Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluun valmistautuminen kun rahaa ei ole

Vierailija
18.09.2025 |

Joka vuosi köyhiä syytetään siitä, kun ei ole osattu ennakoida joulun tuloa ja valmistautua sen kustannuksiin, kuten koristeluun, lahjoihin ja ruokailuihin. Joten aloitetaanpa tänä vuonna suunnittelu ja valmistautuminen ajoissa! Minkälaisia toimenpiteitä suosittelisitte tekemään jo nyt? Rahaa ei tosiaan ole. Kranssipohjan olen jo taivutellut pajusta, pitää kerätä vielä havuja. Minkälaisia lahjoja voisi tehdä itse käytännössä ilman rahaa? Lapset 2v, 5v ja 7v, myös lasten isovanhempia sekä tätejä ja serkkuja olisi kohteliasta muistaa. Miehen kanssa ollaan jo sovittu, että ei lahjoja tänä vuonna. Ruoka on vaikea rasti, kun sitä kuluu koko ajan muutenkin, eikä ole mistä ostaa varastoon.

Kommentit (198)

Vierailija
61/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin moni muukin on sanonut, niin jos löysää rahaa ei ole, niin itsekin ekana karsisin aikuisten sukulaisten lahjat pois. Jos sukulaisia haluaa kuitenkin muistaa, niin tehkää joulukortteja, pipareita (taikina on tosi helppo tehdä ja halpaakin), tai jos harrastat jotain muuta askartelua/käsitöitä/nikkarointia mihin sulla löytyy jo tarvikkeita tai niitä on edullista ostaa, niin sitten sellasia.

Neulojat tietää, että pelkät langatkin osaa tulla kalliiksi, joten mun mielestä lahjaksi neulominen ei ole paras idea, ellei sulta löydy lankoja jo valmiiksi.

Vierailija
62/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuuttaan kannattaa käyttää ja samalla miettiä tuleviakin vuosia. Kannattaa myös yrittää kirkastaa itselleen, mikä on joulussa kaikkein merkityksellisintä, tunnelmallisinta tai tärkeintä just teidän perheelle. Kaikki teillä jo olevat materiaalit, koristeet ja tarvikkeet kannattaa ensisijaisesti hyödyntää.

Isojen ja ilmeisten juttujen lisäksi pieniä säästöjä voi saada esimerkiksi käyttämällä paketoinnissa muitakin materiaaleja kuin perinteistä lahjapaperia tai lahjakasseja. Tietenkin kaikki teillä jo olevat lahjapaperit ja -kassit kannattaa käyttää. Kauniita paketteja saa tehtyä mm. Sanomalehdestä, vanhojen kirjojen sivuista (myös nuottivihot ja sarjakuvat), ruskeasta voimapaperista (mulle tullut verkkokauppaostosten pehmukkeena), tapetista, jouluisista kankaista. Jos näitä materiaaleja ei ole teillä valmiina, niin monesti on kuitenkin ilmaiseksikin tai erittäin halvalla tarjolla; kirppareilla, vaihtokirjahyllyissä, annetaan-ilmoituksen nettikirppareilla tai somessa, tutuilta jne. Itsekin voi kysellä juurikin esim. Somessa.

Itse tykkään yhdistää arkiseen materiaaliin erityisen juhlavan nauhan. Kaikki teillä jo olevat kauniit nauhat käy ja kirpparilta voi myös etsiä, mutta myös Esim. Tigerissa on myynnissä satiininauhaa monta metriä muutamalla eurolla ja olen uusiokäyttänyt näitä perheessä monen monta kertaa.

Jouluisesta kankaasta voi ommella  erittäin yksinkertaisia lahjakasseja, jotka palvelee sitten vuosikausia säästäen tulevien vuosien rahanmenoa. 

Jos tuntuu, että on suuri pula joulukoristeista, niin näitäkin on monesti halvalla tarjolla kirppareilla tai jos haluat jotain tiettyä, niin osta joulun jälkeen alesta ensi vuotta varten.

Ennakointi kunniaan. Toki tämä aloitus on jo merkki halustasi ennakoida, pisteet siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tuosta aloituksesta mieleeni, että siis sedille, tädeille, serkuille ja kaikille sukulaisille pitäisi ostaa lahjat, mutta puolison kanssa on sovittu, että keskenään ei vaihdeta lahjoja. Minusta se on kummallista. Itse ainakin ennemmin ostaisin oman perheen jäsenille, puolisolle myös, lahjan kuin että alkaisin lahjomaan aikuisia sukulaisia. 

Tuntuisi suorastaan tylyltä, että ostelisin tädeilleni lahjoja ja jättäisin mieheni ilman. 

Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruoka on joko edullista tai kallista. Jos joulupöytään kuuluu maksapateet, kaviaarit jne, niin takuulla tulee kalliiksi. Mutta jos vain ne perinteiset laatikot, rosolli, kinkku, riisipuuro ja piparkakut, niin ei ole sen kalliimpaa kuin muukaan arkiruoka. Saattaa olla jopa halvempaa, jos ei arkisin käytä juuri muita juureksia kuin perunaa. 

Lasten isovanhemmille ja tädeille - jos heille ehdottomasti haluaa jotain antaa lahjaksi - käy oikein hyvin itse tekemäsi joulukoristeet. Just sellaiset kranssit, mitä nytkin olet tekemässä. Hyvin on vielä aikaa tehdä. Lastesi serkuille sitten vaikka karkkipussit. 

Vierailija
65/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta hyvää ajatusta olet jo ap saanut.

Lisään vielä, että jos sukulaisissa on joku "pakollinen" lahjottava, niin esim. sytykeruusut ja itse tehdyt kynttilät on ilmaista tai ainakin melkein ilmaista annettavaa, kun tekee ne kynttilänjämistä. 

Vierailija
66/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljät lapsilisät ehtii tulla ennen joulua. Jokaisen lapsen lapsilisästä 10-20e sivuun joka kk niin lasten joululahjarahat on kasassa. Pienet lapset vielä niin lahjatoiveet helppo toteuttaa edullisesti. Aikuisia voi muistaa vaikka itsetehdyillä joulukransseilla jos on kätevä käsistään. 

Vierailija
67/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä hedelmätön valitus toistu vuosittain? Lukekaa edellisten vuosien vuodatukset, toisto on turhaa.

Vierailija
68/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vietä joulua. Itselle se on aivan kuin mikä tahansa muu päivä. Miksi ottaa stressiä joka vuosi jostain lahjoista ja ruuasta?

Vierailija
69/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät ne jaksaa ulista. Ulisemisen sijaan kannattaisi keksiä keinoja hankkia sitä rahaa. Osallistukaa joulumyyjäisiin. Menkää sinne myymään joulujuttuja. Itse tienasin tällä tavalla pari tonnia. Helppoa rahaa. 

Mistä rahaton repii ne joulujutut myytäväksi? Varastaa marketeista vai?

Mene sinäkin stanan urpo järveen ja jää sinne. Tulee maailmasta taas vähän parempi paikka meille ihmisille.

Vierailija
70/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just muutossa löytyi 10 vuotta sitten ostettuja koristeita, kiva yllätys. Nämä joka vuosi koristeita ostavat on varmaan samoja jotka ostaa joka vuosi uudet tuulettimet kun ilmat lämpenee 

Vierailija
71/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kanssa ihanaa joulutunnelmaa saa myös lukemalla jouluisia kirjoja, joita löytyy kirjastosta vaikka ja kuinka.

Muita ilmaisia tunnelmanluojia voisi olla kirjoittaa perheelle muistiin jotain kivaa jokaisen vuoden joulusta tai jopa videoida pienet jouluhaastattelut lapsista. Näitä on sitten mukavaa lueskella  ja katsella tulevina vuosina ja etenkin pieniltä lapsilta saa usein kovin suloisia kommentteja, mitkä sitten myöhemminkin  lämmittää sydäntä.

Myös jouluisen perhepotretin ottaminen ihan vaikka sillä puhelimen kameralla on kiva joulupuuha.

Ainakin viime joulun alla oli tokmannilla myynnissä kipsisiä maalattavia joulukoristeita. Tässä voisi yhdistyä kaksi kärpästä yhdellä iskulla: saatte lapsille mukavaa jouluista tekemistä ja näitä koristeita voitte antaa vaikka niille isovanhemmille lahjaksi tai käyttää itse. Kaikki tarvikkeet sisältyi pakettiin, eikä ollu edes kallis, muistelisin 5e luokkaa, mutta varmasti alle 10e. Koristeita oli yhdessä paketissa monta, ehkä 8 tai 10?

Vierailija
72/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittääkö joku oikeasti joulukoristeet aina pois ja ostaa joka vuosi uudet? Ap oletteko tehneet niin, vai miksi niitä pitää taas ostaa?

Vierailija
73/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäännytään kuitenkin vaikka ei ole rahaa. Milloinka sitä rahaa sitten on ollut viimeksi. Kyllä sen verran rahaa pitäisi olla että lapsille joulun saa järkättyä. 

Vierailija
74/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö jo marraskuusta todella ankeaa ruokaa, niin perusjouluruoka tuntuu todella juhlalliselta. Ja parhaassa tapauksessa on säästynyt rahaa niihin lahjoihinkin tai muuhun extraan, mitä ei oikeasti tarvitse paljoa.

Vierailija
75/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät ne jaksaa ulista. Ulisemisen sijaan kannattaisi keksiä keinoja hankkia sitä rahaa. Osallistukaa joulumyyjäisiin. Menkää sinne myymään joulujuttuja. Itse tienasin tällä tavalla pari tonnia. Helppoa rahaa. 

Näin nyt sivusta, jos itse menisin joulumyyjäisiin myymään jotain itsetekemiäni koristeita, villasukkia tms, niin minulle todnäk maksettaisiin vain siitä, että kerään kamani ja poistun vähin äänin takaovesta.

Monessa jutussa voin olla hyvä, mutta kädentaidoissa olen täysin poropeukalo. 

Vierailija
76/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koristeita kai on vanhastaankin jotain? 

Lapsille voi tehdä yhteisen joulukalenterin itse. Säästä vaikka maitopurkkeja ja askartele niistä "joulukylä" jonkin lipaston päälle, kirjahyllyyn tai muualle, missä se voi olla rauhassa. Ei tarvitse olla 24 "taloa" siinä, vaan muutama, vaikka joka lapselle oma, joihin ilmestyy joku pieni yllätys joka aamu. Se voi olla ihan vain lappu, jossa joku jouluinen loru tms., ei ole pakko olla tavaraa tai syötävää. Maitopurkit voi päällystää esim. mainoksilla, jotka on värikkäitä tai jos pystyt ostamaan tuubin akryylimaalia niin sillä maalaat ne jouluisiksi. 

Kirppareilta löytyy varmasti lahjat noin pienille lapsille ja eiköhän isovanhemmat ja kummitkin heitä jotenkin muista. Heille taas ei tarvitse ostaa mitään, vaan kirjoitatte lasten kanssa kaikille joulukirjeet ja jos koet, että sinulla on aikaa ja tiedät, että heistä joku saattaisi tarvita apua jossain asiassa, laitat mukaan lahjakortin, jossa lupaat mennä auttamaan/tekemään jonkun palveluksen tulevana vuonna. Voisitko ottaa serkkuja teille vaikka hoitoon joskus ja viedä koko porukan puistoon tai metsäretkelle tai pulkkamäkeen? Se olisi heidän lahjansa.

Perinteinen jouluruoka ei ole kallista. Kinkku maksaa, mutta paljonko sitä oikeasti tarvitaan, kun on noin pienet lapset? Riittäisikö pala valmiiksi kypsennettyä? Se on kilohinnaltaan kalliimpaa, mutta köyhä ei aina pysty tuijottamaan pelkkää kilohintaa. Laatikoita voit alkaa valmistella pikkuhiljaa. Osta juureksia, kun ovat tarjouksessa ja tee soseet valmiiksi pakastimeen. Niitäkään ei ole pakko olla joka sorttia, vaan voi valita yhden tai kaksi, joista koko perhe tykkää.

Herkut ovat kalliita, mutta niitä ei oke pakko olla paljon, eikä ole pakko ostaa konvehteja. Kokeile tehdä itse vaikka fudgea, jonka maustat jouluiseksi piparkakkumausteella tai sekoitat joukkoon piparkakkumuruja, jos leivot/ostat niitä muutenkin. Se ei ole hirveän kallista, kun käyttää halvinta sokeria. Riisimurokarkit on yksi suht' edullinen herkku, jota on helppo varioida sesongin mukaiseksi. Tarvitset riisimuroja, kookosrasvaa, kaakaojauhetta ja tomusokeria plus mahdolliset höysteet (esim. rusinoita, suolapähkinöitä...). Noita on helppo tehdä lasten kanssa yhdessäkin. 

Tai sitten kyttäät tarjouksia ja ostat herkkuja pikkuhiljaa kaappiin jemmaan. Nyt näyttää olevan cittarissa Fazerin suklaalevyt 4 kpl kympillä. Samaa suklaata ne on kuin kääreelliset konvehdit ja käyvät vaikka muistamisiksi sukulaisille jos haluat heille jonkin fyysisen lahjan antaa. Pakkaa nätisti ja liitä joulukirje mukaan. 

Vierailija
77/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt hyvät ihmiset kuvitelko, että mitkään joulukoristeet tai sukat menevät kaupaksi jossain myyjäisissä. Eivät mene. Ihmiset ovat tosi tarkkoja rahasta tällä hetkellä, edes kirppiskauppa ei käy. 

Vierailija
78/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keräät joka päivä iltalenkillä pari kolme pulloa 

sata päivää kouluun ja 0,5 euroa päivässä tekee 50 euroa 

Ei joka paikkakunnalla ole tölkkejä pitkin poikin. Täällä alle 5000 asukkaan kylässä harvemmin näkee tölkkejä missään. 

Vierailija
79/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokaisella on 50 euroa kk ylimääräistä jotka voi säästää jouluun ja vuodessa siitä tulee 600 euroa. Me ollaan säästetty 100 euroa joka kuukausi että jouluna on sitten ainakin ruokaa ja kinkkua ja muuta. Itse en välitä joulusta mutta muu perhe haluaa joulun.

Minulla ei ole. Tai jos onkin, niin se on jyvitetty johonkin muuhun. 

OK sitten jos et jyvitä mitään jouluun niin se on niin. Kun joulu ei ole tärkeä niin siihen voi jyvittää 0 euroa

Vierailija
80/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole helppoa rahaa. Kiva idea sellaiselle joka haluaa joka tapauksessa tehdä käsitöitä tms. ja saada vähän lisärahaa uusiin tarvikkeisiin, mutta tienaamismielessä niihin ei todellakaan kannata lähteä jos ei ole jotain pomminvarmaa myyntimenestystä. Pahimmassa tapauksessa ei saa edes pöytävuokraa ja tarvikekuluja takaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan