauta korvaansa. Saavutettu etu on jotain, mistä taistellaan kuin sika limpusta.
Vierailija kirjoitti:
246 lisää vielä: Sottapyttymiehellä on oma vessa, jossa paskapyttyä ja lavuaaria ei siivota kuin joskus ja jouluna. Omani siivoan ja välillä harmittaa, kun käy kuitenkin sotkemassa sielläkin.
Tuohon auttaa, kun ilmoittaa, että käytän vessaa tässä talossa sen jälkeen seuraavan kerran, kun se on siivottu, tuossa on välineet ja siisteystaso sen mukainen kuin se oli, ennen kuin sotkit sen. Ota kuva ja lähetä kun tulee asiaa. Ja sitten lähdet mihin lähdetkin. Puhelimeen vastaat sen jälkeen kun kuva on saatu. Yksinkertainen tarvitsee selkeät ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, entä jos kokeilisit sellaista, että teet jääkaappiin välipalahyllyn, sinne valmiiksi tehtyjä voileipiä, hedelmiä, vihanneksia suikaleina. Sano perheelle, että omien eväiden teko on sallittu vain jälkensä korjaavalle. Muuten pitää ottaa välipalahyllyltä. Mies pois kokkaamasta samasta syystä. Syököön välipalahyllyltä. Sen täyttämiseen kuluva aika on sama kuin sotkujen siivoaminen, mutta tulet kotiin siistiin keittiöön. Leipominen on myös kielletty. Sano, ettei leipominen ole sallittua siitä aiheutuvan sotkun takia.
Miksi ap'n pitäisi tehdä valmiiksi mitään? Ihan naurettavaa edes pyytää moista paapomista. Oletko sinä äiti myös miehellesi?
Onko sinulla oma itsenäinen, erillinen yksittäistalous perheessä?
-eri
Niinhän se vähän on, jos muut eivät yhteiseen taloudenpitoon osallistu. Miksi heidän sitten pitäisi tulla jaollekaan? Pikkumukulakin osallistuu kotihommiin. Mies on siis pikkumukulaakin nuorempi. Vauva siis.