Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluun valmistautuminen kun rahaa ei ole

Vierailija
18.09.2025 |

Joka vuosi köyhiä syytetään siitä, kun ei ole osattu ennakoida joulun tuloa ja valmistautua sen kustannuksiin, kuten koristeluun, lahjoihin ja ruokailuihin. Joten aloitetaanpa tänä vuonna suunnittelu ja valmistautuminen ajoissa! Minkälaisia toimenpiteitä suosittelisitte tekemään jo nyt? Rahaa ei tosiaan ole. Kranssipohjan olen jo taivutellut pajusta, pitää kerätä vielä havuja. Minkälaisia lahjoja voisi tehdä itse käytännössä ilman rahaa? Lapset 2v, 5v ja 7v, myös lasten isovanhempia sekä tätejä ja serkkuja olisi kohteliasta muistaa. Miehen kanssa ollaan jo sovittu, että ei lahjoja tänä vuonna. Ruoka on vaikea rasti, kun sitä kuluu koko ajan muutenkin, eikä ole mistä ostaa varastoon.

Kommentit (198)

Vierailija
181/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmästi sanoisin:

Jokin joulun kaltainen asia on mihin vikaksi kannattaa millään tavoin tuhlata rahaa. Saati jollei ole rahaa, vihoviimeinen kohde!

Jollei ole rahaa, ei ainakaan tuhlata ja ostella muille ihmisille - saati näille täysin tarpeetonta rihkamaa lahjoiksi tai "lahjoiksi".Eri asia jos jollakulla on hätä ja tarvitsee välttämätöntä apua johon miten kuten jollain olisi antaa, mutta vieraille tyhjänpäiväisyyksien suhteen ehdoton ei. 

Jollei ole tai meinaa olla omaan elämään arjessa rahaa, silloin ei myöskään surra mitään ihmepitojen ja juhlien järjestämisiä eikä ostella läjittäin suklaarasioita, vaan maksetaan oikeata ruokaa ja laskuja sekä muita välttämättömyyksiä. 

"Jouluruoan" saamisesta vaahdotaan joka joulunalus. Olen vuosia ihmetellyt syytä. Jos saa arkipäivänä ruoan irti, niin saa ruoan niinä muinakin päivinä kuin arkipäivinä. 

Ei tarvitse hankkia väkisin mitään niin erikoisen ylikallista ruokaa saati kolmeksi päiväksi niin järkyttävää määrää, sen kulu olisi niin massiivinen. Mikään vanhanaikainen tavallinen jouluna syöty ei ole mitenkään kallista, jollei nyt puhuta erikseen jostain rikkaiden kalliista ihmeherkuista.

Ei pidä myöskään kutsua sukulaisia syömään pitoihin ellei siihen ole edes oikeasti varaa.  Päinvastoin pitää ilmituoda puutteenalaisuus ja katsoa voisitteko itse päästä syömään sinne, missä olisi varaa tarjota teillekin. Jollei niillä tahoilla ole halua, turha sitä yrittää liian köyhässä tilassa olevankaan asennoitua muita kohtaan muutoin. Saati ylläpitääkseen kulisseja kuin Virtahepo olohuoneessa - periaatteella. Ei pidä yrittää ollakseen syömättä arkena maksaakseen olevinaan olot muihin päin.

Ihmisestä pitää löytyä tarpeeksi rohkeutta millä voidaan olla rehellisiä suvussaan tällaisista. Jollei totuuden kuulleista ole ymmärtämään faktoja ja joko järkkäämään avuksi vähän teillä nyyttäreitä jotta joulu voi olla teillä jos itse väkisin tahtovat tulla, tai heistä ei ole kutsumaan ja piffaamaan joulua heillä joilla olisi varaa,  sitten pitää itse perääntyä koko yhteisjouluista. Kustantaa vain itse omat ollen kärsinättä. 

Vierailija
182/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se varsinainen joulu taitaa monella olla aatto + joulupäivä. Tähänkö pitäisi valmistautua koko vuoden ajan? On kai sitä nyt elämässä muutakin. Ainakin itsellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun aika kyllä vie enemmän rahaa, eikä minusta jouluruuat mitään halpoja ole. Siitä huolimatta olen aina viettänyt joulua vaikka köyhä yh olinkin. Tosin minulle joulussa on ollut tärkeintä tunnelma, yhdessä olo ja erilaisten lautapelien pelailu ja hyvä ruoka. Koskaan en ole ostanut lahjoja sukulaisille vain omalle lapselle. Enkä usko että kukaan sitä olisi edes odottanut. Omalle äidille vein joskus kukan. Ja lapselle ostin pari kolme lahjaa, myös jotain tarpeellista vaatetta. Iloinen oli jokaisesta paketista. Kirppareita en ole koskaan harrastanut, samalla hinnalla saa vaikkapa tokmannilta tai jostain alennuksesta. Mielestäni köyhälläkin on oikeus uuteen eikä toisten vanhoihin jämiin. Seurakunnalta voi myös pyytää apua. Onhan se stressaavaa vähillä rahoilla selvitä, mutta järki nyt käteen onko oikeesti tarpeellista puolta sukua muistaa. Ja joulun tunnelma tosiaan syntyy pienistä asioista.

