Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jouluun valmistautuminen kun rahaa ei ole

Vierailija
18.09.2025 |

Joka vuosi köyhiä syytetään siitä, kun ei ole osattu ennakoida joulun tuloa ja valmistautua sen kustannuksiin, kuten koristeluun, lahjoihin ja ruokailuihin. Joten aloitetaanpa tänä vuonna suunnittelu ja valmistautuminen ajoissa! Minkälaisia toimenpiteitä suosittelisitte tekemään jo nyt? Rahaa ei tosiaan ole. Kranssipohjan olen jo taivutellut pajusta, pitää kerätä vielä havuja. Minkälaisia lahjoja voisi tehdä itse käytännössä ilman rahaa? Lapset 2v, 5v ja 7v, myös lasten isovanhempia sekä tätejä ja serkkuja olisi kohteliasta muistaa. Miehen kanssa ollaan jo sovittu, että ei lahjoja tänä vuonna. Ruoka on vaikea rasti, kun sitä kuluu koko ajan muutenkin, eikä ole mistä ostaa varastoon.

Kommentit (198)

Vierailija
121/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille voi tehdä joulukalenterin niin, että jokaisesta "luukusta" löytyy yhteinen tekeminen. Esimerkiksi pipareiden leipominen, joulukuva sukulaisille lähetettäväksi (korvaa kortit ja lahjat ja on wa:lla lähetettynä ilmainen), askartelua (mietit valmiiksi jonkun kerralla toteutettavan idean, askarteluja voi olla monenakin päivänä), kodin koristelu, jonain päivänä yllätyksenä voi olla vaikka karkkiakin.

Ja ap, arvostan sitä että mietit asiaa jo hyvissä ajoin ja niin että mitä voit tehdä itse, etkä ole kerjäämässä muilta.

Mä laitoin jonain vuonna legopaketin joulukalenteriin. Ekana tuli joku ukkeli, sitten joku määrä legoja, ennen puoliväliä ohjeet. Sen verran olin kärryillä että niillä palikoilla kun oli ohjeeseen mennessä tullut, sai koottua jo jotain. Aattona sitten oli setti valmis.

Omat setit tuli myytyä huutonetissä lapsen kasvettua, eiköhän niitä löydy ihan hyvin (netti)kirppareilta.

Vierailija
122/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaapa se, että työttömälle minkä tahansa myyminen on valtava taloudellinen riski. Myyntiä ei tarvitse olla paljonkaan, kun jo päätellään että olet päätoiminen yrittäjä. Työssäkäyvälle joka ei saa mitään tukia tuollaiset pienet myynnit voivat ollakin hyvä lisätulo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava idea tuo missä joulukalenteriksi ehdotettiin yhteistä tekemistä tai vastaavaa! Yritän itsekin ottaa sen käyttöön kun monen vuoden jälkeen tuntuu siltä että jaksaisin jotain tehdäkin. Mun lapsi on jo isompi mutta jotain varmaan löytyy mihin saa innostettua mukaan. Monta vuotta olen haaveillut siitäkin että voisi vaikka syksyn viikonloppuina tehdä jotain vähän jouluista niin että kaikkea ei tarvitse tunkea yhdelle päivälle eikä tulisi liian raskasta. Piparit, glögi, joku laatikko kun juurekset on tuoreita ja aika halpoja, joku jouluelokuva kirjastosta, punainen kynttilä saunavuorolle. 

En tiedä tuliko jo mutta seurakuntakin voi järjestää jotain joulutekemistä mikä ei maksa, kaupoissa usein joulunavaus missä joulupukki ja jotain herkkuja. Mietin että johonkin nuotiopaikallekin voisi mennä, paistaa makkaraa ja vaahtokarkkeja. Näitä nyt ei saa ehkä osumaan juuri jouluaattoon mutta kuka sen määrää että silloin pitää kaikki tehdä?

Aikuisille sukulaisille ja tuttaville voi soittaa tai viedä itsetehdyn kortin postilaatikkoon. Piirtää, maalaa, leikkaa lehdistä tai muista kuvia, vähän kimalletta. Muutamalla postimerkillä ruokkii jo useamman ihmisen joten kannattaa itse viedä jos vain voi. 

Vierailija
124/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On selvää, ettet ole koskaan tehnyt yhtäkään paria villasukkia. Kokeneellakin tekijällä menee tunteja ihan perussukkiin, saati jos on jotain kuviota tms. Suomessa nimenomaan käsityöläiset EIVÄT saa työlleen korvausta, koska yleinen mielipide tuntuu olevan, että voidaan maksaa just tasan sen verran mitä suurimman alennuksen aikaan ostettuna materiaaleihin menee, ja välineet kuuluu tekijällä olla tietenkin omasta takaa, eikä niitä huomioida hinnassa.

Mutta jos tuossa on sun mielestä katteet kohdillaan, niin siitäpä sitten kotiuttamaan niitä suuria katteita, niin saat omat joulurahasi helposti kasaan!

