Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihan normaalia saada hammasproteesi reilu viiskymppisenä?

Vierailija
17.09.2025 |

Mitä mieltä olette onko ihan normaalia jos saa 53-vuotiaana yläleukaan kokoproteesin?

Muutama oma hammas ylhäältä ja muutama alhaalta jouduttu jo vetämään pois ja n. 10v ollut jo molemmissa osaproteesit.

Nyt kuitenkin hammaslääkäri ehdotti kaikkien loppujen ylähampaiden vetämistä pois ja sellainen irroitettava kokoproteesi laitetaan tilalle. 

Onko se tässä iässä jonihan tavallista? Kai ihmisille nyt joskus hammasproteeseja edelleen laitetaan vai onko kaikilla nykyään omat hampaat hautaan asti? En usko. Ei mulla ainakaan nyt sitten.

Ja toki jos jollain kokemusta peräti itsellä tai läheisellä, niin mielelläni kokemuksista kuulen.

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä.

No ei takuulla riitä 15000e mutta ne on maksettu pikkuhiljaa enkä niitä rahoja takaisin saa vaikka implantit niillä haluaisin. Aika harvalla on varmaan 15000e euroa ylimääräistä samantien laittaa implantteihin? Vai olenko minä vain köyhä itse?

Sinä joka kirjoitit että sait 51v yläproteesin, niin kuulisin mielelläni kokemuksiasi? Vaikka ymmärrän toki jos et haluat niitä täällä jakaa, mutta auttaisi tässä valmistautumisessa suunnattomasti.

Vierailija
42/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se tunnu kamalalta kun hampaat vedetään irti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo rippilahjaksi saaminen koski lähinnä 1800-luvulla ja ihan 1900-luvun alussa syntyneitä. Ei nyt sentään mitään 40-50-luvulla syntyneitä enää. 

Kyllä koski, tunnen tise yhden 60-syntyneen, jolla on koko proteesit jo nuotena laitettu. Hänellä taisi olla kovin huono hammasluu.

Vierailija
44/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 57v ja ei kuulosta normaalilta apn tilanne. Mulla ei ole ollut mitään ongelmia hampaissa, reikiä oli viimeksi yli 15 v sitten. Hammaskiveä on putsattu.

Vierailija
45/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treffailin viime talvena naista joka oli -75:nen ja aina hymyillessä kulmahamapissa näky sellasseet metalliset koukut ylä ja alaahampaissa eli oli varmaankin sellasseet osittaiset tekohampaat takahampaissa. Ei ne öisin vesilasissa kyllä olleet mutta kauan se ittekseen aina hampaita kylppärissä pesi. Ei niistä juteltu mitään kun en tietenkään kysynyt eikä daami kertonut. Jos 53v. naista tapaislisin jolla olisi tekarit niin eipä se mopon ohjausta muutaisi. Mä olen -71:nen ja omat hampaat suussaan ja vaan muutama oaikattu.

Vierailija
46/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellinen ja sitä edellinen sukupolvi sai kai välillä jopa rippikoululahjaksi, mutta onneksi noista ajoista on kehitytty. Vaikea sanoa kuinka monilla viisikymppisillä nykyään tekarit on, kun ei niistä kukaan halua kertoa jos on. Parhaiten tietäisivät alan ihmiset?

Nykyisten viisikymppisten ikäluokka on varsin hyvähampaista. Heidän lapsuudessaan oli koulussa fluoraukset ja kunnon hammashoito. Silloin ksylitoli oli kuuminta hottia, ja hampaita oiottiin. Tiedän useita lääkäriperheitä, joissa vältettiin sokeria lasten ollessa pieniä. Silloin oltiin kariestietoisia.

Veikkaan, että heidän jälkeensä tulevilla sukupolvilla on huonommat hampaat.

Vierailija
47/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen 15 000 voi todennäköisesti maksaa pitkälläkin maksuajalla. Riippuu tietysti elämänpiiristäsi, millainen haitta proteesien käyttö olisi. Ymmärrän hyvin, jos se tuntuu omaa olemusta koskien kipeältä menetykseltä.

Vierailija
48/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo rippilahjaksi saaminen koski lähinnä 1800-luvulla ja ihan 1900-luvun alussa syntyneitä. Ei nyt sentään mitään 40-50-luvulla syntyneitä enää. 

Julkiseen hammashoidon piiriin pääsivät 40-50-luvulla syntyneet vasta v. 2002 ja sitä ennen he järjestivät ja maksoivat hoidon yksityisellä sektorilla, joka oli kallista ja moni jätti hampaansa hoitamatta, jos ei ollut rahaa.

Itse olen synt. 1953 niin en vieläkään ole päässyt julkiselle sektorille hoitoon, kun pitkät jonot ja käynyt yksityisellä, joka on hirveän kallista. 

Nämäkin ikäluokat voisivat hoitaa hampaitaan. Tarvitaan harja, fluoritahna ja hammasväliharjoja tai -lankaa. Ei maksa paljon.

Mutta jotkut ajattelevat, että hampaat hoidetaan hammaslääkärissä.

Vierailija
49/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 10 v sitten alhaalta poistettu kulmahampaan jälkeinen parikymppisenä juurihoidettu hammas, joka rupesi heilumaan. 

Miksi juurihoito noin nuorena? 

Mitenniin nuorena? Ei kai se nyt ikää katso. Mulle tehtiin juurihoito 15-vuotiaana, nyt olen 52 ja toinen juurihoito tulossa.

Tottakai katsoo. Ei nuorilla ole yleensä ehtineet hampaat niin huonoon kuntoon.

Vierailija
50/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 10 v sitten alhaalta poistettu kulmahampaan jälkeinen parikymppisenä juurihoidettu hammas, joka rupesi heilumaan. 

Miksi juurihoito noin nuorena? 

Mitenniin nuorena? Ei kai se nyt ikää katso. Mulle tehtiin juurihoito 15-vuotiaana, nyt olen 52 ja toinen juurihoito tulossa.

Tottakai katsoo. Ei nuorilla ole yleensä ehtineet hampaat niin huonoon kuntoon.

Tiedätkö?  Ihmiset on yksilöitä.

Vierailija
51/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On valitettavasti juurikin näin! Eikä järkipuhetta kuunnella! Minä äiti olen 56v. ja tytär on 24v. Minun hampaat on  hyvässä kunnossa eikä ole kuin muutama pieni paikka takana. Tytärtä on opetettu kotona ja koulussa ja hammaslääkärissä hoitamaan, mutta laiskuus ja energiajuomat on huono yhdistelmä. Ei auta järkipuhe eikä edes jatkuvat poraamiset herätä. Eikä edes se mitä hammaslääkäri sanoo.

Tarkkaan en tiedä enää mutta todella paljon on paikatut hänen hampaat ja useita on juurihoidettu. Ja mikä pahinta noin nuorelta naiselta kaksi jo poistettu. Huomasin n. kk sitten kun nähtiin että kulmahampaan takana sivussa oli aukko ja kauhistuin siitä. Tytät tyynenä kertoi että ei ole ainoa vaan yksi poskihammaskin on jo poistettu. 

Kertoi vielä kuin vain viikonlopun mökkireissusta olisi kertonut että hammaslääkärikin oli sanonut että sulla tulee olemaan tekohampaat nelikymppisenä. Oli varmaan halunnut herättää mutta ei ilmeisesti mitään vaikutusta. Oli sitä mieltä että voi jossain kohtaa laitattaa koko suun uusiksi implanteilla. Kysyin että sekö on tavoite? No ei kuulemma mutta helppo sellainen on sitten tehdä jos tarvitaan.

Että tälläinen asenne eikä ole kotoa peritty. Mikä näitä nykynuoria vaivaa? Kaikki oitää saada vaan helposti ja itse ei pitäisi mitään tarvita tehdä kuten edes hoitaa omia hampaita. Ehkä se lopulta opettaa kun tosiaan ruvetaan hammaslääkärissä tekohampaista puhumaan koska tätä menoa se tulee oikeasti eteen. 

Vierailija
52/104 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia eikä tavanomaista. Yksittäisiä hammaspuutoksia voi olla tuossa iässä.

Terveisin hammaslääkäri.

Multa puuttuu 3 alhaalta, yksi ylhäältä. Syömishäiriötausta.

t 53v

Vierailija
53/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ihan mahdollista ja tavallaan luonnollista joillekin, eikä sitä kannata hävetä tai taivastella. Ikääntyminen tuo yksille joitakin vaivoja, toisille toisia. Onnellisia olkoot ne joille ei tule mitään. En ole itse ajatellut koskaan että tekohampaat olisi silmälaseja kummemmat. En ymmärrä miksi niitä niin demonisoidaan ja heti ajatellaan että kyse on hoitamattomuudesta tms. Ei se aina ole, vaan jotkut kohdat joissakin ihmisissä voivat olla heikompia. Onneksi on nykyään tapoja korjata niitä, ja huonot hampaat on korjattavissa tekohampailla, mutta esimerkiksi rikkinäinen mieli ei välttämättä korjaannu millään.

Vierailija
54/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain 50-vuotiaana lonkkaproteesin. Onko normaalia? 

Ei kovin normaalia, mutta sattuuhan sitä. Esim Niklas Herlinillä oli 50vee jo molemmissa lonkissa proteesi.

Miksi 50-vuotias saa lonkkaproteesin, jos ei ole entinen urheilija tai ylipainoinen? 

Ei siihen tarvita kuin kaatuminen esim. urheilussa. 

Vierailija
55/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain 50-vuotiaana lonkkaproteesin. Onko normaalia? 

Ei kovin normaalia, mutta sattuuhan sitä. Esim Niklas Herlinillä oli 50vee jo molemmissa lonkissa proteesi.

Miksi 50-vuotias saa lonkkaproteesin, jos ei ole entinen urheilija tai ylipainoinen? 

Ei siihen tarvita kuin kaatuminen esim. urheilussa. 

Tai kännissä.

Vierailija
56/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia eikä tavanomaista. Yksittäisiä hammaspuutoksia voi olla tuossa iässä.

Terveisin hammaslääkäri.

Multa puuttuu 3 alhaalta, yksi ylhäältä. Syömishäiriötausta.

t 53v

Aivan, eli ei ole normaalia.

Vierailija
57/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 36 ja ihmettelen syvästi miksei minulla ole hammasproteeseja/tekohampaita.

Vierailija
58/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se ihan mahdollista ja tavallaan luonnollista joillekin, eikä sitä kannata hävetä tai taivastella. Ikääntyminen tuo yksille joitakin vaivoja, toisille toisia. Onnellisia olkoot ne joille ei tule mitään. En ole itse ajatellut koskaan että tekohampaat olisi silmälaseja kummemmat. En ymmärrä miksi niitä niin demonisoidaan ja heti ajatellaan että kyse on hoitamattomuudesta tms. Ei se aina ole, vaan jotkut kohdat joissakin ihmisissä voivat olla heikompia. Onneksi on nykyään tapoja korjata niitä, ja huonot hampaat on korjattavissa tekohampailla, mutta esimerkiksi rikkinäinen mieli ei välttämättä korjaannu millään.

Joo, hyvä että saa hoitoa, mutta ei tuota ole mitään syytä normalisoida. Kysy vaikka hammaslääkäriltä mikä on normaalia.

Vierailija
59/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 57v ja ei kuulosta normaalilta apn tilanne. Mulla ei ole ollut mitään ongelmia hampaissa, reikiä oli viimeksi yli 15 v sitten. Hammaskiveä on putsattu.

Sehän riippuu täysin hammasluustosta ja missä vaiheessa on saanut suuhunsa karies-bakteerin. 

Itselläni todella huonot hampaat, käyn vuosittain hammaslääkärissä, laittanut rahaa kymmeniätuhansia, pesen hampaat 2-3 kertaa päivässä, myös hammasvälit pulliharjalla jne. ja silti tulee reikiä ja osa proteesi.

Mies 50v ei hampaissa ainuttakaan reikää tai paikkaa, sama teini-ikäisellä tyttärellä ja molemmat pesevät hampaansa kun "muistavat", mättävät suuhunsa sokeria yms. 

Vierailija
60/104 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellinen ja sitä edellinen sukupolvi sai kai välillä jopa rippikoululahjaksi, mutta onneksi noista ajoista on kehitytty. Vaikea sanoa kuinka monilla viisikymppisillä nykyään tekarit on, kun ei niistä kukaan halua kertoa jos on. Parhaiten tietäisivät alan ihmiset?

Kuuskytluvulla se taisi olla jonkinlainen muoti-ilmiö. Melkein kaikilla sen ajan nuorilla aikuisilla oli tekarit  

Vähän niin kuin nykyään lätkitään tatskaa ja lävistystä joka paikkaan. Tekarit oli sen ajan lävistys. Kyllä nuo myöhemmin sitä katuivat moneen kertaan, mutta eihän sille sitten mitään enää voinut 

Ja vastaus apn kysymykseen. Ei ole normaalia. Noin nuorena ihmiset menettävät hampaansa yleensä jonkun onnettomuuden seurauksena tai sitten siksi, koska eivät ole hoitaneet hampaitaan 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme