Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluun valmistautuminen kun rahaa ei ole

Vierailija
18.09.2025 |

Joka vuosi köyhiä syytetään siitä, kun ei ole osattu ennakoida joulun tuloa ja valmistautua sen kustannuksiin, kuten koristeluun, lahjoihin ja ruokailuihin. Joten aloitetaanpa tänä vuonna suunnittelu ja valmistautuminen ajoissa! Minkälaisia toimenpiteitä suosittelisitte tekemään jo nyt? Rahaa ei tosiaan ole. Kranssipohjan olen jo taivutellut pajusta, pitää kerätä vielä havuja. Minkälaisia lahjoja voisi tehdä itse käytännössä ilman rahaa? Lapset 2v, 5v ja 7v, myös lasten isovanhempia sekä tätejä ja serkkuja olisi kohteliasta muistaa. Miehen kanssa ollaan jo sovittu, että ei lahjoja tänä vuonna. Ruoka on vaikea rasti, kun sitä kuluu koko ajan muutenkin, eikä ole mistä ostaa varastoon.

Kommentit (198)

Vierailija
81/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan mahdollista, kannattaa mennä nyt poimimaan puolukoita. Täällä maksetaan 1,7 euroa kilolta. Me ollaan saatu jo 800 euroa. Tosin se on vaatinut metsässä raatamista jo pari viikkoa. Ne maksaa käteisellä, joten ei vaikuta tukiin.

Joulukoristeet kannattaa ostaa spr:ltä tai vastaavista paikoista. Siellä niitä myydään edullisesti. Koristeet kannattaa säilyttää. Ei ole järkeä heittää vanhoja pois.

Vierailija
82/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en viitti neuloa kenellekään mitään enää. Kaikilla on sukkia ihan tarpeeksi. Kaupaksi ei mene, enkä viitsisi ihan lahjoitella vieraille ihmisille. 

Voi kun saisi vielä sukkia joululahjaksi mutta kohdallani kaikki tekivät ovat kuolleet . Itse en osaa , ohjeetkin ihan hepreaa.

Mene joulumyyjäisiin niin sieltä niitä löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisille riittää lasten tekemä kortti tai joku muu askartelu. Materiaaleja voi kerätä jo nyt luonnosta ja etsiä ideoita vaikka Pintereististä. Esimerkiksi männynkävyistä saa kivoja tonttuja ja tonttujen lakitkin voi tehdä jostain pois heitettävästä vaatteesta, eli et tarvitse kuin purkin liimaa jos sitä ei jo ole valmiiksi.

Lapsille voi antaa lahjoiksi sellaista käyttötavaraa mitä ostaisitte muutenkin. Ehkä sukulaisetkin muistavat lapsia jotenkin? Jouluruoka taas on saman hintaista tai jopa halvempaa kuin arkiruoka, kunhan te aikuiset selviätte ilman graavikaloja, juustoja ja viinejä.

Ja nyt kun olet jo alkanut suunnitella etukäteen, sinulla on hyvin aikaa katsella roskalavaryhmistä tai kirppiksiltä esim. juuri askartelutarvikkeita tai siistejä lahjaksi sopivia leluja, kirjoja, pelejä jne. Lapsille taas pääset opettamaan, että tunnelma syntyy yhdessä tekemällä eikä ostamalla.

Vierailija
84/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella köyhä, ja aloittanut jo valmistelut. Ostan jokaisen kauppakäynnin yhteydessä jotain pientä. Esim. eilen hain Tokmannin tarjouksesta 4 suklaalevyä. Tuo oli kyllä munkin budjetille iso hankinta. Edellisellä kauppakäynnillä ostin pähkinöitä ja rusinoita. Teen laatikot ja kuivakut itse pakkaseen jo lokakuun aikana. 

Saan kaikki jouluruoat hankittua tällä tavalla jo ennen joulukuuta. Joulun alla ostan vain kinkun, joitain maitotuotteita ja hedelmiä. 23-30.12 välillä ei tarvitse käydä kaupassa. 

Minulla on jemmassa viime joulun jälkeen 70% alesta ostettuja karkkeja. Ihan syömäkelpoista on, vaikka päiväys on jo mennyt. 