Vierailija
184/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aloittanut ottamalla kirpparipöydän. Myyn kaiken mahdollisen, mitä en tarvitse tai käytän harvoin. Ja juu, minäkin luulin, ettei meillä ole sellaista tavaraa. Olin väärässä. Tavaraa on lähtenyt monta Ikean kassillista, kun olen systemaattisesti käynyt kaikki kaapit läpi. Tämä tietysti ei toimi joka vuosi, mutta nyt toimi meillä.

Vierailija
185/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä pystyn säästämään 100-150 euroa kk. Olen säästänyt tammikuusta lähtien ja säästössä on nyt 900 euroa. Viime vuoden säästöistä jäljellä 700 euroa.

Vierailija
186/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä pystyn säästämään 100-150 euroa kk. Olen säästänyt tammikuusta lähtien ja säästössä on nyt 900 euroa. Viime vuoden säästöistä jäljellä 700 euroa.

Sinun täytyy saada melkoisesti tukia, jos työttömyyskorvauksesta pystyt tuollaisia summia laittamaan sivuun. Mahdatko saada ansiosidonnaista?

Vierailija
187/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tiedät varmasti miten saa edullisesti mukavan joulun. Lapselle riittää pari lahjaa kullekin, Tori,fi sivuilla on satoja tavaroita palstalla ANNETAAN ja facbuukissa myös. 

miks ihmeessä niille tädeille jne pitäis lahjoja ostaa ,kun ei ole rahaa. Minulla on rahaa ,mutten ole ikinä heille ostanut joululahjoja.  

Entä isovanhemmille, jospa antaisitte ukkosi kanssa lahjaksi ikkunoiden pesun , tai suursiivouksen. Niihin menee aika teiltä kahdelta ihmisiltä 2-4 tuntia vuodessa. Jos ,ette siihen pysty , ette myöskään pysty hoitamaan kolmea lastanne,, eiku sijoitukseen.

Entä jouluiset ruuat . Riisi- 0.85e/kg , torttutaikina 3.09e/kg, vehnäjauho 0.85e/2kg ja siitä leipasee jo monta 50kpl pullasatsia. Sämyläjauho 1.65 e/2kg ( yön yli sämylät tulee itsestään. .ohrajauho1,79e/kg , ja puolessa tunnissa leipaset kerralla 2 pellilistä herkullisia rieskoja.

Siis kaikkea ruokaa saa todella halvalla ja pikku vaivalla. Ei jouluksi mitään kummallista tarvi olla. 

Entä joulukoristeet, meillä ainakin on 50v vanhat ihanat koristeet jouluksi. 

Puhdas siisti koti, pikkupullat tortut ja riisipuuro , viina ja tupakat pois . Siitä tulee ihanan joulu. Näin meillä ,vaikka tilillä on rahaa riitävästi aina.

Äläkä ap kitise, ettette jaksa. Olette pykeltäneet 3 lastakin, varmasti jaksatte,

Vierailija
188/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuin aikuisten lasteni kanssa ja sovittiin, että lahjat ostetaan kirpparilta tänä vuonna. Se helpotti kummasti oloani, kun ole tuskaillut rahan riittävyyden kanssa koko vuoden. Osalle on kyllä pakko ostaa kaupasta lahjat, siskon lapset kun eivät kirppiskamaa huoli. Aina se joulunalusaika ahdistaa silti, koska haluaisin niin kovasti muistaa muita, mutta en pysty. Typerää sitten ostaa jotain halpaa krääsääkään, mutta kun mahdollisuutta muuhun ei ole. 

Vierailija
189/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on ollut varaa hankkia 3 lasta, muttei ole varaa lasten joululahjoihin?

Miksi hankkia lapsia jos ei voi tarjota lapsilleen edes joululahjoja?

Onko tämä reilua lapsille?

Vierailija
190/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloisena sanon, että joulu on on meillä paljon edullisempaa aikaa kuin muut lomat. Ollaan kotona keskenämme ja lähinnä ulkoillaan sekä katsotaan elokuvia, ehkä pelataan jotain.

Kellekään perheen ulkopuolisille ei osteta lahjoja eikä lähetellä kortteja. Lapsille on aina ollut helppoa ostaa edullisia lahjoja. Isommat lapset taas saa yhden toivelahjan.

Koristeet ja kuusi on niin vanhoja etten osaa sanoa milloin ne on ostettu. Jotain paristokäyttöisiä valokoristeita ostin viime talvena alesta 8 eurolla.

Vierailija
191/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanteet voivat muuttua hyvinkin nopeasti. Viime jouluna olit hyvissä varoissa ja kaikki muutenkin kunnossa, tänä jouluna puoliso tai molemmat olettekin työttöminä ja puskurit käytetty.

Vierailija
192/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin monessa viestissä oletetaan että lapset saavat lahjoja sukulaisilta mutta samalla tuomitaan sukulaisten (myös lasten!) lahjominen Make it make sense. 

Oletan että kyseessä on hieman eri ihmiset. Lapset saa lahjoja sukulaisilta: isovanhemmat, ehkä kummit ostaa. Sitten taas aikuisille sisaruksille tai heidän lapsilleen ei osteta (ellei ole kummilapsi). Näin meillä.

Vierailija
193/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanteet voivat muuttua hyvinkin nopeasti. Viime jouluna olit hyvissä varoissa ja kaikki muutenkin kunnossa, tänä jouluna puoliso tai molemmat olettekin työttöminä ja puskurit käytetty.

Tyhymä, silloin kun ollaan HYVISSÄ varoissa, säästetään pahan päivän varalle.

Vierailija
194/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tilanteet voivat muuttua noin paljon, ja puskurit on käytetty nopeasti, mikä on ollut varautumisen taso?

Vierailija
195/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan naurettavaa kysellä jostain "varautumisen tasoista". Kun sairaus tai työttömyys iskee yllättäen, niin harvalla on mahdollisuutta säästää ihmeellisiä kuukausien tai vuosien puskureita. Jos sille tielle lähdetään, niin lapsia voisivat tehdä vain todella varakkaat, suorastaan rikkaat. Toistaiseksi asumme kuitenkin hyvinvointiyhteiskunnassa ja maksamme siitä hyvästä veroja. 

Meillä kävi esimerkiksi niin, että ensin sairastuin minä, sen jälkeen puoliso. Säästöt oli äkkiä syöty, kun oli pitkiä sairaalajaksoja ja jouduimme turvautumaan toimeentulotukeen. Tilannehan ei parantunut ikinä, sillä puoliso ei toipunut enää työkuntoiseksi ja jäin omaishoitajaksi.

Vierailija
196/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuin aikuisten lasteni kanssa ja sovittiin, että lahjat ostetaan kirpparilta tänä vuonna. Se helpotti kummasti oloani, kun ole tuskaillut rahan riittävyyden kanssa koko vuoden. Osalle on kyllä pakko ostaa kaupasta lahjat, siskon lapset kun eivät kirppiskamaa huoli. Aina se joulunalusaika ahdistaa silti, koska haluaisin niin kovasti muistaa muita, mutta en pysty. Typerää sitten ostaa jotain halpaa krääsääkään, mutta kun mahdollisuutta muuhun ei ole. 

Siskon lapset voi jättää lahjomatta ja luulisi siskonkin ymmärtävän. 

Vierailija
197/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan keskituloisia ja tullaan toimeen ihan hyvin taloudellisesti. Silti ostetaan käytettynä paljon. Esimerkiksi lapsille ostetaan uudet pyörät monesti käytettynä. Eräs joitakin vuosia talousvaikeuksissa ollut tuttuni halusi lapselleen välttämättä kaupasta upouuden polkupyörän. Ja monesti muutoinkin on pakko saada uutta. Rahankäyttö on muutoinkin todella holtitonta. En väitä, että kaikilla vähävaraisilla on ongelmia näissä asioissa, mutta joillakin on. Ei ymmärretä, että ei me keskituloisetkaan osteta läheskään kaikkea uutena kaupasta, vaan nettikirppiksiltä ja kirpputoreilta käytettynä. Vois tänä jouluna itseasiassa katsoa, löytyiskö järkeviä hankintoja kirppiksiltä.

Vierailija
198/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhymä, silloin kun ollaan HYVISSÄ varoissa, säästetään pahan päivän varalle.

Muistaakseni suositeltu puskuri on noin puolen vuoden palkka. Kyllä se helposti kuluukin ennen kuin ehtii sopeuttaa kulutuksen uuteen tulotasoon. Työttömyyden tilalla voi yhtä hyvin olla myös työkyvyn vievä sairaus isojen hoitokulujen kanssa missä säästöt on syöty vieläkin nopeammin. Joka tapauksessa, pointti on se että elämässä voi tulla nopeita muutoksia mitkä eivät ole ennakoitavissa vuosia aikaisemmin. Paitsi av-mammat tietysti ymmärtävät, että nyt en hankikaan lapsia koska viiden vuoden päästä saattaa olla tiukempi tilanne eikä ole varaa ostaa sukulaisille joululahjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi