Jouluun valmistautuminen kun rahaa ei ole
Joka vuosi köyhiä syytetään siitä, kun ei ole osattu ennakoida joulun tuloa ja valmistautua sen kustannuksiin, kuten koristeluun, lahjoihin ja ruokailuihin. Joten aloitetaanpa tänä vuonna suunnittelu ja valmistautuminen ajoissa! Minkälaisia toimenpiteitä suosittelisitte tekemään jo nyt? Rahaa ei tosiaan ole. Kranssipohjan olen jo taivutellut pajusta, pitää kerätä vielä havuja. Minkälaisia lahjoja voisi tehdä itse käytännössä ilman rahaa? Lapset 2v, 5v ja 7v, myös lasten isovanhempia sekä tätejä ja serkkuja olisi kohteliasta muistaa. Miehen kanssa ollaan jo sovittu, että ei lahjoja tänä vuonna. Ruoka on vaikea rasti, kun sitä kuluu koko ajan muutenkin, eikä ole mistä ostaa varastoon.
Kommentit (44)
Mä laitoin veronpalautuksista säästöön sen verran että saan hankittua lapsilleni 50e arvoiset joululahjat jokaiselle. Kerään s-ryhmän bonuksia joulukuulle asti ja ostan kertyneillä bonuksilla jouluruokaa. Näin on meidän perheen joulurahat kasassa.
Lahjojen suhteen kannattaa herätä nyt! Juuri ostin kirpparilta eilen lahjoja ja tein mielestäni huippulöydöt.
- Uusi Mauri Kunnaksen Hui kauhistus-kirja, 4€
- Tammen kultaisia kirjoja 5 kpl, yht 7€
- Nevermoor-sarjan kirjoja 2, uudenveroisia, yht 3€
- Uudenveroiset luistimet 5€
- K-pop figuuri, 1,80€
- Brion parkkitalo, 6€
- Meikkipeili teinille, uudenveroinen, 10€
- Harry Potter deluxe taikasauva+paketti 3€
- Uusi helmisetti koruaskarteluun, 3€
- Uusi värityskirja 0,50€
Sitten vaateketjun -25% alesta teinille farkut, jotka olleet toiveena ja joista jo ehdin sanoa, että liian kalliit. Kiva yllättää kun niin harvoin on voitu uutena ostaa nyt mitään :)
Metsässä on nyt puolukoita. Niistä saa ihania jälkkäreitä jouluksi. Saisiko sienisalaatinkin itse kyhättyä? Ainakin sieniä voi johonkin hyödyntää?
Tori.fi seurantaan, kirpparit, vinted, Black friday, joulun alla usein esim. Tokmannilla on lelut alessa.
Mä en viitti neuloa kenellekään mitään enää. Kaikilla on sukkia ihan tarpeeksi. Kaupaksi ei mene, enkä viitsisi ihan lahjoitella vieraille ihmisille.
Tod, näk, sillä on kädet amputoitu.