Aikuisille en osta lahjoja, he kyllä ymmärtävät rahatilanteeni. Oma lapseni ilahtuu myös kirpparilta ostetuista lahjoista, jos ovat hyväkuntoisia. Ostan hänelle Normalin ja Kappahlin lahjakortit, kirpparilöytöjä ja karkkia/ suklaata. 

Vierailija
85/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo ajatus, että nyt jo, kun tuli mieleen nyt vasta...

Joulu on joka vuosi. Seuraavaan aletaan varautua jo edellisen olevan päällä. Mitä kaikkea voin säästää tuleviin vuosiin? Mitä ruokapöydässä voi tehdä toisin. Alennusmyyntejä ympäri vuoden pidetään silmällä, ale laareja. Kirjastojen poistomyyntejä. Annetaan ryhmiä.

Nyt on kotimainen satokausi parhaillaan. Säilöö, kuivaa sitä talveksi ja jouluksi. Juuressoseet, marjat, hedelmät.. Metsistä kerää myös koristemateriaalia kransseihin ja istutuksiin. Kerää, talleta, säilö.

Jouluttaja

Vierailija
86/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en viitti neuloa kenellekään mitään enää. Kaikilla on sukkia ihan tarpeeksi. Kaupaksi ei mene, enkä viitsisi ihan lahjoitella vieraille ihmisille. 

Voi kun saisi vielä sukkia joululahjaksi mutta kohdallani kaikki tekivät ovat kuolleet . Itse en osaa , ohjeetkin ihan hepreaa.

Ovat muuten hinnoissaan. Nykyneulojat tietää arvonsa.

15€ >

Ohis

Vierailija
87/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi sana: Temu

Toinen sana: EI

Vierailija
88/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teidän rahanne on vienyt? Kaksi aikuista lisääntymiskykyistä ihmistä? Mitkä tutkinnot teillä  on? 

Vierailija
89/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ehdottomasti joulukuu ollut veronpaluut kuukausi että se raha menee jouluun.   KUKA PERKEL. TÄÄLLÄ MUUTTAA HYVIÄ ASIOITA ?    Veronpaluut on sun omaa rahaa minkä olet liikaa maksanut veroja . Saat omaasi takaisin.  Vähän kuin pullopalautus missä saat itse maksamasi pullon hinnan takaisin. ( Paitsi muut saa ne jos heittelee pulloja roskiin. ).  

Vierailija
90/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokalahjoja voi valmistaa jo syksyllä. Esim. kerää suppilovahveroita tai mustatorvisieniä, kuivaa ne ja tee sienisuolaa. Tai tee mustaherukkamehua tai omenachutneyta (tarkkana hygienian kanssa!). Pihlajanmarjaterttuja voi kuivata koristeiksi.

Minä en kyllä halua keneltäkään ruokalahjoja. Etenkään lapsiperheellisiltä, jotka itse tarvivat omat ruokarahansa. Mikä siinä on, ettei voi vaikka laittaa lapsia piirtämään kivaa kuvaa ja laittaa vaikka sähköpostilla tulemaan hyvän joulun ja onnellisen uuden vuoden toivotusta?

En ole ahne packa, en syö lasten jouluruokia enkä halua pilata lasten jouluiloa.

Vierailija
91/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15€ >

Ohis

Eihän 15€ riitä välttämättä edes lankoihin, työpalkkaa siitä ei jää juuri ollenkaan. Toisin sanoen, neulojat eivät tiedä arvoaan tai tietävät että ostaja ei ole valmis maksamaan siitä.

Vierailija
92/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisille riittää lasten tekemä kortti tai joku muu askartelu. Materiaaleja voi kerätä jo nyt luonnosta ja etsiä ideoita vaikka Pintereististä. Esimerkiksi männynkävyistä saa kivoja tonttuja ja tonttujen lakitkin voi tehdä jostain pois heitettävästä vaatteesta, eli et tarvitse kuin purkin liimaa jos sitä ei jo ole valmiiksi.

Lapsille voi antaa lahjoiksi sellaista käyttötavaraa mitä ostaisitte muutenkin. Ehkä sukulaisetkin muistavat lapsia jotenkin? Jouluruoka taas on saman hintaista tai jopa halvempaa kuin arkiruoka, kunhan te aikuiset selviätte ilman graavikaloja, juustoja ja viinejä.

Ja nyt kun olet jo alkanut suunnitella etukäteen, sinulla on hyvin aikaa katsella roskalavaryhmistä tai kirppiksiltä esim. juuri askartelutarvikkeita tai siistejä lahjaksi sopivia leluja, kirjoja, pelejä jne. Lapsille taas pääset opettamaan, että tunnelma syntyy yhdessä tekemällä eikä ostamalla.

Paljon hyviä juttuja!

Vähän purnaan (graavi)kaloista, että sehän on edullista ruokaa, jos tarjouksia seuraa lokakuulta ja tekee itse.

Lohi 6.90 kilo. Silakkaa saa 3.99€, ahven 12.99, siika ja taimen 9.99€.... kaikki säilyy pakkasessa 3 kk. Nämä oli vaan yhden vantaalaisen cittarin hintoja. Nyt on mammuttimarkinoita ja megatarjouksia, että kahvia saa edullisesti, suklaita jne

Ei ole kallista.

Juustot ja viinit ei ole meilläpäin kuuluneet jouluun.

Vierailija
93/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ehdottomasti joulukuu ollut veronpaluut kuukausi että se raha menee jouluun.   KUKA PERKEL. TÄÄLLÄ MUUTTAA HYVIÄ ASIOITA ?    Veronpaluut on sun omaa rahaa minkä olet liikaa maksanut veroja . Saat omaasi takaisin.  Vähän kuin pullopalautus missä saat itse maksamasi pullon hinnan takaisin. ( Paitsi muut saa ne jos heittelee pulloja roskiin. ).  

Jos ne aikaisemmin maksetut palautukset ei säily tilillä, niin nostaa ne käteisenä, laittaa kirjekuoreen jemmaan ja kirjoittaa päälle "joulurahat", eikä niihin kosketa ennen joulukuuta.

Vierailija
94/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa pähkäilyä tässä. Rahaa ei ole. Säästöt on tarkoitettu silmälaseihin. Tietokone ois kiva. 

Vein villasukkia myyntiin, mitään ei ole mennyt kuukaudessa kaupaksi. Poimin sieniä ja yritin myydä, kukaan ei ollut kiinnostunut. No, ne voin syödä itse. Vaikea keksiä mistä saisin lisärahaa. 

Lahjat ovat suurin menoerä. Aikaisemmin olen jo hyvissä ajoin ostanut lahjoja ja intoillut, mutta nyt tuntuu siltä, että ei edes kiinnosta koko joulu. Sinällään harmillista, koska pidän joulusta tai ainakin olen pitänyt. 

Tämä neuvo ei lohduta ketään, mutta neuvon panostamaan perinteiseen jouluun ja etenkin sillä tavalla, että löytää ne itselle ja omalle väelle sopivat jouluperinteet. Yhdellä ne ovat ilmaisissa joulutapahtumissa ja -konserteissa käymistä, yön yli uunissa haudutetun puuron syömistä joulurauhanjulistusta radiosta kuunnellen, rennot tai paremmat vaatteet päällä joulupöytään istuessa, yhteiset pelitunnit jouluna, joulupäivän ja tapaninpäivän brunssi, yhteiset kävelyt ulkona jos sää sen suo jne.

Laittakaa itse mustaa valkoiselle yhdessä ja siten, että ainakin yksi toive toteutetaan jokaiselta. Ne muistot syntyvät niistä yhteisistä hetkistä eivätkä materiasta. Tehkää vaikka omat jouluaiheiset keskustelupakkakortit tekoälysovellutuksen avulla ja keskustelkaa yhdessä kynttilänvalossa. Nykyään kukaan ei lähetä joulukortteja ja ne kysymykset voi liimata käyttämättömille tai käytetyille joulukorteille.

Vierailija
95/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät ne jaksaa ulista. Ulisemisen sijaan kannattaisi keksiä keinoja hankkia sitä rahaa. Osallistukaa joulumyyjäisiin. Menkää sinne myymään joulujuttuja. Itse tienasin tällä tavalla pari tonnia. Helppoa rahaa. 

Mikä on tämä "joulujuttu", mitä myyn joulumyyjäisissä? Kun ei ole rahaa ostaa mitään ylimääräistä eikä taitoja oikein askarrella tai tehdä. Mikä on se juttu, jolla voi tienata pari tonnia tuosta noin vaan? Tällaset huutelut on ihan tyhjän kanssa, jos ei ole antaa mitään konkretiaa siihen.

