Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotukeen isoja leikkauksia keväällä näin hallitus aikoo puolittaa tuen saajien määrän

Vierailija
17.09.2025 |

Perustoimeentulotukeen on tulossa isoja leikkauksia ensi keväänä, jos Petteri Orpon (kok.) hallituksen toimeentulotukilain kokonaisuudistus menee läpi eduskunnassa. Hallituksen tavoitteena on toimeentulotuen saajien määrän puolittaminen.

Tarkoitus on, että ihmiset saisivat toimeentulonsa ensisijaisten etuuksien, kuten työttömyysturvan, kautta. Toimeentulotuki ei olisi kenenkään ensisijainen toimeentulon lähde, ja se palaisi takaisin juurilleen, kertoo osastopäällikkö Liisa Siika-aho sosiaali- ja terveysministeriöstä.

Hallituksen esitys toimeentulotuen kokonaisuudistuksesta on tarkoitus antaa eduskunnalle 22. syyskuuta. Voimaan lakimuutos on astumassa helmikuun alussa. Siika-aho kertoo, että kesällä olleen lausuntokierroksen perusteella lakiesitykseen ei ole tehty suuria muutoksia.

Perustoimeentulotuen suuruus yksin asuvalle on tällä hetkellä noin 594 euroa kuukaudessa. Etuutta leikattaisiin yksin tai vanhempiensa luona asuvalta aikuiselta kolme prosenttia eli noin 18 euroa ja muilta noin kaksi prosenttia.

Lisäksi toimeentulotuki voitaisiin vähentää puoleen, mikäli hakija ei ilmoittaudu työttömäksi kokoaikatyön hakijaksi tai hae ensisijaisia etuuksia. Toimeentulotukea voitaisiin myös alentaa 20 tai 40 prosenttia tiettyjen työllistymistä edistävien toimenpiteiden laiminlyönnistä. Alentamista ei kuitenkaan tehtäisi, jos se katsottaisiin kohtuuttomaksi. Lisäksi poistettaisiin ansiotulojen 150 euron suojaosa.

Viime vuonna Kela maksoi perustoimeentulotukea noin 825 miljoonaa euroa ja etuutta sai noin seitsemän prosenttia väestöstä. Lakimuutoksen on arvioitu vahvistavan julkista taloutta noin 74 miljoonalla eurolla.

Perustoimeentulotuen saajiksi on vuosien saatossa ajautunut ihmisryhmiä, jotka nyt halutaan siirtää toimeentulotukiluukulta pois. Tuen tarve painottuu nuoriin ikäluokkiin. Erityisesti 1824-vuotiaat ovat yliedustettuina. Noin kolmanneksella tuen saajista ei Siika-ahon mukaan ole syystä tai toisesta mitään tuloja tai ensisijaista etuutta maksussa.

Siellä on esimerkiksi henkilöitä, jotka hoitavat kotona alle 7-vuotiasta lasta ilman mitään ensisijaista etuutta.

Jatkossa kotona voisi hänen mukaansa hoitaa alle 3-vuotiasta lasta, mikäli saa vanhempainpäivärahaa tai lastenhoidon tukea ensisijaisena etuutena.

Toimeentulotuelta työnhakijaksi ohjattaisiin siis 37-vuotiasta lasta kotona hoitavat henkilöt.

Samoin tuen saajiksi on siirtynyt opiskelijoita, joilla opintotukikaudet ovat loppuneet. He saattavat Siika-ahon mukaan tehdä joko ensimmäistä tai jo useampaa tutkintoa.

On myös ihmisiä, jotka hakevat vain osa-aikatyötä eivätkä siksi ole voineet saada työttömyysetuutta.

Siika-aho viittaa perustuslakiin, jonka mukaan jokaisella on velvollisuus kykynsä mukaan pitää huolta itsestään ja omasta elatuksestaan.

Jatkossa näiden henkilöiden pitäisi hakeutua työttömiksi työnhakijoiksi ja hakea kokopäivätyötä.

Kommentit (584)

Vierailija
481/584 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä siinä on, että opiskelija, jolta on opintotuki loppunut, ohjataan keskeyttämään opinnot ja siirtymään työttömäksi? Järjettömyyden huippu.

Kuka näin ohjaa? Kyllä Suomessa opiskella saa, mutta siitä ei välttämättä makseta. Opintotukikuukaudet riittävät yhteen tutkintoon, toista tutkintoa varten tarvitsee sitten omia säästöjä tai taloudellista tukea esim. puolisolta.

Siis opintotuki riittää yhteen korkea-asteen tutkintoon, mutta amiksessa voit opiskella niin paljon kuin sielu sietää(olen itse opiskellut jo useammankin ammatin).

Mikäli pärjää 280e/kk. 

Nuuka saa olla.

Vierailija
482/584 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla ulkomaalaisten omistamille terveysjäteille lapataan satoja miljoonia. 

Jos olisin köyhä niin eroaisin reservistä saman tien.

Satoja miljoonia riittää ulkolaisille, kunhan ovat rikkaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/584 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa suurin osa toimeentulotuella elävistä opiskelijoista hakea töitä, mutta ei ole oikeutettu työttömyysetuuteen ollessaan päätoimisia opiskelijoita. Nyt opiskelijan on ilmeisesti keskeytettävä opinnot, siirryttävä työttömäksi ja haettava töitä, joita ei ole tai joita ei ilman koulutusta saa.

Suomessa suurin synti on yrittää parantaa työllistymismahdollisuuksiaan.

Olen tästä elävä esimerkki. Osa-aikatöitä ei löytynyt. Luokanopettajaopintoni jäivät kesken. Jouduin siis kokonaan luopumaan opiskelupaikasta kun työkkärille ei kelvannut tieto siitä, että ilmoittaudun työnhakijaksi ja jätän opinnot kesken. 

Vierailija
484/584 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin työvoimatoimisto on estänyt lähes kaikki opiskelut mitä olen halunnut aloittaa. Yh jolla lapset ei voi olla päivät koulussa ja illat töissä. Minä olisin opiskellut iltaisin mutta se kiellettiin. En päässyt vaihtamaan alaa työllistävämpään.

Tällaiset tilanteet paljastavat, miten lyhytnäköinen ja kapeakatseinen sosiaaliturvajärjestelmä on. Tietenkin olisi järkevämpää maksaa toimeentulotukea ne muutamat vuodet, mitä opintoihin kuluu aikaa, koska sen jälkeen mahdollisuus työllistyä ja siirtyä veronmaksajaksi olisi paljon suurempi. Muutenkin älytöntä, että aktiivista, eteenpäin pyrkivää ihmistä rangaistaan.

Vierailija
485/584 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa suurin osa toimeentulotuella elävistä opiskelijoista hakea töitä, mutta ei ole oikeutettu työttömyysetuuteen ollessaan päätoimisia opiskelijoita. Nyt opiskelijan on ilmeisesti keskeytettävä opinnot, siirryttävä työttömäksi ja haettava töitä, joita ei ole tai joita ei ilman koulutusta saa.

Suomessa suurin synti on yrittää parantaa työllistymismahdollisuuksiaan.

Olen tästä elävä esimerkki. Osa-aikatöitä ei löytynyt. Luokanopettajaopintoni jäivät kesken. Jouduin siis kokonaan luopumaan opiskelupaikasta kun työkkärille ei kelvannut tieto siitä, että ilmoittaudun työnhakijaksi ja jätän opinnot kesken. 

Täysin järjetöntä. Tiedän myös yhden ihmisen, joka joutui jättämään opinnot kesken. Hänellä opinnot viivästyivät perheenjäsenen kuoleman aiheuttaman kriisin ja surun vuoksi, ja koska hän ei ollut tietoinen, että olisi voinut hakea sairaslomaa sen sijaan, että kulutti opintotukikuukausia, hänen opintotukensa ei sitten riittänytkään loppututkinnon suorittamiseen. Toimeentulotukea ei saanut, vaan vaadittiin ilmoittautumaan työttömäksi.

Vierailija
486/584 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä siinä on, että opiskelija, jolta on opintotuki loppunut, ohjataan keskeyttämään opinnot ja siirtymään työttömäksi? Järjettömyyden huippu.

Kuka näin ohjaa? Kyllä Suomessa opiskella saa, mutta siitä ei välttämättä makseta. Opintotukikuukaudet riittävät yhteen tutkintoon, toista tutkintoa varten tarvitsee sitten omia säästöjä tai taloudellista tukea esim. puolisolta.

Siis opintotuki riittää yhteen korkea-asteen tutkintoon, mutta amiksessa voit opiskella niin paljon kuin sielu sietää(olen itse opiskellut jo useammankin ammatin).

Mikäli pärjää 280e/kk. 

Nuuka saa olla.

Korkeakoulu tai yliopistotutkintoon et saa edes sitä, jos yksi tutkinto jo suoritettuna. Eikä tietty myöskään opintolainaa saa, kun ei opintotukeakaan. En kyllä tiedä mikä järki tässä on. Fiksumpaaolisi että sekä korkea-asteelle, että amikseen saisi tukea vaikka kahteen tutkintoon, eikä niin että amikseen rajattomasti ja yliopisto&korkeakoulut vain yksi.

Vierailija
487/584 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä itketty taas tukien pienuutta koko päivän kun olen ollut töissä.

Vierailija
488/584 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin järjetöntä. Tiedän myös yhden ihmisen, joka joutui jättämään opinnot kesken. Hänellä opinnot viivästyivät perheenjäsenen kuoleman aiheuttaman kriisin ja surun vuoksi, ja koska hän ei ollut tietoinen, että olisi voinut hakea sairaslomaa sen sijaan, että kulutti opintotukikuukausia, hänen opintotukensa ei sitten riittänytkään loppututkinnon suorittamiseen. Toimeentulotukea ei saanut, vaan vaadittiin ilmoittautumaan työttömäksi.

Nämä ovat tosi ikäviä tapauksia. Vanhemmilla tai isovanhemmilla ei ilmeisesti ollut mahdollisuutta auttaa rahallisesti, sehän olisi auttanut saamaan opinnot valmiiksi

Vierailija
489/584 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olin töissä tänään 8h. Tosin palkattomana oman alan "työkokeilussa" . Raskasta on raataa ilman palkkaa. Laskujakin pitäisi maksella ja olisi kiva syödä muutakin kuin kynsiä. 

Vierailija
490/584 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat tosi ikäviä tapauksia. Vanhemmilla tai isovanhemmilla ei ilmeisesti ollut mahdollisuutta auttaa rahallisesti, sehän olisi auttanut saamaan opinnot valmiiksi

En kehdannut kysyä heiltä, koska minulla on paljon sisaruksia ja heidän rahallinen apu opintoihini olisi ollut kai epäreilua muita kohtaan. Lisäksi se olisi ollut vain väliaikainen ratkaisu, tutkinnosta oli jäljellä kuitenkin pari-kolme vuotta.

Olin opintojen päättämisen pitkään masentunut. Tein kaikkeni opiskelupaikan eteen ja ensimmäisenä vuonna opiskelin melkein 100 op.

T. Se keskeyttänyt

Vierailija
491/584 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet ovat liian isoja, koska monen palstalaisen mielestä 'ei kannata' tehdä työtä, koska tuet tippuvat! 

Vai onko kyseessä silkka laiskuus niillä, jotka ovat työkykyisiä?

Pistää vihaksi tällaiset lusmuilijat

Kyse on nimenomaan siitä että laitaoikeisto polkee määräaikaisilla nollatuntisopimuksilla lattiatason töihin niin huonot kuukausi ansiot että Kelan työmarkkinatuki+asumistuki on nettona isompi kun lasketaan työssäkäynnin kulut päältä pois. Nämä kokoomuslaiset laitaoikeistolaiset jotka ajavat Suomea luokkayhteiskunnaksi: heidän rälsseille veroedut, valtion tuki kaikkeen toimintaan ja turvallisuus ja tuotto liiketoimintaan ja heidän vähempi arvoisina pitämilleen ihmisille kommunismi jossa köyhät ei voi omistaa mitään eikä heidän tekemä työ kerrytä henkilökohtaista omaisuutta kun se raatamisen tuotto menee vain OMISTAJILLE.

Työntekeminen ilman kunnollista palkkaa pitäisi kriminalisoida kun työttömien eläminen köyhyysrajan alapuolella Suomessa on standardi johon ei edes EU saa puuttua kuten pitäisi. Työttömien alistaminen ei voi jatkua näin kuin tämän riisto-oikeisto hallituskauden loppuun.

Vierailija
492/584 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olin töissä tänään 8h. Tosin palkattomana oman alan "työkokeilussa" . Raskasta on raataa ilman palkkaa. Laskujakin pitäisi maksella ja olisi kiva syödä muutakin kuin kynsiä. 

Oliko kivaa?

minä kävin ruokatunnilla ravintolassa syömässä ja palkka 4200e kk

Vierailija
493/584 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämäkin sellainen "puolitus" jossa se määrä todellisuudessa tuplaantuu?

Vierailija
494/584 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni muuttaa ulkomaille, jossa on töitä. Sieltä ei makseta eläkemaksua nyt eläkkeellä olevien eläkkeisiin ja sijoitusasunnot jää täällä tyhjilleen.

Vierailija
495/584 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus haluaa, että työikäiset muuttavat ulkomaille.

Vierailija
496/584 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus haluaa, että työikäiset muuttavat ulkomaille.

Esim. Norjaan maksamaan norjalaisten eläkkeitä ja ostamaan Norjasta asunto.

Vierailija
497/584 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla ulkomaalaisten omistamille terveysjäteille lapataan satoja miljoonia. 

Jos olisin köyhä niin eroaisin reservistä saman tien.

Satoja miljoonia riittää ulkolaisille, kunhan ovat rikkaita.

Puhutaan ulkomaalaisille tarjottavista kymmenistä miljardeista. Ulkomaalaisten osuus julkisista 90 miljardin sote-kuluista on 20 %.

Vierailija
498/584 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen budjetti on 80 miljardia, josta toimeentulotukea yksi miljardi ja työttömyystukia 4 miljardia.

Vierailija
499/584 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen budjetti on 80 miljardia, josta toimeentulotukea yksi miljardi ja työttömyystukia 4 miljardia.

75 miljardia menee muuhun hömppään.

Vierailija
500/584 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveysmenot on 16 miljardia. Lääkäreiden palkat jne.