Jouluun valmistautuminen kun rahaa ei ole
Joka vuosi köyhiä syytetään siitä, kun ei ole osattu ennakoida joulun tuloa ja valmistautua sen kustannuksiin, kuten koristeluun, lahjoihin ja ruokailuihin. Joten aloitetaanpa tänä vuonna suunnittelu ja valmistautuminen ajoissa! Minkälaisia toimenpiteitä suosittelisitte tekemään jo nyt? Rahaa ei tosiaan ole. Kranssipohjan olen jo taivutellut pajusta, pitää kerätä vielä havuja. Minkälaisia lahjoja voisi tehdä itse käytännössä ilman rahaa? Lapset 2v, 5v ja 7v, myös lasten isovanhempia sekä tätejä ja serkkuja olisi kohteliasta muistaa. Miehen kanssa ollaan jo sovittu, että ei lahjoja tänä vuonna. Ruoka on vaikea rasti, kun sitä kuluu koko ajan muutenkin, eikä ole mistä ostaa varastoon.
Kommentit (44)
Sukulaisille ei tarvitse lahjoja. Askartele lasten kanssa niille nätit kortit. Ruoka ei maksa jouluna sen enempää kuin muulloinkaan. Lapsille saat lahjat vaikka kirpparilta. Koristeita sulla varmaan on edellisiltä jouluilta. Näin.
Miksi ruokaa pitäisi ostaa varastoon?
kiniut ja muut on halpoja ruokia ja laatikot voi tehdä itse pakkaseen marras - joulukuussa
piparitkin on edullisia kun itse tekee
ei joulun ruoka kallista ole ja kaviaari on turhaa
Nyt voi kerätä metsästä käpyjä ja puolukanvarpuja koristelua varten.
Voi leipoa pakastimeen lanttulaatikoita.
Voi tehdä kuuseen koristeita vaikka popcornista.
Voi neuloa sukkia lahjaksi.
Samaa pähkäilyä tässä. Rahaa ei ole. Säästöt on tarkoitettu silmälaseihin. Tietokone ois kiva.
Vein villasukkia myyntiin, mitään ei ole mennyt kuukaudessa kaupaksi. Poimin sieniä ja yritin myydä, kukaan ei ollut kiinnostunut. No, ne voin syödä itse. Vaikea keksiä mistä saisin lisärahaa.
Lahjat ovat suurin menoerä. Aikaisemmin olen jo hyvissä ajoin ostanut lahjoja ja intoillut, mutta nyt tuntuu siltä, että ei edes kiinnosta koko joulu. Sinällään harmillista, koska pidän joulusta tai ainakin olen pitänyt.
Neulo vaikka villasukat koko porukalle jos haluat kaikille aikuisillekin antaa lahjan.
No mitäpä jos lainaat kirjastosta pelejä ja kirjoja ajanvietoksi
vanhat koristeet käy hyvin ja voit huudella lahjoituksia Somessa. Varmasti löytyy joulukrääsää ja myös lasten leluja turhina monelta nurkista
Nyt kannattaa katsoa tarkkaan fb: paikkukuntakohtaiset roskat&aarteet-ryhmät, tori.fi annetaan palstat, sieltä voi sattua hyviäkin leluja lapselle vastaan ilmaiseksi. Itsekin aina välillä lahjoitan ylimääräisiä leluja.
Mitä jos haette keikkatöihin jouluksi
kaupat nyt ainakin palkkaa jouluapua
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ne jaksaa ulista. Ulisemisen sijaan kannattaisi keksiä keinoja hankkia sitä rahaa. Osallistukaa joulumyyjäisiin. Menkää sinne myymään joulujuttuja. Itse tienasin tällä tavalla pari tonnia. Helppoa rahaa.
Ihan hyvä vastaus. Itse en vietä joulua (vaikka on rahaa), mutta jos viettäisin niin keksisin kyllä keinot sen viettoon köyhänäkin. Ainakaan en valittaisi. Valittamalla köyhyys lisääntyy.
Ostaminen ei ole se joulun sanoma
Kuinka helvetin monta kersaa persaukisen pitää porsia?
Olitko sinä olemassa ennen kersojasi? Etkö viettämyt ikinä joulua, kun koristeet pitää joka helvetin vuosi hommata uudet?
Vielä ehtii vaikka kerätä puolukoita tai karpaloita
keitä hilloa lahjaksi
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ne jaksaa ulista. Ulisemisen sijaan kannattaisi keksiä keinoja hankkia sitä rahaa. Osallistukaa joulumyyjäisiin. Menkää sinne myymään joulujuttuja. Itse tienasin tällä tavalla pari tonnia. Helppoa rahaa.
Mutta siis mitä ostat sieltä?
Mitä myit?
Lasten isovanhempia, serkkuja ja ties mitä pitää lahjoa, kun itse on persaukinen? Viiraako sulla päässä? Ei noin tyhmää olekaan.
Joko on lahjat kaupan kassalle, tv:n uutistenlukijalle ja kauounginjohtajalle hoidettu?
Juuri nyt kala on halpaa
siitäpä ostat lohen ja puolikkaan graavaa ja laitat pakkaseen
lopusta ruokia perheelle
Tärkeintä joulussa on ilo siitä, että Jeesus syntyi maailmaan. Jeesus koki kaiken, mikä kuuluu ihmisen elämään: ilon, surun, naurun, tuskan ja kuoleman. Mikään inhimillinen ei ollut hänelle vierasta. Jokaisen joulu on tärkeä ja oikeanlainen.
Jättäkää etelän loma väliin syyslomalla. Siitäkin jo tulee säästöä useampi tonni.
Kattilallinen riisipuuroa, keitetyt perunat, porkkanalaatikko ja lihapullat, piparitaikina, torttutaikina ja luumuhillo. Siinä teille edullinen jouluruoka.
Lahjaksi lapsille jotain kirppikseltä, palapeli, lautapeli, satukirja, pikkuauto, väritys/tarrakirja ja karkkipussit/suklaata.
Vanhat koristeet ja lasten tekemät jouluaskartelut esille. Joulutoivotukset puhelimitse/viestillä.
Telkkarista jouluelokuvia.
Olkaapa hyvä. Siinä teille mukava ja ennen kaikkea edullinen joulu.
Keräät joka päivä iltalenkillä pari kolme pulloa
sata päivää kouluun ja 0,5 euroa päivässä tekee 50 euroa