Netistä löytyy vaikka minkälaisia värityskuvia, ja jos itsellä ei ole tulostinta niin ehkä joku kaveri antaa säälistä tulostaa muutaman sivun. (Minä ainakin antaisin.) Kirjastossakin saa tietysti yleensä tulostettua suht pienellä hinnalla. Ja värikyniä lapsiperheessä on varmasti jo valmiiksi. Väritetään tonttu/poro/mikälie, leikataan ääriviivoja pitkin ja teipataan koristeeksi ikkunaan: siinä yksi luukku.

Vierailija
125/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan aikuinen mitään joululahjoja kaipaa? Ihan turhaa tavaroiden vaihtamista. Kaikilla kuluu rahaa turhaan, ja kamala stressi väkisin keksiä jotain (mitä se saaja ei edes ehkä tarvitse/ halua). Lapsille löytää kyllä vaikka mitä halvallakin. Koristeita nyt varmaan on jo olemassa, kai sitä joulua on edellisinäkin vuosina juhlittu? 

Vierailija
126/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi tämä aloitus sai oman jouluinnostuksen nousemaan tunnelmallisten touhujen suhteen. Joulu on niin ihanaa aikaa lasten kanssa. Joululauluja, joulusatuja, leipomista ja askartelua. Toivottavasti saadaan lunta ja oltaisiin terveenä.

Olisi kiva kuulla ap:n kommentteja esitettyihin ideoihin!

Vierailija
127/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Joko tästä ketjusta on jätetty poistopyyntö?? En vietä joulua, tämä ketju loukkaa oikeuksiani.

Go ruin somebody else's day! Täällä on onneksi monta hyväntuulista ja lämminhenkistä kommenttia vastapainoksi :)

Vierailija
128/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joulukalenterina kotitonttu, joka toki tuo välillä karkin tms, mutta tekee myös jekkuja ja ehdottaa yhteistä tekemistä; majanrakennusta, lautapelejä, kirjoja, leivontaa jne.

Tokmannilla on aina ennen joulua kaikki lelut ja pelit -40% eli 2v palapeli, 5v barbie ja 7v helmientekosetti maksaa reilu 20 euroa. Vielä ehdit säästää. Ehkä yöpuvut tai muuta vaatetta mitä pitäisi ostaa joka tapauksessa? Koska 7v on jo koulussa, hänelle voi keksiä jotain pientä extraa jos mahdollista. Sukulaisille lapset voi koristella vaikka pipareita.

Kirjastosta saa usein poistokirjoja hakea ihan omaksi, olen askarrellut niistä monenlaista joulukoristetta, samoin suodatinpusseista, paperipusseista ja juutinarusta ja itse kuivatuista appelsiineista (halpoja). Kävyistä, varvuista ym. saa myös nättejä asetelmia. Paperipusseihin menee myös ne lasten tekemät piparit sukulaisille. Kynttilöitä kannattaa ostaa jo nyt jemmaan, samoin iso rulla lahjanarua, on ollut paljon tarjouksia. Lahjapaperiksi käy hyvin halvin ja siitäkin on ennen joulua tarjouksia.

Ruuan osalta laatikot, rosolli, riisipuuro ym ovat aika edullisia tehdä itse. Nytkin citymarketissa on lohta 11e/kg, pala sitä pakkaseen odottamaan. Kinkku voi olla myös valmis pala. Puolukoita voi poimia vielä, saa jälkkäriin. Myös itse tehdyt piparit ja joulutortut on ihan siedettävän hintaisia. Suklaata voi olla vain vähän.

Joulussa tärkeintä on yhdessäolo. Varsinkin noin pienet lapset on vielä helppoja.

Vierailija
129/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus epäonnistui, kommentti villasukista oli tuolle, jonka mielestä 15e villasukissa on kovat katteet.

Ihmettelin samaa, kun katsoo villalankojen hintoja vai kuvitteleeko että yhdestä kerästä saa edes yhdet sukat ? 

Vierailija
130/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluun ei tarvitse valmistautua millään tavalla, aivan turha "juhla"

Vierailija
131/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko teitä lähellä kirpputoria tai kirjastoa?

Kysyn, koska meillä on kirpputori, jonka vieressä on kärry, johon laitetaan tuotteet, jotka eivät ole menneet kaupaksi. Sieltä löytää vaikka mitä aarteita.

Samoin kirjaston vaihtokirjahyllystä. Siellä ei kukaan kysele, että montako olet sinne vienyt, sillä harva viedessään löytää heti uuden kirjan hyllystä. Sieltä olen löytänyt esim. Aku Ankan taskukirjoja yhdelle lapselle, toisen lapsen lempiaiheesta tietokirjan, jota ei ole enää myynnissä. Kaikkia ei toki kierrätetyt asiat kiinnosta, mutta kannattaa kurkistaa, jos tällaisia kohteita on lähellä.

Kirpputoreja kannattaa muutenkin kiertää. Meillä on lähellä Kontti, UFF ja pari muuta ja käyn niissä säännöllisesti. Hyvä ystäväni kerää lasisarjaa, jota ei ole myynnissä, joten nämä paikat ovat ainoa toivo. Paikallisesta Kontista myös löysin miehen veljelle elokuvan, jota hän oli pitkään etsinyt ja anopille kirjan.

Yleisellä tasolla olen sitä mieltä, että aikuisten kesken lahjat ovat aika turhia. Olemme luopuneet niistä suuremman joukon kesken. Kaikilla on rojua nurkat täynnä. Aikaa yhdessä aika moni arvostaisi enemmän.

Vierailija
132/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

🥱🥱🥱🥱😴😴😴😴

Vierailija
133/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät ne jaksaa ulista. Ulisemisen sijaan kannattaisi keksiä keinoja hankkia sitä rahaa. Osallistukaa joulumyyjäisiin. Menkää sinne myymään joulujuttuja. Itse tienasin tällä tavalla pari tonnia. Helppoa rahaa.

Ilmoititko kelalle ja verottajalle, että olet hankkinut pimeitä tuloja. En muuten kysele mutta joka viikko saa lukea täällä ystävä tienas kympin pitäiskö ilmoittaa.

Vierailija
134/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät ne jaksaa ulista. Ulisemisen sijaan kannattaisi keksiä keinoja hankkia sitä rahaa. Osallistukaa joulumyyjäisiin. Menkää sinne myymään joulujuttuja. Itse tienasin tällä tavalla pari tonnia. Helppoa rahaa. 

Millaisia joulujuttuja myit? Minullekin kelpaisi muutama hyvä idea.

Vierailija
135/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko niiden isovanhempien ja tätien kanssa käydä yhdessä joululauluja kuuntelemassa kirkossa? Varmasti jäisi enemmän muistoa ja tunnelmaa, kuin jostain suklaarasiasta tai tuikkukiposta.

Vierailija
136/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisillehan ei lahjoja osteta. lapsille taas sinulla on ollut koko vuosi aikaa hankkia joku halpa lahja.

koristeet ovat vapaaehtoisia ja voi käyttää vanhoja koristeita. ei kai kukaan ekologinen ihminen osta joka vuosi uutta kertakäyttökoristekrääsää?

Vierailija
137/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilttipurkkeja saa yleensä ihan vain pyytämällä ja niistä saa askarreltua kippuja led-tuikuille. Oikeille kynttilöillehän niitä ei pidä käyttää, mutta lapsiperheessä ledit on muutenkin turvallisempia.

Vierailija
138/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdatteko te muka koristeet joka joulu uusiin? Eihän koristukseen välttämättä mene latin latia, kun kaivaa vanhat koristeet säilytyksestä ja käyttää samoja tekstiilejä kuin edellisinä vuosina. Helppoa ja halpaa kuin mikä.

Meillä joulukoristeet on hankittu pääosin joulun alennusmyynneistä. Ja niitä samoja koristeita käytetään joulusta jouluun. 

-ohis

Vierailija
139/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en viitti neuloa kenellekään mitään enää. Kaikilla on sukkia ihan tarpeeksi. Kaupaksi ei mene, enkä viitsisi ihan lahjoitella vieraille ihmisille. 

Voi kun saisi vielä sukkia joululahjaksi mutta kohdallani kaikki tekivät ovat kuolleet . Itse en osaa , ohjeetkin ihan hepreaa.

Mene joulumyyjäisiin niin sieltä niitä löytyy.

Ovat muuten hinnoissaan. Nykyneulojat tietää arvonsa.

15€ >

Ohis

Eihän 15€ riitä välttämättä edes lankoihin, työpalkkaa siitä ei jää juuri ollenkaan. Toisin sanoen, neulojat eivät tiedä arvoaan tai tietävät että ostaja ei ole

Joillain tuntuu olevan se käsitys, että langat niihin sukkiin tulee jostain ilmaiseksi. Miesten perusvillasukkiin menee kaksi kerää lankaa. Hintaa langoilla tulee vähintään kahdeksan euroa.

Vierailija
140/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aikuiset lahjoja tarvitse. Sanon aina että minulle ei lahjoja tarvitse ostaa enkä minä osta kenellekään. Ei lastenkaan tarvitse kaikkea saada. 1-2 lahjaa riittää kyllä. Tärkein on viettää aikaa yhdessä. Itselle rakkaimmat muistot oli juuri se perheen kanssa vietetyt aika. musiikki, sauna, kynttilät yms. Minulla ei ole mitään mustikuvia lapsuudesta mitä lahjoja sain mutta nämä asiat muistan. Joulu oli onnelista aikaa vaikka muuten ei aina ollut... Joulua ei tehdä rahalla vaan rauhalla.