Jouluun valmistautuminen kun rahaa ei ole
Joka vuosi köyhiä syytetään siitä, kun ei ole osattu ennakoida joulun tuloa ja valmistautua sen kustannuksiin, kuten koristeluun, lahjoihin ja ruokailuihin. Joten aloitetaanpa tänä vuonna suunnittelu ja valmistautuminen ajoissa! Minkälaisia toimenpiteitä suosittelisitte tekemään jo nyt? Rahaa ei tosiaan ole. Kranssipohjan olen jo taivutellut pajusta, pitää kerätä vielä havuja. Minkälaisia lahjoja voisi tehdä itse käytännössä ilman rahaa? Lapset 2v, 5v ja 7v, myös lasten isovanhempia sekä tätejä ja serkkuja olisi kohteliasta muistaa. Miehen kanssa ollaan jo sovittu, että ei lahjoja tänä vuonna. Ruoka on vaikea rasti, kun sitä kuluu koko ajan muutenkin, eikä ole mistä ostaa varastoon.
Kommentit (198)
Lapsille voi tehdä joulukalenterin niin, että jokaisesta "luukusta" löytyy yhteinen tekeminen. Esimerkiksi pipareiden leipominen, joulukuva sukulaisille lähetettäväksi (korvaa kortit ja lahjat ja on wa:lla lähetettynä ilmainen), askartelua (mietit valmiiksi jonkun kerralla toteutettavan idean, askarteluja voi olla monenakin päivänä), kodin koristelu, jonain päivänä yllätyksenä voi olla vaikka karkkiakin.
Ja ap, arvostan sitä että mietit asiaa jo hyvissä ajoin ja niin että mitä voit tehdä itse, etkä ole kerjäämässä muilta.
On selvää, ettet ole koskaan tehnyt yhtäkään paria villasukkia. Kokeneellakin tekijällä menee tunteja ihan perussukkiin, saati jos on jotain kuviota tms. Suomessa nimenomaan käsityöläiset EIVÄT saa työlleen korvausta, koska yleinen mielipide tuntuu olevan, että voidaan maksaa just tasan sen verran mitä suurimman alennuksen aikaan ostettuna materiaaleihin menee, ja välineet kuuluu tekijällä olla tietenkin omasta takaa, eikä niitä huomioida hinnassa.
Mutta jos tuossa on sun mielestä katteet kohdillaan, niin siitäpä sitten kotiuttamaan niitä suuria katteita, niin saat omat joulurahasi helposti kasaan!
Lainaus epäonnistui, kommentti villasukista oli tuolle, jonka mielestä 15e villasukissa on kovat katteet.
Joko nämä joulun "ei ole rahaa" -valitukset alkaa... Aikuisille ei tarvitse lahjoja ostaa eikä vähävaraisena toisten lapsillekaan. Omille lapsille voi lahjat löytää kirppareilta ja taatusti esim. Tokmannille ja Cittariin tulee jo ennen joulua 30 - 40% alennuksia leluihin ja peleihin. Joulun ruokapöytään kannattaa ostaa vaan sellaista ruokaa, josta pitää ja sen verran, että se tulee syötyä. Ei tarvitse olla sen seitsemää sorttia. Samat koristeet menee vuodesta toiseen. Se joulun tunnelma ei tosiaankaan synny rahalla, vaan mukavalla yhdessäololla, jotain vähän herkutellen ja vaikka lautapeliä pelaten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en viitti neuloa kenellekään mitään enää. Kaikilla on sukkia ihan tarpeeksi. Kaupaksi ei mene, enkä viitsisi ihan lahjoitella vieraille ihmisille.
Voi kun saisi vielä sukkia joululahjaksi mutta kohdallani kaikki tekivät ovat kuolleet . Itse en osaa , ohjeetkin ihan hepreaa.
Mene joulumyyjäisiin niin sieltä niitä löytyy.
Ovat muuten hinnoissaan. Nykyneulojat tietää arvonsa.
15€ >
Ohis
Ilmaiseksiko nuokin pitäisi saada? Langat maksaa ja kyllä sille työllekin pitää vähän hintaa laittaa. Esim. mä teen jussisukkia ja voin sanoa, että jos koon 40 sukat maksaa 20€, niin en mä siinä paljon työlle hintaa saa.
Joko tästä ketjusta on jätetty poistopyyntö??
En vietä joulua, tämä ketju loukkaa oikeuksiani.
Tähän aikaan vuodesta on vielä alessa leluja. Ne alet loppuu joskus loka-marraskuussa
Joulua ei ole pakko viettää. Ei joulua, ei ongelmaa stressiä saati muuta.
Lapsuudesta nuoruuteen jouluja tarpeeksi nähneenä ja aikuisuudessa riittävän monta joulua väliin jättäneenä voi sanoa, että elämä kevenee huomattavasti kun jatkaa elämäänsä normaalisti ilman sitä krääsää ja hössötystä.
Niin väsynyt juhla loppuunkuluneine perinteineen.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus epäonnistui, kommentti villasukista oli tuolle, jonka mielestä 15e villasukissa on kovat katteet.
15e on halpa hinta villasukista jos ne on laadukkaat ja hyvin tehty. Nehän kestää vuosia käyttöä. 15 eurolla et saa kuin kaksi siideriä jossain räkäisessä kuppilassa.
Nyt just cittarista 3.99€ (norm 5.99€) saa kerän 7 veljestä. Siitä neuloo yhdet numeron 45 sukat.
Hyvät on katteet 15 euroon.
7 veljestä langan keräkoko on 100g ja sillä ei todellakaan saa tehtyä koon 45 sukkia. Pienempiinkin kokoihin tarvitsee kaksi kerää. Lisäksi työlle pitää saada edes vähän hintaa. 45 koon sukkien tekemiseen menee aikaa. 15€ on todella halpa hinta isoista sukista.
Vierailija kirjoitti:
Tähän aikaan vuodesta on vielä alessa leluja. Ne alet loppuu joskus loka-marraskuussa
Niin, koska silloin aletaan valmistautua siihen black fridayhin, niin pakkohan se on nostaa hintoa, että voi myydä "alennusmyynnissä" normaaliin hintaan
Vierailija kirjoitti:
Joulua ei ole pakko viettää. Ei joulua, ei ongelmaa stressiä saati muuta.
Lapsuudesta nuoruuteen jouluja tarpeeksi nähneenä ja aikuisuudessa riittävän monta joulua väliin jättäneenä voi sanoa, että elämä kevenee huomattavasti kun jatkaa elämäänsä normaalisti ilman sitä krääsää ja hössötystä.
Niin väsynyt juhla loppuunkuluneine perinteineen.
5- ja 7-vuotiaas ovat jo päiväkodissa tai koulussa. Kun siellä tehdää joulujuttuja ja kaveritkin puhuvat joulusta ja lahjoista etu- ja jälkikäteen, on todella tylyä jos kotona ei ole yhtään mitään joulua.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset ihmiset ostelee aikuisille sukulaisille lahjoja ? Ei ihme että on köyhä ja pysyy köyhänä kun jokaisen lahjoo.
Joissain suvuissa sellainen on tapana. Mä ehdotin mun äidilleni jo vuosikymmeniä sitten, että ei ostettaisi enää joululahjoja aikuisille. Mutta mun äidillehän se ei sopinut. Koita sitten keksiä 80-90-vuotiaalle, jolla on jo kaikkea ja jolla itselläänkin on rahaa ostaa ihan mitä vaan haluaa , joku joululahja. Nyt, kun äiti reilu vuosi sitten kuoli, niin isä antoi mulle ison kasan avaamattomia lahjapakkauksia suihkugeelejä yms. Eli just niitä, mitä äidille oli ostettu joululahjaksi. Kun jouluna PITÄÄ saada lahjoja. Huoh! Vähän närkkinä oli muu suku äidin kuoleman jälkeen, kun sanoin, että en osta enää joululahjoja enkä halua saada joululahjoja, Noh, sain silti. Kun ei vaan uskota. Toivon, että saan ensi joulun viettää ihan yksin omassa kodissani ja ilman yhtäkään lahjaa. En hlauaisi lähteä joulua pakoon minnekään ulkomaillekaan.
Vierailija kirjoitti:
Neulo vaikka villasukat koko porukalle jos haluat kaikille aikuisillekin antaa lahjan.
Oletko yhtään perillä siitä, mitä langat maksavat? Yhteen aikuisen sukkapariin ei edes riitä 1 kerä lankaa, jollei tee nilkkasukkamallisia. Jos koko suvulle neuloo jouluksi villasukat, rahaa menee lankoihin monta kymppiä vähintään. Köyhällä on sille rahalle kyllä parempaakin käyttöä.
Havukranssi tai -pallo okt-/rivariasujille (miksei kerrostaloonkin, meneehän se pallo vaikka parvekkeella) on kiva ja edullinen, jos on mahdollisuus kerätä havuja jostain luvallisesti. Niitähän ei saa mennä elävästä puusta ottamaan ilman metsänomistajan lupaa. Pienet patterivalosarjat eivät ole kalliita ja elävöiitävät ihanasti tuollaisen kranssin.
Tulevaa vuotta ajatellen, villiyrttiteesekoitus olisi myös ilmainen/lähes ilmainen lahja aikuisille sukulaisille. Voisi kerätä ja kuivata vaikka vadelmanlehtiä ja ostaa pussin kuivattua vadelmaa (tai kuivata itse marjat, jos omistaa kasvikuivurin), jota sekoittaa siihen vähän, ehkä jotain jouluista maustetta vielä joukkoon ja pakkaa kauniisti.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset ihmiset ostelee aikuisille sukulaisille lahjoja ? Ei ihme että on köyhä ja pysyy köyhänä kun jokaisen lahjoo.
Joissain suvuissa sellainen on tapana. Mä ehdotin mun äidilleni jo vuosikymmeniä sitten, että ei ostettaisi enää joululahjoja aikuisille. Mutta mun äidillehän se ei sopinut. Koita sitten keksiä 80-90-vuotiaalle, jolla on jo kaikkea ja jolla itselläänkin on rahaa ostaa ihan mitä vaan haluaa , joku joululahja. Nyt, kun äiti reilu vuosi sitten kuoli, niin isä antoi mulle ison kasan avaamattomia lahjapakkauksia suihkugeelejä yms. Eli just niitä, mitä äidille oli ostettu joululahjaksi. Kun jouluna PITÄÄ saada lahjoja. Huoh! Vähän närkkinä oli muu suku äidin kuoleman jälkeen, kun sanoin, että en osta enää joululahjoja enkä halua saada joululahjoja, Noh, sain silti. Kun ei vaan uskota. Toivon, että saan ensi joulun viettää ihan yksin omassa ko
Jonkun pitää olla se ensimmäinen kieltäytyjä, muut tulevat sitten perässä jos tulevat. Jos eivät, se on heidän ongelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neulo vaikka villasukat koko porukalle jos haluat kaikille aikuisillekin antaa lahjan.
Oletko yhtään perillä siitä, mitä langat maksavat? Yhteen aikuisen sukkapariin ei edes riitä 1 kerä lankaa, jollei tee nilkkasukkamallisia. Jos koko suvulle neuloo jouluksi villasukat, rahaa menee lankoihin monta kymppiä vähintään. Köyhällä on sille rahalle kyllä parempaakin käyttöä.
Jos tekee perussukat 7 veljeksestä niin naisten sukkiin riittää yksi kerä / pari, miesten sukkiin menee ehkä puolitoista. Mä nimenomaan ajattelin, että sellainen vajaa 10 euroa per lahja on todella edullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee perussukat 7 veljeksestä niin naisten sukkiin riittää yksi kerä / pari, miesten sukkiin menee ehkä puolitoista. Mä nimenomaan ajattelin, että sellainen vajaa 10 euroa per lahja on todella edullinen.
Vajaa kymmenen euroa per lahja on todella paljon jos se on pois omalta perheeltä.
Ut menet poimimaan sieniä, kuivaa ne.
poimi marjat, tee hilloja.
kudo sukkia.
Ruokaa saa edullisestikin, teen keittoja. Näitä havukransseja ostaisivat monet jos saisi jostain.
Me emme ole superköyhiä, mutta hieman pienituloisia.
Minä valmistaudun jo uuteenvuoteen, koska tiedän, se tulee käytännössä heti joulun jälkeen.
Katselen, milloin on cokis tarjouksessa, ja ostan, niin lapset voi uutena vuonna juoda.
Jouluksi riittää yksi mieluinen lahja. Säälittää lapset, joilla lahjoja on niin suuri vuori, etteivät jaksa edes kaikkia avata.