Onko ihan normaalia saada hammasproteesi reilu viiskymppisenä?
Mitä mieltä olette onko ihan normaalia jos saa 53-vuotiaana yläleukaan kokoproteesin?
Muutama oma hammas ylhäältä ja muutama alhaalta jouduttu jo vetämään pois ja n. 10v ollut jo molemmissa osaproteesit.
Nyt kuitenkin hammaslääkäri ehdotti kaikkien loppujen ylähampaiden vetämistä pois ja sellainen irroitettava kokoproteesi laitetaan tilalle.
Onko se tässä iässä jonihan tavallista? Kai ihmisille nyt joskus hammasproteeseja edelleen laitetaan vai onko kaikilla nykyään omat hampaat hautaan asti? En usko. Ei mulla ainakaan nyt sitten.
Ja toki jos jollain kokemusta peräti itsellä tai läheisellä, niin mielelläni kokemuksista kuulen.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Olen 57v ja ei kuulosta normaalilta apn tilanne. Mulla ei ole ollut mitään ongelmia hampaissa, reikiä oli viimeksi yli 15 v sitten. Hammaskiveä on putsattu.
No ei, jos sulla ei ole jossakin asiassa ongelmia, niin ei voi sitä olla muillakaan. Niinkö?
Jos sinä 50v olet elossa, niin kaikki muutkin elävät vähintään 57v.
Vierailija kirjoitti:
On valitettavasti juurikin näin! Eikä järkipuhetta kuunnella! Minä äiti olen 56v. ja tytär on 24v. Minun hampaat on hyvässä kunnossa eikä ole kuin muutama pieni paikka takana. Tytärtä on opetettu kotona ja koulussa ja hammaslääkärissä hoitamaan, mutta laiskuus ja energiajuomat on huono yhdistelmä. Ei auta järkipuhe eikä edes jatkuvat poraamiset herätä. Eikä edes se mitä hammaslääkäri sanoo.
Tarkkaan en tiedä enää mutta todella paljon on paikatut hänen hampaat ja useita on juurihoidettu. Ja mikä pahinta noin nuorelta naiselta kaksi jo poistettu. Huomasin n. kk sitten kun nähtiin että kulmahampaan takana sivussa oli aukko ja kauhistuin siitä. Tytät tyynenä kertoi että ei ole ainoa vaan yksi poskihammaskin on jo poistettu.
Kertoi vielä kuin vain viikonlopun mökkireissusta olisi kertonut että hammaslääkärikin oli sanonut että sulla tulee olemaan tekohampaat nelikymppisenä. Oli varmaan halunnut herättää mutta ei ilm
Mikä niitä nuoria vaivaa?
Energiajuomat. Niistä ei ole mitään iloa vaan pelkästään haittaa.
Mutta nuorena kuvittelee olevansa kuolematon. Ehkä elämä on myös sillä tavalla helppoa, että nuori ei ymmärrä olevansa itse vastuussa omasta hyvinvoinnistaan. Ehkä jotenkin kokee, että hän ei voi itse tehdä elämälleen mitään.
Ei prkl harjatkaa hampaanne. Ei todellakaan ole normaalia jos leegot täynnä reikiä tai puuttuu kokonaan.
ehkä jos olette jotain 70+ niin sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 10 v sitten alhaalta poistettu kulmahampaan jälkeinen parikymppisenä juurihoidettu hammas, joka rupesi heilumaan.
Miksi juurihoito noin nuorena?
Mitenniin nuorena? Ei kai se nyt ikää katso. Mulle tehtiin juurihoito 15-vuotiaana, nyt olen 52 ja toinen juurihoito tulossa.
Tottakai katsoo. Ei nuorilla ole yleensä ehtineet hampaat niin huonoon kuntoon.
Tiedätkö? Ihmiset on yksilöitä.
Ovat toki. Ja jokainen saa olla yksilöllisesti hoitamatta hampaitaan vaikka koko elämänsä. Seurauksetkin ovat yksilöllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo rippilahjaksi saaminen koski lähinnä 1800-luvulla ja ihan 1900-luvun alussa syntyneitä. Ei nyt sentään mitään 40-50-luvulla syntyneitä enää.
Julkiseen hammashoidon piiriin pääsivät 40-50-luvulla syntyneet vasta v. 2002 ja sitä ennen he järjestivät ja maksoivat hoidon yksityisellä sektorilla, joka oli kallista ja moni jätti hampaansa hoitamatta, jos ei ollut rahaa.
Itse olen synt. 1953 niin en vieläkään ole päässyt julkiselle sektorille hoitoon, kun pitkät jonot ja käynyt yksityisellä, joka on hirveän kallista.
Nämäkin ikäluokat voisivat hoitaa hampaitaan. Tarvitaan harja, fluoritahna ja hammasväliharjoja tai -lankaa. Ei maksa paljon.
Mutta jotkut ajattelevat, että hampaat hoidetaan hammaslääkärissä.
Mistä sinä tiedät, ettei kyseinen ikäluokka hoidata hampaitaan, kun haluat arvostella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia. Just oli, että 70-luvulla syntyneillä on parhaat hampaat. Muistan kyllä, että koulussa rampattiin hammastarkastuksissa ihan alvariinsa.
Ja oli fluoripurskutukset koulussakin. 80-luvulla oli varaa.
Fluoripurskutuksia oli jo 1960-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo rippilahjaksi saaminen koski lähinnä 1800-luvulla ja ihan 1900-luvun alussa syntyneitä. Ei nyt sentään mitään 40-50-luvulla syntyneitä enää.
Julkiseen hammashoidon piiriin pääsivät 40-50-luvulla syntyneet vasta v. 2002 ja sitä ennen he järjestivät ja maksoivat hoidon yksityisellä sektorilla, joka oli kallista ja moni jätti hampaansa hoitamatta, jos ei ollut rahaa.
Itse olen synt. 1953 niin en vieläkään ole päässyt julkiselle sektorille hoitoon, kun pitkät jonot ja käynyt yksityisellä, joka on hirveän kallista.
Nämäkin ikäluokat voisivat hoitaa hampaitaan. Tarvitaan harja, fluoritahna ja hammasväliharjoja tai -lankaa. Ei maksa paljon.
Mistä sinä tiedät, ettei kyseinen ikäluokka hoidata hampaitaan, kun haluat arvostella?
Juuri niinhän minä en sanonut. Sanoin, että eivät HOIDA itse hampaitaan.
Hampaita hoidetaan joka päivä. Hammaslääkärissä käynti on vain jäävuoren huippu. Jos et harjaa hampaitasi, niin ei se hammaslääkäri niitä tule puolestasi harjaamaan.
Jotkut ovat ihan pihalla hammasasioista.
Ensinnäkin, olen itse harjannut hampaani joka ikinen päivä 45 vuotta ja minulla oli jo 20-vuotiaana kymmeniä paikkoha, joka hampaasta löytyy nykyisin 1 - 3 paikkaa ja hiljattain poistettiin yksi (ensimmäinen) hammas kun ei voinut enää paikata. Joillain kavereillani ei ollut yhtään reikää, vaikka eivät pesseet hampaita päiväkausiin!
Ja mitä proteesiin tulee, äitini sai osaproteesin jo 16-vuotiaana 60-luvun lopussa, samoin isäni. Samanikäisillä appivanhemmilla ei ole vieläkään proteesia, 80v appiukolla tosin muutama implantti. Lieneekö eri paikkakuntien vedenlaadut niin erilaisia vai missä syy eroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koski, tunnen tise yhden 60-syntyneen, jolla on koko proteesit jo nuotena laitettu. Hänellä taisi olla kovin huono hammasluu.
Yhden. Aivan, eli ei todellakaan ollut tavallista!
Aiemmin saatoit saada uudet hampaat rippijuhlissa. Joten en sanoisi etä 50-vuotiaana se mitenkään kummallista on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 10 v sitten alhaalta poistettu kulmahampaan jälkeinen parikymppisenä juurihoidettu hammas, joka rupesi heilumaan.
Miksi juurihoito noin nuorena?
Hä? Juurihoito voidaan tehdä jo lapsellekin, jos tarvetta on. Mulla lapsella paikattiin hammas, ja sinne pääsi paikkauksen yhteydessä bakteeri ja se johti juurihoitoon. Ei ole sillä lapsella muita reikiä paikattu, tuo vain pääsi hankalassa paikassa kasvamaan ja siitä tulikin sitten isompia ongelmia.
Parodontiitti voi viedä hampaat. Ystättärelläni se irtotti hampaat vaikka tehtiin vaikka ja mitä. Lopulta poistettiin kaikki kun ei ollut muuta tehtävissä. Tästä n. 10v aikaa ja hän oli silloin n. 45v. Eikä ole parodontiitti taustan takia implantteja uskaltanut ajatellakaan. Ja kyseessä tunnollinen hyvin hampaitaan varmasti hoitanut hyvässä työssä käyvä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellinen ja sitä edellinen sukupolvi sai kai välillä jopa rippikoululahjaksi, mutta onneksi noista ajoista on kehitytty. Vaikea sanoa kuinka monilla viisikymppisillä nykyään tekarit on, kun ei niistä kukaan halua kertoa jos on. Parhaiten tietäisivät alan ihmiset?
Kuuskytluvulla se taisi olla jonkinlainen muoti-ilmiö. Melkein kaikilla sen ajan nuorilla aikuisilla oli tekarit
Vähän niin kuin nykyään lätkitään tatskaa ja lävistystä joka paikkaan. Tekarit oli sen ajan lävistys. Kyllä nuo myöhemmin sitä katuivat moneen kertaan, mutta eihän sille sitten mitään enää voinut
Ja vastaus apn kysymykseen. Ei ole normaalia. Noin nuorena ihmiset menettävät hampaansa yleensä jonkun onnettomuuden seurauksena tai sitten siksi, koska eivät ole hoitaneet hampaitaan
No ei todellakaan ollut mikään muoti-ilmiö!! Jossain Itä-Suomessa syrjäkylillä kasvaneilla saattoi olla niin kuin yhdellä meidän kotiapulaisella, mutta sellaisista just sipiteltiin, että tulla on tekofampaaat, ajattele parikymppisenä. Mutta flurihammastahnat tulivat kai markkinoille vasta 60-luvulla, niin se selittää heidän kohdallaan, nykyään ei ole mitään tekosyytä, jos joutuu tekarti nuorena hankkimaan. Ei minun 1930-luvulla syntyneet vanhempani joutuneet koskaan tekaretia hankkimaan, mutta paikkoja tietysti oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellinen ja sitä edellinen sukupolvi sai kai välillä jopa rippikoululahjaksi, mutta onneksi noista ajoista on kehitytty. Vaikea sanoa kuinka monilla viisikymppisillä nykyään tekarit on, kun ei niistä kukaan halua kertoa jos on. Parhaiten tietäisivät alan ihmiset?
Kuuskytluvulla se taisi olla jonkinlainen muoti-ilmiö. Melkein kaikilla sen ajan nuorilla aikuisilla oli tekarit
Vähän niin kuin nykyään lätkitään tatskaa ja lävistystä joka paikkaan. Tekarit oli sen ajan lävistys. Kyllä nuo myöhemmin sitä katuivat moneen kertaan, mutta eihän sille sitten mitään enää voinut
Ja vastaus apn kysymykseen. Ei ole normaalia. Noin nuorena ihmiset menettävät hampaansa yleensä jonkun onnettomuuden seurauksena tai sitten siksi, koska eivät ole hoitaneet hampaitaan
Ei se ole harvinaistakaan, sillä naisilla esim. raskaudet ja hormonitoiminta altistavat hampaiden reikiintymiseen ja iäntulehduksiin, samoin jotkut sairaudet, kuten kilpirauhasen toiminta, syljen tuotanto, purenta, yöunet jne. jotka ovat hyvin yksilöllisiä, iästä riippumatta. Ja vaikka hoitaisi hampaansa esimerkillisesti, mutta silti hampaissa paljon reikiä ja hammasluusto pehmeää massaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä nyt vain on inhottavia ihmisiä maailmassa. Mikä lie heitä mahtaa vaivata. Jätetään moisten letkautukset omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Parodontiitti voi viedä hampaat. Ystättärelläni se irtotti hampaat vaikka tehtiin vaikka ja mitä. Lopulta poistettiin kaikki kun ei ollut muuta tehtävissä. Tästä n. 10v aikaa ja hän oli silloin n. 45v. Eikä ole parodontiitti taustan takia implantteja uskaltanut ajatellakaan. Ja kyseessä tunnollinen hyvin hampaitaan varmasti hoitanut hyvässä työssä käyvä ihminen.
jos noin on käynyt niin ei siellä taida kauheasti olla luuta mihin laittaa implanttia kiinni. Irtoproteesia ei kukaan ulkopuolinen huomaa, jos se on hyvin istuva
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat ihan pihalla hammasasioista.
Ensinnäkin, olen itse harjannut hampaani joka ikinen päivä 45 vuotta ja minulla oli jo 20-vuotiaana kymmeniä paikkoha, joka hampaasta löytyy nykyisin 1 - 3 paikkaa ja hiljattain poistettiin yksi (ensimmäinen) hammas kun ei voinut enää paikata. Joillain kavereillani ei ollut yhtään reikää, vaikka eivät pesseet hampaita päiväkausiin!
Ja mitä proteesiin tulee, äitini sai osaproteesin jo 16-vuotiaana 60-luvun lopussa, samoin isäni. Samanikäisillä appivanhemmilla ei ole vieläkään proteesia, 80v appiukolla tosin muutama implantti. Lieneekö eri paikkakuntien vedenlaadut niin erilaisia vai missä syy eroihin.
Kariesbakteeri. Sehän välittyy heikon hygienian kautta sukupolvelta toiselle. Esimerkiksi äiti tai isä maistaa lapsen ruokaa samalla lusikalla jolla syöttää lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä oli muotia. Kaverusten kanssa niitä vertailtiin. Äidilleni laitettiin, koska naapurin rouvallakin sellaiset oli. Terveet hampaat revittiin irti ja muoviset tilalle
Vierailija kirjoitti:
No mistäs se parodontiitti sitten tulee?
🤦 Voi pyhä Sylvi.
Ei niitä irtoproteeseja implanteista erota.