Ei sellaista juttua ole. Yhtään mitään myyntikelpoista ei pysty tekemään, jollei ole kädentaitoja, eikä  rahaa ostaa materiaaleja tai ole niitä kotona valmiina.

Itsellä olisi taito tehdä, muttei ole rahaa materiaaleihin. Sukulaisille voi väsätä jotain pientä ajatus on tärkein-periaatteella tyyliin kananmunakennoista ja vessapaperihylsyistä, he heittävät ne luultavasti joulun jälkeen roskiin/takkaan, mutta kun kielloista huolimatta antavat lahjoja mullekin niin en kehtaa tyhjinkään käsin mennä kylään, muttei roskasta sellaisia juttuja saa tehtyä, mistä joku suostuisi jotain maksamaan. 

Vierailija
96/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15€ >

Ohis

Eihän 15€ riitä välttämättä edes lankoihin, työpalkkaa siitä ei jää juuri ollenkaan. Toisin sanoen, neulojat eivät tiedä arvoaan tai tietävät että ostaja ei ole

Nyt just cittarista 3.99€ (norm 5.99€) saa kerän 7 veljestä. Siitä neuloo yhdet numeron 45 sukat.

Hyvät on katteet 15 euroon.

Vierailija
97/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan joulua ja olen nyt ollut useamman joulun tosi vähissä varoissa (perhevapaa, puolison työttömyys...)

Joulua lähestyessä varaan keittiön yläkaapin jouluruoille. Sinne ostan pikkuhiljaa puuroriisin, UHT-maitoja, sekahedelmiä, rusinoita, pipareita, suklaata jne... 

Porkkana-ja perunalaatikot teen hyvissä ajoin pakkaseen. Kinkkua ei ole joka vuosi, mutta teen aina edullisia ja herkullisia lihapullia jouluksi <3 Uunipunajuuret on herkkua. Itsetehty jäätelö on edullinen jälkiruoka. 

Mulla on ostoslista hyvissä ajoin puhelimessa. Rastitan sinne, mitä olen jo ostanut. Aina on joulun alla jossain vaiheessa joku tarvittava aines alennuksessa. 

Me saadaan varmaan tänäkin vuonna joulukuussa vain Kelan tukia, mutta koskaan ei ole ollut surkea joulumieli rahan vuoksi. 

Vierailija
98/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiset ihmiset ostelee aikuisille sukulaisille lahjoja ? Ei ihme että on köyhä ja pysyy köyhänä kun jokaisen lahjoo. 

Vierailija
99/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät ne jaksaa ulista. Ulisemisen sijaan kannattaisi keksiä keinoja hankkia sitä rahaa. Osallistukaa joulumyyjäisiin. Menkää sinne myymään joulujuttuja. Itse tienasin tällä tavalla pari tonnia. Helppoa rahaa. 

Mikä on tämä "joulujuttu", mitä myyn joulumyyjäisissä? Kun ei ole rahaa ostaa mitään ylimääräistä eikä taitoja oikein askarrella tai tehdä. Mikä on se juttu, jolla voi tienata pari tonnia tuosta noin vaan? Tällaset huutelut on ihan tyhjän kanssa, jos ei ole antaa mitään konkretiaa siihen.

Ei sellaista juttua ole. Yhtään mitään myyntikelpoista ei pysty tekemään, jollei ole kädentaitoja, eikä  rahaa ostaa materiaaleja tai ole niitä kotona valmiina.

Itsellä olisi taito tehdä, muttei ole rahaa materiaaleihin. Sukulaisille voi väsätä jotain pientä ajatus on tärkei

Niistä vessapaperihylsyistä ja kananmunakennoista voi tehdä sytykeruusuja tai -sipsejä, mitkä tulisijan omistavalle ovat kelpo käyttötavaraa.

Vierailija
100/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt just cittarista 3.99€ (norm 5.99€) saa kerän 7 veljestä. Siitä neuloo yhdet numeron 45 sukat.

Hyvät on katteet 15 euroon."

11€ per sukkapari on kaukana hyvästä katteesta, jos niitä ei neulo max puolessatoista tunnissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi